Kosten De Meirleir en evt. vergoeding

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Maar je had nog geen behandelplan toch?
Life smells...
Gebruikersavatar
leelef
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 jun 2017, 16:58

Bericht door leelef »

Is al toegekomen ondertussen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ah, dus zonder AB (?).
Life smells...
Gebruikersavatar
tonyocr
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2017, 19:31

Bericht door tonyocr »

Dus wat hebben al die onderzoeken eigenlijk voor zin als DML uiteindelijk niemand kan genezen? In dat geval lijkt het me beter dat ik gewoon mijn geld houdt en verder ga met mijn experimentele zelfbehandeling tot ik beter wordt of sterf in het process. Ik heb nog één dag om te beslissen of ik de onderzoeken nog ga afzeggen of niet. Ik ga mezelf enorm in de schulden werken als ik hier lees dat de eerste 2 duizend euro aan onderzoekskosten nog maar de top van de ijsberg aan kosten zijn.

25 Jaar, stront ziek en duizenden euros schulden voor geen verbetering. Ik denk dat ik dan pas echt zelfmoordgedachten ga krijgen.

Ik heb alle 18 paginas van deze thread gelezen en ik kan nog altijd niet geloven dat na 10+ jaar de behandelskosten en onderzoekskosten nog altijd totaal niet vergoed worden , als Belg , door de mutualiteit en zelfs zijn opgeslagen.... Verschrikkelijk.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Dat denk ik ook, tonycor. Je moet een goede reden hebben om aan een lange en/of dure behandeling te beginnen.

Het probleem is dat veel artsen die in het kader van ME zoeken naar oplossingen, gewoon tegengewerkt worden en daarom in onderzoeksfases blijven hangen. Het zijn dus vooral de gefortuneerden die hieraan mee kunnen doen.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

In Nederland komt binnenkort weer de tijd dat je van ziektekostenverzekeraar kan wisselen. Het kan de moeite waard zijn om te kijken naar vergoedingen bij een andere verzekering als je huidige verzekering je behandeling niet vergoedt.
Als je bij dr. Visser in behandeling bent, kan je daar navragen welke verzekeraars vergoeden.
CVS Centrum wordt niet vergoed en Lelystad weet ik niet.

DML (Belgie) wordt voor zover ik weet ook in Nederland niet vergoed.

Wat kan je doen als je geen vergoeding krijgt?


Als je een behandeling wil of krijgt die niet vergoed wordt, dan kan je in Nederland de kosten eventueel als bijzondere ziektekosten aftrekken van de belasting . Je moet eerst een bepaald bedrag zelf betalen (afhankelijk van je inkomen).

In 2016 was bij een inkomen van ca. 35000 euro per jaar het bedrag dat je zelf moest betalen ca. 600 euro. Alles daarboven dat aan de regels voldoet wordt van de te betalen belasting afgetrokken. Indirect krijg je het dus vergoed.
Je moet dan wel in staat en bereid zijn om de kosten in eerste instantie zelf aan de arts te betalen. Deze kosten kunnen erg hoog zijn. Informeer dus goed bij je arts naar de te verwachten kosten voor je hiertoe besluit.
Dit geldt ook als je verzekering maar een deel vergoedt.
Vergoeding door je verzekering is altijd beter!
Plaats reactie