Kosten De Meirleir en evt. vergoeding

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gast

Kostprijs De Meirleir

Bericht door Gast »

Beste forumleden,

een korte en eenvoudige vraag voor patienten van De Meirleir.

Wat is het kostenplaatje van een onderzoek door de Meirleir (het onderzoek gericht op het erkennen van CVS) ?

Wat kan van deze kosten worden gerecupereerd via de ziekenkas?

Deze vraag om niet voor verrassingen te komen staan, die gelet op mijn beperkt budget ten zeerste onwenselijk zijn.


Hartelijk dank
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Je bent voor een eerst onderzoek wel 1000 euro kwijt, maar daarna hoogstens een aantal, niet door "het ziekenfonds" vergoede, aan te schaffen medicijnen. Sommige medicijnen worden wel vergoed. Deze kosten zijn opte voeren bij de belastingen en als ik goed ben ingelicht, worden hierdoor de kosten gehalveerd.

Mijn ex en ik liggen er best krom voor en kost ms een vakantie. 2e handskleren kocht ik toch al. Wij kunnen heel zuinig aan doen en een beetje interen op wat spaarcenten is ook nodig. Maar je zoon naar de vernieling zien gaan is nog minder, van daar.

Eigenlijk zouden er fondsen opgericht moeten worden om meer mensen hiervan te laten profiteren, maar men kiest hier voor CGT, dus stagneert de zaak. Alsof dat niks kost, die CGT, maar verkeerde keuzes worden in de politiek wel meer gemaakt, daar kijkt toch niemand meer van op? 't Is maar waar de belangen liggen, nietwaar?
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

O, ja, en hoeveel kosten de alternatieve niet? Kun je ook jaren veel geld aan uitgeven. Of aan Goeroes?

Een gok blijft het, maar dat is het leven: wie niet waag, die niet wint!
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

Hoi Annac,

Kostprijs van de medicamenten valt ook vrij hoog uit daar DML steeds de allernieuwste produkten en supplementen voorschrijft.
Is de reden waarom velen op een mirakel wachten nl. als er iets gevonden wordt dan horen we het wel.
Begrijpelijk, met een uitkering van 625 tot 900 euro; huur,verwarming...
Triest want men zegt steeds dat we in een "welvaartsstaat" leven en toch komen vele mensen er zelfs niet toe zich te laten onderzoeken.
Zal daar met de komende verkiezingen zeker aan denken.
Groetjes,
Orchidee

@ costenoble : je moet bij DML zelfs een papier tekenen dat je op de hoogte bent dat de ziekenkas geen terugbetaling doet voor de bloedonderzoeken!!! Zolang men er niet in geloofd zal de prijs enorm blijven (inderdaad 1000-1200 euro)
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Precies, Aramis,

Wat jij vertelt is net wat ik ook bedoel. Het is bovendien niet een kwestie van geloven dat men in DML doet (hij opereer overigens niet in zijn eentje) of niet, maar ervaren en je verstand gebruiken. Pragmatisch benaderen dus.

Geloven doe je in de kerk en is niks mis mee, maar de wetenschap is geen substituut daarvoor, moet zich in sommige opzichten ook niet als zodanig opwerpen (CGT bv...met zijn valse cijfermatige uitkomsten). Daarom vind ik het ook misdadig zoals onze regering omgaat met jullie, ME-ers, op medisch en sociaal-maatschappelijk gebied.

De geest kan sterk zijn, maar ook marathonlopers (de echte, niet de ME-ers!) lopen tegen grenzen van hun lichaam aan.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Kloppen deze prijzen nog, of wordt er inmiddels meer door de zieknfondsen vergoed????
Erg interessant als je googlet op Meirleir!!
Brussel is voor mij sneller te bereiken dan Utrecht of Amsterdam. Vandaar dat ik me meer in Meirleir aan het verdiepen ben en ik lees zeer interessante dingen!!!
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Trouwens echt best interessant bij de buren!!!! Zat net op een site met fijne info!! Of het is dat ik nog niet zoveel hebt rond geneust, behalve hier.
Maar over de kosten wil ik wel iets meer weten. Ik las wel ook, dat mensen die al jaren met ME lopen, minder makkelijk te behandelen zijn dan pas zieken......aangezien dat ik er al zo'n 14 jaar mee loop.......
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

Hoe sneller men bij het probleem is, hoe beter men het kan aanpakken,uiteraard!
Ook belangrijk is of enkel je Rnase verknipt is;of dat ook je PKR om zeep is;of de 2 samen.
Groetjes,
Dirk
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

de meirleir ziet er idd heel duur uit, maar ik heb CGT gevolgd in het uz in gent en ik denk dat ik op al die tijd minstens evenveel uitgegeven heb, niet terugbetaald.

ik moest in het begin om de 14 dagen naar de psycholoog, 35 euro, niet terugbetaald, is dus 70 euro per maand. een jaar lang is dus al 840 euro.
het tweede jaar ben ik maar 1 keer per maand meer gegaan, en sedert december niet meer. ik ga nog 1 x voor een opvolgingsverslag in mei en nu doe de adviseur moeilijk omdat ik geen verslagen meer ga hebben voor mijn invaliditeit !

ze verplichten je van het riziv dus om nutteloze kosten te blijven maken omdat ze hun onnozel stukje papier moeten hebben waarop bevestigd wordt dat je nog altijd cvs hebt !!!!! precies alsof dat ooit weggaat.

ik heb onderhand wel al veel meer uitgegeven dan 1000 euro aan die door het riziv "verplichte" CGT.

ik doe nu sedert juli vorig jaar bioresonantie, wat mij 25 euro per keer kost, ook niet terugbetaald. ik ga wekelijks wat dus ook 100 euro per maand is, met vervoerskosten bij 150 euro.

dus als je dit alles samenrekent, wat ik op 2 jaar uitgegeven heb, is de meirleir precies wel een koopje :?
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Jeee Greta wat heb je al veel geld uitgegeven.
Dat je voor CGT moet betalen, ik had achteraf gezien geld moeten toe hebben voor CGT.

CGT kost per persoon 20.000 euro in een revalidatiecentrum.
Dat maal 30.000 personen plus/minus = 600.000.000 euri.
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Hallo allemaal, in dit geval met name Shavonne en andere Nederlanders,

Hoe het met de vergoeding in Belgie zit, laat ik aan de Belgen over.
In Nederland is het zeer afhankelijk van je verzekering.
Bijvoorbeeld Agis vergoedt heel slecht, zo ook CZ/CGZ bijvoorbeeld.
Doorgaans geldt wel altijd dat je je consult(en) terug krijgt. Dacht nu 60 euro eerste maal en dan 40. Verder is het ook normaal de je de in Nederland reguliere bloedonderzoeken terug krijgt, meestal heb je wel een verwijzing nodig van huisarts. Alleen de specifieke bloedtests bij RED is vaak een probleem. Dan medicatie, deel kan orthomoleculair zijn of niet op de Nederlandse vergoedinglijst staan. Die moet dan zelf betaald worden. Staat het wel op de Nederlandse lijst, dan wel kan er een medicament in plaats van het Belgische opgegevene aangegeven worden, heb je dus niet zo'n probleem! De reguliere medicijnen worden doorgaans vergoed.Zelf heb ik het uitgebreidste pakket van Menzis. (niet te hard zeggen :) Inclusief alternatieve zorg waar de meeste van mijn orthomoleculaire middelen onder vallen) en inmiddels nog 2 Nederlanders mij bekend en ik krijg sinds dit jaar eigenlijk alles vergoed. Behalve dus Nexavir en mutaflor. Als voorbeelden. Immers wat je nodig hebt is individueel te bepalen. Ik heb jaren veel betaalt, maar nu heb ik dus minder problemen, dankzij mijn eigen aanhoudendheid bij de verzekering dat ik Europees burger ben etc. En 1 schaap over de dam....kijk maar naar de andere patienten die bij dezelfde verzekering zijn; ook vergoed. Maar er zijn nog meer verzekeringen die vergoeden, vrijwel geheel. Loont dus de moeite het uit te zoeken. En eventueel zijn bepaalde alternatieven nodig; bijvoorbeeld moeten veel patienten ademtesten doen bij dm, als je verzekering het niet vergeodt moet je dus het in een ziekenhuis hier laten doen op gastro-endo afdeling, het is een kwestie van de weg weten/ontdekken. groet.
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ja, die CGT hé, maar je moet er naar toe als je op invaliditeit staat gezien je verslagen van dokters etc moet hebben.
Mijn adviseur begint nu al moeilijk te doen omdat ik niet meer ga. ik heb hem gezegd dat ik geen 35 euro meer betaal om een uurtje te gaan koffiekletsen, dat ik onderhand zo wel al weet wat ik wel en niet mag doen.

en ik was bij de ongelukkigen die niet onder rizivbetaling vielen, dus niet onder de groepstherapie. blijkbaar komen alleen maar de heel lichte gevallen daarvoor in aanmerking, met de meeste kans op herstel. ze moeten een hoog slaagpercentage hebben anders krijgen ze helemaal geen subsidie meer. de uitleg was dat mijn activiteitenniveau al te laag lag waardoor ik misschien niet zou meekunnen in de groep.

dus t komt er in feite op neer dat degenen die het het meest nodig hebben om gesubsidieerd te worden niet in aanmerking komen, omdat ze al te "slecht" zijn. Hoe beter je bent hoe meer terugbetaling je krijgt, hoe slechter hoe minder. of helemaal niets in feite. de wereld op zijn kop dus :evil:
Als je nog kan werken krijg je je behandeling terugbetaald blijkbaar, als je op een vervangingsinkomen staat moet je alles zelf betalen. dit is belgisch :roll: .
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Dank jullie voor de info. Dus eerst maar eens verdiepen in het ziekenfonds pakket!
Ik vind het ten zeerste schandalig, dat je verplicht cgt moet doen en dan ook nog voor de kosten moet opdraaien!!!!!!!!!!!! Nou ik geef het geld liever aan andere zorg uit!!!!!!!!!!!
Al met al heb ik ook al menig wat uitgegeven aan psychologen, daar niet van, maar dus niet meer!!!!!!! Een jaarlang dagtherapie in een psychiatrisch centrum heeft me nul komma niks gekost!!!!!!! Daar ben ik dan wel ook geen steek mee opgeschoten.........
Als UWV mij cgt gaat verplichten, nadat ik wel al genoeg in deze vorm gedaan heb, ben ik niet van plan ook maar een rooie cent te betalen hieraan!!!!! Ik weet gewoon te goed dat dit geen baadt heeft!!!
Maar het ging zich geloof ik vooral over België. Maar hier moet je ook genoeg bij dokken voor psychologische hulp.
Nancy
Beginner
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 nov 2007, 15:58

Bericht door Nancy »

De onderzoeken hebben me tot nu toe een 1500euro gekost. Maar nu weet ik eindelijk wat er aan de hand is.
De eerste maand medicatie een 450 euro (niet vergoed door ziekenkas) en vanaf volgende maand zet de professor mij op nexavir. De eerste 3 maanden moet ik veel spuiten en kost het 1500 eurovoor de nexavir, en dan mag ik niet vergeten dat ik ook nog medicatie moet blijven nemen.
Het is heel wat... :?
Punika
Actief lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 jan 2009, 16:09

Kosten De Meirleir en evt. vergoeding

Bericht door Punika »

Alle berichten m.b.t. kosten testen, onderzoeken, consulten en evt. vergoeding in 1 topic gezet. Admin ZZ

Hoi, ik ben nieuw hier (lees al wel een tijdje met interesse mee) en zal me heel even kort voorstellen, daar ik momenteel niet echt de energie heb om hier hele lange uiteenzettingen te plaatsen :)

Aanvankelijk was ik alleen wat snel vermoeid, maar daarna kreeg ik eigenlijk steeds meer andere vage klachten, sommigen van de een op de andere dag: het wellicht bekende verhaal: o.a. griepgevoel/keelpijn, concentratieproblemen, spierpijn, slecht/heel licht slapen, enorm hongergevoel/verstoorde bloedsuikerspiegel/ hartkloppingen en nog een heel rijtje...

Omdat ik eerst aan een burnout dacht en behoorlijk in beweging blijven verstandig leek, ben ik daar nog een maand mee doorgegaan, met als resultaat dat het alleen maar verder bergafwaarts is gegaan, zodat ik nu veel slaap, wat tv kijk en circa 2 keer 8 min per dag een blokje om ga, en voor de rest dus eigenlijk niks doe.

Maar goed mijn vraag betreft het volgende:
Ik ging naar de huisarts, die me, nav mijn klachtenlijstje waar hij niks van begreep, die wat bloedonderzoek deed en toen er niks werd gevonden vroeg of ik misschien ook stemmen in mijn hoofd hoorde;
na dit onbegrip stuurde hij me toch door naar de internist, deze deed wat ruimer bloedonderzoek maar kon hiermee niks vinden en volgens hem had verder uitsluitingsonderzoek geen zin. We hebben het wel over ME/CVS gehad maar de beste man bleek opgeleid door de welbekende CGT-"alles zit tussen de oren" prof. Van der Meer, dus uiteindelijk ben ik geen stap verder gekomen.

Na wat research op internet te hebben gedaan kwam ik tot het volgende:
  • CGT is geen optie
  • wat betreft de biomedische benadering hebben we in Nederland (waar ik woon) een aantal medici (Meerendonk, Wijlhuizen, Vermeulen) maar uiteindelijk is de Meirleir toch de autoriteit op dit gebied (dit ook gezien het feit dat de Nederlandse medici mensen doorsturen naar Brussel indien ze er zelf niet uitkomen)


concrete vragen zijn nu:
  • ik begrijp dat bloedonderzoek circa 1000-1500 kost, hoe zit het met de kosten van bv intolerantietesten en opstellen dieet?
  • Ik heb eigenlijk weinig zin om veel energie te steken om me te laten doorverwijzen door mijn huisarts dus wil gewoon zelf gaan, maar heb het geld niet op mijn rug groeien dus scheelt het veel in de kosten als ik een verwijsbrief heb?
  • dezelfde vraag wat betreft de medicatie, werkt de zorgverzekeraar (ik heb VGZ) beter mee qua vergoedingen indien de huisarts me doorverwijst, of wellicht de arboarts?
Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen, ik houd jullie op de hoogte als er ontwikkelingen zijn.

Alvast bedankt, en fijn om jullie bijdragen/ervaringen te lezen hier!

grt Punika
Plaats reactie