Kosten De Meirleir en evt. vergoeding

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

esther26
Beginner
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 dec 2007, 15:21

Bericht door esther26 »

Ik krijg van de Meirleir binnenkort recepten voor antibiotica.
Ik zou graag wat ervaringen willen horen over het indienen van het recept bij de apotheek en de vergoeding door de zorgverzekeraar.
Krijg je de medicijnen gewoon mee en worden ze daarna vergoed door de verzekering?
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door sidonia »

Bij mij zijn de recepten nooit een probleem geweest voor de apotheker. Supplementen e.d. bestel ik zelf via internet, probiotica ook. Maar verder al het reguliere ( antibiotica, creon, foliumzuur en pijnmedicatie) via apotheek. Ik betaal niets voor de medicijnen, maar uiteindelijk toch via het eigen risico.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

esther26 schreef:Ik krijg van de Meirleir binnenkort recepten voor antibiotica.
Ik zou graag wat ervaringen willen horen over het indienen van het recept bij de apotheek en de vergoeding door de zorgverzekeraar.
Krijg je de medicijnen gewoon mee en worden ze daarna vergoed door de verzekering?
Je bedoelt de AB voor in de infuzen? Ben ik ook benieuwd naar.
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

Alle Nederlandse medicatie wordt gewoon vergoed, het maakt geen verschil of het recept van een Nederlandse arts of van DML is.
Voor infuus geldt hetzelfde, de Rocephin/ceftriaxon heb ik in kant en klare cassettes gekregen (thuiszorg heeft dit overlegd met de apotheek) maar Azitromycine is in Nederland niet verkrijgbaar (wel in tabletvorm) en heb ik via Himmunitas besteld. En zelf moeten betalen dus, iets meer dan €600 voor 6 weken.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

:?: What about de 1000-en euro's die mensen kwijt zijn aan de behandeling, zoals je altijd hoort?
Life smells...
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

asje schreef::?: What about de 1000-en euro's die mensen kwijt zijn aan de behandeling, zoals je altijd hoort?
De kosten voor onderzoek, de supplementen en alle medicatie die niet in Nederland te krijgen is zoals bepaalde antibiotica, 10mg B12 ampullen ed.
Uiteindelijk zijn dat de hoogste kosten...
Je kan wel een groot deel via de belastingaangifte terugkrijgen, afgelopen jaren was dat bij mij circa 40-45%.
esther26
Beginner
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 dec 2007, 15:21

Bericht door esther26 »

Ik heb eerst een behandelplan en recepten gekregen voor infusen. De apotheek, thuiszorg en verzekering stemmen er niet mee in, omdat het van een buitenlandse arts is. Willen allemaal goedkeuring van de huisarts.
Mijn huisarts wil geen goedkeuring geven, omdat hij de verantwoordelijkheid niet wil. Hij weet er niks van zegt hij en als er wat gebeurd, wordt het zijn verantwoordelijkheid.
Vervolgens heeft de huisarts mij naar Nijmegen lyme poli verwezen en daar ben ik afgewezen, omdat er volgens hun geen klinische meerwaarde is.
Mijn huisarts gaat nog met de lyme poli bellen.

Inmiddels zijn we nu een hele tijd verder en heb ik bij de Meirleir een behandeling aangevraagd voor orale antibiotica. Daar krijg ik binnenkort de recepten van. Ik hoop dat de apotheek dat wel wil aannemen, omdat het dan om pillen gaat, maar blijft natuurlijk een buitenlands recept.

Iemand nog ideeen hoe hier verder mee om te gaan?
esther26
Beginner
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 dec 2007, 15:21

Bericht door esther26 »

Martine 030: Goed dat jij het allemaal voor elkaar hebt gekregen!
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

@ Esther26

Misschien dat de internationale apotheek je kan helpen:
http://www.ip-pharmacy.com
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

martine030

==Je kan wel een groot deel via de belastingaangifte terugkrijgen, afgelopen jaren was dat bij mij circa 40-45%.==

Die ervaring had ik ook. Maar moet het totale bedrag niet boven een bepaald minimum komen voor er vergoed wordt op die manier?

Ik kon het trouwens een kleine 5 jaar moeilijk nagaan. Maar omdat ik dit jaar weer minder inkomen heb, kan dit evt weer gunstig uitpakken, afhankelijk dus hoe hoog de kosten zijn. Net toen ik bij ging klussen stelde men een minimum bedrag vast waar boven pas vergoeden van medicijnen ofoz. Ik weet het niet allemaal precies meer.

Dus jij laat je infuus ook thuis inlopen?

Esther, ik denk dat jij van huisarts moet veranderen, om meer meewerking te krijgen. En apotheek. Tenzij ze natuurlijk zich de idiotie realiseren van jouw weigering bij de Lyme poli. Al nader bericht van zijn telefoontje?

Maar ja, nu missschien tabletten? Als die maar voldoende helpen dan.

Sterkte ermee.
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door sidonia »

Esther, je kan recepten uit België gewoon bij een Nederlandse apotheek inleveren voor de orale AB en andere reguliere medicatie. Mogen ze niet weigeren.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

sidonia schreef:Esther, je kan recepten uit België gewoon bij een Nederlandse apotheek inleveren voor de orale AB en andere reguliere medicatie. Mogen ze niet weigeren.
Lijkt mij ook.

We leven toch in die geweldige EU?

Bovendien zit buitenland dekking toch besloten in de meeste zorgverzekeringen, zou je zeggen?

Wat er in de kleine lettertejs staat weet ik alleen ff niet.
esther26
Beginner
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 dec 2007, 15:21

Bericht door esther26 »

bedankt voor jullie reacties. We zullen zien of ze het dit keer wel gewoon meegeven.
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

esther26 schreef:Martine 030: Goed dat jij het allemaal voor elkaar hebt gekregen!
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
De enige manier om in Nederland ab-infuus te krijgen is door medewerking (en dus verantwoordelijkheid) van een huisarts. Meewerkende huisartsen zijn lastig te vinden, maar ik ken inmiddels al een paar patiënten waarbij het gelukt is.
Het is niet helemaal onmogelijk dus, maar wel HEEL lastig...

Heb je inmiddels de recepten al ingeleverd bij de apotheek? Er is inderdaad geen reden om een recept van een arts uit een andere EU land te weigeren, als het Nederlandse medicatie is krijg je het mee zonder betaling, bij 'Belgische' antibiotica bestellen ze het en moet je het zelf betalen.
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

annac schreef: Die ervaring had ik ook. Maar moet het totale bedrag niet boven een bepaald minimum komen voor er vergoed wordt op die manier?
Er is inderdaad een drempel: 1,65% van je inkomen (bij een inkomen van €25000 is dat €412).
Maar ook al is je inkomen vrij hoog, de kosten bij DML zijn dat ook.
Onderzoek, medicatie, supplementen, vervoer, maar ook dieet (bij mij €1300) en beddengoed (€310) kan je mee rekenen.
Ik zit meestal rond de €8000 aftrek.
Bovendien worden de specifieke zorgkosten bij een inkomen onder €33555 nog eens verhoogd met 40%.
Plaats reactie