Welke soort rolstoel hebben jullie?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Welke soort rolstoel hebben jullie?

Bericht door Nienke »

Hoi!

Ik ben vanmorgen naar het CIZ geweest omdat ik bij de gemeente een aanvraag voor een rolstoel en invalideparkeerkaart (voor bestuurder) had gedaan. Ik heb ze gelukkig beide! :D toegekregen en is het nu alleen nog afwachten wanneer ik ze binnen krijg.

Ik heb een handbewogen rolstoel met kussen, kan instellen hoe recht mijn rug is en ook kan ik mijn benen naar beneden en een stukje naar voren/boven doen omdat ik vaak na een tijdje last krijg van mn spieren als ik recht zit.

Nu vroeg ik me eigenlijk af wat voor een rolstoel (en aanpassingen hierop) jullie hebben?

Groetjes, Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gast

Welke soort rolstoel hebben jullie?

Bericht door Gast »

Nienke, wat fijn!!!!!
Wij hebben destijds voor Elianne een lichtgewicht rolstoel aangeschaft; een Sopur Starlight. Daar heeft ze erg veel plezier van gehad.
Voordelen: lichtgewicht, dus ook makkelijker voort te bewegen. Makkelijk in en uit de auto te halen, omdat de wielen er makkelijk op en afgeklikt kunnen worden.
Ziet er sportief uit.
Toen Elianne later steeds minder spierkracht kreeg, werd de lage, rechte rugleuning wel een probleem.
Nog later, toen Elianne nog minder spierkracht kreeg, heeft ze via het CIZ emotion- rolstoelwielen toegewezen gekregen. Een geweldige uitvinding: het zijn wielen met een accu, waardoor slechts een kleine handbeeging ervoor zorgt dat de rolstoel vooruit gaat. Het zorgde ervoor dat Elianne - toen ze volledig van zorg van afhankelijk werd en helemaal niet meer kon lopen- weer zichzelf zelfstandig kon voortbewegen.
Met een kleine aanpassing aan haar eigen rolstoel, waren ze makkelijk te plaatsen en konden er ook weer makkelijk op en afgeklikt worden.
Via google kun je wel wat meer vinden. De emotion-wielen zijn nog vrij onbekend, maar je kunt het CIZ er natuurlijk zelf over informeren. Hebben wij destijds ook gedaan.

Groet,
Miek
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Welke soort rolstoel hebben jullie?

Bericht door Nienke »

Hoi Miek,

Ik weet niet hoe de rolstoel heet die ik ga krijgen, hij is iig ook opvouwbaar en daardoor ook makkelijk mee te nemen in de de auto.. En daarna rustig op de parkeerplaats (en niet langs de weg) de rolstoel uitvouwen etc.

Ik wordt vrijwel altijd geduwd, gebruik hem alleen buitenshuis (binnen heb ik hem gelukkig niet nodig) dus die speciale wielen zijn denk ik niet nodig.. Misschien handig als ik eens zelf een wat langer stuk door de winkel wil rijden, maar langs 'n paar chappen/rekken lukt gelukkig wel.. En betwijfel wel of het CIZ alleen voor die dingen mij die toe zal kennen, uiteindelijk is het geen "noodzaak"..

Ik wacht dus gewoon af hoe het gaat, ik heb hem nu iig voor een jaar en moet daarna op controle komen (omdat ik oa nog in behandeling/onderzoeksfase bij R. Vermeulen) en mocht het nodig zijn dan kan ik het altijd nog vragen!

Bedankt voor je tip!

Liefs, Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Sunny
Actief lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 04 jun 2006, 22:18

Bericht door Sunny »

Ik heb net zo'n rolstoel als jij omschrijft Nienke, mijn rugleuning kan ook wat versoepelt omdat ik niet lang recht kan zitten.

Wat een uitvinding die wielen met een accu. Zijn die emotion wielen ook geschikt voor buiten Miek? Het lijkt mij nl wel fijn als niemand mij meer hoeft te duwen...
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi nienke
krijg jij een parkeerkaart
en stuur je zelf auto
ik krijg hem namelijk niet
omdat ik soms meer dan tien meter kan lopen
en ik zelf niet de bestuurde bent krijg ik hem niet
mijn man heeft nu ook problemen hij heeft reuma
dus dat word ook moeilijk voor hem
om mijn rolstoel voor te duwen
als wij ergens heen gaan heb ik mijn rolstoel nodig
ik heb ook een scootmobiel maar die kan niet in de auto
ik heb een hele fijne rolstoel alles is verstelbaar
ook een hoge rugleuning
maar mijn probleem is hoe lang kunnen we hem nog gebruiken
groetjes alie
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Hoi Alie,

Naar mijn weten krijg je een parkeerkaart voor invalide passagier als je moet worden geholpen met in/uit stappen van de auto/rolstoel..
Ik heb voor de bestuurder en mn rolstoel samen aangevraagt, die tip kreeg ik gelukkig van iemand, ik had een vrouw en ze was echt heel aardig, ze had mn verhaal gehoord, mn klachten en zei meteen nou dan maak ik er een verslag van wat volgende week bij de gemeente waarin een positief advies staat voor de parkeerkaart en de rolstoel..

Ik had verteld dat ik in een revalidatiecentrum had gezeten, en dat die me hadden geadviseerd om 's morgens goed uit bed te komen, goed dagritme en activiteiten goed te plannen over de dag en af te wisselen met rust.. En ze vond daarom dat ik ook zogenaamd ook "baad'' bij die kaart kon hebben omdat ik dan meer activiteiten buitenshuis zelfstandig kon doen..

Ik denk dat ik gewoon echt mazzel heb gehad met dr!

Jouw situatie is echt zo oneerlijk, ik snap echt niet hoe zo'n situatie kan worden toegestaan in nederland! Ik hoop dat je nog zo lang mogelijk (zo goed als het gaat) samen met je man ergens heen kunt!

Liefs! x Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

dank je nienke
jij heb gelukkig wel mazzel nou ja mazzel is ook geen fijn woord voor wat wij hebben ik ben tot twee keer toe door de ggd gekert en als je tien meter kunt lopen krijg je in rotterdam geen parkeerkaart ik hen het zelfs voor de rechtebank met hoger beroep gegooit maar tegen de ggd win ik het nooit ook al zei ik dat ik ook soms geen stap kunt zetten omdat ik uitval heb doorde tia,s het maak niet uit ik krijg wel jaarlijks een vergoeding voor de auto dat is het kromme ook daar was de ggd op tegen maar ik ben bij een zitting door allerlei artsen en gemeente rotterdam gehoort en die hebben mij gelijk gegeven
raar hoor dat wij geen kaart krijgen ze hebben er de pest in
dat ik dat geld voor de auto toch kreeg
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Het is idd raar! Snap niet waarom er overal zogenaamd dezelfde regels moeten gelden met dit soort dingen en er vervolgens anders wordt beoordeelt!
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

tja die ggd maakt hier de dienst uit
als wij naar de stad gaan of ergens anders en er zijn parkeer plaatsen
en dan is er nog een gewone en een invalide parkeer plaats,dan moeten wij de gewone nemen, dat is niet zo erg maar als een ander ook zijn auto wil neer zetten en er is geen plaats meer .en ze zien jou met je rolstoel uit de auto komen dan krijgen we een heleboel gezeur, van dat wij daar moeten staan. maar dat mag niet zonder kaart dat gezeur van die mensen is best rot want die begrijpen er niets van
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Jah dat verhaal heb ik al eens ergens gelezen dat je dat schreef.. Echt rot voor je Alie, ben ook echt dankbaar dat er eindelijk iets is wat soepel verloopt zonder moeilijk gedoe,,

heb op dit moment ontzettend gezeur met 't uwv.. Naja, gelukkig toch wel iets fijns vandaag ;)
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gast

Bericht door Gast »

Sunny schreef: Wat een uitvinding die wielen met een accu. Zijn die emotion wielen ook geschikt voor buiten Miek? Het lijkt mij nl wel fijn als niemand mij meer hoeft te duwen...
Emotion-wielen zijn geschikt voor binnen en buiten, het zijn nl. in principe gewone rolstoelwielen.
De actie-radius is ong. 5 km. Maar je kunt de accu ook uitschakelen als je geduwd wordt, dan is het duwen alleen wel wat zwaarder.

Via de volgende link kun je wat meer over het e-motionsysteem lezen:
http://www.handy-wijzer.nl/viewproduct.asp?OID=253074

Groet,
Miek
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

voor jou ben ik heel blij hoor nienke
liefs en een dikke knuf
miek van die wielen heb ik ook gehoord
er is een vrouwtje van mijn medisch fitnes hier ook mee bezig
zij gooit het nu voor de rechtbank
die vrouw kan geen stap verzetten
maar toch word het hier in rotterdam afgewezen
dat is toch van de gekke hoe ze hier met mensen omgaan
Gast

Bericht door Gast »

Alie, het is inderdaad de absurditeit ten top!

Wij hebben het "geluk" gehad dat onze dochter zo lang in het ziekenhuis heeft gelegen (4 1/2 maand). Aanvankelijk stelde de revalidatie-arts daar dat ze het ziekenhuis binnen 2 weken wel weer lopend (!) zou verlaten. Niet dus..... Zelfs 4 maanden later kon ze nog geen enkele stap zetten. Het ziekenhuis had ook beloofd dat ze pas dan naar huis zou gaan, als ze zichzelf weer enigszins zou kunnen redden (ervanuitgaande dat zij dat wel voor elkaar zouden krijgen) zonder of eventueel met hulpmiddelen. Toen na 4 maanden bleek dat onze dochter nog steeds volledig afhankelijk was van hulp(middelden), en die opname wel erg uit de hand begon te lopen qua tijd wilden ze haar binnen 2 weken naar huis sturen. Dat hebben we geweigerd en het ziekenhuis herinnerd aan hun belofte. Dat heeft evoor gezorgd dat het ziekenhuis zich uiteindelijk maximaal heeft ingespannen (tot op directie-niveau toe) voor de benodigde hulpmiddelen als traplift en rolstoelaanpassingen. Ze hebben het CIZ helemaal platgebeld en dus met resultaat!

Maar het is natuurlijk bizar dat dit zo gaat. Eigenlijk is de norm van het CIZ dat je uitbehandeld moet zijn, wil je een voorziening toegewezen krijgen en bij ME/CVS vinden ze pas dat je uitbehandeld bent als je (met goed resultaat) CGT gevolgd hebt, anders verdwijn je in de psychiatrie (zoals ze bij onze dochter aanvankelijk wilden doen).

Groetjes,
Miek
Laatst gewijzigd door Gast op 10 jan 2008, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi miek
aan de ene kant een geluk dat het zo gegaan is bij elianne
maar aan de kant wat een ellende voor dit kind
ik heb dus m,e sinds 1975 en toen wisten ze nog niet wat het was dat kwam pas later eruit derolstoel had ik echt heel vlug ook mijn scootmobiel een trapliftje en aanpassingen kon ik krijgen van wvg zo heet het hier in rotterdam maar dat wilde ik nog niet maar alleen met de parkeerkaart doen ze moeilijk terwijl ik wel een vergoeding krijg voor mijn auto heel erg krom allemaal
maar ik loop nog kleine stukjes, dat heb ik mischien voor op elianne
dus laat ik maar blij zijn met mijn vergoeding en scoot en rolstoel
groetjes alie
Laatst gewijzigd door Alie op 10 jan 2008, 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Hoi Nienke,

Wat ontzeteend fijn voor je!! Ik hoop dat je alles snel hebt. Ik heb eigenlijk niet echt de moed en energie om het uit te zoeken. Zou ik wel moeten doen, maar schuif het steeds voor me uit. Fijn wel om te lezen dat het bij jou zo goed is gegaan. Hoop dat je er baat bij hebt.. en nog meer, dat je het snel niet meer nodig blijkt te hebben!

Ben benieuwd naar je 'gezeur' met het uwv. Had eigenlijk wel verwacht dat het makkelijker zou gaan.

Mail moet je nog even op wachten, want ik heb weer een terug. Ze blijven elkaar maar opvolgen, maar goed... je hoort nog van me.

Liefs
Plaats reactie