Hoe zorg je dat je geen gedoe met WMO hebt

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Hoe zorg je dat je geen gedoe met WMO hebt

Bericht door agnes »

Veel van ons hebben voorzieningen uit de WMO nodig zoals huishoudelijke hulp, scootmobiel,taxivervoer. Dan doet zich het probleem voor dat degene die je aanvraag moet beoordelen vindt dat het slecht is voor je revalidatie en dat je juist actief moet worden.


Soms kan je dit vermijden zonder hoge kosten te hebben:
* huishoudelijke hulp kan je zelf regelen. Je betaalt dan een normaal tarief, maar je kan het achteraf grotendeels van de belasting aftrekken (afhankelijk van je inkomen betaal je eerst een bedrag zelf). Je hulp moet dan wel "wit" werken. Als je via via niemand kan vinden, kan je via www.helpling.nl iemand vinden. Zij hebben allemaal een VOG en hun beoordelingen kan je op de site zien. Normaal gesproken is huishoudelijke hulp niet aftrekbaar, maar als er een medische noodzaak is wel.
* taxivervoer : in sommige gemeenten kan iedereen gebruik maken van een deeltaxi, maar krijgen mensen via de WMO een lager tarief. Ook is er soms een voorziening zoals Begeleiden en Rijden waar vrijwilligers tegen een km vergoeding je ergens heen brengen. De kosten daarvoor kan je ook van de belasting aftrekken (ook hier moet je eerst een bepaald bedrag zelf betalen).

Heb je een scootmobiel en/of rolstoel nodig, dan kan een 2e hands exemplaar nog wel eens een uitkomst zijn. Soms kan je ook een tijd lang iets lenen/tegen een gering bedrag huren bij bijvoorbeeld Vegro of een andere winkel voor hulpmiddelen.


Ik heb via bovenstaande manier de WMO kunnen omzeilen zodat ik na het UWV niet daar ook nog stress van zou hebben.
Gast

Hoe zorg je dat je geen gedoe met WMO hebt

Bericht door Gast »

Maar als je arbeidsongeschikt bent verklaard door het UWV zou een scootmobiel toch geen probleem moeten zijn?Net zoals een rolstoel...
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Hoe zorg je dat je geen gedoe met WMO hebt

Bericht door agnes »

Dat zou logisch zijn, maar ze gebruiken andere regels /richtlijnen dan UWV. Bovendien zijn er verschillen tussen gemeenten; in de ene lukt het en in de andere niet.
De linkerhand weet niet wat de rechter doet. Misschien geeft de minister binnenkort aan dat je gewoon die voorzieningen moet krijgen als je ze echt nodig hebt.
Gebruikersavatar
noatjuh
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 nov 2016, 16:41

Hoe zorg je dat je geen gedoe met WMO hebt

Bericht door noatjuh »

Ik heb via de WMO huishoudelijke hulp, rolstoel, scoormobiel en gehandicaptenparkeerkaart gekregen. Ik had wel documentatie van dr Visser. Voordeel van dit regelen via WMO is dat je kan kijken wat het beste voor je is. Ik heb 2 verschillende rolstoelen gehad en 3 verschillende scootmobiels (met aanpassingen). Helaas bleek een scootmobiel voor mij niet goed, te pijnlijk, maar daar kon ik dan wel achter komen zonder ervoor te betalen. Ik zou het altijd toch eerst proberen. Je kan volgens mij ook hulp van een ergotherapeut of MEE krijgen om de aanvraag te doen.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Hoe zorg je dat je geen gedoe met WMO hebt

Bericht door agnes »

Wat fantastisch Noatjuh. Fijn dat het jou gelukt is.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik heb er gelukkig nog niet mee te maken maar ik weet wel dat het enorm per gemeente verschilt.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

Ik las even snel en kwam het woord "taxivervoer" tegen. Als dat op medische gronden is en naar ziekenhuizen en andere zorg, dan kan je het mogelijk vergoed krijgen van de verzekeraar.
In mijn geval betaal ik de eerste 96 euro per jaar zelf en daarna is het volledig vergoed voor de rest van het jaar. (dus gewoon eigen bijdrage).

Goed overleg met de WMO is voor mij een flinke strijd. Ik heb zelfs ruzie met die lui. Die zitten dan in een wijkteam en als het wijkteam niet wil, dan gebeurd er niets. Ik heb daar echt een stel idioten zitten. Wat je kan doen is over hun hoofd(en) heen gaan. Dat heb ik ook gedaan.

Er is altijd een hogere. Helaas kon ik niet in gesprek gaan omdat het te slecht met me gaat en ik de meest belangrijke voorzieningen al heb. Toen lukte het niet wegens gezondheid en daarna kwamen er dingen die belangrijker waren om eerst aan te pakken.
Plaats reactie