Begeleid wonen - cgt?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Heb geen psych diagnose. Maar kan het momenteel wel krijgen, geen probleem met mij toestand. Maar of ik echt psychisch lijd.. dat is nogal ingewikkeld. Als et een so`toornis is weet ik nietà extreem bang is zonder een manifeste externe oorzaak.. Dan is dat een stoornis. Iemand die door een privededective wordt nagejaagd kan dezelfde angst ervaren. Maar is dat een stoornis? De prikkels, de onrechtvaardigheid etc zijn best wel extreem. heb er met mensen over gepraat hoe ik bv woede problemen heb. Maar zodra ik mijn situatie vluchtig schets (zonder het op te kloppen of partijdig te verkondigen) dan krijg ik snel te horen 'oela la. dat zijn geen boze gedachten maar gewoon foute zaken' of zoiets. kan me de quote niet exact herinneren. Niet dat ik verlegen ben om een dergelijke diagnose. Kweet het zelf niet hoe je het kan noemen. Kan het wel beschrijven. Maar dan zou ik mijn eigen topic ontsporen. :D al mijn psychisch leed (of het een stoornis is, kan ik niet zeggen) is sowieso een gevolg van ME en de meeste die ik momenteel heb, heb ik ontwield vanaf dat ik bedlegerig was. Maar kan daar wel gebruik van maken om toch in aaanmerking te komen voor een rustig woonplaats met de nodige ondersteuning. en de daarbij horende therapien neem ik maar voor lief. sommige zullen mij wel wat helpen, vermoedelijK
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

haaii schreef: Asja: Zoiets * had ik,ook in gedachten, maar dan zouden ze familiehulp over de vloer moeten toelaten.
*= woongroep

Waar je woont mag je ontvangen wie je wil, ook in een woongroep natuurlijk!
En ik vrees dat die google zoektocht mij teveel energie zal vragen. Of wil jij je huis ter beschikking stellen van een gehandicapte?
Ik wil je wel helpen met zoeken naar een evt woongroep. Enne, bij mij is er burenlawaaiterreur (extreem pesten), raad ik je niet aan ...
Asje brengt mij trouwens op een idee. Omdat ik erg weinig zekerheid heb over opz en er betere opties bestaan. Mss een topic maken waarin lotgenoten elkaar kunnen helpen. Ik heb het financieel niet enorm breed. Maar kan wel de nodige hulp bieden voor al wie kopje onder drijgt te gaan. en met mijn invalide statuut kan ik goedkoop van de diensten van familiehulp gebruikmaken. Dus ik kan misschien zelfs, ondanks mijn bedlegerigheid, mensen ontheven van zware lasten zoals kuisen. Ik denk erover na!
Snap het niet helemaal. Behalve dat je mss familieleden goedkoop lotgenoten kunt laten helpen?
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Oké, je hebt dus ME en daarbij oa angst gekrégen, dat is veel voorkomend bij ME. Dan zijn dat geen stoornissen op zich, maar deel van de neuro-klachten van ME icm de hachelijke situatie waar we in leven. Je hoort dus niet echt thuis in OPZ ...
Life smells...
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Klopt hoor, ik hoor er niet thuis. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet mijn voordeel uit kan halen. volg je mij?

WWel ik heb het over familiehulp. familie hulp is een dienst die zo heet, net zoals in-Z etc. ik betaalde slechts drie euro per uur daarvoor. Mijn behoorlijke uitkering, de steun van mijn vader en de paar duizende euro's die ik door leven bij mijn moeder heb bijeengeschraapt. maken dat ik best wel wat poetswerk etc kan laten verrichten. Boodschappenn koken, afwassen horen ook bij hun aanbod. Dus ik kan heel wat mensen ontlasten die alleen wonen en financieel niet de mogelijkheid hebben om hiervan gebruik te maken. ook al is dit erg goedkoop.

Jij ook last van nnachtlawaai? Misschien moeten we samen ergens ander intrekken. Naast een woongroep zijn alleen wonen en met een andere ME patient wonen (niet perse een me patient maar iemand met dezelfde situatie bv) ook opties die ik overweeg. Ja ik zou het heel fijn vinden als je mij helpt zoeken naar een geschikte woongroep! (en doe jezelf een cadeau en verhuis mee. ben je gelijk van je terreurzaaiende buurt af. of ben ik nu naif?)

EEn naast hulp met zulke diensten kan ik mensen helpen hun huur te betalen. met twee wonen is nog altijd goedkoper. Maar een woongroep lijkt mij mss nog evidenter in veel opzichten. IIk ga het niet te lang maken vandaag.

ps. Mijn huisarts is op vakantie. Hij kan dus pas maandag contact opnemen met het OPZ. Ik houd geen enkele optie gesloten. Moet mijn toereikendheid vergroten.
Opgelet. Dit bericht is niet geschreven door een vleesgeworden futuristische, artificiele intelligentie, echter, het is neergepend door een mens.
Gelieve derhalve de info op de korrel te nemen vooraleer klakkeloos conclusies te trekken.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Klopt hoor, ik hoor er niet thuis. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet mijn voordeel uit kan halen. volg je mij?
Tuurlijk volg ik je, heb ook wel eens met die gasten :) te maken gehad in nood. Maar ik zie het hier niet voor me. Zie op de site dat je dan met 3 of 6 mensen met ernstige psychiatrische ziekte samen in een huis woont en je moet meedoen met alles wat de begeleiding inhoudt.
Wel ik heb het over familiehulp.
Dus je bedoelt voor ME-ers bij jou in de buurt?

En ja, waarom niet alleen wonen dicht bij je familie in de buurt (of idd kijken of je er iemand bij kan vinden)? Voordat ik evt ga zoeken naar woongroepen, wil ik wel weten wat je 't liefst wil ...
...(en doe jezelf een cadeau en verhuis mee. ben je gelijk van je terreurzaaiende buurt af. of ben ik nu naif?)
Eh, als ik zó ver weg zou gaan wonen, zou ik er wel vanaf zijn ja. Maar dat is bijkans emigreren voor mij ...
Life smells...
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

hey haaii, goed dat je bent gaan kijken. als ik eerlijk mag zijn, lijkt het mij ook niet dat je in een psychiatrische woongroep thuishoort, maar ik snap wel wat je bedoelt: je doel is rust vinden, en als dat daar kan, waarom niet. Alleen vraag ik me echt af of je daar wel rust kan vinden, als je eigenlijk met een totaal andere problematiek zit.

Een of ander begeleid wonen zou toch ook voor chronisch zieken moeten kunnen... Heb even op google gekeken, maar natuurlijk vind je voor onze niet aanvaarde ziekte specifiek niks. Heb je bij de sociale dienst van het ziekenfonds al eens gevraagd? Die zouden toch op de hoogte moeten zijn van wat kan en wat niet?
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Bericht door leena »

Heb je al eens aangeklopt bij het caw (centrum algemeen welzijnswerk) vd stad waar je woont? Zij bieden zelf geen woningen maar kennen wel het aanbod en de diensten in je streek heel goed en kunnen jou verder wegwijs maken. Niet alleen voor wonen, maar zij kunnen hulpvraag per hulpvraag bekijken waar je ervoor terecht kan.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

BTW, wat voor nachtlawaai heb jij?
Life smells...
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Algemeen: ik heb voor een paar appartementen die te huur stonden in mijn buurt gebeld. Helaaas schrikken veel bureau's af van het concept van onderverhuur. Het is mij bij een iemand uit lommel gelukt om hem te overtuigen. Helaas kon hij geen contract aangaan van 9J
spijtig en toch een opkrikker. Gezien het mij toch gelukt is een iemand te overtuigen. Je moet het niet te ingewikkeld voorleggen. dan haken ze af. zoals de geroemde vastgoed speculant 'john lee' zegt 'if you confuse them, you'll lose them.'

asja: Ik ben onderhevig aan een gevarieerde waaier aan nachtlawaai. Van auto's tot belletje trek. van schreeuwende kinderen tot krakende trappen. Mijn moeders bed die om 12 's nachts korte 'tok' geluiden maakt. slechts een paar keer. maar behoorlijk luid!
ik ben een tijdje opzoek naar een woning. Maar dit zeer vermoeiend is en ik krijg weinigen overtuigd om mij via SVK hun accomodatie te verhuren. tja.. Zoals ik dat hierboven al beschreef.
De type woonvorm die ik het liefst zou is niet beantwoordbaar. Ik kan het pas weten wanneer ik het geprobeerd heb.

Het laatste wat ik wil is jou hulp aanvaarden om er uiteindelijk van af te stappen wanneer er iets geregeld is. Maar momenteel denk ik dat het mij een worst zal wezen welke woonvorm ik aanneem. Alles wat meer rust biedt dan is prima. Als ik dan zou moeten kiezen zou ik gaan voor de eerste gelegenheid die plaatsgrijpt om mijn habitat ergens anders te stichten.

Bedankt trouwens allemaal voor de inlichtingen over oPZ Ik was hiervan NIET op de hoogte. Had een vluchtige blik genomen van de op de website voorziene info. Maar kreeg er geen zicht op. Jullie hebben dit beter uitgedokterd dan ik had gekund. bedankt daarvoor.
Wat zou ik zonder jullie moeten :D

Abby, ja dat heb ik!
En dat leidde tot DOP begeleiding. (vanwege mijn bedlegerigheid maakte ik daarop aanspraak. Niet omdat ik..)

Nu ben ik ingeschreven bij die sociaal verhuurkantoren. waar de wachttijden bij ieder zo'n 2 jaar bedraagt. Eentje echter, het zojuist besproken SVK, werkt via de prive markt. En naast de alreeds bezetten woningen kan je zelf ook een woning aanbrengen. Dit is echter moeilijk omdat je niet iedereen hiervoor warm krijgt. Daarnaast moeten ze het zelf nog komen inspecteren, financieel en inrichtingsgewijs etc bekijken en dan geven ze eventueel groen licht.

Maar dat is iets dat ik af en toe probeer. Weet echter niet of het wel de moeite waard is. 't lijkt zo onwaarschijnlijk en kost bijzonder veel energie. Broer mama hebben nog geen enkele woning proberen aan te brengen. Dus ja, sta er alleen voor. Maar misschien, getuige de lommelaar van daarnet, is het nog net haalbaar. als ik mijn tijd neem en niets forceer.

Ik antwoord jouw vraag een andere keer Leena. Heb dat niet over het hoofd gezien ;) Dat is ook weer een heel verhaal opzich.
tzou anders te lang worden. Dus voor nu peace out! :P
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hm, BE is anders dan NL, snap niks van de regelingen waar je over hebt:). Maar goed, ik wil wel een beetje rondkijken voor je. Heb ik wel een paar gegevens nodig: hoe oud je bent, je limiet aan huurkosten en waar je evt wil wonen (plaats, streek of?).

Het lawaai wat jij hebt is op te vangen met oordopjes, wel eens geprobeerd?
Life smells...
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Ja hoor meerdere keren. Helaas word ik daar ook vroeger door wakker. Wegens de last die het meebrengt door druk in mijn oor.
Opgelet. Dit bericht is niet geschreven door een vleesgeworden futuristische, artificiele intelligentie, echter, het is neergepend door een mens.
Gelieve derhalve de info op de korrel te nemen vooraleer klakkeloos conclusies te trekken.
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Huren via svk is tot 580.

via samenhuis project 400 denk ik. Weet niet goed hoeveel ik nu krijg.
Ben 22 jaar. Indien het een samenwoon huis is. Zowaar overal in belgie. wil er geen strenge keurslijf opzetten omdat daarvan wellicht minder vestigingen zijn.

Bij alleen wonen zijn het enkel de gemeenten waarvoor ik via het svk kan huren. De gemeenten waar ik hiervoor in aanmerking kom zijn
Peer
Hamont achel
bree
meeuwen gruitrode
neerpelt
overpelt
Lommel
Bochelt

Mijn voorkeur gaat uit naar Peer, over- en neelpelt, hechtel, bree. Die ken ik het beste. Lommel ken ik ook goed (ben er drie jaar naar school gegaan) Maar huur prijzen zijn daar aan de hogere kant.
Opgelet. Dit bericht is niet geschreven door een vleesgeworden futuristische, artificiele intelligentie, echter, het is neergepend door een mens.
Gelieve derhalve de info op de korrel te nemen vooraleer klakkeloos conclusies te trekken.
Gebruikersavatar
me
Beginner
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jun 2015, 14:39

Bericht door me »

Haaii, hoop voor je dat je een fijne woonplek vind waar je je thuis voelt en hoort.
Misschien is het, het waard wat langer te zoeken. Begrijp dat je erg graag wilt maar een woongroep voor psychische ziekten met CGT lijkt me niet de oplossing. Daar hoor je niet thuis. Veel succes met je zoektocht.
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Dankje ME. Ik denk dat ik de zaak nog even aankijk. Wil eerst op krachten komen. Heb me met die slapeloosheid zorgen gemaakt waardoor ik er vaart achter wou zetten. Ma dat heeft mijn gezondheid nog meer geradbraakt.

Leena. Het caw beschikt in verscheidene gemeenten over een opvang centrum.heb toen enkel over dat geinformeerd. Die opvangcentra zijn in wezen voornamelijk bedoeld om daklozen op te vangen. Maar na mijn verhaal te doen zei die man dat ik een kleine kans maakte. Hij heeft me gelijk drie verschillende centra binnen een zekere afstand hun nummer gegeven. Ik tast in het in het duister bij wat dit zou inhouden.


Hoe zit het met verhuizen zonder mijn domicilie te wijzigen? Omdat dat niet kan. Wat met mijn post etc?
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Bericht door leena »

Haaii, het caw heeft idd enkel kortdurende woonvormen zoals crisisopvang, om bepaalde situaties te overbruggen. Maar die bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde eerder om met een onthaalbegeleider van het caw te gaan praten, omdat die het aanbod van je woonomgeving goed kennen los van hun eigen dienst. Ze kennen de regeltjes, premies en alles waar je recht op hebt plus op welke wachtlijsten je je eventueel kan zetten. Ze kunnen je verwijzen naar de juiste diensten en ook info geven op de vragen die je hebt bvb over domicilie. Ook kan je daar je verhaal kwijt wat betreft ziekte (geen cgt) maar kunnen ze eerder optreden als een soort trajectbegeleider in jouw zoektocht waarin je verschillende hulpvragen hebt en die van wonen nu prioritair is. Veel succes alvast!

Je kan ook bellen, mailen, chatten met hen als langsgaan geen mogelijkheid voor je is. Meer info op hun website daarover.
Plaats reactie