Begeleid wonen - cgt?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Begeleid wonen - cgt?

Bericht door haaii »

Voor het gemak apart onderwerp gemaakt. Mod. :)

Sorry dat ik off-topic ga maar ik ben van plan cgt te volgen.

Niet omdat ik in de verwachting ben dat het gaat helpen. Maar uit noodzaak.ik,moet namelijk ergens kunnen rusten. En psych-begeleid wonen zou een oplossing kunnen zijn. Niet dat mijn ziekte psychologisch is naar mijn gevoel. Zelfs niet omdat ik na jaren ziek zijn en niet genezen of zelfs verslechteren de weg bijster ben. (hoewel ik wel iemand nodig heb om mee te spreken, en psyche zou daaarin van pas kunnen komen. Ma tis geen alternatief voor mijn behandeling.) maar omdat ik moet kunnen uitslapen. Mijn nieuwe behandeling heeft me al drie keer naar de apotheker doen wandelen. Zij het een korte wandeling. Een keer doen winkelen, zij het kort in de avond, wanneer ik mij het sterkst voel. En van een uur wandelen snachts(-+10U) een regel gemaakt heeft ipv uitzondering. Daarom. Omdat ik het herstel heb kunnen voelen. Omdat ik zelfs overdag spontaan begon recht te zitten en wist dat het einde nabij was. Licht aan het einde van de rit. Helaas hebben anderhlve week slechte slaap dit allemaal ongedaan gemaakt. Ben terug bij start, en dat maakt me wanhopiger dan tevoren. Dus i, overweeg een opname. Mijn dokter zij dat begeleid wonen in die woningen gelinkt aan de psychiatrie in geel een goede optie zou zijn. Hij heeft gezegd dat er patienten zijn die daar tevredenover waren. Ik weet het niet vrienden. Wat denken jullie. Ik moet echt snel een rustig bestaan opbouwen.
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Bericht door leena »

Ik volg niet wat je zegt hoor Haaii, in beide berichten.

Je gaat cgt volgen omdat je rust wil? Maar dan spreek je over een soort psychiatrische hulp bij begeleid wonen? En je spreekt ook over beweging in de vorm van activiteiten die je opbouwde wat eerst wel kort hielp en dan niet meer? Misschien is het een idee als je dat verhaal graag wenst te vertellen er een topic over te maken en je verhaal te doen en vragen te stellen?
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

@haaii ik weet niet goed hoe dat werkt, zo'n begeleid wonen daar... zou je er eens kunnen gaan kijken? dat geeft vaak een gevoel (goed of slecht), en maakt het misschien gemakkelijker om een beslissing te nemen?
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Abby: ja dat doe ik. Morgen. Denk ook wel dat ik ga kunnen inschatten of ze verwachtingen van me hebben die niet waargemaakt kunnen worden zonder dat mijn gezondheid eronder lijdt.
Leena: Ik volg een behandeling tegen lekkende darm en ontstekingen. De uitstapjes naar mijn lokale apotheek etc waren hier het gevolg van, en waren dus niet deel van mijn behandeling. Ik overweeg om alleen te wonen. eventueel begeleid omdat alleen wonen teveel energie zou kunnen kosten omdat niemand mij helpt bij het zoeken van een huis. eenmaal ik alleen woon kan ik wel geholpen worden door diensten zoals familiehulp bij alle huishoudelijke taken. Maar terug naar cgt. zoals ik al zei; ik overweeg dus zelfstandig te wonen en dit begeleid te doen omdat ik niets anders vind. zo had ik dat moeten formuleren.
Een gevolg hiervan zou kunnen zijn dat ik ofwel ergo- of cgtherapie zal moeten volgen. afhankelijk van waar ik mij zou laten opnemen. Ik doe het echte rniet daarvoor. maar om niet meer wakker te worden om 4u snachts door het lawaai etc.

Ben een beetje bang voor de gevolgen van cgt en dat uitslapen niet opweegt hiertegen. aan de andere kant. Mijn arts is een fervent voorvechter van de lichamelijke oorzaak van ME. Hij is hierdoor zelfs uit belgie gejaagd. En zelf hij zegt dat CGT niet schadlijk zou zijn indien ik GET achterwege kan laten en goed afspreek wat er gedaan wordt inzake mijn "revalidatie". Als het effectief zoals hij zegt is, dat ik daar zeer langzaam aan aangeleerd krijg zelfstandig te kunnen wonen doormiddel van kooktherapie(ja klnnkt stom he) en dergelijke meer. dan denk ik wel dat dit mij kan helpen te genezen. beter zou zijn als ik een plaats had waar ik uit kon slapen en niet geirriteerde luchtwegen had vanwege toenemende schimmels. Zoals een eigen stekje. Of een kliniek. Zoveel opties maar zo weinig hulp. Ben veel te zwak dit alleen te doen. Mijn context wilt niet dat ik alleen woon, ondanks ze vijnzen mij te willen helpen. Maar ze hebben geen idee hoe zeer ik hiermee geholpen, wat zeg ik?, GERED zou worden. Hoe zeer ik afzie van dit huis! En daarom dat ik dit overweeg.
Laatst gewijzigd door haaii op 05 jun 2016, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

Denk ook wel dat ik ga kunnen inschatten of ze verwachtingen van me hebben die niet waargemaakt kunnen worden zonder dat mijn gezondheid eronder lijdt.
Vooral dit is belangrijk denk ik, haaii. Als ze aanvaarden dat het hier gaat om begeleid wonen omwille van een fysieke aandoening, dan klinkt het interessant. Maar als ze er ginder van overtuigd zijn dat je gewoon een beetje positiever in het leven moet gaan staan om zo vanzelf te genezen, dan wordt het een risico...

Nog iets ivm CGT: is het echt zuivere CGT? of praattherapie? want er zijn zo veel verschillende soorten therapieën, die vaak verkeerd benoemd worden.

Bovendien is CGT zoals bij CGT/GET, geen echt zuivere CGT. Kan je nog volgen? :wink: Wat ik bedoel: psychische begeleiding in het kader van aanvaarding van je ziek zijn, eventuele emotionele/familiale problemen, enz. kan interessant zijn. Maar het soort 'psychische' hulp dat je aanleert om je lichaam te negeren en constant over je grenzen te gaan, dat is gevaarlijk voor ons. Dus als je zou kunnen uitvissen wat hun visie daaromtrent is, dat zou je misschien kunnen helpen bij je beslissing.
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Bericht door leena »

Helemaal niks tegen psychische begeleiding bij ziekte, persoonlijk ben ik zelfs redelijk pro, maar dan met een juiste insteek (vb pacing of rouwtherapie omwille van verlies)

Maar onterecht gegeven cgt kan wel kwaad. Welke onmacht moet het wel niet geven als je de hele tijd hoort dat je zelf verantwoordelijk bent om je fysieke symptomen te beïnvloeden, dit met je gedachten en gedrag kan doen, daarbovenop keihard je best doet maar geen resultaat krijgt. Dan ga je toch twijfelen aan jezelf.
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Ja ja en inderdaad he.

Ik maak een topic met vragen!

Dat is trouwens het sneue aan dit alles. Omdat we zo hard vechten tegen die psychosomatische overtuigingen zijn we geneigd dit ook bij wijze van demonstratie te ontkrachten. Helaas dat op sommige individuen tijdens moeilijkere momenten dit misschien wel positief uitpakt. Let wel, ik speek over het delen van leed. Niet cgt. Dat is nog een behandeling die ons afgepakt wordt, nl. De juiste vorm van psychische hulp. Zeg ik daarmee dat de klachten, al is het een klein percentage, mede psychische veroorzaakt kunnen worden? Helemaal niet. Maar bij iedere chronisch zieken komt geestelijke leed vroeg of laat om de hoek loeren. En dit is nooit gezond geweest voor eender welke ziektetoestand, onze isndaar geen uitzondering op. Zeggen dat dit mede de oorzaak is, zou gelijk staan aan stellen dat een spoiler die een auto ontwikkeld tijdens het rijden mede verantwoordelijk zou zijn voor X aantal afgelegde kilometers.

Ik weet niet of ik gesprekken nodig ga hebben als ik opnieuw zo vooruitgang boek als enkele weken terug. Maar ik ga nu echt even een eigen topic maken. Bedankt voor jullie antwoorden lievers. En het lezen van mijn soms erg onsamenhangende berichten dikke smakkerd voor jullie allen
Opgelet. Dit bericht is niet geschreven door een vleesgeworden futuristische, artificiele intelligentie, echter, het is neergepend door een mens.
Gelieve derhalve de info op de korrel te nemen vooraleer klakkeloos conclusies te trekken.
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

abby schreef:

Nog iets ivm CGT: is het echt zuivere CGT? of praattherapie? want er zijn zo veel verschillende soorten therapieën, die vaak verkeerd benoemd worden.

.
Ja zal goed moeten polsen naar hun werkwijze. Ook veel wat als.. Vragen stellen ivm hun activiteiten met therapeutische doeleinden. Zoals wat als ik hiervoor te moe ben. Etc bedankt voor me er attent op te maken. Was me er niet bewust van dat CGT niet overal hetzelfde inhoudt. Dat word wikken en wegen.
Laatst gewijzigd door haaii op 05 jun 2016, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

veel succes morgen haaii! en hou ons op de hoogte he.
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Bericht door leena »

Welke dienst is het? Hebben ze een website?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Als ik het goed begrijp wil je zelfstandig gaan wonen op een rustige plek. Omdat het nu lijkt of je alleen in een psychiatrisch begeleidwonenproject terecht kan, kijk je hier naar. Ik vrees wel een beetje dat je alleen in dat psychiatrisch begeleidwonenproject kan komen als je het zelf ook zo ziet, maar zoals al gezegd, het is goed informeren naar hun soort CGT. Maar, ik zou eerst eens gaan googelen naar woongroepen (tegenwoordig vaak met eigen huisjes, dus niet alleen een kamer) voor jongeren met een ziekte of handicap! Dat past je meer ...
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Is dat begeleid wonen met anderen in een huis? Dan wordt je geconfronteerd met non believers. Maakt het dat niet enger?
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Asja: Zoiets had ik,ook in gedachten, maar dan zouden ze familiehulp over de vloer moeten toelaten. Want ik,kan haast niets zelf momenteel. Enkel bad eten, ma niet her klaarmaken van eten... Behalve als het een dieprvries maaltijd is. En ik vrees dat die google zoektocht mij teveel energie zal vragen. Of wil jij je huis ter beschikking stellen van een gehandicapte :P :oops:?

dat is alleen maar niet zelfstandig wonen. Annac. Ik heb trouwens vertrouwen in andere mensen en geloof dat ze me niet zomaar van weet ik veel wat gaan beschuldigen. Maar 't is toch niet het geval. Dus ook geen zorg. Ik denk niet dat mijn arts -Die al andere patienten daar heeft zien verblijven- verblijde patienten zou hebben gehad als ze je echt pushen om,over je fysieke grenzen heen te gaan. Tenzij het masochisten zijn. Wat ik betwijfel. Anderzijds. Zij waren misschien niet zo ziek, en heb net vernomen dat het vooral activiteits- en ergotherapieen zijn. Zoals Die kooktherapie is niet zoals iemand pushen. Maar gepushd of niet. Ben momenteel niet in staat zoiets te volgen. Voor mij is iedere actieve therapie over mijn grens. Ik kijk momenteel de kat uit de boom.

UPDATE: net huisarts gecontacteerd omdat ze bij de onthaal vertelden dat ik hem moest vragen voor een doorverwijzing. Hij gaat dus de nodige vragen stellen. En gezien hij mij limieten en amgehele situatie goed kent is het wel verstandig om he' eerst op "verkenning" te sturen.
Ps. Het gaat om het OPZ in Geel. De site is weinig onthullend.
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Bericht door leena »

Haaii, ik heb eens even de site bekeken. Het gaat echt wel om begeleid wonen voor mensen met een psychiatrische problematiek.

Heb jij naast de ME ook een psychiatrische diagnose? Dat kan natuurlijk he, mensen met een psychiatrisch probleem kunnen natuurlijk ook gewoon ziek worden. Zij worden helaas niet gevrijwaard van kanker, infecties en andere dingen dus ook niet van ME natuurlijk.

Als het zo is zou ik zeggen zorg dag ze goed het onderscheid kennen tussen wat aan die diagnose ligt, en wat aan de ME.

Als het niet zo is en je hebt geen psychiatrisch probleem dan vermoed ik dat ze jouw fysieke problemen afschrijven als psychiatrisch? Daar kom je natuurlijk niks mee vooruit he.

Ik ken jou niet, dus ik vraag het gewoon zonder te oordelen :)
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Asje brengt mij trouwens op een idee. Omdat ik erg weinig zekerheid heb over opz en er betere opties bestaan. Mss een topic maken waarin lotgenoten elkaar kunnen helpen. Ik heb het financieel niet enorm breed. Maar kan wel de nodige hulp bieden voor al wie kopje onder drijgt te gaan. en met mijn invalide statuut kan ik goedkoop van de diensten van familiehulp gebruikmaken. Dus ik kan misschien zelfs, ondanks mijn bedlegerigheid, mensen ontheven van zware lasten zoals kuisen. Ik denk erover na!
Opgelet. Dit bericht is niet geschreven door een vleesgeworden futuristische, artificiele intelligentie, echter, het is neergepend door een mens.
Gelieve derhalve de info op de korrel te nemen vooraleer klakkeloos conclusies te trekken.
Plaats reactie