Bezuinigingen

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bezuinigingen

Bericht door asje »

De laatste paar jaar is er in verhouding enorm veel bezuinigd op chronisch zieken met een uitkering op bijstandsniveau en daar hoor je heel weinig over. Ik kan niet goed meer rondkomen, kan me niet voorstellen dat ik de enige ben, meer mensen??
Life smells...
Gebruikersavatar
willemijnd
Actief lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 nov 2013, 23:04

Bericht door willemijnd »

Het wordt inderdaad steeds lastiger.
Het lukt mij nog wel nét - na al die jaren weet ik wel hoe ik zo geriefelijk mogelijk op een 'vrekkenbudget' kan overleven. Maar er moeten geen gekke dingen gebeuren (grote tandartsrekening of zo). Eigen risico wordt steeds hoger, en al die supplementen die je zelf moet betalen tikken ook aardig aan.
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Vrijdag heb ik de prijzen van mijn aanstaande behandeling mogen vernemen, en die waren allerminst van de poes. Momenteel woon ik echter bij mijn moeder en heb ik het financieel nog niet zo zwaar. Maar daar kan wel eens verandering in komen gezien ik van zins ben op eigen benen te staan in een stekje voor mezelf. Of misschien ergens anders. soort hotel.
Ik moet immers weg wegens de omstandig heden hier die mijn herstel enorm belemmeren. Maar "t financiele zal in de nabije toekomst een nieuwe bron zijn van hoofdzorgen.

Gelukkig wilt mijn pa mij steunen. Tot heden altijd van afgezien; ik ben niet graag afhankelijk van anderen en sta er ook niet graag bij in het krijt.
Vind het verschrikkelijk dat mensen behandelingen etc niet kunnen volgen vanwege geldkwesties. pfff zou echt niet mogen.
Als het water mij financieel aan de lippen komt te staan zal ik mijn trots wel even moeten inslikken. Maar wat zit ik nu te klagen? Er zijn mensen waarvoor dit niet eens een optie is! 'k zou mijn polletjes mogen kussen.
Opgelet. Dit bericht is niet geschreven door een vleesgeworden futuristische, artificiele intelligentie, echter, het is neergepend door een mens.
Gelieve derhalve de info op de korrel te nemen vooraleer klakkeloos conclusies te trekken.
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Vrijdag heb ik de prijzen van mijn aanstaande behandeling mogen vernemen, en die waren allerminst van de poes. Momenteel woon ik echter bij mijn moeder en heb ik het financieel nog niet zo zwaar. Maar daar kan wel eens verandering in komen gezien ik van zins ben op eigen benen te staan in een stekje voor mezelf. Of misschien ergens anders. soort hotel.
Ik moet immers weg wegens de omstandig heden hier die mijn herstel enorm belemmeren. Maar "t financiele zal in de nabije toekomst een nieuwe bron zijn van hoofdzorgen.

Gelukkig wilt mijn pa mij steunen. Tot heden altijd van afgezien; ik ben niet graag afhankelijk van anderen en sta er ook niet graag bij in het krijt.
Vind het verschrikkelijk dat mensen behandelingen etc niet kunnen volgen vanwege geldkwesties. pfff zou echt niet mogen.
Als het water mij financieel aan de lippen komt te staan zal ik mijn trots wel even moeten inslikken. Maar wat zit ik nu te klagen? Er zijn mensen waarvoor dit niet eens een optie is! 'k zou mijn polletjes mogen kussen.
Opgelet. Dit bericht is niet geschreven door een vleesgeworden futuristische, artificiele intelligentie, echter, het is neergepend door een mens.
Gelieve derhalve de info op de korrel te nemen vooraleer klakkeloos conclusies te trekken.
Gebruikersavatar
me
Beginner
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jun 2015, 14:39

Bericht door me »

Het verbaast mij ook dat je er hier zo weinig over hoort. Als ME je niet het laatste beetje leven heeft ontnomen dan alle bezuinigingen wel. Ook hier is het heel krap. We hebben nog een dak boven ons hoofd dus zal daar maar gelukkig mee zijn. Ook dat is niet voor iedereen weggelegd.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja hier, maar ik bedoelde ook vooral in het algemeen, weinig aandacht ervoor. Kan me helemaal aansluiten bij wat je zegt. Helaas.
Life smells...
Gebruikersavatar
me
Beginner
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jun 2015, 14:39

Bericht door me »

In Nederland heerst een groot taboe op geld en inkomen. De media zet mensen die niet rond kunnen komen weg als mensen die niet met geld om kunnen gaan en geld lenen voor een grote tv. Die mensen zijn er natuurlijk, maar de grootste groep komt door omstandigheden, werkeloosheid, ziekte, zorgkosten, ouderdom, en erg lage minimumlonen in de problemen.

Daar tegen over staan mensen wiens salaris jaarlijks stijgt en de rijke ouderen met goede pensioenen. Dit zorgt ook voor tweedeling en onbegrip in de maatschappij.

Op armoede rust ook een gigantisch taboe waardoor mensen er niet voor uit durven komen. Mensen schamen zich onterecht. Vaak kun je er niets tot weinig aan doen. Het overkomt je.

Daarom erkenning ook zo belangrijk voor ons.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik zie een taboe op armoede iha niet, er is altijd wel aandacht voor bijstandsmoeders, andere arme gezinnen, lees: kinderen, ouderen die van weinig moeten rondkomen, mensen die door de crisis in een armoedeval terechtkwamen ... Maar juist de 'Bijstandszieken', die buitenproportioneel zijn gekort, daar hoor je niemand over.
Life smells...
Gebruikersavatar
me
Beginner
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jun 2015, 14:39

Bericht door me »

Daar heb je gelijk in, over bijstandszieken hoor je inderdaad niets.
Zowiezo over armoede door ziekte bijzonder weinig. Ben benieuwd of hier nog meer reacties volgen van ME-ers die het ook zwaar hebben?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ziekte hoeft niet persé armoede te geven, zoals bijv met een bemiddelde partner, een goeie ziekte-uitkering ... dan heb je nog keus.
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

Tinder? :mrgreen:
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Wat bedoel je met 'bemiddeld partner'?
Opgelet. Dit bericht is niet geschreven door een vleesgeworden futuristische, artificiele intelligentie, echter, het is neergepend door een mens.
Gelieve derhalve de info op de korrel te nemen vooraleer klakkeloos conclusies te trekken.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

rijk, haaii

gelukkig dankzij m'n familie financieel niet zoveel te klagen, al komt het ook wel weer door diezelfde (bij inwonende) familie dat ik een halve uitkering heb :wink:
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

Bericht door meintje »

voor iedereen in NL: NIBUD heeft een website die berekenuwrecht.nl heet.
Daar kun je een aantal gegevens invullen en kijken of je recht hebt op tegemoetkomingen,
Je weet maar nooit of je iets over het hoofd hebt gezien.
Hoop dat er nog iemand is die daar iets aan heeft, ook al is het maar weinig.....
Dat helpt je dan weer niet aan die rijke partner, ben ik bang. O:)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Helaas, ik weet precies wat er te koop is, probleem is juist dat er zoveel bezuinigd is op die tegemoetkomingen.
Life smells...
Plaats reactie