Kan pijn ontstekingen verergeren?

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
robijntje
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jul 2013, 14:32

Bericht door robijntje »

leena schreef:na operaties geven ze dacht ik ook pijnstilling omdat uit studies zou blijken dat geen of minder pijn het lichamelijke herstel bevordert.
Dit merk ik bij mezelf wel. Ik ben weer makkelijker geworden met het nemen van pijnstillers en een spierontspanners.
Vroeger werkte ik op pijnstillers, anders hield ik het niet vol. Daarna heb ik een poos alleen geslikt als het echt niet meer ging.
Tegenwoordig slik ik weer sneller om pijn vrij te zijn, en neem dan tegelijk ook bewust rust. Ik merk dat dit mijn algehele welzijn goed doet. Mijn lijf krijgt de tijd om de pijn aan te pakken en mijn hoofd blijft helder doordat er niet steeds pijnsignalen binnenkomen die het moet verwerken en die een niet fijn gevoel geven.
'Het leven kan pas zingen als het ritme goed is.'
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Bericht door leena »

Ja asje idd meer de cvs artsen. Ik heb die theorie toch te horen gekregen bij hen. Weet niet hoe algemeen dat gezegd wordt.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Bedoel je met CVS-artsen de ons bekende ME(CVS)-artsen?
Life smells...
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Bericht door leena »

Nee de psychosociale kant bedoelde ik.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ohw, dan weten we hoe het bedoeld is, ja.
Life smells...
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Melanie schreef:Jeeee echt nu even pijnsteken in de rechterzij, waar ik toen eigenlijk altijd last van had en laatst dacht daar heb ik nooit meer last van. Nou of dat nu komt dat ik toch met die ldn aan het verlagen ben gegaan,? geen idee. Tis wel lang geleden dat wel.
Dit staat hier verkeerd, ik was deze tekst ook al kwijt maar blikbaar hier geplaatst. :roll:
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Bericht door leena »

Haha Melanie het viel nog niet zo op hoor aangezien het hier ook over pijn gaat!
Gebruikersavatar
dejurgen
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:31

Bericht door dejurgen »

Hoi Asje,

bedankt voor de info over PEA. Ik kende het niet. Ik heb eerst een paar dagen aan mijn tempo door info geworsteld op 't internet. De eerste info was veelbelovend, maar leek nogal sterk gekleurd door invloed van enkele "belanghebbenden" die zéér actief lijken te zijn als "informatieverstrekker" op het net. Ik wist niet wat ik er van moest denken. Maar Google scholar met PEA als zoekterm heeft mij finaal overtuigd: de gekleurde info is inderdaad gebaseerde op stevige onderzoeken.

Het product blijkt niet alleen goed te zijn tegen pijn, maar ook een goede ontstekingsremmer te zijn (beter dan de meeste NSAIDs, minder dan cortisone maar met véél minder nadelen dan beiden). Op de Nederlandstalige wikipedia staat dat het product op kerncelreceptoren en mestcellen werkt en zo gezamenlijk pijn en ontstekingen remt. Mijn idee dat pijn ontstekingen kan veroorzaken was dus waarschijnlijk fout, maar mijn observatie dat pijn niet zomaar het gevolg leek te zijn van het aanwezig zijn van een ontsteking is mogelijks wel juist: er bestaat blijkbaar een mechanisme dat beiden tegelijk triggert. Na door veel info te ploeteren lijkt dit min of meer bij steviger bronnen bevestigd. Dit betekent volgens mij dat pijn bestrijden met de juiste middelen en proberen te vermijden dat pijn te erg wordt wel degelijk een wezenlijke invloed kan hebben op het terugdringen van ontstekingen. Misschien heeft het beheersen van hoofdpijn op die manier wel een ontstekingsremmende werking in de hersenen???

Hoeveel PEA en welk merk/dosering neem je en wat zijn jou ervaringen er mee? Heb je ook het idee dat het werkt tegen ontstekingen (zou zelfs kans op griep en verkoudheden verminderen...)?

Helaas is het wat prijzig als je van een uitkering leeft. Ik heb daarom de kleine dokter van A Vogel opgediept. Daarin vond ik een goedkoper alternatief dat ik ga testen: Petasites Complex; Petasites is een soort hoefblad. Verder bevat het ook mistel. Petasites is ook bewezen goed tegen bepaalde hoofdpijnen, astma en allergieën aan luchtwegen en ontstekingen (luchtwegen en algemeen). Het is minder goed bewezen (minder studies), maar ik heb al eerder goede ervaringen gehad met A Vogels middeltjes: sommige werken voor mij niet, maar andere heel duidelijk. Verder heb ik Atrosan besteld: ook goed tegen spier- en gewrichtspijn en ontstekingen, maar niks bewezen. Mijn pa heeft er echter baat bij en dat maakt de kans groter dat het bij mij ook wat doet. Dit middel is ook van andere producenten verkrijgbaar. Wiet weet ga ik later naar het duurdere PEA.

Groeten en alvast bedankt voor de info, jullie hebben me aardig verder geholpen.
Jurgen
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hoi,

De site die ik gaf heeft iig geen enkel belang!

O, ja ontstekingsremmend ook idd. Aan alle kanten goed dus. Ik denk ook dat pijn daar invloed op heeft. Ik gebruik het helaas niet, kan hier ook nog nauwelijks leven van m'n uitkering, laat staan nog een middel aanschaffen. Hopelijk wordt het eens vergoed.

Ik ben benieuwd naar je poging met Petasites, laat je weten hoe 't gaat?
Life smells...
Gebruikersavatar
dejurgen
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:31

Bericht door dejurgen »

Hoi,

Ik neem Petasites complex (10% Petasites en nog iets anders, Petasites wordt typisch relatief laag gedoseerd) nu net geen 3 weken. Dit zijn mijn ervaringen:

* mogelijks lichte invloed op hoofdpijn/helderheid in hoofd (is nu iets beter dan vroeger)
* effect op pijnscheuten: ik heb er nog sporadisch relatief lichte. Dat is minder dan enkele maanden gelden, maar de verbetering startte twee weken voor ik Petasites nam en mijn dieet veranderde van een "gezond" laag cholesterol dieet met veel groenten, aardappelen, brood en een beetje vlees, vis en zuivel. Dat was waarschijnlijk een dieet met 80% van mijn caloriën uit koolhydraten, wat toch wat bovenmatig is. Bij verder op zoek gaan leek er wel wat te zeggen voor het low-carbohydrate dieet waarvan sommigen claimen dat het hun helpt, maar dat vond ik te drastisch. Samengevat: mijn "eerder laag koolhydraten" dieet lijkt wel goed tegen pijnscheuten.
* effect op spieren: mijn spierpijn is onder controle maar door opflakkerende ontstekingen sinds enkele maanden moet ik mij fysiek héél sterk koest houden. Het lijkt vooral dat te zijn dat de spierpijn binnen de perken houdt. Enkele tientallen meter te veel stappen en de pijn neemt exponentieel toe en ik val letterlijk stil.

Wat betreft ontstekingsremmende werking: als die er is, dan is het een waterpistooltje om een brand te blussen en dus veel te weinig. Maar dat heb ik tot nog toe met elke natuurlijke ontstekingsremmer: de werking is veel te weinig kracht om een echt voelbaar effect te hebben.

Mvg,
Jurgen
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dank voor je verslag!

Die capsules zijn toch 300 mg? Wat zit er dan nog bij?

Het lijkt dus enigszìns te werken, hm. 't Is op de markt als pijnstiller, het ontstekingsremmende komt er alleen bij toch? Staat er nog iets in de bijsluiter over hoe snel 't kan werken?
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik zie net dat het puur PEA is, het andere 'ingrediënt' is de capsule zelf. En dat je 't 4 maanden kunt proberen, mogelijk kun je later meer resultaat hebben.
Life smells...
Gebruikersavatar
dejurgen
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:31

Bericht door dejurgen »

Hoi Asje,

ik neem geen PEA wegens te prijzig maar Petasites complex.

Groeten,
Jurgen
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

O, dat is iets heel anders toch?
Life smells...
Plaats reactie