Wie heeft hier nog nooit een slaappil of benzo gebruikt?

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
eidolon
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2015, 20:58

Wie heeft hier nog nooit een slaappil of benzo gebruikt?

Bericht door eidolon »

Ik ben hier erg nieuwsgierig naar. Dus mijn vraag is wie er nog nooit een benzodiazepine heeft geslikt en toch ziek is geworden?
En wie gebruikt ze nu wel? Dus slaappillen en de pammetjes etc. Ook de Z- zoals Zolpidem vallen hieronder.
Schrijf ook als je het wel gebruikt, welke je gebruikt en hoelang je het al gebruikt.
Dit is geen wetenschappelijk onderzoek o.i.d. ik ben ook geen dokter of wat dan ook. Ik heb in 2013 de diagnose ME CVS en fibromyalgie gehad en voel me op dit moment redelijk goed. Ik wil nog helemaal geen conclusies trekken en misschien heb ik gewoon geluk maar ik zie ergens een verband dus vandaar mijn vraag.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Wie heeft hier nog nooit een slaappil of benzo gebruikt?

Bericht door asje »

Ik had nog nooit in m'n leven zoiets geslikt voordat ik ziek werd en ik denk dat dat voor de meesten geldt, geloof dat er helemaal geen verband is. Later heb ik ze een periode wel geslikt en weer later nooit meer tot nu.

Jij slikte het, bent gestopt en verbeterd?
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Mijn zoon gebruikt melatonine en heel soms normison.
Gebruikersavatar
eidolon
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2015, 20:58

Wie heeft hier nog nooit een slaappil of benzo gebruikt?

Bericht door eidolon »

asje schreef:Ik had nog nooit in m'n leven zoiets geslikt voordat ik ziek werd en ik denk dat dat voor de meesten geldt, geloof dat er helemaal geen verband is. Later heb ik ze een periode wel geslikt en weer later nooit meer tot nu.

Jij slikte het, bent gestopt en verbeterd?
Ja klopt. In 2009 had ik ernstige slaapklachten. Slikte toen heel af en toe een Zolpidem. Klachten werden erger en ik ging over op Rivotril druppels. Dat leek in eerste instantie een prima middel. Werd steeds meer en meer nadat de tolerantie ontstond. Uiteindelijk zat ik op 3 mg per nacht (equivalent 30 mg Valium) Daarna jarenlang gebruikt en klachten werden steeds erger en erger. In 2012 en 2013 diagnose ME/CVS en fibromyalgie en vreselijk veel onderzoeken. Vanaf 2014 ben ik langzaam gaan afbouwen (dat was echt afschuwelijk) Nu ben ik 7 maanden vrij van de benzo en ik ga me steeds beter voelen.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Wie heeft hier nog nooit een slaappil of benzo gebruikt?

Bericht door soof »

nooit!
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
Krista32
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 okt 2014, 21:24

Bericht door Krista32 »

Hier ook: nog nooit zoiets geslikt
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Had je in 2009 alléén slaapklachten? En was er een aanleiding toe?

Voldeed je aan de ICC-criteria van ME? En kwamen er afwijkingen uit de onderzoeken?
Life smells...
plien
Actief lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 mei 2014, 11:14

Bericht door plien »

Nog nooit geslikt voor zover ik weet, misschien een keer een half pilletje van mijn moeder oid maar niks noemswaardig. Mijn slaapmiddel is mijn elektrische deken :P
Gebruikersavatar
robijntje
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jul 2013, 14:32

Bericht door robijntje »

Gebruik alleen af en toe melatonine, verder nog nooit ander slaapmedicatie gebruikt.
'Het leven kan pas zingen als het ritme goed is.'
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Voor ik ME kreeg had ik nog nooit zo'n middel geslikt.

Ik gebruik nu rivotril in een lage dosis en heb niet steeds meer nodig voor een goed effect.
Toen je steeds meer nodig bleek te hebben voor hetzelfde effect had het gestopt/afgebouwd moeten worden. Sommige mensen reageren er goed op , voor anderen is het verschrikkelijk. Heel individueel dus. Wat je op het spoor bent is een persoonlijke reactie op rivotril en evt. andere slaapmiddelen. Heel erg vervelend, maar dus absoluut niet geldig voor een grote groep. En ook niet uniek voor mensen met ME.

Topic over rivotril: http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... sc&start=0

Engelstalige informatie over rivotril (klonopin): http://phoenixrising.me/google-search?q ... t+Klonopin

Groetjes, Ariadne.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

Ik heb het hele pakket: benzo als spierontspanner (spierspanning geeft ook pijn) , pijnstillers en pillen om te slapen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@robin Gebruik je ook een benzo tegen pijn?
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Van het Vermoeidheidscentrum zeer lage doses Propranonol en Amytriptyne gekregen. En na een tijdje zelf weer afgebouwd. Het hielp met inslapen. Met melatonine moet je zeer voorzichtig zijn, niet op goed geluk slikken.

De werking berust op tegenwerken van neurologie en schildklierfunctie. Die benzo-dingen zullen hetzelfde doen, maar veel agressiever. Antidepressiva onderdrukken ook de schildklierfunctie, zodat je een zombie wordt en je neurologie kapot gaat.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

De werking berust op tegenwerken van neurologie en schildklierfunctie.
Pardon??

Nog nooit een zombie gezien en velen slikken een lage dosis met goed gevolg. Maar goed, gaat niet over benzo's.
Life smells...
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

Bericht door meintje »

Voor ik ziek werd nog nooit medicijnen gebruikt, nu alleen amitriptyline (tricyclisch AD) in een lage dosis. Helpt met doorslapen en tegen de pijn. Inslapen is nog steeds een probleem, ook word ik erg vroeg wakker.
Geprobeerd of ik kon stoppen, maar klachten kwamen weer terug.
Plaats reactie