CVS/ME is een ontstekingsziekte?

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivixion
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2012, 16:41

CVS/ME is een ontstekingsziekte?

Bericht door ivixion »

Hallo,

ik ben nu al een tijdje informatie aan het verzamelen over CVS/ME omdat mijn eindwerk hierover gaat. Zoals al altijd werd aangenomen is CVS/ME een neurologische ziekte.

Nu ben ik beginnen lezen in het boek Nooit Meer Moe van Dr Michael Maes. In zijn werk beschrijft hij dat hij veelvuldig onderzoek heeft gedaan naar de oorsprong van CVS, waarbij één van zijn besluiten was dat CVS/ME een ontstekingsziekte zou zijn.

Zowat alle bronnen die ik geraadpleegd heb op het internet spreken over een neurologische ziekte en dan vertelt deze dokter dat we spreken over een ontstekingsziekte.

Wie heeft er nu gelijk?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

CVS/ME is een ontstekingsziekte?

Bericht door marlène »

Welkom alvast.

Wat betreft je vraag, tja, dat hangt ervan af vanuit welk perspectief je het wil bekijken.

Er zijn ook auto-immuunziekten die op de grens van het auto-inflammatoire zitten en waar ze na 70 jaar nog niet eens over zijn.

Ter info:

ME staat geklasseerd als een neuro-immuunziekte dus het zal de beide wel zijn ;)

CVS is geen ziekte maar een syndroom, een verzameling van klachten waarbij men na veel gezoek vaak de oorzaak (oorzaken) wel ontdekt. Dit hangt vooral af van de medewerking van het medisch korps.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

CVS/ME is een ontstekingsziekte?

Bericht door asje »

Welkom ivixion.

Moet wel bijgezegd worden dat beide 'diagnoses' meestal nog willekeurig worden gesteld. Zo zijn er ook veel mensen die de diagnose CVS krijgen die ME hebben.

Bij de WHO staat ME geklassificeerd als neurologische ziekte maar na decennia van onderzoek zijn velen overtuigd van neuro-immuun wegens duidelijk gevonden afwijkingen.

Of de oorzaak van ME infecties zijn of dat die er bìj komen is nog niet geheel duidelijk.
Life smells...
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Heel fijn dat je eindwerk hierover gaat. Eigenlijk was je vraag beetje overbodig want Professor Michael Maes ziet ME/CVS ook als een neurologische ziekte. Of nog beter gezegd, een neuro-immunologische ziekte, en dat gaat ook gepaard met wijdverspreide ontstekingen dus noemt hij het ook soms eenvoudig en korter gezegd "een ontstekingsziekte". Bekijk zeker ook de video's op mijn youtube kanaal voor nog meer info. Succes!
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
ivixion
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2012, 16:41

Bericht door ivixion »

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Hiermee kan ik verder mijn eindwerk maken :)
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

In de eerste helft van 1950 werden een kleine 1000 mensen opgenomen in het ziekenhuis van Adelaide (Australië) met de inmiddels bekende symptomen van M.E. De uitbraken kwamen in dezelfde periodes op als poliomyelitis maar in grotere aantallen, net als de andere epidemies. Ook bij deze patienten vond men geen virus terug. Toch slaagde men erin meerdere keren aapjes te infecteren met een agent van twee patienten. (Pellew and Miles, 1955)

Toen de aapjes werden gedood voor diepgaander onderzoek, merkte men rode vlekjes op langs de de sciatic zenuwen. De zenuwwortels waren microscopisch geïnflitreerd met lymfocyten en mononucleaire cellen. Sommige van de zenuwvezels toonden fragmentarische schade aan de myelineschede en zwellingen aan de axonen. De veranderingen waren merkbaar op grote schaal. De ganglia van de dorsale root, cervicale en lumbale zenuwwortels en perifere zenuwen waren beschadigd. Lymfocyten en plasmacellen hadden hun voetprint achtergelaten in de diepe hersenen, meer bepaald de hersenschors, hersenstam en het cerebellum, ruggenmerg en rond de bloedvaten naar de zenuwwortels. Het typische patroon wat men kan verwachten van een neurologische aandoening.

Gelijkaardige maar minder uitgebreide letsels werden gevonden bij apen die geïnfecteerd werden door een agent van een kind met polio in Boston, Massachusetts, in 1947 (Pappenheimer, Cheever and Daniels, 1951).

http://www.rsm.ac.uk/academ/x2g106.php
Dr Abhijit Chaudhuri toonde bewijsmateriaal tijdens de presentatie van het seminarie “Medicine and me” aan het Royal Society of Medicine dat plaats had op 11 juli 2009 jl. Het publiek kreeg slides te zien van onstoken dorsal roots ganglia van overleden ME patienten.

copyright marlène robin

Enzoorts. Wie zoekt die vindt :)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie