ADD en Fibromyalgie

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
heinster
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2011, 15:26

ADD en Fibromyalgie

Bericht door heinster »

Omdat ik op dit moment al 5 mensen ken met Fibromyalgie(FM), waarvan er 3 zeker ADD hebben en ik 2 vermoed dat ze ADD heb, kan ik het zelf niet meer los van elkaar zien. Niet dat iedere ADD-er FM hoeft te hebben/krijgen(zoals ik), noch andersom. Maar als je naar de problemen die je rondom ADD kan krijgen, dat het niet vreemd is dat het daar op uit kan lopen.

Even een kort door de bocht uitleg:

ADD: Een soort van variatie op ADH, zonder het fysiek drukke. Er is hier nogal wat nuance in te vinden, maar dat laat ik er even buiten voor nu.

Het heeft te maken met een zwakke afgifte van dopamine, waardoor mensen zich relatief minder gelukkig voelen, lusteloos, chaotisch en altijd (onbewust) op zoek zijn naar verzadiging. Ik heb persoonlijk ontdekt dat bij de meeste ADD-ers er enkel in de ochtend een verwakte afgifte is en 's-avonds juist een betere afgifte is, waardoor het vooral avond mensen zijn, die makkelijk langer wakker kunnen blijven. Helaas zorgt dit ook voor het moeilijker in slaap komen en het "spoken" in het hoofd als ze proberen in slaap te komen,

Door het onverzadigde gevoel wat ze vaak hebben, zijn ze vaak (onbewust) op zoek naar compensatie en zoeken situaties op waarin de afgifte van dopamine wordt bevordert en zijn hierdoor verslavingsgevoelig.

Er zijn ook goede kanten aan ADD, zoals vaak gemiddeld hogere intelligentie, creatiever, zeer snel kunnen schakelen (goede puzzelaars, gamers en goed in andere spellen). Enkel moeten ze wel gemotiveerd zijn de sterke kanten te kunnen benutten. De buitenwereld ziet enkel wel iemand die vaak lusteloos is en omdat ze plots wel heel goed bepaalde taken kunnen, ze als lui gezien worden.

Fibromyalgie:Fibromyalgie (FM) betekent letterlijk: pijn in bindweefsel en spieren. Fibromyalgie wordt ook wel weke delen reuma genoemd. Het komt voor bij ongeveer twee op de honderd volwassenen, vooral bij vrouwen.

Fibromyalgie is een chronisch pijnsyndroom bestaande uit algemene spierpijn en spierstijfheid gepaard gaande met (soms extreme) vermoeidheid, slaapstoornissen, hoofdpijnen, angsten, depressies, allergieën, concentratie- en geheugenstoornissen, temperatuurverhogingen en darmklachten. Deze aandoening komt met name voor bij vrouwen in de leeftijdscategorie van 20 tot 60 jaar.(bron fibromyalgie.nl)

Deze blijkt voort te komen uit slecht in de diepste slaapfase te kunnen komen, waarin normaal gesproken hormonen worden aangemaakt die helpen bij het herstel van het lichaam. Kortom, het genezingsproces kan de schade niet inhalen en loopt achter.

-----------------------

Kort door de bocht komt het er dus op neer dat ADD het mensen moeilijker maakt goed door te kunnen slapen en zo moeilijker de benodigde hormonen laat aanmaken om de spieren en pezen te genezen die schade oplopen door de dagelijkse werkzaamheden.

----------------------

Voor mijzelf heeft het inzicht op mijn ADD in ieder geval geholpen beter in slaap te kunnen komen. Ik gebruik alleen Ritalin op een dag waarin ik relatief weinig geprikkeld wordt en mijdt het als ik weet dat er interessante dingen op mijn koers komen waarbij automatisch de dopamine afgifte gestimuleerd wordt(sex, drugs, gamen, gokken, bungee jumpen, gezellig met vrienden zijn, muziek luisteren dansen, lekker eten, avondje uit, pretpark, creatief werk etc etc.). Als ik alsnog ritalin gebruik, dan is het in de ochtend of vroege middag. En merk dat ik savonds iets minder scherp sta en makkelijker in slaap kan komen en zo meer uitgerust ben in de ochtend.

Ik was dus vooral benieuwd of ik mensen hier kan vinden die dit in zichzelf of anderen herkennen, want ik denk dat dit mensen met FM of die potentiële kans hebben het te krijgen hier enorm mee geholpen kunnen worden.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi heinster,

Welkom op het forum!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Welkom heinster!
Life smells...
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Heinster,

Welkom op het ME-gids.net-forum :)
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Welkom,

En bedankt voor deze nieuwe , inspirerende visie.

Greetz
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
vilric
Actief lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 02 mar 2010, 11:40

Bericht door vilric »

Ergens in één of ander topic vertelde ik ook al over de visie van een neurochirurg waar deze woorden in voor kwamen... Klinkt anneembaar, niets is bewezen. Maar erg interessante piste.
Gebruikersavatar
hanne
Beginner
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jun 2009, 17:56

Bericht door hanne »

hoi,

goh aan deze piste heb ik ook gedacht ongeveer een jaar geleden.
Het dochtertje van een vriendin kreeg het etiket ADD opgeplakt en ik zocht voor deze vriendin wat info op het internet.
Mijn mond voel open van verbazing, ik herkende mezelf totaal in het profiel van ADD.
Ben verder gaan zoeken op ADD bij volwassenen en begreep een hoop dingen een stuk beter.
Ook wist ik al dat ik sterk reageer op medicatie waar dopamine in zit of dit beinvloed.(ik werd hyper actief en was precies van mijn cvs verlost).
Ik heb ook fybromyalgie.....

Interessant ben benieuwd of hier nog reacties op komen.

groetjes
Gebruikersavatar
vilric
Actief lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 02 mar 2010, 11:40

Bericht door vilric »

Ja, die neurochirurg zou mij graag behandelen op dezelfde manier als hij kinderen met ADD behandelt, maar hogere dosis dan.
Heb even geprobeerd met (goh en da's nu zo erg, kan weer niet op de naam komen... en m'n vrouw is werken dus heb geen hulplijn...is het gekende produkt dat add en adhd kinderen krijgen).
Ik kreeg er enkel migraine van. Misschien moet ik zoals met alle medicamenten zeer zachtjes aan opbouwen. Heb vrij snel last van zulke zaken.
Gebruikersavatar
heinster
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2011, 15:26

Bericht door heinster »

Bedankt voor de verwelkoming :).

Ik heb vroeger wel eens gedacht misschien last te hebben van ME, maar omdat ik ook genoeg momenten kon verzinnen waar ik er geen last van had, kon ik me daar niet voldoende in vinden. Ik hoorde wel eens van ADHD, maar ondanks dat het veel leek op de problemen waarmee ik dacht te worstelen, was het het hyperactieve stuk waar ik me niet in kon vinden. Althans, verder dan hyperactief in mijn hoofd, kom ik niet vaak in fysieke zin.


ADD leerde ik ook pas vorig jaar kennen en uitgerekend kort voor een van de meest cruciale momenten in mijn leven. Kort na die mentale tuimeling die ik maakte door privé problemen, kwam ik dan ook bij een psycholoog terecht, die dat stukje voor mij kon bevestigen. Want het stukje ADD werkte als een versterker op de problemen waarmee ik liep. Maar door de erkenning en inzichten, heb ik geleerd me beter te wapenen tegen de problemen die ADD met zich meebrengen.

Het was dan ook meer voor mijzelf, want aangezien we bijna al genoeg moeite hebben onszelf te snappen, kunnen we niet verwachten dat de buitenwereld ons wel makkelijk kan begrijpen. Maar eindelijk kon ik inzien waar de lusteloosheid vandaan kwam en waarom het niet altijd was en wat de mogelijkheden waren om het natuurlijk, of kunstmatig tegen te gaan.

Voor mij is ritalin een kunstmatige oplossing die me tijdens de lastigere klusjes, mij enigzins minder druk laat maken om dat soort onbelangrijke dingen die toch gedaan moeten worden. Als ik een dag heb waarin ik creatief aan de slag kan, of we leuke dingen geplanned hebben, raak ik het gewoon niet aan. Daarnaast heb ik gemerkt dat voor mij (en de meeste anderen) het later leuker wordt. Oftewel de afgifte van dopamine gaat vanzelf beter naar mate de dag vordert. Dus enkel ritalin te nemen in de ochtend en daarna niet meer omdat het lichaam het beter gaat doen, is voor mij de beste oplossing.

Zo gebruik ik minder ritalin en enkel als ik denk dat ik het kan gebruiken. Dus enkel als een soort kickstart, ik heb gemerkt dat ik daardoor 's-avonds ook ietsje minder dopamine in mijn lijf heb en beter in slaap kom.

Maar voor mensen met ADD die niet perse afhankelijk willen zijn van ritalin of een andere stof die de afgifte van dopamine bevordert raad ik aan om een lijst te maken van dingen die ze leuk vinden/stimuleert. Want het lichaam kun je ook handmatig stimuleren de afgifte aan te laten jagen. Dit kan zijn:
-sex
-muziek luisteren
-gamen
-vrienden opzoeken
-pretparken
-dansen
-strips lezen
-boeken lezen
-tv kijken
-gokken
-eten (zelfs naar het toilet gaan)
-met je kind dingen doen
etc etc etc.
En zo als je je wat minder voelt een van de dingen uit te kiezen op je lijst. En je een stuk meer wakker/frisser kan voelen.
Gebruikersavatar
heinster
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2011, 15:26

Bericht door heinster »

Ik kom trouwens wel veel overlappingen tegen in artikelen betreffende CVS/ME/ADD...

Even uit nieuwsgierigheid: Wie van jullie die op de een of andere manier last hebben van vermoeidheid en/of lusteloosheid en/of depressiviteit... Heeft hier 's-avonds geen last van?
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Nu overdrijf je.
Wie heeft er 's avonds minder last van?
Gebruikersavatar
heinster
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2011, 15:26

Bericht door heinster »

Hmmm, mijn post dacht ik te hebben gedelete, omdat ik een nieuwe post had gemaakt. Mijn excuses.

Maar hoezo "Nu overdrijf je" zou je hierin 's-avonds niet minder last van hebben? Deze vraag is om meer inzicht te krijgen in ME/CVS. Want het kan een groot gat slaan in het beeld dat ik heb dat ME/CVS en ADD een band hebben, niet onbelangrijk :).
Gebruikersavatar
vilric
Actief lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 02 mar 2010, 11:40

Bericht door vilric »

Bij mij blijft de depressie constant. Kan niet zeggen dat het 's avonds minder wordt.
Eerder denk ik dat de voormiddag, als ik zo'n uur a anderhalf uur wakker ben, het beste moment van de dag is. Tenzij het een opstootdag is, dan blijft de hele dag slecht, mentaal en lichamelijk. Depressie gaat, denk ik, eerder mee in verhouding tot mijn vermoeidheid.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ik heb altijd een heel lange aanloop voor ik op gang kom. En stoppen is een activiteit op zich, die ook een aanloop nodig heeft. Gelukkig heb ik geen aanleg voor depressiviteit.

Heinster, je vroeg wie er overdag last van heeft, maar 's avonds niet. Dat is overdreven, je bedoelde wie heeft het 's avonds merkbaar minder. Dat is dan het derde dagdeel nadat je opgestaan bent. Voor Vic is dat dus diep in de nacht, vanwege dat beginnen in de middag.
Gebruikersavatar
vilric
Actief lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 02 mar 2010, 11:40

Bericht door vilric »

Laat dat nu juist het moment zijn waarop ik me dikwijls omring met mooie, jonge, gewillige vrouwen...
Plaats reactie