Stelling : Ik ontwijk nieuwe contacten wegens mijn situatie.

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hanneke
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 nov 2006, 13:56

Bericht door hanneke »

ik ben blij met me vrienden die ik nu heb, als ik nieuwe mensen leer kennen dan laat ik die ook wel toe in mijn vrienden groep, maar sowieso nooit snel, niet veel mensen weten van me situatie af, en hoeft van mij ook niet perse
als ze iets aan mij merken en vragen hoe het komt dn vertel ik het ook nog niet altijd, maar meestal wel,
Gebruikersavatar
justME
Actief lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:51

Bericht door justME »

Interessante stelling wel.
Ik ontwijk nieuwe contacten niet bewust, maar ik ga ze niet zo snel aan en hou de boot vaak af, omdat ik al moeite heb om de contacten die ik heb bij te houden.
Ik ben erg dankbaar met de vrienden en contacten die ik heb, want ondanks ze niet allemaal begrijpen hoe het moe zijn in elkaar steekt, mijn vrienden zien en begrijpen wel dat het echt belangrijk is dat ik mijn grenzen moet bewaken, dus wanneer ik een afspraak afzeg of korter kom dan ik had belooft of wat dan ook, heeft niemand daar bezwaar tegen, ze weten ook dat ik vanzelf weer om het hoekje kom kijken als het wel weer gaat.
Daarnaast merk ik dat ze ook in proberen te leven, en bij sommigen lukt dat ook, zo is een vriendin van mij zwanger en is veel moe daardoor en zei op gegeven moment; goh ik ondervind nu een beetje welke consequenties het heeft als je zoveel moe bent, ik begrijp nu wat het met je doet dat je niet alles kan zoals je dat graag zou willen.
Ik ben altijd een sociaal dier geweest, sinds ik de ziekte van pfeiffer heb gekregen is dat veranderd, ik kan het niet meer zoals toen, mijn wereld is dat betreft wel een stuk kleiner geworden.
Ik ken persoonlijk geen lotgenoten, gek genoeg ken ik wel redelijk wat mensen die weer iemand kennen of hebben gekent die het heeft.
In mijn nabije omgeving weten ook nog een aantal niet dat ik cvs heb, ze kennen mij en mijn problematiek al jaren en het plaatjes cvs veranderd daar niet zoveel aan voor buitenstaanders, alhoewel op mijn werk wel meer begrip door benoeming cvs is gekomen.
Ik denk dat ik bij nieuwe contacten niet meteen hierover zal hebben, aangezien ik de afgelopen jaren ook niet direct begon over mijn moeheidsproblemen zal ik nu ook cvs niet noemen, wel zou ik het benoemen als het ter sprake komt, eigenlijk hetzelfde als hoe ik het altijd al gedaan heb denk ik zo.
Gebruikersavatar
bambi
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mar 2007, 14:51

Bericht door bambi »

ik ontwijk ze niet echt maar ga er ook niet naar opzoek..bovendien leer ik niet zo snel nieuwe mensen kennen nu omdat ik veel thuis ben. maar mocht ik iemand leren kennen ga ik dat niet uit de weg
what a beautiful day
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

goed zo bambie jij bent net zo waardevol als een ander en waarom zou je ze uit de weg gaan :wink:
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Het is mij meer en meer duidelijk, dat ik niet mijd, maar niet eens de tijd heb hier een vervolg aan te geven, in ieder geval niet op afspraak.
Een goede bekende van me wil graag op bezoek komen en vraagt dan wanneer, nieuwe keuze hier voor mij is haar nu mijn e-mail adres te geven en elkaar zo op de hoogte te brengen/ houden en wie weet is er dan wel eens een fit en passend moment.
Arjen 8)
Arjen: fight for live
Gebruikersavatar
gretuh
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mei 2006, 23:35

Bericht door gretuh »

Dit is zeker een goede stelling!!

Ik heb wel een hele tijd nieuwe contacten ontweken! Idd omdat ik niet telkens mijn situatie uit wou leggen.. Aangezien ik er heilig van overtuigd was dat mensen mij toch niet begrepen. Nu is dit deels waar natuurlijk maar ik ben er nu ook achter dat er mensen zijn die het wel geloven.
Tegenwoordig ga ik nieuwe contacten niet meer uit de weg. Wel wil ik mensen eerst leren kennen voordat ik uitleg dat ik CVS heb. Niet omdat ik het achter wil houden maar meer om er achter te komen hoe ik mijn situatie kan uitleggen zodat zij mij geloven. Eerst moeten ze weten wie ik ben, en waar ik voor sta en dat ik daarnaast ook nog eens serieus ziek ben. En die combinatie is heel erg moeilijk voor mensen!
Het doet mij niet meer zoveel als anderen het niet geloven. Ik weet dat ik het heb en dat het echt is.. Door dit soort sites kan ik dan even mijn frustraties weglezen.. En sta ik meer open voor de beredenering van anderen... Zodat ik daar een duidelijk weerwoord op kan geven!
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Ik heb het nooit echt ontweken, maar kwam er gewoon niet aan toe! Vind het wel lastig om uitleg altijd te moeten geven, en ook beetje het gevoel te hebben dat ik in vriendschappen een beperking zou zijn ipv een meerwaarde voor iemand..

Nu besef ik meer dat anderen mij ook kunnen zien als iemand die wel ziek is maar toch ook een leuke persoonlijkheid is, die ook wel dingen te bieden heeft :D

Liefs Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ik vind nieuwe contacten minder erg, dan de oude contacten uitleggen wat er scheeldt. Nieuwe contacten kunnen je alleen maar van nu, hebben ze er geen zin in, prima, geen leed geleden!
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Jah, dat klopt idd ook. Gewoon omdat ze je niet "anders/gezond" kennen, hoewel: aan uitleg ontkom je niet, op gegeven moment zullen ze toch wel merken dat je je beperkingen hebt, het verschil is alleen dat ze niet verwachten van je dat je binnen nu en n maand zo bent opgeknapt..

groetjes!
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Uitleggen zal ik het ook wel, dat is wat ik bedoel, bevalt het ze niet, jammer dan!!
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Klopt,, je hoeft niet "bang" te zijn dat ze je laten vallen omdat ze je situatie niet begrijpen en dingen moet laten die je eerst niet hoefde te doen
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Shavonne schreef:Uitleggen zal ik het ook wel, dat is wat ik bedoel, bevalt het ze niet, jammer dan!!
Vind ik wel een goede instelling. Als ze je niet nemen zoals je bent/je situatie is dan zijn ze de moeite en vriendschap ook niet waard, is mijn mening. Kan je er beter snel achter komen op zo'n manier dan in iets te investeren wat eigenlijk totaal niet diep gaat.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

je kunt het moeilijk uitleggen
want ik snap het zelf niet het is zo moeilijk
dus ik laat ieder in zijn waarde
en leef mijn eigen leventje
en als er iemand ziek is heb ik altijd
een bemoedigend woordje voor ze
en dan zie je dat het wel wat doe met ze
en dat vind ik genoeg
ook al doet het soms pijn dat ze mij niet begrijpen
Gebruikersavatar
Luna
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 nov 2007, 12:33

Bericht door Luna »

Ik ontwijk niet elk nieuw contact, maar ik heb er wel veel moeite mee nieuwe contacten te maken.
Wanneer ik echt moe ben merk ik dat ik moeite heb gesprekken gaande te houden en me te concentreren. Ik heb ook weinig tijd en energie voor al te veel contacten. Eigenlijk vind ik het ook fijn om af en toe alleen te zijn.
Ook heb ik nog steeds moeite met kritiek. Ik denk dat als ik wat meer zelfvertrouwen heb ik ook wat makkelijker contact leg.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Ik vermijd geen nieuwe contacten, helaas ontmoet ik weinig nieuwe mensen. Het scheelt gelukkig dat ik makkelijk contact maak en absoluut niet verlegen ben.

Wel vertel ik niet iedereen (zoals buren) wat ik heb, ik praat er een beetje omheen. Voor je het weet heb je een zooi goedbedoelde, doch debiele adviezen gekregen of krijgen mensen enorm medelijden met je. Als het contact intensiever wordt, vertel ik het wel.
Plaats reactie