Wie is er beter geworden met anti-depressiva?

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Wie gebruikt er anti-depressiva om te genezen?

Peiling eindigde op 26 nov 2010, 21:37

Ja, het werkt en duidelijke verbetering merkbaar.
6
12%
Nee, geprobeerd maar het werkt niet.
23
46%
Ja maar is niet efficient en bovendien verslavend.
6
12%
Nee ik weiger een antidepressivum te nemen omwille van ...
15
30%
 
Totaal aantal stemmen: 50
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

ehh.. ik heb per ongeluk "ja, maar niet efficiënt en bovendien verslavend" gedaan, terwijl ik geen AD meer gebruik. Moet "nee, geprobeerd, maar werkte niet" zijn. Kan dat nog aangepast worden?

Heb in totaal 4 a 4,5 jr. AD gebruikt. Netjes op advies huisarts gedaan:2,5 jr. Seroxat in begin van ME/CVS 13,5 jr. geleden (wist ik toen niet, pas sinds 2 jr. diagnose) omdat de oplossing zou zijn vr. m'n vele fysieke (!) klachten. Heeft er nooit iets tegen gedaan, maar had HA uiteraard geen boodschap aan. Uiteindelijk na 2,5 jr onder begeleiding van psychiater toch afgebouwd in half jaar tijd, maar bij overgang laatste minimale dosis tot niets ong. een week (iig duurde dit langer dan paar dagen) toch heftige afkickverschijnselen gehad: hondsberoerd, duizelig, ijs- en ijskoud, dan ineens bloedheet en dat wisselde maar af, hetzelfde met stemming: moest nogal eens ineens keihard onbeheerst lachen wat dan overging in keihard janken en weer terug, onbeheerst trillen en meer. Ik was echt net een afkickende junkie, rollercoasterride... was geen doen. Later Cypramil gehad 1,5 of 2 jr., heeft ook niets gedaan. Ja, 10 kg aankomen in de 1e maand en net als de Seroxat enorme vervlakking en gevoelloosheid, dáár werd ik depressief van (bij wijze van)! Logisch dat het niet werkte: ik had en heb ME/CVS en geen depressie.

Ik weet dat AD heel belangrijk zijn bij zowel klinische depressie (dan idd noodzakelijk) en soms ter ondersteuning bij ziekten, maar voor mij nooit meer omdat het niet is wat ik nodig heb en naar mijn mening niet de oplossing is voor ME/CVS.

Ben het trouwens helemaal eens met je Joni: een zware depressie erbij kun je helemaal niet gebruiken, kan me er alles bij voorstellen dat je het in dat opzicht weer bent gaan gebruiken. Fijn ook dat Seroxat bij jou wel goed valt, mijn ervaring is helaas geen uitzondering in de wereld weet ik inmiddels.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik merk ook gewoon dat als ik betere dagen heb, ik me ook veel minder depri voel.
Joni, dat had ik ook heel lang. Mijn stelling is daarom; het lichaam communiceert VIA de geest.

Men zegt steeds dat je geest je ziek maakt en dat negatief ingestelde mensen een slechtere prognose hebben maar de artsen en peuten trekken de redenering niet door.

Ik heb ervaren dat een lichaam - en jij bevestigt dat - via de geest communiceert dat het in slechte staat is op een bepaald moment.

Eigenlijk zou het alarmbel moeten zijn in de ziekenhuizen en bij artsen. Doodzieke mensen die depressief denken, staan er gewoonweg slechter voor.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
joni
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 sep 2009, 20:21

Bericht door joni »

het lichaam communiceert VIA de geest.
Ja, dat denk ik ook. Misschien leuk om te weten dat ze er bij de ME Poli, in de Gelderse Vallei ook zo over denken. In iedergeval de ME-verpleegkundige.

Ik vertelde haar over mijn mindfulness-training, en dat ik er niet echt iets aan heb gehad. In die mindfulness-training ging het de laatste keer over:
hoe ga je nu een depressie voorkomen de volgende keer? Ik antwoordde: nou niet.... als ik me weer zo verschrikkelijk slecht voel, dan weet ik zeker dat ie komt.
Toen was het even stil, en wisten de trainers opeens ook geen raad meer.

Maar goed: de ME verpleegkundige zei: ja, logisch dat je dan een depressie krijgt. Je lichaam geeft aan dat je niets meer kan, en volledig in stilstand en rust moet leven. Zij bevestigde dit dus.

Overigens vind ik die ME verpleegkundige een topper. Ze snapt alles wat je zegt, en geeft je echt concrete, praktische tips (en ook eerlijk! wat soms confronterend is, maarr... wat ik liever heb dan eromheen lullen).
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Zo'n nieuws wil ik wel vaker horen. Niet dat ze mijn standpunten delen LOL maar dat je als ME-patient ergens terecht kan en echt vooruit geholpen wordt.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik ben door al het onbegrip, mislukte re-integraties, mislukte revalidatie en de jaren durende lichamelijke klachten uiteindelijk depressief verklaard door huisarts en psych.
Jarenlang is er door diverse mensen (en artsen) gedacht dat mijn lichamelijke klachten kwamen door psychische maar het was 100% andersom!!!!! Zó frustrerend, als er niet naar je geluisterd wordt en je voor gek versleten wordt!! :evil: (ik hoor het ze nog zeggen bij de revalidatie: nee je hebt geen goede en slechte dagen, je kunt élke dag hetzelfde....)

Maar goed, de ad hielpen niet (kon er maar 1 proberen ivm migraine), wel hielp een positieve ommekeer die ik heb mee gemaakt. Een duidelijke diagnose, slechte relatie verbroken, werkgever die EINDELIJK het licht zag, en een nieuwe relatie zorgden voor weer een beetje licht in de tunnel.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Bericht door Esther »

Hoi Marlène,

Geweldige blog ivm AD. Je bent een kanjer. Ook uit het Antwerpse? Kempen?
Ga zo vooral door. Ik hou van dit soort onderzoeken en ben hoogst benieuwd naar de resultaten.
Ondertussen haal ik al 80 korreltjes uit mijn Efexor. Nog 200 te gaan, en we houden de moed erin. Niks depressief. Inderdaad altijd blij met een goede dag en af en toe suïcidaal van de pijn :mrgreen:

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

JannekeB schreef: Jarenlang is er door diverse mensen (en artsen) gedacht dat mijn lichamelijke klachten kwamen door psychische maar het was 100% andersom!
Ja lekker he? Zo zei mijn huisarts 13,5 jr. geleden bij mijn eerste klachten (spierzwakte, pijn, uitputting, kort daarop hartritmestoornissen uren per dag enz) en ik al 1,5 mnd nauwelijks geslapen had vdie hartritmestoornissen: "je moet niet zo snel denken dat je wat hebt" (pardon, snel? en ik denk overigens niets, ik wil gewoon graag weten waarom ik dit heb) Toen ik na een tijdje begon te huilen door zijn onbegrip en verder nogal botte (psychologische) manier van benaderen en ook omdat ik logischerwijs ook compleet op was: "zie je wel, je bent ook wel erg emotioneel". Cirkeltje was voor hem rond. Zucht... Snap je meteen waarom de AD in beeld kwam.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik krijg kippevel van jullie verhalen, brrr...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ha Esther, ik woon om de hoek van het UZA Edegem ziekenhuis. Ik zie net het CVS-referentiecentrum niet dankzij de hoge bomen ... gelukkig maar.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Bericht door Esther »

Bedankt Marlène,

Hoera voor de hoge bomen! Toch wel handig zo'n ziekenhuis binnen handbereik. Tenminste als ze straks de deuren openzetten voor een echte behandeling.

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

@Marlene, leuke blog. Ik vraag me alleen af of het zo'n goed idee is om polls die hier worden neer gezet, te gebruiken in je blog. Misschien Kun je het er de volgende keer bijzetten als je een poll start? Dat zou ik tenminste fijn vinden.

Ik weet trouwens ook niet zo goed wat die polls hier zeggen. Ik heb het gevoel dat er toch een select groepje hier op het forum actief is. Hoewel polls wel leuk blijven natuurlijk :-)
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Tanto,

Wat dat select groepje betreft, heb je wellicht gelijk.
Het overgrote deel vd patienten zit niet op een forum, als je de aantallen vd zieken bekijkt, nl.30.000 in Belgie alleen al.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ tanto, het was niet mijn initiële bedoeling - dus bij het opstarten van de poll - om hem achteraf te vermelden in de blog.

Het is een anonieme copie van de uitslag dus zonder bronvermelding.

Ik was eigenlijk verrast door de resultaten en de hoge kijkrespons. Vandaar mijn blogactie.

De poll staat ook het forum dus zag ik er geen graten in of heb ik me daaraan mispakt?

Artsen accepteren enkel waarheden van hun confraters maar hier wordt er toch ook iets waardevols gezegd. Die vaststelling wilde ik graag meedelen. Niet elke arts heeft 40 ME/CVS patienten me dunkt?

Ik gebruik ook AD (1/8 van een pilletje Lerivon) om door te slapen dus ik ben er niet vies van. Dat zal ik gerust meedelen in zo'n samenvatting. Daar hebben ze iets aan.

Artsen hebben geen tijd om een paar uur per dag op een forum te lezen maar wellicht dat een samenvatting over medicatie hen wel kan boeien.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

wat een goed idee Marlène, zoals altijd een poging aan jouw kant om de ME-wereld een beetje beter te maken, waar je kan, DANK!
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Hi Marlene, Ik heb geen enkele reden om aan jou intenties te twijfelen. Het gaat me meer om het principe. Als iedereen maar stukjes uit het forum overal kan gaan hergebruiken, weet ik niet waar mijn reacties overal terecht komen. Ik wil dat overzicht graag bewaren.

40 ME/CVS patienten zijn er inderdaad niet weinig. Maar zoals ik al zei is het niet bekend hoe select of aselect deze groep is. Het valt mij in ieder geval wel op dat hier vooral personenschrijven die in een bepaalde fase van hun ziekte proces zitten. Zodra ze beter (of slechter) worden verdwijnen ze van het forum. Dus de ernst van de ziekte s niet geheel random. Verder is het wellicht ook niet geheel representatief qua man/vrouw verhouding en leeftijdverdeling. Personen die wel baat hebben gehad bij AD of CGT zullen hier ook niet zo snel schrijven.

Nu is dat allemaal geen probleem omdat je het niet als onderzoeksresultaten presenteert. Maar ik wil alleen maar zeggen dat ik niet weet wat zo poll uitslag precies waard is.

Nu heb ik er wel genoeg over gezegd denk ik :-)
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Plaats reactie