Wie is er beter geworden met anti-depressiva?

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Wie gebruikt er anti-depressiva om te genezen?

Peiling eindigde op 26 nov 2010, 21:37

Ja, het werkt en duidelijke verbetering merkbaar.
6
12%
Nee, geprobeerd maar het werkt niet.
23
46%
Ja maar is niet efficient en bovendien verslavend.
6
12%
Nee ik weiger een antidepressivum te nemen omwille van ...
15
30%
 
Totaal aantal stemmen: 50
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

Dan hebben jullie het ook gewoon nodig en is het toch ook goed zo?
Ik ben op een gegeven moment op eigen initiatief ermee gestopt, maar mijn achtergrond en ander medicijngebruik maakt het ook anders.
Ik ben er een heel ander mens door geworden en dat hoor ik nog meer van de mensen om me heen dan dat ik het zelf merk. Maar je moet er 100% achter kunnen staan om serieus te overwegen ermee te stoppen, anders werkt het in mijn ogen niet.
Affijn, het blijft goed dat AD er is, het is er niet voor niets en ik zou toentertijd niet zonder hebben gekund, zonder dat als ondersteuning was ik onbehandelbaar.
Maar ik ben ook benieuwd naar wat Asje jullie vroeg.
Gebruikersavatar
engel
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:47

Bericht door engel »

voorheen zag ik het niet meer zitten en dacht: nou als dit het is, dan hoeft het niet meer. weinig ondernemen, geen zin in hebben, prikkelbaar, moe, e.d
kortom eigenlijk de symptomen van een depressie
nicole
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Maar ben je nu minder vermoeid dan?
Life smells...
Gebruikersavatar
dejurgen
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:31

Bericht door dejurgen »

Ik heb ook jarenlang verschillende anti-depresiva gekregen voor vermoeidheid en sterke, onverklaarbare pijnen in mijn lichaam. Die dienden ook te helpen met de stress die ik "moest" hebben (want een andere bron van mijn pijnen was er nooit te vinden). Dat was toen ik nog redelijk kon functioneren.

Eén anti-depresivum hielp vrij goed tegen de pijnen. Ik ben er toen mee gestopt omdat ik dit middel vooral kreeg tegen de stress die ik zogenaamd had. Ik vond dat ik met die stress om moest kunnen. Soms wist ik wel niet wat mij "stress" gaf, maar ik bleef op zoek gaan naar oorzaken en werkte vervolgens een plan uit om die aan te pakken. Gevolg is dat ik nu meer dan behoorlijk goed met stress heb leren omgaan ;-).

Toen de vermoeidheid vorig jaar pijlsnel toenam bleek het CVS en fibromyalgie te zijn. Toen werd het mij duidelijk dat ik al die jaren had leren leven met de gedachte pijn=stress, en dat deze gedachte onjuist was. Ik herinnerde mij wel dat één medicatie tegen de pijn hielp (Cymbalta). Ik heb mijn huisarts toen gevraagd of ik dit opnieuw kon nemen. Dit kon. De pijn is hiermee een pak beter, de vermoeidheid niet.
De medicatie werkt in bepaalde specifieke gevallen (diabetische neuropatische pijnen), ook volgens dokter en bijsluiter, goed als pijnstiller.

Dus: werken ja, als pijnstiller. Niet tegen vermoeidheid.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

recent een nieuw antidepressivum en dat helpt tegen de psychische klachten door ME, niet tegen de lichamelijke vermoeidheid, wel tegen de psychische....
lexapro 20 mg voor de geïnteresseerden...
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Plaats reactie