Wie is er beter geworden met anti-depressiva?

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Wie gebruikt er anti-depressiva om te genezen?

Peiling eindigde op 26 nov 2010, 21:37

Ja, het werkt en duidelijke verbetering merkbaar.
6
12%
Nee, geprobeerd maar het werkt niet.
23
46%
Ja maar is niet efficient en bovendien verslavend.
6
12%
Nee ik weiger een antidepressivum te nemen omwille van ...
15
30%
 
Totaal aantal stemmen: 50
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

No worries, ik hergebruik zeker geen persoonlijke stukjes uit dit forum Tanto. Ik versta absoluut je punt. Het is en blijft een samenvatting. Privacy is een recht.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
josé
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2010, 23:42

Bericht door josé »

Heb die rommel voorgeschreven gekregen jaren geleden naar aanleiding van een ziekenhuisopname omdat ik toen lichamelijk en daardoor geestelijk er helemaal doorheen zat
Onder het mom van daar voel je je zometeen lekkerder door had ik toen zoiets van hier met dat spul...alles is goed als ik me maar lekkerder ga voelen. Kwam er een paar dagen later achter dat het dus antidepressiva was....nou kheb het ff geslikt omdat er werd gezegd dat het ff tijd nodig had om je beter te voelen...voelde niks meer!!!!...geen emoties geen lachen geen huilen ...geen sex!!!!...heb het aangepakt en door de plee gespoelt....mijn mening antidepressiva word je depressief van...een zombi...als je niet meer voelt hoef ik niet meer te leven. Later is er nog 1 keer een poging gedaan om het in lichtere vorm als pijnstiller te gebruiken gezien ik alles al had geprobeert en niks werkte...Tegen mijn gevoel in gedaan en werd er strontziek van...dus na een paar dagen weer met die rommel gestopt...voor mij werkt het dus niet....
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Bericht door startdust »

haha @ Jose, volgens mij hebben alle dokters aandelen in die meuk genomen ze strooien ermee als pepernoten van de sint

nortilen hebben ze me gegeven netjes 3 maanden gebruikt, helaas klachten zijn veel erger geworden. bijna alle anti depressiva belasten le leven enzym p450, nu is dit enzym bij me patienten exstra belangrijk omdat het lichaam al problemen met ontgiften heeft en werkt dit als een laaste backup.
Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.

Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Ik sluit me aan bij de commentaar van Pip, Sterre en verlorengezondheisman en ook exact dezelfde voor- en nadelen. Allé die erectiestoornissen zijn bij mij dan wel libidostoornissen hé :wink:
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Bericht door Esther »

Even een update over het afkicken.
Voor degene die het niet weten, ik ben aan het afkicken van Efexor 75mg Retard, dwz, verlengde afgifte. Omdat kleinere dosis dan 37,5 mg is, ben ik mijn capsules gaan openen en ben ik ondertussen al weken bezig elke dag 5 miniscule bolletjes extra uit de capsule te halen. Ik zit momenteel op 140 bolletjes eruit gehaald! Ik geloof dat er zo'n 280 tot 300 bolletjes inzitten. Het gaat nog allemaal heel voorspoedig. Toch weet ik uit verhalen op het internet dat nu de moeilijkste fase gaat komen.

Toen ik mijn huisarts vertelde wat ik aan het doen was, vond ze het geweldig. Efexor was een erg fijn middel, maar wanneer je na twee jaar wilde of moest stoppen, bleek het afbouwen werkelijk rampzalig. Ze zou de tip aan haar patiënten doorgeven.

Wat ik wel merk is dat ik wat typische ADHD kenmerken terugkrijg. Als ik hyper ben, ga ik veel sneller over mijn grens zonder het te beseffen.

Ik houd jullie op de hoogte en kan de pol wellicht pas over een maand of twee invullen? :wink:

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Gebruikersavatar
baukje
Beginner
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 nov 2010, 16:09

Bericht door baukje »

Ik gebruik sinds een halfjaar ongeveer citalopram, voor een hele andere oorzaak dan mijn ME/CVS.
Het heeft mijn ziekte niet erger of minder gemaakt.
Ik ben heel erg blij met mijn ad, en ik pieker er niet over om te stoppen.
Gast

Bericht door Gast »

Heb Cymbalta bijna 1 jaar genomen het moest van psy te uz gent zou helpen bij de pijn. Maar 1 jaar later heeft het niets uitgehaald. Het helpt je mss. om met de ziekte om te gaan.
Het is wel zo dat andere zieke mensen zoals aids, kanker, chronische ziekte ook veelal anti depressiva innemen maar dat is om depressies te voorkomen en gemakkelijker door het leven te kunnen gaan met de ziekte
Gebruikersavatar
crazyloop
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jul 2009, 22:29

Bericht door crazyloop »

Ik been geen antidepressiva meer want ik ben er twee keer ziek van geworden. ME forums, B12 forums en ladingen andere forums zitten vol met mensen waarvan ze bij hoog en laag blijven volhouden dat het psychisch is, ze maken wel erg vaak fouten in hun diagnose. Van mogelijke lichamelijke oorzaken van depressies etc weten ze ook erg weinig of niks. Ik vind het maar onverantwoordelijke mensen. MS werd 30 jaar geleden al "psychisch" gelabeld en daar hebben ze in al die jaren weinig van geleerd.

Bij deze dus, het vakje wat ik aankruis heet
X - Ik neem geen antidepressiva meer, want ik werd er zieker van.
// Knowlegde is power // Ben onregelmatig online //
Gebruikersavatar
carine
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2010, 21:08

Bericht door carine »

ik gebruik anti-depressiva (namelijk citolapram) als ondersteuning.
Door mijn moeilijke verleden en een nieuw diep verdriet kwam ik in een depressie terecht.
Dit was een periode vooraleer ik de diagnose van CVS kreeg. IK had echt wel ondersteuning nodig en voelde daar heel vlug resultaat bij voor wat betreft mijn depressie.
Ik ben ondertussen ook in individuele psychotherapie geweest en haalde daar samen met de nodige ondersteuning van de medicatie weer levenskracht uit. Daarmee bedoel ik dat ik weer zin had in het leven, maar veel dingen lukten me toen niet meer door mijn CVS. Nu acht jaar later, heb ik de cognitieve therapie gevolgd, de hydrotherapie en neem ik nog 1 x 20 mg citolapram. Mijn levenskwaliteit is verhoogd en ik heb echt wel zin in het leven, met zijn mogelijkheden en beperktheden.....
Gebruikersavatar
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:59
Locatie: BELGIE

Bericht door danny1964 »

In mijn zoektocht heb ik drie artsen tegengekomen die mij redomex wilden voorschrijven.

Ik heb steeds geweigerd die pillen te nemen. Er wordt beweert dat ze een positieve invloed hebben op het slapen, het beter omgaan met pijn maar over de nadelen en bijwerkingen wordt
er geen woord gerept. Als je de bijsluiter dan leest dan stel je vast dat deze niet min zijn en je
weet niet welke bijwerkingen van toepassing gaan zijn op jou.
het probleem is verder dat je al een paar weken een bepaalde dosis moet nemen om te kijken of ze werkt en dan moet er verder opgebouwd worden of afgebouwd maar na enig opzoekwerk leerde me dat de antidepressiva niets veranderen aan de kern van het probleem
Daarom heb ik zoals velen hier mijn heil gezocht in voedselsupplementen.
Tot slot beweren de dokters dat antidepressiva niet verslavend zijn maar ik heb toch al gehoord dat er mensen zijn die het niet meer kunnen missen. Het kan dan psychologisch zijn maar het is toch een probleem waar je achteraf moet zien van af te raken.
In het begin werden mij tevens Myolastan en Valium voorgeschreven. Daar ben ik dus ook wijselijk afgebleven !!!
Gebruikersavatar
tintinesk
Beginner
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 feb 2011, 00:36

Bericht door tintinesk »

Ik heb het driemaal geprobeerd, de eerste keer met Serlain in 1999, zonder resultaat; de tweede keer zo'n 4 jaar geleden met Cymbalta, weer zonder resultaat en de derde en laatste keer met Venlafaxine, vorig jaar, mij gedwongen opgedrongen in de psychiatrische afdeling van een bekend Limburgs ziekenhuis. Ook zonder resultaat.

Meer nog, ik heb telkens tal van vervelende bijwerkingen gehad en mijn fysieke problemen werden er alleen nog erger door, terwijl de beloofde resultaten totaal uitblijven. Laat me even vermelden dat ik in alle drie gevallen het spul langer genomen heb dan therapeutisch aanbevolen, om te vermijden dat er sprake zou kunnen zijn geweest van "je lichaam moest er nog aan wennen, je had het langer moeten nemen". Zie bijsluiters.

Conclusie voor mij: been there, done that, het is rommel en vergif, weg ermee !
Gebruikersavatar
max
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2011, 12:14

Bericht door max »

Ik ben benieuwd hoe jullie naar mijn ervaring kijken.

Mijn huisarts heeft me vorige week een doorverwijzing gegeven naar een psychiater. Hoofdreden daarvoor is dat ik (met 'diagnose' ME) in mijn lijst met klachten ook een stevige depressiviteit heb zitten die ervoor kan zorgen dat ik een aantal dagen bijna niet spreek en enorm depressief ben. Echter komt dit pas opzetten wanneer ik (fors) over mijn grenzen ben gegaan en een dag erna instort.

Op het moment dat het inslaat weet ik dat het niets psychisch is en dat het vanzelf weer wegtrek na een tijd. Het komt en gaat los van emotie of psychische veranderingen. De huisarts maakte daarop de opmerking dat mijn verhaal erg veel lijkt op dat van een drugsgebruiker die een weekend lang doorgehaald heeft. Voor de duidelijkheid: geen drugs hier. :P

Is dit herkenbaar voor iemand?

Ps. het hele seks-op-0,0-verhaal is voor mij ook heel herkenbaar, maar ook al zonder AD.
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Herkenbaar! Ik denk dat het wel handig kan zijn naar een psychiater te gaan. Al is het alleen maar met het oog op dat diegene je mogelijk kan verlossen van enig psychisch label, evt voor toekomstige UWV toestanden (of als je die al hebt). Zorg er in dat geval voor dat je je verhaal duidelijk doet, wanneer je depressief bent, dat dit direct gevolg is van overbelasting en niets anders. En het voor je huisarts ook duidelijk is dat het een gevolg is van omdat de psychiater dat ook zegt (omdat je als patiënt nou eenmaal niet erg wordt geloofd op je woord..) Maar misschien vind je dat niet nodig, ook prima natuurlijk. Maar ligt iig niet aan je gemoedstoestand op zich, is gevolg van chemische processen in de hersenen.

Prof. dr. Maes stelt overigens dat depressie erg vaak (niet altijd ook meer redenen voor) gevolg is van tekort van omega-3, hiermee ook (voor zover ik weet) ook prima te verhelpen wanneer dat het geval blijkt te zijn. En heeft oosterse geneeskunde omgekeerde van wat in westerse gebeurt: zij zien psychische problemen als gevolg van lichamelijke disbalans, en niet andersom. Tot deze conclusie komt ook David Servan-Schreiber, Frans psychiater, kort door de bocht gezegd, http://www.uwbreinalsmedicijn.nl/het-bo ... schreiber/ Geweldig boek, heb het luisterboek aantal jaren geleden 'gelezen', erg onder de indruk en verklaart een boel dat door medische wereld niet erg begrepen wordt en slechts onderdrukt met belachelijk veel antidepressiva waarmee weinig meer gedaan wordt dan de schatkist van de farmaceutische industrie wordt gespekt... Niet alles hiermee op te lossen (onze ziekte bijv. ook helaas niet en is zijn advies voor zijn aanbevolen beweging voor ME-patienten zeker niet aan te raden) maar echt verfrissende en heldere kijk op werking van ons brein in relatie tot bepaalde klachten.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ max

Heb je dl-phenylalaline 2 x 500mg al eens geprobeerd?

Dat is een precursor, bouwsteen van belangrijke neurotransmitters.

Na enkele maanden gebruik moet ik toegeven dat ik er vaak de slappe lach van krijg tegen de avond. Als ik het niet gebruik, overkomt me dat niet zo.

PS: ik gebruik D-phenylalaline omdat het pijnwerend is. Het houdt de eigen endorfinen langer actief zeg maar.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
max
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2011, 12:14

Bericht door max »

annemoontje en marlène bedankt voor jullie antwoorden en excuses voor de late repy!

Ik heb nog nooit AD gehad en sta er nog steeds huiverig tegenover. Wel heb ik een afspraak gemaakt met een psychiater aan het eind van de maand en daar wil ik me eens goed voor laten lichten. Misschien dat hij er het psychische label inderdaad vanaf kan halen en anders weet ik wat er wel en niet mogelijk is.

Nu moet ik zeggen dat ik een jaar voor Jan doedel bij een psycholoog gelopen heb, die uiteindelijk constateerde dat het hij onze gesprekken heel gezellig vond, maar dat het niet tussen de oren zat, dus dat psychische label is er gedeeltelijk vanaf...alhoewel het NKCV het er het liefst weer aangehangen zou hebben. :evil:

Jammer om aan de slag te moeten gaan met symptoombestrijding i.p.v. het aanpakken van de ziekmaker zelf, maar het zij zo.
Plaats reactie