Wie is er beter geworden met anti-depressiva?

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Wie gebruikt er anti-depressiva om te genezen?

Peiling eindigde op 26 nov 2010, 21:37

Ja, het werkt en duidelijke verbetering merkbaar.
6
12%
Nee, geprobeerd maar het werkt niet.
23
46%
Ja maar is niet efficient en bovendien verslavend.
6
12%
Nee ik weiger een antidepressivum te nemen omwille van ...
15
30%
 
Totaal aantal stemmen: 50
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Wie is er beter geworden met anti-depressiva?

Bericht door marlène »

Naar aanleiding van mijn eerste bezoek bij een reumatoloog die beweert zijn patienten te genezen met anti-depressiva, ben ik benieuwd naar de slaagresultaten onder dit forum.

Wie heeft het al geprobeerd en wat was het resultaat?

Hoelang heb je het genomen vooralleer je resultaat had?

Waarom ben je ermee gestopt?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Wie is er beter geworden met anti-depressiva?

Bericht door marlène »

Ik weiger een antidepressivum te nemen omdat ik in mijn onmiddellijk omgeving mensen zo'n pillen sinds 25 jaar heb zien slikken zonder enig resultaat. Zelf word ik er groggy van.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Wie is er beter geworden met anti-depressiva?

Bericht door Esther »

Beter worden met een antidepressivum. Knappe dokter. Ik vrees dat hij enkel de depressieve patiënten geneest die per ongeluk het etiket ME hebben opgeplakt gekregen. Maar jij bent een slim meisje, dat weet je zelf wel.
Ik slik het nu al tien jaar en probeer sinds twee weken af te bouwen. Het werd me voorgeschreven in de Pellenberg samen met CGT.
Ik ben wel al tien jaar een voorbeeldige zieke geweest. Je berust inderdaad in je lot met antidepressiva. Je denkt er minder over na. Dat wil ik niet meer.

Ik zal je wel weten te vertellen of ik ook zonder kan.
Het probleem is dat ik niet weet of dat voldoende serotonine aanmaak. Veel antidepressiva zijn serotonineheropname remmers. Dat vind ik wel belangrijk om te weten. De ziekte heeft natuurlijk veel neurologische gevolgen en als dat betekent dat ik minder serotonine aanmaak en door de antidepressiva me beter voel, dan zal ik niet zonder kunnen. Het is dus bang afwachten.
Of wat meer chocolade eten :wink:

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Gebruikersavatar
engelke69
Actief lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 jul 2010, 17:30
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)

Wie is er beter geworden met anti-depressiva?

Bericht door engelke69 »

Ik heb lichte antidepresiva moeten nemen (ben de naam kwijt) maar dat hielp juist niks! Maar dat was ook vooral voor mijn concentratie dat ik dat moest nemen. Ben terug overgestapt op Rilatine. Veel duurder maar werkt wel beter.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Wie is er beter geworden met anti-depressiva?

Bericht door sowfia »

Ik weiger het te nemen omdat ik niet depressief ben. Omdat je er enorm verslaafd aan geraakt. En omdat het heel erge bijwerkingen kan hebben zoals zelfmoordneigingen of agressie. (niet altijd uiteraard) Om die laatste redenen ben ik zelfs huiverig dat ook maar iemand het neemt, ook depressieven. En ik studeer dan psychologie.
Nuja, het zal in sommige gevallen wel kunnen helpen, maar niet om ME te genezen.
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Wie is er beter geworden met anti-depressiva?

Bericht door cansada »

Juist ja, antidepressiva zijn effectief bij patiënten met een ernstige vorm van depressie, bij lichte tot matige depressie heeft het voorschrijven van antidepressiva geen zin.

Een plaatsvervangende arts wilde mij ook een antidepressivum voorschrijven. Ik betwijfel of ik daar beter van word. En dan al die mogelijke bijwerkingen, zonder antidepressiva heb ik ook al last van duizelingen. Nee, ik begin daar niet aan. Door vergeetachtigheid is het voor mij nu al lastig om eraan te denken dat ik bepaalde voedingssupplementen in moet nemen. Ik wacht wel op een echt werkende medicijn: één tegen ME/CVS/XMRV! Intussen eet ik wel wat meer chocolade.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik heb een jaar na mijn virusinfectie aangeklopt bij de huisarts met aanhoudende vermoeidheidsklachten.
Naar aanleiding van deze vermoeidheidsklachten kreeg ik anti-depressiva voorgeschreven.
Na een paar weken nam ik weer contact op met de huisarts met de mededeling dat ik vermoeid bleef. De anti-depressiva werd verhoogd en dit is een tijd door gegaan met nog een paar keer een verandering van anti-depressiva.

ik ben zo van de 1 op de andere dag gestopt met deze medicatie want ik dacht ik weet niet wat het wel moet doen maar ik blijf vermoeid. Zonder overleg weg ermee. Waarom iets slikken als het niet werkt.
Ik werkte en ondernam in die tijd wel van alles hoewel het wel met vallen en opstaan was.
Dat was achteraf gezien ook wat de vermoeidheid veroorzaakte.
Vermoeidheid na inspanning. :?

Dus ik heb nee heeft niet gewerkt ingevuld.
Nee, geprobeerd maar het werkt niet.
Zo naief als ik was betreft handelen van artsen etc en dacht dat een huisarts wel weet waar ie mee bezig is, begrijp ik nu hoe simpel het werkt, je zegt het woord moe en er gaat bij de huisarts een lampje branden bij moe zijn hoort anti-depressiva. :?

daar wordt je al op het verkeerde been gezet want ik dacht dan zal ik wel een onderliggende depressie hebben als de huisarts deze medicatie voorschrijft.
( zo simpel denk je dan)

( ik zal eens in mijn dossier kijken welke soorten ik heb gehad. maar moet dossier ff opzoeken want dat ligt ver weg 8) )
Er staat wel in, ook bij verhoging van anti-depressiva blijft ze vermoeidheidsklachten houden.
Ik heb dit ook hooguit een paar maanden geslikt.

Toen kwam de volgende stap;
aanhoudende vermoeidheid en dan maar cgt en zo gaan er jaren verloren zoniet nog verder van huis. :cry:
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Wel jammer dat het rijtje opties uit 3 negatieve en maar 1 positieve optie bestaat. Daarmee wordt al meer in de richting van een negatieve reactie gestuurd. Ik mis bijvoorbeeld de optie: het heeft me wel geholpen, maar niet mijn ME genezen (o.i.d.). Ik heb namelijk wel degelijk baat gehad bij antidepressiva, maar mijn ME-klachten zijn er niet erg door verminderd. Ik had alleen ook al jaren ernstige slaapstoornissen en kreeg daardoor uiteindelijk ook last van paniekaanvallen. En deze klachten verergerden dus nog eens de fysieke klachten die ik al had. Met citalopram is dit verbeterd, waardoor ik uiteindelijk dus ook net iets meer energie overhoud. Maar 'genezen' door ad, daar geloof ik dus ook niet in. Ik ben nog steeds erg ziek helaas, ondanks die ad..;-)
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ok, Pip terecht ik pas de poll aan zodra ik dat knopke vind!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Melanie schreef: zo gaan er jaren verloren zoniet nog verder van huis. :cry:
Nee je bent vaak juist dichter bij huis, sterker nog, soms kom je helemaal niet meer buiten.... :roll:
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Bericht door Lea »

Antidepressiva : ik ben er zeker niet beter door geworden, integendeel.
Ik heb ze vanaf eind '93 tot 2001 gebruikt, in 1998 zelfs hoge dosissen met baxters om toch maar aan het werk te kunnen blijven.

Dit in combinatie met rustgevende middelen en insslaapmiddel. Gevolg : serotonine-syndroom. Hoe ik toen nog heb kunnen functioneren, is me nog steeds een raadsel.
Ik was een zombie die zich met de grootste moeite kon rechthouden en doen alsof alles in orde was. Ik ging met de wagen werken en heb toen een ongeval gehad. Gelukkig was er toen niemand gewond. Alleen maar blikschade en ik heb er een goede vriendin aan overgehouden...

Maar dat terzijde, het was misdadig wat de huisarts en later de psychiater mij allemaal voorschreven, wetende dat ik een heel drukke job had en met de auto reed.

Ook had ik verschrikkelijke woede-uitbarstingen en enorme drang naar zelfdoding. Ik heb toen op een zeker punt afscheidsbrieven geschreven naar mijn man en dochter.

Dank zij de steun van die lieve schatten ben ik erdoor geraakt. Ik ben ineens gestopt met alles tijdens een week in het ziekenhuis. Het was heel heftig, en het duurt een hele poos eer je terug helder kunt denken, maar het was het waard.

Een heel vervelende bijwerking van AD is ook dat je gevoelens zo vervlakken. Je wordt onverschilliger, het raakt je allemaal niet meer. Maar de goede emoties gaan ook niet meer zo diep. Ik ben nu al zolang gestopt, maar regelmatig voel ik het nog zo aan.

Ik ben ervan overtuigd, en heb er ook al over gelezen, dat vele zelfmoorden gebeuren tijdens het gebruik van ad. tijdens de eerste weken van inname.

Ook mijn ogen zijn er enorm door achteruitgegaan.

Ik raad het iedereen af. Er bestaan alternatieven die op een natuurlijke wijze de hersenwerking ten goede beïnvloeden.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik ben niet door anti depressiva beter geworden maar het helpt mij wel.
Omdat ik waarschijnlijk door alle vermoeidheid ed. paniekaanvallen kreeg. En hierbij helpt het mij zeker. In zekere zin hetzelfde dus als Pip al antwoordde.

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

Laten we even iets vaststellen; geen enkele anti-depressiva is een middel dat genezen kan!
Het is een ondersteunend middel dat eigenlijk nooit zonder bijbehorende therapie gegeven moet worden. Toen ik een hele zware depressie had, zo'n 8 jaar geleden, heb ik ze een korte poos geslikt maar dat was cypramil en dat is echt gif. Toen ik 3 jaar geleden mijn huisarts begon te vervelen met mijn vermoeidheidsklachten dacht hij natuurlijk gelijk weer dat t tussen mijn oren zat en na bloed, ontlasting en echo's onderzocht te hebben zonder resultaten schreef hij me Venlafaxine ( Efixer ) voor met psychologische begeleiding en haptonomie. Toen ik op 150mg per dag zat en ik niet beter sliep en nix fitter was maar wel maanden verder, zijn we het in overleg gaan afbouwen. Gelukkig zei mijn huisarts ook dat iets tot je nemen dat je klachten niet verminderd geen enkel nut heeft.
Het domme is alleen wel en daar was ik echt pissig over, dat die internist uit Lelystad vervolgens concludeerde dat ik enorm vooruit was gegaan omdat ik geen psychose oid heb gehad door het stoppen met de AD. Ik heb hem daarover aangeschreven en zijn excuses gekregen.
Als ME/CVS niet tussen de oren zit, waarom moet je daar dan pillen voor slikken?

Ik ben misschien te uitgebreid bij dit topic, maar nog even dit dan; AD slikken icm psychische hulp kan je wel door een moeilijke periode heen helpen wanneer je net gaat leren deze ziekte te accepteren, of wanneer er veel stress bij komt met je werk ofzo. Dan kun je je er beter door heen slaan maar echt alleen met psychologische hulp erbij.

Vlindertie
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Heb een jaar lang ad geslikt, het hielp niet tegen de depressie en niet tegen de moeheid (goh wat was de psych verbaasd :roll: ). Ben in 1x gestopt, was het zat.
Ik slik nu een andere ad tegen de migraine, in een lage dosering, en zoals het er nu naar uit ziet helpt het daar wel voor!! Maar ik moet zeggen dat het een combi is met (veel) rust, regelmaat in activiteiten, een goede relatie en bepaalde voedingsstoffen mijden.
Mijn emoties zijn door de lage dosering nog hetzelfde: een achtbaan.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Exact hetzelfde beleefd als @pip & @sterre :!:

Net als @Melanie gekregen nadat een allesoverheersende aanhoudende chronische vermoeidheid NA een "onschuldige" virusinfectie niet/nooit?! meer overging... Ongeveer 6 maanden gebruikt (EFEXOR), daarna in één keer zelf mee gestopt omdat ik lichamelijk ziek ben en niet geestelijk.
Het aanbod C.G.T./G.E.T. en de psycholoog heb ik afgeslagen omdat dat m.i. niks te maken heeft met de bestrijding van een virus waar immers alle ellende mee begonnen is.

Voordelen A.D.:
-Geen-weinig (in)slaapproblemen meer.
-Minder paniekaanvallen en minder onwerkelijkheidsgevoel.
-Minder druk op de borst.

Nadelen A.D.:
-Verdere toename vermoeidheid.
-Verdere toename erectiestoornissen.
-Verslavend.
-Vervlakking emoties.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Plaats reactie