Euthanasie

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Is euthanasie bespreekbaar voor je?

ja
69
91%
nee
7
9%
 
Totaal aantal stemmen: 76
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@verlorengezondheidman
Ik ken nu meerdere mensen die jaren geleden erg ziek waren van ME en nu terug functioneren. De één al beter dan de ander en ik heb gemerkt dat zolang ik mijn grenzen blijf uitdagen, ik ziek blijf worden. Zodra ik gas minder (en dan schiet er inderdaad héél weinig over: opstaan, wassen, aankleden, zitten, eten, slapen) dat het na maanden langzaam betert.
Mijn vader slaapt na 10 jaar nog zo'n 2 uur per dag maar gaat terug zwemmen, doet het huishouden, leest, loopt rond, zonder ooit ziek te worden. Een vriend heeft na 12 jaar 80% van zijn capaciteiten terug herwonnen en werkt nu terug fulltime als consultant. Een vriendin heeft het nu zeker 7 jaar en kan wel nog niet werken maar kan wel terug voor haar gezin zorgen, loopt alle dagen rond, gaat sinds 2 maanden 2 x per week voorzichtig sporten, heeft heel haar voeding gewijzigd. Een collega is twee jaar in bed geweest en werkt nu 80% ook al heeft ze wel nog heel veel last van vermoeidheid en komen opportunistische ontstekingen vaak terug. Ik heb dus een heel kleine hoop dat het beter kan worden. Ontneem me die hoop niet want dan houdt het op.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

@ Marlène,

Voeg mij maar aan je lijstje hoopgevende voorbeelden toe.
Van in mijn slechtste tijd drie uur per dag op een erg laag pitje funtionerend (van bed en bank) (in een tergend langzaam met grote schommelingen) naar nu (al een jaar of 7) 15 uur per dag redelijk normaal functioneren.
Door andere omstandigheden die daarna in mijn leven gekomen zijn, heb ik nog wel wat vermoeidheidsklachten. ME durf ik het niet meer te noemen. Het verschil met wat het was is daarvoor veel te groot.

Euthanasie was in mijn slechte periode niet bespreekbaar vanwege het feit dat ik er bijvoorbeeld voor mijn kinderen wilde zijn, hen liefde wilde geven en hun vragen wilde beantwoorden. Het was voor mij bij lange na niet erg genoeg om dat te willen bespreken.
Ik heb niet gestemd. Ondraaglijk lijden heb ik niet meegemaakt. Wat ik in zo'n geval zou beslissen kan ik nu niet overzien.
Met liefde respecteer ik de beslissingen (wel/niet) van mensen op dit gebied.

Warme groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Wellicht heb ik het onderwerp verkeerd opgepakt. Ik heb ja gestemd, maar hetgeen niet wil zeggen dat ik euthanasie zou willen of gewild heb.
Voorstellen kan ik het me wel. Ben zelf te ver heen geweest.De stap erna was onder de groene zoden geweest. Ik ben blij, dat het nu totaal anders gaat, al vecht ik nog voor iedere stap stabilisatie en van daaruit vooruitgang. Maar dat staat volledig los van het feit, dat ik zeer goed kan begrijpen, dat mensen serieus euthanasie zouden overwegen, dan wel vast leggen en er toe overgaan.

Ieder een fijn nieuw jaar gewenst met als het even kan vooruitgang!
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

De stelling was of euthanasie bespreekbaar is voor jou, dus je hebt de stelling goed begrepen, Zonaanbidster. Geen probleem dus.

Melanie, ik zou jouw postings willen laten staan omdat ze aantonen hoezeer een gemoedstemming meespeelt.

Euthanasie beslis je niet even, daar gaan zelfs doorgaans verscheidene jàren over.
Het feit dat iemand schijnbaar op enkele maanden, weken, misschien slechts dagen beslist, betekent niet dat er vooraf niet over nagedacht is.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Ja heb ik gestemd, gisteren nog een programma van gezien op TV.
Terminale patienten maken een kans om euthanasie te krijgen van de huisarts.
Hoe anders is dit bij zware ME/CVS patienten???
"We hebben onderzocht, zoals anderen dat doen, dat het niveau van functionele beperkingen bij ME/CVS-patiënten vergelijkbaar is met multiple sclerose, AIDS, nierfalen in het eindstadium, COPD.
-- Dr. W. Reeves
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Die krijgen het ook via
http://www.leif.be/
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
tunderspook
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2010, 20:07

Bericht door tunderspook »

euthanasie moet zeker kunnen bij ondraaglijk lijden. Ik heb dit jaar iemand verloren door euthanasie, en hoe zwaar het ook was...zij was van haar pijnen verlost. Het doet ons nog elke dag pijn te beseffen dat ze er niet meer is maar voor haar ouders, broers en ik was het leven ervoor ook heel zwaar. Je kan euthanasie niet vergelijken met zelfmoord. Die mensen hebben geen levenskwaliteit meer en het is heel zwaar voor de naasten. Het verschil met zelfmoord en euthanasie is ook dat wij er ons op konden voorbereieden ( als ben je daar nooit helemaal klaar voor )
Voor haar was ik blij dat dit bestond
tinnie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 jan 2008, 14:01
Locatie: antwerpen

Bericht door tinnie »

ik stem zeker ja.
als je lijden zo groot is, en je levenskwaliteit zo laag, er gebrek aan perspectief is,moet je daar op een waardige manier een eind kunnen aan maken.
ikzelf heb al erg veel nagedacht over deze optie, ook met betrekking tot me/cvs, een ziekte die vaak leidt tot ondraaglijk fysiek en psychisch lijden.
dat zou zeker moeten kunnen en was ook van plan me tot de patiëntenorganisaties te richten, met de vraag of me/cvs en euthanasie op de agenda kunnen.
ik heb ook een artikel bewaard dat vorig jaar verscheen, van een zwaar fybromyalgiepatiënt, die uiteindelijk euthanasie heeft gekregen. een mooi ontroerend arikel, een bemoedigend precedent dat zou kunnen helpen om euthansie makkelijker te maken voor niet terminale patiënten.
afschuwelijk is nu dat vb me/cvs patiënten moeten zelfmoord plegen, omdat ze de ziekte niet meer aankunnen, onbehandeld en miskend blijven, dat is pas onmenselijk en gruwelijk.
en het goede aan euthanasie is, je kiest er zèlf voor, niemand moet voor jou bepalen wanneer het ondraaglijk is geworden.al is de praktijk vaak nog wel anders..
en wil je blijven leven met je zware ziekte, geen probleem,dan doe je dat toch ook gewoon, ook dat volle recht heb je.
Gebruikersavatar
lenthe
Actief lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 01 apr 2010, 15:43

Bericht door lenthe »

Ja.
Ik heb 4 maanden geleden afscheid genomen van iemand die euthanasie heeft laten uitvoeren. Best zware periode gehad ervoor eens ik het wist, echt weten van 'die dag' is persoon x er niet meer. De week ervoor nog afscheidsdiner gehad en beseffen binnen een week is het gedaan, zwaar.
Maar heb er begrip voor.
Een hond heeft maar 1 doel in zijn leven. Zijn hart schenken.
Gebruikersavatar
mariek26
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jun 2012, 00:41

Bericht door mariek26 »

Ja zeker!!!!
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

is een goeie topic hermien.

ik ben zelf ook voor euthanasie in bepaalde gevallen. mijn zus zelf een half jaar gelden, die had borst kanker en het is later terug gekomen in de botten. door dat haar nieren het op het laatste moment ook nog op gaven, hoopte ze zo veel vocht op dat ze zou stikken in haar eigen vocht anders.

ik gun dit mij zelf niet, en zou het ook niet een ander gunnen. en ja ik ben gelovig, maar ik kan mij niet voor stellen dat GOD dit wil, ik geloof in een GOD van licht en pure liefde. ik denk dat we samen verantwoordelijk voor elkaar zijn, voor alles, dus ook de natuur en de dieren. we horen te zorgen voor elkaar, lief en leed met elkaar te delen, maar er ook voor elkaar te zijn. en als de ene het niet meer kan dan neemt de ander het over.

veel dingen worden overtrokken binnen het geloof. ja je mag niet doden, maar je mag wel voor je zelf op komen om je zelf te beschermen en te verdedigen. zo ook in dit geval vind ik het ook. en ik wil mij niet achter een geloof schuilen en dat die beslist, ik moet zelf na denken en voelen wat ik vind en wil.

ik geloof nooit in een GOD die een uitverkoren volk heeft en dan die begeleid via allemaal dorpen en opdracht geeft om die mensen daar uit te moorden daar, en dan 40 jaar door woestijn moeten banjeren om het beloofde land te bereiken. nee dat is geen GOD in mijn ogen. die persoon die dit door kreeg heeft de verkeerde aan de lijn gehad.

en die boeken zijn zo vaak herschreven en ook de koran. alles staat naar de hand van de mens. er staat niks in hoe je je zelf kunt helen of hoe je in het licht kunt staan. i.p.v. staat er oorlogen, moord, list en bedrog. het staat er vol mee.

en ook zo iets, je bent in zonde geboren staat er in die boeken, hoe kan een babytje nou in zonde geboren zijn????????? die is zo schoon en rein als het maar zijn kan. het zonnetje in huis is het. dus laat je niet gek maken

gewoon zelf goed nadenken. en nuchter blijven

mensen hebben het recht om geholpen te worden ( hoort ook in ons geval zo te zijn) helpen waar je kan, en als het na een periode dan niet lukt, dan kan je altijd nog over gaan tot......... maar dat is wel het uiterste geval dan.

kijk dit is een film ook over euthanasie in een wereld die totaal niet werkt, het is de trailer er van, maar je kan de film ook bekijken op youtube

http://www.youtube.com/watch?v=O9PPgJ3G2Xw


groetjes loentje
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
Gebruikersavatar
ondine
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 apr 2012, 21:40
Locatie: Wavre

Bericht door ondine »

Ja, zonder twijfel voor mij... mijn vader (een chirurg) heeft zijn ouders en schoonouders geholpen. Toen hij op het eind was, aan het rotten vanuit de voeten, kreeg hij niks om hem te helpen. Ik kon niks vragen want hij was niet in het hospitaal waar hij vroeger werkte en was niet verplaatsbaar. Isn't it ironic ?
Hij heeft het mij zelf gevraagd, maar dat kon ik niet...
Gebruikersavatar
nanda
Actief lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 04 mar 2011, 21:38
Locatie: lelystad

Bericht door nanda »

Ik heb ja gestemd.

Ik vind trouwens ook dat als je zelf je leven ondraaglijk vind je ook euthenasie mag krijgen, tuurlijk is dat iets wat je niet in een opwelling doet maar iets waar je uitgebreid over nadenkt.

Menswaardig sterven is een fundamenteel recht. ieder zou voor zichzelf moeten bepalen waar de grens ligt. Maar het is jammer als mensen tot zelfmoord worden 'gedwongen' omdat euthanasie voor hen niet mag. (even gekopieerd omdat het precies beschrijft wat ik bedoel)

Ook dus voor mensen die geestelijk ondraaglijk lijden of iemand me ME of een andere ziekte die volgens de artsen geen recht zou hebben opp euthanasie omdat zijn lijden niet ondraaglijk is.

Ik heb zelf lang gezocht en uiteindelijk via internet een organisatie gevonden die mensen begeleid in "zelf euthanasie" als de medici je niet willen helpen.
Verder heb ik ook het boek De Uitweg aangeschaft waarin methodes staan om zelf een menswaardig einde aan je leven te maken.

Sinds ik dit weet en in huis heb, is er bij mij een stukje rust ontstaan.
Niet dat ik er nu uit wil stappen hoor, maar het weten als het voor mij ondraaglijk wordt(blijft) ik een achterdeurtje heb geeft een stukje rust.
Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Bedoel je de Stichting Vrijwillig leven? En van wie is 'De uitweg'?

Ben het helemaal eens met je trouwens.
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ loentje

wat schrijf je toch altijd lekker fris, no nonsense. Een echte verademing telkens weer!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie