Euthanasie

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Is euthanasie bespreekbaar voor je?

ja
69
91%
nee
7
9%
 
Totaal aantal stemmen: 76
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Siem, de rest van m'n betoog laat op zich wachten, hé :roll:
Het gaat nu even niet zie je.
Komt wel. :wink: :)
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

ik kijk er naar uit!
God is closest to those with broken hearts..
Vanessa
Teamlid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 10 apr 2007, 09:57
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Momenteel staat in de belagische kranten een discussie rond euthanasie. Een 90+-jarige dame heeft al een jaar een aanvraag kopen en krijgt hem niet goedgekeurd. De dame in kwestie is ondertussen al in hongerstaking gegaan uit protest, en heeft vorige week een mislukte zelfmoordpoging achter de rug. Ook al staat dit open ter discussie, wel jammer dat we extreem oude mensen op deze manier dwingen tot zelfmoordpogingen...
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ja, zag deze 92 jarige dame vanochtend op de Belgische tv.

Ja, ten koste van alles MOETEN WE BLIJVEN LEVEN. Gewoon doodgaan is er niet meer bij, opgelapt zul je worden, of je wil of niet.

En lijden ook nog eens, maar alleen ter meerdere ere en glorie van de medische wetenschap en de strijd tegen ouderdom, een uitgevonden ziekte door de farmceuten.

Geef mij dan maar een echt hondenleven........
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik krijg regelmatig commentaar op mijn medicijngebruik bij migraine aanvallen.... terwijl ik zoek naar een menswaardig bestaan! En naar mijn idee heeft iedereen ook recht op een menswaardig einde!
Gebruikersavatar
kit
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 aug 2009, 10:13

Bericht door kit »

carla schreef:Och jee, het is weer zover, wordt het geloof er weer bijgehaald. Zelfmoord gaat vaak gepaard met geweld, dit komt mede door het onbegrip van zwaar geestelijk lijden. Als men lichamelijk lijdt is er een mogelijkheid tot euthanasie, gelukkig maar.
Maar zolang men het zwaar geestelijk lijden nog niet als ondraaglijk lijden zal gaan zien, blijft er voor deze zieken geen andere oplossing dan met geweld hun leven te beeindigen.
- Mensen die door hun geloof (in eender wie/wat) beïnvloed worden als ze een mening vormen over zaken als leven/dood (ea), dat is toch normaal, logisch en gerechtvaardigd? Ik ben zelf niet gelovig, en door mijn niet-gelovig-zijn wordt mijn mening automatisch ook beïnvloed. Zo ontstaan net eigen meningen en daarom zijn ze ook veranderlijk, net omdat ze beïnvloed worden door zaken als geloof, hoe je in het leven staat, filosofie, maar ook door financiën, moraal, familie, werk, collega's, vrienden, karakter, opvoeding, opleiding, ervaringen, en ga zo maar door. Eigen meningen maken elke mens tot een individu en dat vind ik er zo mooi aan, ook al ben ik het vaak niet eens met de andere.

- Zelfmoord hoeft niet altijd gepaard te gaan met geweld! Vaak is dit net niet het geval! En het wordt ook niet altijd in een roes gepleegd. Ik ben vroeger zelf zwaar depressief geweest met zelfmoordgedachten en er komt een punt dat de mogelijkheid tot het plegen van zelfmoord net een zekere gemoedsrust geeft aan de persoon in kwestie, depressief of niet. Bovendien denk ik dat een zelfmoorddaad meestal voorafgegaan wordt door een zeer rationele, lang overdachte planning, die natuurlijk niet gekend is door het publiek dat de kranten leest, en misschien ook niet door de dichte omgeving.

- Ik heb persoonlijk wel veel respect voor mensen die die uitweg kiezen en ik vind het evenmin een laffe daad. Inderdaad, de persoon in kwestie zorgt voor veel leed voor de naaste familieleden en vrienden maar daarom is het nog niet egoïstisch. Op een gegeven moment moet je gewoon aan jezelf beginnen denken, je kan niet blijven leven enkel en alleen voor je omgeving als je elke dag vanbinnen een beetje doodgaat. Dit neemt niet weg dat ik vind dat elke zelfmoord er eentje te veel is en vermeden zou moeten worden. Ik heb het zelf destijds ook niet gedaan juist omwille van het feit dat ik mijn moeders leven zou verwoesten, terwijl ik toen toch helemaal niet geloofde dat ik ooit nog zou gelukkig worden. Voor mezelf heb ik het niet gelaten.

- Euthanasie is natuurlijk niet hetzelfde als zelfmoord. Euthanasie is begeleid, zo pijnloos mogelijk en er zijn strikte regels voor. Zelfmoord is 'illegaal', zonder regels en met veel meer risico's (afzien, overleven met zware beschadigingen, een peperdure affaire voor de nabestaanden,...) Ik vind dat elke mens het fundamentele recht heeft om te kiezen om uit het leven te stappen. Je hebt al geen keuze of je geboren wordt of niet... Het is wel zo dat door de strikte regels van euthanasie, veel mensen zich gedwongen voelen tot de keuze van zelfmoord.

- Vraagje: in welke mate is ongelukkig zijn een ziekte? Wie bepaalt dat en hoe?
Vanessa
Teamlid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 10 apr 2007, 09:57
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Als verpleegkundige kom ik regelmatig in contact met zinloos lijden, therapeutische hardnekkigheid, ...

Menswaardig sterven is een fundamenteel recht. ieder zou voor zichzelf moeten bepalen waar de grens ligt. Maar het is jammer als mensen tot zelfmoord worden 'gedwongen' omdat euthanasie voor hen niet mag.
het vormt een uitdaging om palliatie en dergelijke zoveel mogelijk uit te werken, zodat iedereen recht heeft op een pijnloze en waardige dood

Ongelukkig zijn... dat is iets wat je alleen zelf kan bepalen veronderstel ik. net dat maakt het allemaal zo moeilijk
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Je hebt dat echt goed verwoord, Kit.
Inderdaad, geloof of niet-geloof, eigenlijk maakt het niet veel verschil wat de waarde van een minig betreft, zolang je niet fanatiek bent, noch in de ene richting, noch in de andere.
Stof tot nadenken voor mij wat betreft je mening dat zelfmoord niet noodzakelijk gewelddadig is.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
colle
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2009, 15:29

Bericht door colle »

Ik heb zelf gestemd voor euthanasie en zou dit ook voor mezelf willen. ik heb me/fm en versnelde "degeneratie" van van rug ( men wil niet opereren wat verlamming is een mogelijk gevolg ) .
Onderstaande moet ik gewoon stellen-zeggen-'t moet eruit. :shock: :x :P
Wanneer de pijnen en levenskwaliteit voor mezelf "het punt" bereiken dat ik niet meer verder kan zal ik euthanasie laten toepassen. Dit is reeds besproken met mijn partner ."Het punt" ook.
Ik ben niet gelovig , ik ben atheist 8-[ .
Voor mensen die gelovig zijn heb ik alle respect en wens evenveel respect van hen voor mijn beslissing-visie. :P
betreffende zelfmoord : kan ook pijnloos.
en eigenlijk komt een persoon niet zover omdat hij/zij door de medische wereld niet behandeld wordt zoals het hoort, wachtlijsten ????? voor intakegesprekken. :?: :?:
mijn visie is dat het soms een eigen keuze is van de persoon en dat het , die keuze , gerespecteerd moet worden.
een stok in de hoenderhok : men zegt de familie blijft met zoveel vragen ?
misschien ook vragen die niet gesteld werden door de familie voor de 'daad' , of omwille van wat gaan de mensen nu denken geen vragen stellen.
ik heb reeds verschillende keren meegemaakt dat mensen uit mijn omgeving uit eigen wil uit leven zijn gestapt ( zowel gelovige als niet - gelovige ). we hebben steeds alle respect gehad van zijn / haar wil.
het gaat niet om zelfmoord / zelfdoding : je gaat toch niet de vergelijking maken met moord en een doding.
ik, wij komen misschien hard en gevoelloos over maar we zijn gewoon realist en gevoelsvolle mensen die van het kleine kunnen genieten zoals een klein kind.ontdekken dagelijks nog dingen.
ik ben 47 en mijn partner 48 . mijn lichaam is ouder dan die 47 maar mijn savoir-vouloir-vivre is deze van nog 20 jaar geleden. ik heb nog zoveel te doen. maar als " het punt " daar is ....
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik wil ook een zo'n verklaring,
ik laat me niet meer aftakelen door deze ziekte.
en ik ga nooit meer terug naar die jaren die ik hier al heb afgezien. Nooiiittttttttttttttttttt!!!!!!!!

en ik heb vorige week een moment gehad, dat ik dacht,
het is daar boven misschien wel rustiger dan hier.
met andere woorden dan heb ik veel meer rust.
dat zijn ongekende gedachtes voor mij,
zo zie je maar weer hoe een mens kan gaan denken ??
het gaf me wel een zekere rust. een hele fijne rust zelfs!

ik ben atheist
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Niemand hier is hard en gevoelloos. Integendeel.

Ik ben echt blij dat ik deze topic ben gestart. Het geeft me op bepaalde punten een opluchting, er zijn muren doorbroken waar ik steeds met m'n kop tegen liep, en nu kom ik tot nieuwe inzichten.
Even dank je zeggen is dus wel op z'n plaats.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik ga volledig akkoord met Kit. Als ik een zware malaise doorsta en wekenlang gekluisterd ben aan mijn bed, niet meer op mijn benen kan staan, geluid of licht kan verdragen, lezen of zelfs maar denken op bepaalde momenten zonder buiten westen te gaan, doodziek ben, dan komt de Dood aan mijn bed staan.

Het is een schimmige vorm maar ze is niet angstaanjagend, integendeel. Ik heb geen zieke geest. Ik ben ervan overtuigd dat het een chemisch proces want zodra het ergste weg is, verdwijnt ook de Dood. Ik zou zelfmoord plegen niet in een roes maar omdat het ondraaglijk lijden is week na week, keer op keer. Ik heb er al lang over nagedacht en ik poog het te vermijden want ik weet nu dat het beter wordt na verloop van tijd. Dat dank ik ook aan de goede opvang van familie en vrienden zonder wie ik al veel eerder de hoop had opgegeven. Het blijft wel op mijn tanden bijten af en toe.

Ik stem volmondig JA voor euthanasie voor de dag dat het niet meer beter zou worden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

:shock: :shock: :shock: :shock:
wil iemand mijn laatste bericht hier even weghalen,
ik vind het niet echt fijn om het terug te lezen. :shock:
jeee dat je op dat soort momenten
en missch na zoveel jaar en zolang afzien zo gaat denken. pfffff heftig :shock:

dan mag dit bericht ook wel weer weg.

ik denk nu totaal niet zo, :shock:
ook nooit gedaan.

ik blijf nog steeds voor euthanasie.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Waarom wil je dat weg hebben dan Melanie?
Wat is er zo mis mee?
Ik heb ja gestemd.
Dit omdat ik vind dat ieder mens het recht moet hebben om te zeggen, wanneer het ondraaglijk is. Ik ga ervan uit, dat zoiets niet over 1 nacht ijs gebeurt. Bovendien zijn artsen ook nog aan verplichtingen tov dit onderwerp gebonden. Het mag niet zomaar. Ik vind dit niet hetzelfde als zelfmoord. Al neem je wel het recht gedeeltelijk in eigen hand. Maar ik kan me voorstellen, dat een persoon zelf wil beschikken over zijn lijden. Zeker ook als daar bv een gezin mee gemoeid ook nog is die ook lijden onder het lijden. Ik geloof niet dat mensen die euthanasie willen plegen, depressieve mensen zijn. Daar zit voor mij een verschil met zelfmoord. Ik ga er dan ook maar vanuit, door eigen ervaring in naaste omgeving, dat het meest van tijd juist strijders zijn die uiteindelijk de beslissing en het moment steeds uit stellen, in de hoop dat er iets verandert. En niet in een vlaag van plotseling besluiten dit doen. Ik ben niet bijzonder gelovig in de zin van godsdienst, geloof zeer beslist wel door eigen ervaring dat er hierna wat is. Sterker ik ben ervan overtuigd. Overigens kun je je daardoor gelijk ook afvragen (zie ander draadje hier op de site) of wij wel het recht hebben over een ander mens zijn leven te beslissen, bv een comapatient in belang van de orgaandonatie. Ik vind van niet. Ieder mens heeft het recht om zijn ziel rustig los te maken.Volgens mij kan dat met euthanasie, maar is dit wel degelijk anders met zelfmoord. volmondig ja.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@marlene
Ik stem volmondig JA voor euthanasie voor de dag dat het niet meer beter zou worden.
Hoe groot is de kans dat als je ME/CVS hebt het WEL (ooit) beter zal gaan worden :roll:

P.s. Na 15 jaar dodelijke, constante en allesoverheersende vermoeidheid ben ik enigszins sceptisch geworden t.a.v. het "beter worden", en dit is (helaas) een understatement :cry:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Plaats reactie