M.E./CVS is een spirituele uitdaging.

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
M@rtijn
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 dec 2008, 20:17

M.E./CVS is een spirituele uitdaging.

Bericht door M@rtijn »

M.E./CVS is een spirituele uitdaging.
Wat mij niet doodt, maakt me zwakker.
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

M.E./CVS is een spirituele uitdaging.

Bericht door Amaike »

Ik voel me niet spiritueel, wat versta je daaronder? Dan kan ik de stelling beter begrijpen.
Gebruikersavatar
M@rtijn
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 dec 2008, 20:17

Bericht door M@rtijn »

Mezelf gequot, waarna ik de stelling postte.
Ik doe het ook niet om specifiek inzicht te krijgen in ME, maar inzicht in mezelf wat ik hier doe en waarom de dingen zo gaan als ze gaan in mijn leven. Daar is ME een integraal onderdeel van, want het raakt de kern van je bestaan. Wat dat betreft is ME een grote spirituele uitdager, het heeft me gebracht waar ik nu ben. Mijn leven wordt steeds moeilijker voor te stellen zonder ME, en ik ga er maar vanuit dat het er gewoon bijhoort.
Zeg maar de grote waarom vraag, waarom ben ik hier op Aarde, waarom is mijn/het leven zoals het is, en wat zegt dat over wie ik ben, en waar het heengaat.
Door die CVS kun je jezelf waardering niet halen uit de gangbare identiteitsbepalers, in de eerste plaats je bezigheden/werk. Men vraagt doorgaans niet bij kennismaking, Wie ben je? maar "Wat doe je"? Je bent wat je doet, hier. En ik doe/deed niet zoveel, dus wie ben je dan eigenlijk?

Begrijp je het nu een beetje Amaike?
Wat mij niet doodt, maakt me zwakker.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

De zin van mijn leven is dat waar ik voor sta, zelfs als ik lig.

Doordat ik niet meer in het gewone leven mee kon draaien ben ik hele andere dingen belangrijk gaan vinden. Wie ben je, waar sta je voor en hoe weet je het nog aan anderen over te brengen?

ME/CVS is zeker in mijn ogen naast een fysieke, emotionele en mentale uitdaging, ook een spirituele (zingeving aan je leven) uitdaging.
ME/CVS is een uitdaging voor gevorderden, in ieder geval van hoog niveau.

Warme groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Dat is al wat duidelijker ja :) .

Ik denk dat ik het dan wel met je stelling eens ben. Doordat ik vaak thuis bent en 'niets' doe, ben ik sneller geneigd te gaan 'malen' over dat soort dingen.

Waarom ben ik hier? Wat is het nut van het leven? Straks kan ik niet fulltime werken, hoe moet ik mijn tijd op aarde hier dan volmaken? Welke doelen kan ik mezelf nog stellen om me nuttig te voelen?

Door de me/cvs moet je eigenlijk over alles gaan nadenken, omdat het voor de kleinste dingen zoals thee zetten al gevolgen heeft.

Maar ik probeer dat vele nadenken wel op een laag pitje te houden voor het geval dat ik mezelf zo de put in ga praten. Ik probeer maar kleine succesjes te vinden, en van dag tot dag te kijken hoe het gaat, ipv al te ver over de toekomst te gaan prakkiseren. En niet te veel te gaan stapelen: nu kan ik dit niet meer, en dat niet en dat niet en dat niet etc.

Door die 'spiritualiteit' heb ik wel een beter zelfbeeld, ben ik heel gevoelig voor wat anderen meemaken (al is het een nepserie op tv), en kan ik me ook beter in situaties van anderen verplaatsen. Dat is dan weer een voordeel vind ik.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Wat een onzin allemaal zeg!!
Heb je daarvoor drugs nodig om tot dat soort inzichten te komen. :shock:
Dear Karma, I have a list of people you missed
Katelin
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2008, 12:22

Bericht door Katelin »

In feite is het hele leven een 'spirituele' uitdaging ( heb een hekel aan het woord omdat het volledig uitgehold is inmiddels, maar goed), alleen hebben veel mensen dat niet bewust in de gaten, hihi.
Als de motor (een stuk) langzamer gaat dan bij de meeste mensen, dan kom je sneller tot dit bewustzijn, dat lijkt me logisch.
Ik ervaar het vaak dat ik geen kant meer op kan (geen uitvluchten in de vorm van werk, sociale contacten of soms zelfs hobbies) en ja, daar 'moet' je dan wat mee. Als je op slechte dagen alleen nog maar op de bank kunt liggen, kijkend naar de voorbijdrijvende wolken, dan ga je op een gegeven moment zoeken naar andere manieren van 'het leven beleven', toch?
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Als ik mensen hoor zeggen, het doel van het leven is 'gelukkig zijn of plezier maken', dan denk ik altijd eerst aan alle mensen die te kampen hebben met CVS en dan aan alle mensen in de wereld die onderdrukt worden zonder dat zij iets fout hebben gedaan. En dan denk ik: 'ja, vertel dit eens aan al die mensen die in de ellende zitten'
Ik ben tot de conclusie gekomen dat alles op deze aarde erop wijst dat er 1 schepper is en daar ligt onze eindbestemming. Deze overtuiging geeft mij vaak volledige rust en veel hoop.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Ik wil me graag bij Daniel & Katelin aansluiten.
Het hele leven is spiritueel..
De suggestie die kan worden gewekt dat CVS/ME een spirituele oorzaak heeft ontken ik overigens ten stelligste, maar dat lijkt me vanzelfsprekend :wink:
Als gevolg van CVS/ME komt de spiritualiteit idd dichterbij omdat je weinig tot niks meer kan en toch moet overleven.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
M@rtijn
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 dec 2008, 20:17

Bericht door M@rtijn »

Beste VG-Man,

Als je stelt dat het hele leven spiritueel is, hoe kan je dan zo stellig zijn dat CVS geen spirituele oorzaak?
Het hele leven is spiritueel..
De suggestie die kan worden gewekt dat CVS/ME een spirituele oorzaak heeft ontken ik overigens ten stelligste, maar dat lijkt me vanzelfsprekend
Als het hele leven spiritueel is dan is CVS dat ook, en kun je stellen dat het een spirituele oorzaak heeft. Al is oorzaak misschien niet het juiste woord. Voor mij heeft CVS iig spirituele gevolgen heeft.

Maarwat mijn stelling aan de orde stelt is, dat het hebben van CVS/ME deze vraag oproept; heeft CVS/ME een spirituele oorzaak?
Wat mij niet doodt, maakt me zwakker.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@M@rtijn
Als CVS/ME een spiritule oorzaak zou hebben zou CVS/ME tussen de oren zitten dat lijkt mij niet de juiste stelling....
Spirituele gevolgen heeft de ziekte m.i. weer wel....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
M@rtijn
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 dec 2008, 20:17

CVS zit in je fijnstoffelijke lichaam

Bericht door M@rtijn »

Als CVS/ME een spirituele oorzaak zou hebben zou CVS/ME tussen de oren zitten dat lijkt mij niet de juiste stelling....
Zo zie ik een spirituele oorzaak niet als iets tussen de oren. Maar ik snap wel dat je voor die constatering bang bent, aangezien de gangbare medische doctrine is, ofwel er is iets fysiek mis, dan wel het zit tussen de oren, het is psychisch. Een psychisch wil dan vaak zeggen, je maakt het jezelf maar wijs. Dit is een reductionistische visie.

De vraag is, wat is spiritueel?. De essentie is dat je in wezen een geestelijk wezen bent die tijdelijk een stoffelijk lichaam als voertuig heeft, en dat deze verbinding met elkaar nogal complex in elkaar steekt. Tussen de pure Geest en het materiële lichaam, zitten tussenvormen die de boel bij elkaar houden, in de vorm van een fijnstoffelijk lichaam (of etherlichaam) die de vorm heeft van je materiële lichaam, en daarin zit een gevoelslichaam (of astraal lichaam) waarin al je gevoelens en neigingen huizen.

Dit heel in het kort van dit is nogal complexe materie. Mijn insziens zit CVS vooral in het fijnstoffelijke lichaam, je energielichaam ahw. dit doordringt je hele fysieke wezen, waardoor er overal klachten kunnen ontstaan.

Vandaar ook dat de huidige wetenschap nooit de oorzaak of de oplossing zal vinden voor CVS, evenals de psychologische aanpak niet werkt. Je Etherlichaam is ziek of lek, tja en hoe lap je die weer op?
Wat mij niet doodt, maakt me zwakker.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

CVS zit in je fijnstoffelijke lichaam

Bericht door Henny »

M@rtijn schreef:Je Etherlichaam is ziek of lek, tja en hoe lap je die weer op?
Stel dat dit zo zou zijn.
Dan vraag ik me af:
Zou er dan eigenlijk wel een ziekte of kwaal bestaan waarbij dit niet het geval zou zijn?
Zou er wel iets vervelends in je leven kunnen gebeuren zonder dat dit erachter zit?

Warme groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
M@rtijn
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 dec 2008, 20:17

Bericht door M@rtijn »

Tja Henny,

de vraag stellen is hem beantwoorden, denk ik. :wink:
Wat mij niet doodt, maakt me zwakker.
Gebruikersavatar
flos
Donateur
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 30 nov 2008, 15:06

Bericht door flos »

Ze mogen het van mij hebben hoor. :P :P :P
Hope
Plaats reactie