Corona is een zegen voor ME

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

bloemetje schreef:Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang voor het omgekeerde, dat Covid en ME op dezelfde grote hoop worden gegooid, waarna het geld dat in de komende jaren eindelijk in ME zal worden geïnvesteerd (20+ miljoen?) opgaat aan Covid patiënten.

Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat post-covid geen onderzoek waard is. En ik wil geen onrust zaaien... Sowieso was ik vanaf het begin van de corona-uitbraak erg bang voor al die mensen die na covid niet meer herstellen, dat gun ik niemand.
Voor de meeste mensen is ME toch ook postviraal? Dat is alleen altijd ontkend. Als dat door Covid met terugwerkende kracht naar de prullenbak wordt verwezen lijkt me dat alleen maar winst.
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

Vandaag in de Guardian -in het Engels en je moet je registreren- wat precies weergeeft wat ik bedoel. Charles Shepherd van de ME Association komt ook aan het woord.

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... ill-unwell
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Filmpje van de Wallstreet Journal over hoe Covid de hersenen aan zou kunnen tasten en langdurig cognitieve problemen geeft. Dit lijkt volgens mij veel op wat al gevonden is bij ME: aantasting van de bloed-hersenbarrière.
Als onderzoek naar Covid het mechanisme bloot weet te leggen zou dat voor ME ook behulpzaam kunnen zijn.

https://mobile.twitter.com/WSJ/status/1 ... 8958085121

Het is in het Engels en het is een twitter bericht.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Kleine kinderen met maskers op, zullen op den duur hersenbeschadiging kunnen krijgen door gebrek aan zuurstof.
Gebruikersavatar
kik
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:18

Bericht door kik »

@ariadne Dat is een goede uitleg en het zou zeker mooi zijn als dit het onderzoek weer verder helpt.

@semma dat is echt off topic dit gaat om hoe het virus/een virus bijv klachten als brain fog en vermoeidheid kan veroorzaken.
Daarnaast is het onzin. Het zuurstofgehalte in je bloed blijft exact gelijk als je wel of geen mondkapje draagt. Zuurstof gaat er gewoon doorheen.
Kinderen onder de 13 jaar hoeven geen mondkapje te dragen.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Toch zag ik foto's van kleine kinderen met maskers (Nederland is niet gelijk de hele wereld) en ademen met maskers is behoorlijk moeilijk. Daar wordt ook op gewezen in bijsluiters. Met het masker krijg je meer koolzuur naar binnen, van je eigen afgewerkte adem die niet ongehinderd verdwijnen kan, alle mooie verhalen ten spijt. Je ziet dat masker heen en weer gaan bij pratende mensen. Ik ga ervan hyperventileren. Velen krijgen er hoofdpijn van.
Plaats reactie