Zorgverzekeraars kijken in patientendossiers , zon 6-9 NPO2

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Zorgverzekeraars kijken in patientendossiers , zon 6-9 NPO2

Bericht door ariadne »

Declaratiegedrag
Een aantal huisartsen wordt door haar zorgverzekeraar beschuldigd van ‘verdacht’ declaratiegedrag: zij zouden teveel declareren. Ze vallen buiten de gemiddelden en vallen daardoor op in het computersysteem van de zorgverzekeraars. Zij leggen teveel visites af en besteden teveel tijd aan hun patiënten. Volgens deze huisartsen proberen zij juist meer dan gemiddeld goede zorg te leveren.
Beroepsgeheim
De huisartsen voelen zich klem gezet: ze moeten of duizenden euro’s terugbetalen of inzage geven in patiëntendossiers zodat ze hun declaraties kunnen verklaren aan de verzekeraar. Maar daarmee schenden ze wel hun beroepsgeheim. In De Monitor wordt duidelijk dat huisartsen onder druk van verzekeraars en zonder medeweten van hun patiënten medische dossiers openbaar maken. In het geval van één verzekeraar blijkt dat zij bij tweehonderd zorgverleners in de dossiers hebben geneusd.

De Monitor, zondag 6 september, 22.35 uur, KRO-NCRV, NPO 2

http://www.npo.nl/artikelen/de-monitor- ... in-de-knel

De laatst genoemde verzekeraar is.... Achmea.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Zorgverzekeraars kijken in patientendossiers , zon 6-9 NPO2

Bericht door asje »

ja, slechte zaak.

Maar het kan geen toeval zijn dat mijn huisarts INDERDAAD valse declaraties deed, dat zullen er wel méér zijn dan. Zo lijden de goeien weer onder de kwaaien. In mijn geval had de arts nog een kans te zeggen dat het een vergissing was bij mijn betere-verzekering-dan-Achmea, maar dat deed hij niet; nee, hij wilde die poen innen, ik zou verslaafd zijn (...) waarvoor hij gesprekken met mij had gevoerd (...). Over mijn rug, met valse informatie over mij. Jawel.

Wat die verzekeraars gewoon moeten doen, is navraag bij de patiënt doen als ze 't niet vertrouwen, ipv onze dossiers opvragen, zodat wij de dupe zijn. En hoeveel simpeler en goedkoper is dat ook wel niet.

Overigens, ik vind dat iedereen naar de kleine verzekeraars moet overstappen om zodoende ècht te protesteren. Ze zijn afhankelijk van ons.
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Asje,

Wat een huisarts!
Was de verzekering wel zo attent om jou op de hoogte te brengen? In het programma gaat het over verzekeraars die zonder medeweten van de patient in hun dossier neuzen.
Ik kan bij mijn zorgverzekeraar alle declaraties inzien en er zit een button om valse declaraties te melden.

Ik weet niet of kleine verzekeraars het niet doen. Het staat in de wet dat het mag.
Ja, iedereen zou over moeten stappen, maar ik denk dat veel mensen niet eens weten dat ze b.v. bij Achmea zitten omdat ze zoveel dochterondernemingen hebben.

Groet, Ariadne.[/b]
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Wat een huisarts!
Ja, 'zo'n leuke jonge arts'. Maar er worden veel valse declaraties gedaan, dat is bekend. Helaas worden de goeie artsen die meer aandacht geven daar dus weer de dupe van. En wij, omdat ze bij twijfel niks bij ons checken (hoe makkelijk kan het zijn) maar ons dossier opvragen.

Ik krijg altijd automatisch een overzicht van alle declaraties, dus zo ging het balletje rollen. De verzekering kàn niet weten wat vals is, dat heb ìk ze dus gemeld. Ze hebben de HA toen vragen gesteld en zijn antwoord weer aan mij gemeld, waarna ik heb 'm ermee kon confronteren. Dat zal-ie bij mij dus niet meer doen.
Life smells...
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

Bericht door meintje »

Alweer een reden voor mij om over te gaan stappen van Achmea naar een andere zorgaanbieder binnenkort...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik weet idd niet (zoals Ariadne zegt) of de kleine verzekeraars ook meer respect voor onze privacy hebben, maar er zijn genoeg redenen naar hen over te stappen. Als je gaat veranderen, zou je die vraag aan de nieuwe kunnen stellen, bedenk ik me nu:-)
Life smells...
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

Goed gedaan Asje,

De HA onmaskerd:lol:
Blijven opkomen voor je zelf,verleren wij nooit =D> :)


lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

:lol:
Life smells...
Plaats reactie