Christine Tobback (Koppen, één, 20u40): We eten ons ziek.

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Tja, ik ben ook verantwoordelijk in míjn werk voor het product wat ik aflever, en voor de veiligheid van het gebruik ervan.
En zo vind ik dat een bedrijf zelf verantwoordelijk is voor het eindresultaat.
Voedsel is een levensbehoefte, roken niet.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

De industrie is verantwoordelijk voor wat het maakt.

Een mens is verantwoordelijk voor wat hij eet.

De slechte dingen zijn ook geen eerste levensbehoefte, verre van dat en kant en klare-producten zijn duur in verhouding tot normaal voedsel, met armoede heeft het niet te maken. Waarbij ik absoluut niet bedoel 'eigen schuld ...', alleen, dat de verantwoordelijkheid gedeeld ligt.
Life smells...
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

asje schreef:Een mens is verantwoordelijk voor wat hij eet.
En ook waar hij of zij zijn salaris aan uitgeeft, daarmee bedoel ik dat ik me verbaas hoe gemakkelijker het is om een platte TV te kopen en niet je geld aan bijv. bio producten uit te geven. :roll:
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Bloemetje generaliseer je niet wat? Idem oordelen.
Er I s er onlangs veel ruchtbaarheid gegeven over het waaróm van de onhandige bestedingspatronen van hen die minder geld hebben. Heeft te maken met voortdurende onzekerheid of je nog wel rond kan komen, daarom zet je geld snel om in (foute) materie.

Ik heb twee jaar geleden mijn eerste tv gekocht na decennia met een oude van mijn oma te hebben gedaan, oma al heel lang hemelend.

Daarbij, dat grote industrieën zomaar de markt mogen overspoelen met foute producten, dat weet ik ook pas sinds kort. Altijd vertrouwen gehad in de overheid en andere instituties. Das war einmal.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ieder is altijd verantwoordelijk voor wat hij uit en doet tov anderen (tenzij helemaal buiten zinnen). Maar wat een mens zelf doet en laat waar anderen niet direct betrokken bij zijn, is zijn eigen zaak; niemand kan een ander doorgronden, overal kunnen complexe redenen voor zijn. Ik zou oppassen met oordelen ...

Edit: berichtje tegelijk met Lu.

We weten heel veel niet, maar de één's aandacht gaat naar dit uit, de anders aandacht naar iets anders - dat bepaalt meestal of je dingen weet of niet. Daarom kun je nooit de verantwoordelijkheid alleen elders leggen.
Life smells...
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

lulu schreef:Bloemetje generaliseer je niet wat? Idem oordelen.
Nee, in tegendeel... maar misschien heb ik jou eerder in deze discussie tegen het hoofd gestoten en dat was zeker niet de bedoeling.

Ik wil juist duidelijk maken dat je geen peil kan trekken op wie ziek wordt en waarom. Overgewicht, roken, veel drinken - was allemaal niet op mij van toepassing en toch ben ik ziek. En zoals gezegd: niet iedereen die rookt, krijgt longkanker. Het leven is erg compliceerd and sometimes the shit just hits the fan. Hoe onlogisch ook.

Het was een vriendin van mij (overigens met een beperkt budget) die me erop wees, hoe makkelijk mensen een platte TV en/of vlotte auto kopen. Dat vindt men niet gek, maar gezond bio willen eten wel. Voor de duidelijkheid: ik vind helemaal niks van mensen die wel of geen bio willen eten. Maar die vriendin heeft wel een punt vind ik: onbegrijpelijk dat je wel geld aan fuel wil uitgeven voor je auto, maar niet voor je eigen brandstof terwijl die zo ontzettend belangrijk is.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Er zijn ook mensen zonder auto en platte tv en toch geen geld voor bio. Aardig wat mensen.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik denk dat jullie allebei gelijk hebben...

Er zijn volkeren en landen waar veel minder ziektes voorkomen, dus het heeft wel met de industrie en de voedselgewoontes van volkeren en landen te maken...en ook de ligging, vb. aan de kusten is er veel meer en goedkoper vis voor handen.

Maar daarbinnen kan je natuurlijk, als je er bewust mee bezig bent, kiezen voor wat je eet en wat niet
Maar een g ewoonte die je hebt van kleinsaf is niet zo makkelijk te veranderen...sommigen hebben daar niet veel problemen mee, anderen juist heel veel.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Wb eten, het gaat ook helemaal niet in de eerste plaats om bio-eten, maar om wát je eet; iedereen weet dat een appeltje gezond is en een Mars niet.

Ik ben wars van moralisme, maar ik reageerde meer op 'het slachtoffer zijn' van de voedingsindustrie, dat is weer het andere uiterste. En de beter opgeleiden zijn dat al helemaal niet.
Life smells...
Plaats reactie