The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
solstice
Actief lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 23 jun 2011, 18:43

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door solstice »

‘Biological breakthrough offers fresh hope for ME sufferers’ | The Times | 23 April 2013
by Tony Britton on April 23, 2013
From The Times, 23 April 2013 (story by Hannah Devlin, Science Editor).

Scientists have found compelling new evidence of an underlying biological cause for the constant fatigue suffered by ME patients.

The study revealed abnormalities in the muscle cells of ME patients, which are likely to contribute to feelings of tiredness and the inability to cope with sustained physical activity that many experience.

An analysis of muscle biopsies suggested that the cells had undergone substantial changes, making them less able to cope with exertion.

The finding shows that, whatever the initial trigger for ME, which affects more than 600,000 in Britain, the condition leads to a cascade of physical changes right down to the cellular level.

Some patients still report facing stigma due to popular misconceptions that the condition is “all in the mind”, despite growing evidence that ME has real physical symptoms.

Julia Newton, Dean for Clinical Medicine at Newcastle University who led the study, said that the latest science was changing “people’s perception of this terrible symptom”.

Professor Newton presented the findings at a meeting in London yesterday marking the launch of a collaboration aimed at generating more research into the disease.

In the study, scientists took muscle biopsies from ten patients and ten healthy but sedentary volunteers.

The muscle cells were grown into small pieces of muscle and then subjected to “exercise” in the form of electrical impulses.

The cells from ME patients produced on average 20 times as much acid when exercised, suggesting an underlying cause for the aching muscles that patients often experience as soon a they begin to exercise.

The cells also showed other abnormalities, such as reproducing more slowly.

“We have found very real abnormalities”, said Professor Newton.


Kwam via phoenix rising op dit artikel in the times in Engeland. Heb hem alleen in het Engels, als iemand hem zou willen vertalen, graag.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door bloemetje »

'Biologische doorbraak biedt nieuwe hoop voor ME-patienten'

Wetenschappers hebben overtuigend nieuw bewijs dat er een onderliggende, biologische oorzaak is van het voortdurende vermoeide gevoel waar ME-patienten mee kampen.

Het onderzoek onthult onregelmatigheden in de spiercellen van ME-patienten, die waarschijnlijk bijdragen aan het gevoel van moeheid en het niet kunnen volhouden van fysieke activiteit, zoals vele ervaren.

Een analyse van spier samples/biopten suggereert dat cellen heel essentiele veranderingen waren ondergaan, waardoor deze veel minder in staat zijn om te gaan met inspanning.

Wie doet de rest?
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door stier »

Ik zal werkelijk zo blij zijn als die onzin van 'je mankeert niks' eindelijk uit de wereld raakt. Ik ben dan wel bij een arts die vindt dat ik wel degelijk van alles mankeer (DML), maar met de verzekering voor arbeidsongeschiktheid, enkele familieleden en anderen blijft het een nare toestand. Ik hoop dat de wetenschap heel snel de juiste informatie weet te vinden. Voor ons allemaal uiteraard en voor aankomende patiënten ook.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door luipaardje »

Hierbij het volgende stukje:

De bevindingen wijzen uit dat, wat de oorspronkelijke oorzaak voor de ME (dat meer dan 600.000 Britten treft) ook is geweest, de aandoening leidt tot een heel scala aan klachten tot op cellulair niveau.

Sommige patiënten melden nog steeds dat ze gestigmatiseerd worden door de populaire misvatting dat ME tussen de oren zou zitten, ondanks het groeiende bewijs dat ME reële fysieke symptomen heeft.

Julia Newton, de deken van klinische geneeskunde aan de universiteit van Newcastle die de studie leidde, meldt dat de laatste wetenschappelijke bevindingen de perceptie van hoe mensen die vreselijke syndroom ervaren zal veranderen.

Professor Newton presenteerde de bevindingen gisteren op een bijeenkomst in London waarbij bekend werd gemaakt dat er een samenwerking is die tot doel heeft meer onderzoek naar de ziekte van de grond te krijgen.


Als iemand het laatste stukje nog kan doen graag. Anders kijk ik er straks nog even naar.
Gebruikersavatar
kiwietje
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2012, 16:56

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door kiwietje »

Interessant artikel. Wel vervelend dat er weer wordt gesuggereerd dat het een "doorbraak" is. Dat lijkt me wat voorbarig. Hier het laatste stukje van het artikel:

In het onderzoek namen de wetenschappers monsters uit het spierweefsel van tien patiënten en van tien gezonde, maar weinig actieve vrijwilligers.

De spiercellen liet men uitgroeien tot kleine stukken spier die vervolgens werden aangezet tot “beweging” door middel van elektrische impulsen.

De cellen van ME patiënten produceerde gemiddeld 20 keer zo veel zuren bij beweging, wat een onderliggende onderzaak suggereert voor de pijn in de spieren die patiënten vaak ervaren zodra zij beginnen met bewegen.

De cellen lieten ook anderen abnormaliteiten zien, zoals een langzame reproductie.

“We hebben echte abnormaliteiten gevonden”, zei professor Newton.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door marlène »

Wetenschappers namen spierbiopsies van 10 patienten en 10 gezonde maar sedentaire vrijwiligers.

De spiercellen werden opgekweekt tot een kleine spiermassa en dan onderworpen aan "inspanning" via electrische prikkels.

De cellen van ME patienten produceerden gemiddeld 20x meer melkzuur tijdens een inspanning wat een aanduiding is dat er een onderliggende reden is voor de aanhoudende spierpijn die patienten vaak ervaren zodra ze inspanningen leveren.

De cellen vertoonden tevens andere afwijkingen, ze reproduceerden zich minder snel bijvoorbeeld.

“We hebben echte afwijkingen gevonden”, zei Professor Newton.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door verlorengezondheidman »

MS is geen spierziekte maar een ziekte van het centrale zenuwstelsel.

Verklaart dat het verschil tussen MS en ME?

Hoe komt het dat deze spiercellen afwijkingen vertonen?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door bloemetje »

Ik kan hier wel mn eigen colums uploaden, maar geen actuele artikelen plaatsen, dus dat zal een van de moderators moeten doen. Wel fijn dat we allemaal een stukje hebben gedaan en het dus gereed is voor de homepage mocht het team dat willen.

En nu maar hopen dat dit onderzoek andere zaken in gang gaat zetten.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door asje »

Het staat op de Homepage onder 'Het alternatief'.
Life smells...
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door Eressea »

Ik heb er een artikel van gemaakt, maar ik weet niet precies hoe het met de copyright enzo zit, dus ik heb de admin hier even over gemaild. Als ik groen licht hebt staat de vertaling hier op de homepage :) Hartelijk dank in ieder geval!
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door plassterk »

Klinkt wel als een ernstige afwijking. In de afgelopen tien jaar heb ik echter nooit echt op een kleine periode na aan duursport kunnen doen zoals joggen, dat was veel te zwaar en valt meestal slecht.
Ik heb echter vier langere periodes gehad dat ik aan gewichtheffen kon doen. Joggen ging nog steeds niet, maar 5 keer per week een half uurtje per dag body building wel. Mijn spieren groeiden razendsnel.
Het is uiteraard weer afwachten wat over een jaar nog het effect van dit nieuws is. Wel veel nieuws de laatste maand. Schimmels in de urine enz. Ik word er maar onzeker van. Het is toch Lyme wat tegenwoordig de klok slaat.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door verlorengezondheidman »

Volgens mij kunnen schimmels in de urine ook afkomen van Lyme.

Zitten die schimmels ook in andere lichaamsvloeistoffen?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door diederik »

plassterk schreef:Klinkt wel als een ernstige afwijking. In de afgelopen tien jaar heb ik echter nooit echt op een kleine periode na aan duursport kunnen doen zoals joggen, dat was veel te zwaar en valt meestal slecht.
Ik heb echter vier langere periodes gehad dat ik aan gewichtheffen kon doen. Joggen ging nog steeds niet, maar 5 keer per week een half uurtje per dag body building wel. Mijn spieren groeiden razendsnel.
Het is uiteraard weer afwachten wat over een jaar nog het effect van dit nieuws is. Wel veel nieuws de laatste maand. Schimmels in de urine enz. Ik word er maar onzeker van. Het is toch Lyme wat tegenwoordig de klok slaat.
Grappig dat je dat zegt :) Joggen heb ik ook nooit kunnen doen, heb ook wel redelijk wat met gewichten gefitnesst ondanks dat ik al helemaal lam was (kon niet meer studeren enz maar wel bodybuilden :lol: )

Maar aan de kant is (berg)wandelen ook wel eerder een duursport als een krachtsport, en dat ging dan weer wel, dus helemaal weet ik het ook niet.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door lulu »

Interessant artikel, maar waar blijft die "hoop" dan?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

The Times: Biologische doorbraak bied hoop voor ME-patienten

Bericht door verlorengezondheidman »

@Lulu,

Welke "hoop" bedoel jij precies?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Plaats reactie