Video: Lekkende Darm / Leaky Gut

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Video: Lekkende Darm / Leaky Gut

Bericht door mjramzy »

Een amerikaanse video waarin goed en duidelijk word uitgelegd wat een lekke darm is en wat de gevolgen kunnen zijn, staat nu op youtube met nederlandse ondertitels:

Video link: http://youtu.be/yce2E4eoJcE

Lekke Darm ofwel Leaky Gut komt voor bij ongeveer 70% van de ME en CVS patiënten. Het is een aandoening waarbij de darmwand zijn integriteit verliest en zodoende gaten in de darmwand produceert. Gevolg hiervan is dat onverteerde voedselelementen, schadelijke stoffen, verschillende soorten bacteriën, schimmels, parasieten en virussen gemakkelijk door de wand heen kunnen en in het bloed terechtkomen. Door deze "verkeerde stoffen" die in het bloed terechtkomen, kunnen op langere termijn de volgende gevolgen optreden: het immuunsysteem wordt (ernstig) onder druk gezet, lichaamsprocessen op alle niveaus worden verstoord, de lever wordt zwaar belast. Een verstoord overbelast immuunsysteem kan als gevolg hebben dat de ontstekingsactiviteit in het lichaam verhoogt wordt, de bijnier uitgeput raakt en in sommige gevallen kunnen er zelfs auto-immuunziektes ontstaan. Eveneens kunnen er voedingstekorten ontstaan door een lekkende darmwand, omdat er minder voedingsstoffen, vitaminen en mineralen worden opgenomen. Ook kunnen als gevolg van een lekkende darmwand problemen ontstaan aan het zenuwstelsel. Denk hierbij aan: tintelingen in ledematen die gepaard kunnen gaan met gevoelloosheid, (spier)zwakte, zenuwpijnen, brainfrog (mistig hoofd), neuropathische pijn en andere neurologische klachten die veelvuldig voorkomen bij ME/CVS. Om de lekkende darmwand te kunnen helen, is het zeer belangrijk om de voedselintoleranties in het dagelijks eten te elimineren. Het wordt sterk aangeraden producten waar intolerantie/allergie in je lijf tegen bestaat (tijdelijk) te vermijden bij darmproblemen om te zien of de klachten minder worden zodat de darmwand de mogelijkheid krijgt om te kunnen helen. Eveneens raad professor en wetenschapper Michael Maes aan de stoffen Glutamine, NAC en Zink (DJ Repair) in combinatie met een goed probioticum in te nemen. Rond deze behandeling is een wetenschappelijke studie uitgevoerd en werd in 2008 gepubliceerd in de Medline 'Normalization of leaky gut in chronic fatigue syndrome (CFS) is accompanied by a clinical improvement: effects of age, duration of illness and the translocation of LPS from gram-negative bacteria'. Auteurs van deze studie zijn M.Maes en Leunis JC. Zie link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19112401
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Plaats reactie