vermoeidheidscentrum lelystad vanavond op sbs?

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

De .............ste ronde!
Sorry, ik kon het even niet laten :wink:
Ik heb er de laatste tijd heel veel moeite mee dat zich 2 groepen, w.b.t. meningen over de AANLEIDING van het krijgen van, aan het vormen zijn. Eén groep heeft wel recht van spreken en de andere groep moet zijn mond maar houden. Vergeet a.u.b. niet dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten!
Misschien wordt het tijd om het forum te splitsen? :lol:
Vanessa
Teamlid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 10 apr 2007, 09:57
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Dat zie je denk ik verkeerd, over dat 'moet zijn mond maar houden'. ik denk dat die meningen het gevolg zijn van wat de wetenschap reeds heeft ontdekt over CVS. Nogmaals, ik denk niet dat iemand dat kwaad bedoelde, het is alleen al zo moeilijk als je elke dag hoor zeggen door leken dat je ziek werd door je perfectionistische aard (lees de berichten in de media van de laatste week, zoals bvb in KNack), dan kan het behoorlijk pijn doen als zelfs je lotgenoten hetzelfde denken.
En trouwens, zelfs in de beste huishoudens klettert het al wel eens ;)
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Het geleidelijk aan krijgen van ME kan stressklachten geven omdat je steeds meer moeite krijgt om de "normale" dingen te doen, zonder dat je begrijpt dat er iets aan de hand is.
En ook denk ik dat mensen met ME net als andere mensen last van stress kunnen hebben voordat ze ziek worden. Dat het losstaande feiten zijn. Maar de stress kan wel de ME klachten verergeren. (Dat lees ik tenminste in verschillende voorlichtingsbrochures.)
Stress hoeft trouwens niet het gevolg van een verkeerde levensplanning te zijn, maar kan ook door operaties, sterfgevallen, scheidingen, andere situaties of gezondheidsverlies komen.

Ik pleit ervoor om stress wel bespreekbaar te maken (in een ander topic), maar het te zien als iets dat de klachten kan verergeren. En zeker niet als de oorzaak van de klachten.

Hartelijke groet, Henny
Laatst gewijzigd door Henny op 28 okt 2008, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Precies op tijd terug om deze discussie wederom af te kappen en te verwijzen naar het andere topic daar over.. Verder vind ik jouw reactie jammer Guido, ik dacht toch dat ik zeer duidelijk was geweest.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Ik heb over het onderwerp waar je op doelde niets gezegd, ook niet in de nieuwe draad die erover is geopend
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Gerard zei:

Ik hou niet van psychisch gebabbel, maar ik ben m'n hele leven met veel mensen omgegaan ook zakelijk.
Ook ken ik behoorlijk veel mensen met ME/CVS en mezelf.. Vooral de groep die ME gekregen heeft na een stressvolle periode, kunnen soms erg overdreven reageren op bepaalde zaken..En dan veel extremer als een gemiddeld mens. Dat is mijn eigen ervaring.. Dat het psychologisch verklaarbaar is geloof ik wel, maar vind ik niet zo belangrijk..



Vrolijke, slordige, nette, depressieve mensen, ADHD'ers, PDS nos-sers mensen en een been, lammen en blinden: allen kunnen ME krijgen.

Die dingen vallen te scheiden. En vind je het gek als mensen met ME , jaren genegeerd, in een hoek gedreven en nog veel meer, zich gauw gebeten voelen? Als je niets van psychologie weet, bestudeer dan eens het basis mechanisme i.v.m. de Pavlov reactie.

Maar ja, ik bezigde vroeger ook nogal eens de theorie van: typisch iemand die kanker kan krijgen. Nou, ik ben vergleegkundige geweest en heb daar behoorlijk op terug moeten komen.

Verder zie het ik zo:

Stel de ME 'er die bedlegerig is 20 elementen heeft die daarvoor het bewijs vormen, dan wil het nog niet zeggen dat iemand met maar 10 bewijzen nergens last van heeft. Alleen kan het zo zijn dat net niet dat ene cruciale element wetenschappelijk, en dat zegt cvs-online terecht, aanwezig en ook nog eens bekend WIL WORDEN VERONDERSTELD!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat jij met jouw therapie zou kunnen genezen op dat centrum, waarmee je gelukkig mag zijn en wat ik je gun. Maar er zullen anderen zijn die dat niet doen en die staan mogelijk wederom in de kou. De optelsom van de afwijkende elementen OF de ernst/virulentie ervan telt ook.

Hoop is een goed raadgever, beter dan angst. Maar nog slechter is valse hoop. Menig patient herviel in vroeger patronen. Niet qua leefwijze, maar qua reele klachten. Ik hoop dat jij ervan verschoond zult blijven en dat zullen we hopelijk de volgende maanden mogen meemaken?

Ik ben ervan overtuigd dat het immuunsysteem verkeerd staat en hoop ooit op een doorbraak ten aanzien hiervan.
Plaats reactie