Afflicted (Netflix docuserie)

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Afflicted (Netflix docuserie)

Bericht door robin123 »

In de documentaire-serie (5 afleveringen), komt ook iemand voor met ME. Deze jongen is er heel slecht aan toe. Binnen 3 jaar is hij van supergezond naar extreem licht- en geluidgevoelig en bedlegerig gegaan. (rest van symptomen kwamen niet aan de orde.)

Het vreemde is: ze vinden een arts die bereid is om een tweedaags bezoek te brengen aan deze jongen. De arts zegt al vrij snel: "je hebt geen ME, dat is iets heel anders en niet van toepassing. Het heet helaas CVS" Maar dat is het ook niet, dus daar ben ik het sowieso al niet mee eens.

Maar goed, deze arts is van mening dat er altijd een bepaald trauma ligt achter CVS, bijv. een ziekte of een andere medische trigger. En dat blijkt ook zo te zijn, namelijk een aanrijding 3 jaar eerder met zwaar nekletsel.

Nu komen we terug op hoe artsen omgaan met ME. De arts zegt: "Ik denk dat fysieke therapie je eerder zal helpen" Even de onhandige vertaling van Netflix terzijde: je hebt een arts die zegt dat je ziekte geen ME is maar CVS en dat je fysiotherapie moet hebben. Verder heeft hij geen enkel plan en de jongen geeft later in een interview aan toch wat teleurgesteld te zijn. Het verhaal van iemand met ME.


Ik ben wel nieuwsgierig wat jullie vinden van het complete verhaal in de docu-reeks, zowel over zijn case als die van de andere mensen met andere aandoeningen. Zoals gezegd: de docu-reeks heet Afflicted en staat op Netflix. De jongen met ME komt vooral voor in de eerste 2 afleveringen.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

Dank je voor de link! De serie voelt wel vreemd als je er naar kijkt. Dat is misschien doordat er dingen weggelaten worden en het is vooral schokkend om te lezen dat mensen vooraf iets voorgespiegeld word en daarna als een aansteller of iets dergelijks word weergegeven in de eindmontage.

Wat is dat "Trial bij error' eigenlijk? Is dat een aanduiding voor een bepaald onderwerp of onderzoek?

p.s. de reden dat ik het zo snel heb kunnen lezen is een voorleesprogramma :D
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

robin123 schreef:Wat is dat "Trial bij error' eigenlijk? Is dat een aanduiding voor een bepaald onderwerp of onderzoek?
David Tuller zijn artikelen over ME/cvs verschijnen onder de hoofding 'Trial by error'
zie hier een lijst ervan (onderaan het artikel): https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -2152.html
of origineel Engelstalig
http://www.virology.ws/mecfs/
Hoop doet leven!
Plaats reactie