Onverklaarbaar oververmoeid donderdag 22 februari 2018 NTR

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Onverklaarbaar oververmoeid donderdag 22 februari 2018 NTR

Bericht door floortje28 »

Onverklaarbaar oververmoeid donderdag 22 februari 2018 NTR Focus NPO2 https://www.ntr.nl/Focus/287#content https://www.ntr.nl/Focus/287/detail/Onv ... 35#content
Duizenden mensen in Nederland zijn chronisch uitgeput, zonder duidelijke medische oorzaak. Hun ziekte wordt chronisch vermoeidheidssyndroom of ME genoemd. Psychologen beweren dat ze patiënten kunnen genezen, maar hun behandeling is lang niet altijd effectief en sommige patiënten zeggen zelfs zieker geworden te zijn van psychologische therapie. Focus toont mensen die ernstig invalide zijn door chronische uitputting en die vinden dat zij door psychologen en dokters meedogenloos zijn behandeld. Diederik Jekel en Elisabeth van Nimwegen onderzoeken ook alternatieven voor de psychologische behandeling en kijken of er misschien tóch een lichamelijke oorzaak te vinden is voor deze soms tot euthanasie en zelfmoord leidende ziekte.
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Op basis van de tekst lijkt het een juiste uitzending te worden :-)
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

In de VPRO-gids stond een vreselijk stuk n.a.v. deze uitzending waardoor ik al het ergste vreesde maar de uitzending lijkt me inderdaad op papier heel redelijk. Al komt volgens de VPRO wel Jos van der Meer weer opdraven met zijn 'biopsychosociale' model waarbij het instandhoudende gedrag de hoofdoorzaak is. Zucht.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik word kriegel van weer zo'n 'voorzichtig' tekstje. En in de VPRO-gids nog erger?? Ach, die hebben het altijd al af laten weten.
Psychologen beweren dat ze patiënten kunnen genezen, maar hun behandeling is lang niet altijd effectief en sommige patiënten zeggen zelfs zieker geworden te zijn van psychologische therapie.

Diederik Jekel en Elisabeth van Nimwegen onderzoeken ook alternatieven voor de psychologische behandeling en kijken of er misschien tóch een lichamelijke oorzaak te vinden is voor deze soms tot euthanasie en zelfmoord leidende ziekte.
Moet natuurlijk zijn: ...maar hun behandeling blijkt niet effectief en veel patiënten ...

En: ...er blijken heel veel overtuigende aanwijzingen dat er een lichamelijke oorzaak is ...

+ Waarom moet vd Meer er weer in, ze hadden een echte deskundige moeten hebben (hopelijk hebben ze die er nog bij).
Life smells...
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

@asje: Jaren geleden alweer had de VPRO-TV een goede uitzending over ME, volgens mij in een wetenschapsprogramma dat Noorderlicht heette. Sindsdien is daar het hele onderwerp genegeerd. Dit stuk in de gids is van een parttime zelfstandige wetenschapsjournalist (Hermen Visser) die Freud, de populaire 'brein'-boeken (van o.a. Dick Swaab) en neurasthenie erbij haalt om 'aan te tonen' dat ME-patiënten 'verbeten' op zoek zijn naar een lichamelijke verklaring omdat zij -geheel in de golfbewegingen van de tijdgeest- (volgens hem dan, hè) een psychologische verklaring verwerpen ('wij zijn niet gek'). Om te eindigen met de open vraag of de Gezondheidsraad dit keer een hypothetisch lichamelijke oorzaak zal accepteren. Dat het zogenaamde biopsychosocio-model minstens zo hypothetisch is ontgaat hem blijkbaar. Dat het onderzoek gebaseerd op het biopsycho-model onder vuur ligt is hem blijkbaar ook ontgaan net zoals als hij niet op de hoogte lijkt van de laatste ontwikkelingen in het wetenschappelijk onderzoek naar ME. Het is weer huilen met de pet op, ook al zijn de vooroordelen dit keer verpakt in fraaie pseudowetenschappelijke volzinnen.
Op basis van het persbericht van de NTR mogen we er toch van uit gaan dat de makers van Focus zich in ieder geval beter hebben ingelezen dan deze Visser, al is het jammer dat has-been Van der Meer zijn achterhaalde visie weer mag komen oplepelen.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

floortje28 schreef:Onverklaarbaar oververmoeid donderdag 22 februari 2018 NTR Focus NPO2 https://www.ntr.nl/Focus/287#content https://www.ntr.nl/Focus/287/detail/Onv ... 35#content
Duizenden mensen in Nederland zijn chronisch uitgeput, zonder duidelijke medische oorzaak. Hun ziekte wordt chronisch vermoeidheidssyndroom of ME genoemd. Psychologen beweren dat ze patiënten kunnen genezen, maar hun behandeling is lang niet altijd effectief en sommige patiënten zeggen zelfs zieker geworden te zijn van psychologische therapie. Focus toont mensen die ernstig invalide zijn door chronische uitputting en die vinden dat zij door psychologen en dokters meedogenloos zijn behandeld. Diederik Jekel en Elisabeth van Nimwegen onderzoeken ook alternatieven voor de psychologische behandeling en kijken of er misschien tóch een lichamelijke oorzaak te vinden is voor deze soms tot euthanasie en zelfmoord leidende ziekte.
Hopelijk zijn Diederik Jekel en Elisabeth van Nimwegen onafhankelijk gebleven en niet beïnvloed door Nijmegen. Van de journalisten verwacht je onafhankelijke en goede onderzoeksjournalistiek in praktijk blijkt regelmatig anders.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ik heb de VPRO gids 1 1/2 jaar geleden opgezegd. Ook deze omroep behoort tot de staats omroep. Enkele uitzonderingen daar gelaten. Zoals Lubach een week geleden over de komende klimaatenergie gerelateerde financieele blunders die ons te wachten staan. Zelfs het IPCC corrigeert fouten . Maar dat het beleid daarop wordt aangepast?
Vergeet dat maar. Science has settled.
Jaja. Niet verder zoeken behelst stilstand. Dus geen wetenschap.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Zie tweet Anil:
https://twitter.com/AnilvanderZee/statu ... 7222959109



Next Thursday the 22nd of February I (and many others) will be featuring in a documentary on Dutch national television about the controversies surrounding the treatments for people with ME. Make sure to tune into this one!!

#myalgicE #PACE #mecvs #pwme
09:35 - 13 feb. 2018
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

ME|cvs Vereniging https://www.facebook.com/ME.cvs.Vereniging/[quote]De NTR heeft een tv-programma gemaakt over ME/cvs. Dit wordt op donderdag 22 februari uitgezonden op NPO 2 van 21.25 tot 22.00 uur. Voor dit programma zijn een aantal ME-patiënten geïnterviewd.

Wij hopen op een journalistiek sterk en uitgebalanceerd tv-programma dat recht doet aan de inspanningen van patienten die nodig waren om dit programma te maken. Hen willen wij in ieder geval bedanken voor hun bijdrage, groot of klein, voor of achter de schermen!

Wel vinden we het jammer dat in de tekst de ME-patiënten als chronisch uitgeput neergezet worden, terwijl zij chronisch ziek zijn. Uitputting is maar een van de symptomen. Wij hopen dat de uitzending wel duidelijk laat zien, dat ME-patiënten ziek zijn en niet enkel moe of uitgeput.[/quote]
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

teunie schreef: @asje: Jaren geleden alweer had de VPRO-TV een goede uitzending over ME, volgens mij in een wetenschapsprogramma dat Noorderlicht heette. Sindsdien is daar het hele onderwerp genegeerd.
Goede uitzending? Vond ik niet ... De VPRO had als enige een wetenschapsprogramma en deze Noorderlichtuitzending kwam zo'n 10 jaar (!) nadat Dorrestein uit de kast kwam, naar aanleiding waarvan een aantal jaren veel aandacht was voor ME door de meeste kranten, bladen, radio- en tv-omroepen en de commerciëlen en ME zelfs (helaas tijdelijk, met dank aan Nijmegen) erkend werd door de minister van volksgezondheid ("artsen moeten de moed hebben de diagnose ME te stellen"). De VPRO was nergens te bekennen, tot dus die uitzending zo'n 10 jaar later, met daarin ook vd Meer en Van Houdenhove. ME werd gebracht als iets waarover 'de meningen verdeeld waren', zelf had men niet uitgezocht hoe het zat. Die uitzending heeft dan ook nergens toe bijgedragen, ach ja, waarheidsvinding is moeilijk? Of zoiets. Vd Meer wilde trouwens niet in gesprek in de uitzending, en dus (?) brachten ze het als 'verschillende meningen'. Nu weer zo'n fout stukje dus in de gids, geleerd hebben ze niets.

Gek toch :? degenen die het meest bekend staan om 'kwaliteit' (VPRO, NRC, Volkskrant) zijn het ergst wb ME versus psycho-blabla - die niets met wetenschap te maken heeft.
Life smells...
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Ik ben ook anoniem geinterviewd voor deze uitzending (niet gefilmd). Het was een hele aardige journalist die de problematiek echt snapte en verontwaardigd was over hoe ME-ers zijn behandeld met name door de psychologische lobby. Maar als ik het zo lees begin ik heel erg te twijfelen... ik hoop echt dat het goed gaat komen en dat ik mijn medewerking (die ook nog eens veel flashbacks, nachtmerries en slapeloze nachten als gevolg had) niet voor niets heb gegeven.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

teunie schreef: Jaren geleden alweer had de VPRO-TV een goede uitzending over ME, volgens mij in een wetenschapsprogramma dat Noorderlicht heette. Sindsdien is daar het hele onderwerp genegeerd.
@asje: Goede uitzending? Vond ik niet ... [knip] De VPRO was nergens te bekennen, tot dus die uitzending zo'n 10 jaar later, met daarin ook vd Meer en Van Houdenhove. ME werd gebracht als iets waarover 'de meningen verdeeld waren', zelf had men niet uitgezocht hoe het zat. Die uitzending heeft dan ook nergens toe bijgedragen, ach ja, waarheidsvinding is moeilijk? Of zoiets. Vd Meer wilde trouwens niet in gesprek in de uitzending, en dus (?) brachten ze het als 'verschillende meningen'. Nu weer zo'n fout stukje dus in de gids, geleerd hebben ze niets.
Allemaal uit mijn herinnering want ik het kan niet terugvinden: ik weet nog wel dat 'we', de ME-comunity er blij mee was dat niet klakkeloos de Nijmeegse PR-taal werd overgenomen wat in die tijd gebruikelijk was. Ze lieten ook andere geluiden horen hadden over de grenzen gekeken (Klimas?) en gaven de stand van zaken op dat moment weer met hoor- en wederhoor. Niets mis mee.

[quote @asje} Gek toch :? degenen die het meest bekend staan om 'kwaliteit' (VPRO, NRC, Volkskrant) zijn het ergst wb ME versus psycho-blabla - die niets met wetenschap te maken heeft.[/quote]

Helemaal mee eens. Staat wel tegenover dat de populaire pers alleen geïnteresseerd is in het menselijke verhaal en hoe meer tranen hoe beter. Maar je schiet er niks mee op.
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

Ik wordt ook niet blij van aanduiddingen als 'chronisch uitgeput' en 'onverklaarbaar oververmoeid': niet moe maar ziek! Moe is een symptoom geen ziekte. Vind het wel leuk dat een aantal mensen van hier er aan hebben meegewerkt. Hoe kwamen ze bij je terecht, @Erresea? Ik ben benieuwd naar het programma en hoop er maar het beste van.
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

annac schreef:Ik heb de VPRO gids 1 1/2 jaar geleden opgezegd. Ook deze omroep behoort tot de staats omroep. Enkele uitzonderingen daar gelaten. Zoals Lubach een week geleden over de komende klimaatenergie gerelateerde financieele blunders die ons te wachten staan. Zelfs het IPCC corrigeert fouten . Maar dat het beleid daarop wordt aangepast?
Vergeet dat maar. Science has settled.
Jaja. Niet verder zoeken behelst stilstand. Dus geen wetenschap.
Ik had 'm om andere redenen een tijdje geleden opgezegd maar mistte de filmrubriek en de puzzel;-). Dus toen er een goed aanbieding kwam ben ik er op in gegaan. Staat in het eerste nummer dat ik krijg dit flutverhaal#$%^&!!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Er vindt algehele uitholling plaats, all over.

Aan universiteiten gaat een hoop tijd en geld naar het aanbieden en aanvragen voor onderzoek.

Bovendien moet 40 uur per week besteed worden aan onderwiijs zodat voor onderzoek nauwelijks tijd is.

Dit bleek ook uit laatste Buitenhof uitzending.
Plaats reactie