Lagere bloeddruk, POTS of toch hyperventilatie

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

ja, dat is helaas altijd mogelijk.. ik dacht dat je misschien een slechte had getroffen, maar dan is er iets geweest waardoor je een contra-indicatie had voor osteopathie, maar dit begrijpelijk/helaas niet wist.. erg vervelend, want voor jou langdurig vervelende consequenties terwijl je het deed voor (wat) verbeteringen.

voor mij hebben bsr en osteopathie helaas ook niet meer kunnen doen dan ondersteuning en tijdelijk beter voelen (maar ook in die perioden nog veel symptomen en beperkingen). voor ons is helaas (veel) meer nodig.. :?
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

Ik heb toch nog even een vraagje over POTS :oops:

Wordt POTS erger in de loop van de dag? Want douchen 's ochtends of "s avonds maakt bij mij veel verschil. Als ik het 's avonds doe kan ik amper staan en heb ik last van de hitte en slaat mijn hart op hol , maar doe ik het 's ochtends of net na de middag dan is het nog redelijk om te doen.

Ik ben trouwens gebroken door de afgelopen week. De oudste had carnavalsvakantie en de jongste krijgt weer tandjes erbij. Ik ben zelf een paar dagen flink verkouden geweest en vorige week vrijdag werd ik helemaal niet lekker; ook stom van mij want ik had de vit.B12 injectie gepland net na het 5 jaarlijkse uitstrijkje voor baarmoederhalskanker en begon meteen te bloeden. Ik zat net voor mijn menstruatie en dat uitstrijkje heeft waarschijnlijk het zetje gegeven om eerder te beginnen.

Ik verlies ook sinds 2 maanden grote stolsels en ga bijna van mijn padje af van het bloedverlies, maar de echo vorige maand gaf geen afwijkingen van endometriose of verklevingen of zo. Ik weet het dus even niet meer.

Mijn lijf is helemaal van slag en ik heb al standaard bovenop mijn lichamelijke klachten extra last van de PMS die bij mij dus 2 weken van de maand duurt, vanaf mijn eisprong tot mijn menstruatie over is. Het is dubbelop en mijn HA weet zich geen raad meer met mijn ziek voelen iedere keer en ik evenmin.

Ben benieuwd wat er allemaal uit gaat komen bij de artsen en homeopaath de aankomende tijd.

Groetjes
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

douchen later op de dag geeft idd meer problemen. je zit dan al verder in je reserves en alles wat je doet (alles in verticale positie helemaal) gaat zwaarder en heeft meer effect. ik weet niet hoe het pots-technisch precies zit, alleen dat het zo is.

niet meer staand douchen is sowieso aan te raden, maar ook andere dingen beter zittend (ik heb toen ik nog in keuken zelf dingen kon kruk gehad, scheelde weer) en wanneer je zit, liefst benen omhoog. scheelt allemaal belasting, effect op je al lage bloedvolume, energie (bloed dat vergeefs gepoogd wordt rond te pompen tegen zwaartekracht in). elke keer dat je lichaam (deels) verticaal is is enorme belasting, hoe verder op de dag hoe erger.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

Oke dus het heeft dan voornamelijk ook te maken met de pijn en vermoeidheid na (enige) inspanning die in de loop van de dag erger wordt?

Want ik heb dus ook enorm veel last van duizeligheid en licht in het hoofd tijdens zitten 's avonds op de bank met de benen op de tafel en soms lijkt het alsof mijn hoofd los op mijn romp zit wat natuurlijk nergens op slaat en ik word daar enorm onrustig van. Zodra ik wissel van houding wordt het erger en alleen in ligstand gaat het beter.

Ik denk steeds vaker de laatste tijd "what the hell is going on with me". :|
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

in mijn ervaring betekent dat dat je gedurende de dag teveel in verticale houding bent geweest, dus je hersenen te lang zonder voldoende bloed en dan worden (pots)klachten alleen maar erger. ik lig vooral, slechts af en toe half, dus met bovenlijf opgericht. enige manier om te voorkomen wat jij omschrijft

ik ben bang dat je veel meer moet liggen (plat) dan je nu doet en veel minder zitten (dus ook niet met benen omhoog). lastig en irritant, ik weet het, maar de enige manier om eea beheersbaar te houden en rotgevoel zo beperkt mogelijk.. sterkte
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hm, mss heeft het wb douchen nog een andere oorzaak; ik heb juist nooit meer kunnen douchen na het opstaan, moet minstens 3 uur wachten of het 's avonds doen, precies het tegengestelde dus. Het kan ook met ons persoonlijke bioritme te maken hebben, inmiddels weet men zelfs dat dat zò kan verschillen per persoon dat medische behandelingen er op zouden moeten worden afgesteld.
Life smells...
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

zou goed kunnen dat van het bioritme ook nog factor. bij mij is 't combi, niets of zo min mogelijk doen voor douchen, maar douchen ook zeker niet iets dat ik snel op de dag kan doen. maar wanneer eerst iets anders, dan kan ik het meestal vergeten, of ik moet erna (en dus voorafgaand aan douchen vele uren plat hebben gelegen (perioden dat ik niet al constant plat lig) , dan kan het wel eind vd dag, soms 's avonds. Perioden dat ik constant plat moet is het ook later op de dag dat het pas lukt en dan 1 tot max 3x/wk, liggend in bad.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dit zouden andere mensen es moeten lezen ...
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er was laatst sprake van een suiker-zoutoplossing in water (een sole)*, waarvan je over de dag steeds slokjes neemt, wat POTS kan verminderen. Ik dronk al, met steeds slokjes, thee met een beetje honing en water met een beetje zout. Nav dit bericht ben ik wat meer zout gaan toevoegen, nl 1 theelepel Keltisch zout (heeft wat minder natrium) op een halve liter water. En dat scheelt werkelijk, hartkloppingen en kortademigheid bij inspanning rechtop zijn minder!

Eigenlijk met flink suiker, maar daar ben ik vooralsnog voorzichtig mee.
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Het was toch Ian Lipkin die met dit idee kwam?
Goed resultaat!

Drink je nu gedurende de dag een halve liter water met zout? En om de hoeveel tijd neem je dan een paar slokjes?

Ariadne.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ik herinner me dat er een keer iets op ME-gids over heeft gestaan. Link gevonden:
https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1509.html

Ariadne.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

ariadne schreef:Ik herinner me dat er een keer iets op ME-gids over heeft gestaan. Link gevonden: https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1509.html
@ariadne, dank voor link.
Visser http://www.me-cvsvereniging.nl/teksten- ... s-en-chats
'Dr Klimas raadde volgens mij aan om een vorm van GET vanuit liggende stand te beoefenen dus oefeningen in combinatie met veel zout. Wat vindt u van dit advies? Visser: 'Liggend oefenen is wel een aardig idee maar of het helpt.. In ieder geval is watertherapie soms werkzaam en soms niet'
'Is extra zoutinname nu wel of niet aan te raden om de klachten te verminderen? Visser: 'Zout is altijd te proberen maar helaas werkt dat maar bij weinigen.' 'Kan je het bloedvolume een opkikker geven met elektrolyten en zo ja is dat een tijdelijke of een blijvende oplossing? Visser: 'Het is zeker belangrijk om voldoende zout en vocht in te nemen om ondervulling te voorkomen. Maar dat is alleen tijdelijk en helaas reageren er weinig mensen op. Maar niet geschoten is zeker geen doelpunt. Verder is het zo dat er een verslag verschenen is waarbij iemand elke dag een infuus kreeg..(barbaars) maar het hielp iets.'
Julia Newton https://www.youtube.com/watch?v=km-BPrffMOY
'Het eerste wat we doen is mensen adviseren om meer te drinken om ervoor te zorgen dat hun vasculaire volume zo hoog mogelijk is. We moedigen mensen dus aan om op zijn minst twee en een halve liter water per dag te drinken en om de hoeveelheid cafeïne te beperken tot niet meer dan 5 kopjes koffie per dag. En mensen die een normale bloeddruk hebben als zij zitten adviseren we om meer zout te nemen.'
Kwestie van uitproberen wat voor de een werkt kan voor een ander niet werken.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

[quote-"ariadne"]
Het was toch Ian Lipkin die met dit idee kwam?
Goed resultaat!

Drink je nu gedurende de dag een halve liter water met zout? En om de hoeveel tijd neem je dan een paar slokjes?
[/quote]

Ja, en er was dacht ik ook eerder een Japanse onderzoeker die ermee kwam. Het scheelt echt veel bij mij!

Ik drink altijd de hele dag door, met slokjes, thee (beetje koffie) en water. Dat is dus niet veranderd, alleen gebruik ik nu meer zout in het water, drink gemiddeld alleen aan water een kleine liter.
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ik heb ook extra zoutinname geprobeerd, wat niet hielp. Het verschil is alleen dat ik het in 1 keer innam (advies Visser). Dit is de hele dag door een beetje. Plus suiker/honig erbij. Weet niet precies waarom maar er staat me bij dat dan de opname beter is. Het proberen waard.

Ariadne.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, het wordt met suiker sneller opgenomen. Maar 8 afgestreken theelepels suiker tegenover 1 at zout, in een liter durf ik (nog?) niet aan, wegens de problemen met suiker ... Ga jij dat proberen? Iig is de hele dag door slokjes met zout al anders dan in één keer.
Life smells...
Plaats reactie