Depressiviteit en ME

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nanda
Actief lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 04 mar 2011, 21:38
Locatie: lelystad

Bericht door nanda »

Ja dat klopt maar ik ben ook depressief, herken het van een eerdere keer en dat voelt toch anders..
Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt...
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Dan is het toch goed om net zolang aan die pillen te sleutelen tot het beter voelt en heb je ook gesprekken met iemand?
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
nanda
Actief lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 04 mar 2011, 21:38
Locatie: lelystad

Bericht door nanda »

Ik had gesprekken en iemand bij de ggz die de medicijnen besprak, maar daarna werd ik doorverwezen naar mindfulness en daarom stopte de ebhandeling bij ggz. Nu ga ik ook starten met een rouwverwerkingsgroep oid begint in januaro maar ik weet nog niet precies wat dat inhoud

Volgens de uitslagen van mijn bloed zou ik de juiste hoeveelheid ad krijgen :?
Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt...
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Dan zou het goed moeten komen, ik kan me ook voorstellen dat je id niet alleen pillen, maar ook "praten"nodig hebt.

AD alleen is vaak niet genoeg, juist van wege je rouw.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

ik zie de depressiviteit als een symptoom van ME en heb bemerkt (zoals ook anderen me al meldden) dat het kan fluctueren. betere momenten kunnen dus ook komen, houd moed!
hoi Lulu

ik herken ook erg wat je schrijft en ik denk ook dat depressie op meerdere manieren een symptoom van ME is of kan zijn.....
maar zolang ME niet echt te behandelen is en je kunt wel iets doen aan een ernstig symptoom als depressie zijn AD een optie.

De fluctatie zoals jij beschrijft , herken ik ook ik ben pas na 14 jaar ME, AD gaan gebruiken...het fluctueren stopte en het bleef zo.....
AD alleen doet het ook niet...goed voor jezelf zorgen en weten waar de triggers zitten is zo belangrijk.
Dat je het nu zonder doet, vind ik knap :D
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Depressie kan verschillende oorzaken hebben

Te laag serotonine, catecholamines, gaba en/of endorfines

De meeste AD zijn serotonine re-uptakers, ze zorgen er dus voor dat de weinige serotonine in je hoofdje nog kan hergebruikt worden.

Als je tekorten op andere gebieden hebt of de oorzaak van een te laag serotonine niet wordt aangepakt, werkt dat niet onmiddelijk of niet op lange termijn

Hoe herken je laag serotonine?
Symptoms OF LOW SEROTONIN
afternoon/evening carb/alc/drug cravings
depression, anxiety, low self esteem, OCD, SAD, PMS, irrit, rage, panic, phobic, suicidality
fibromyalgia, TMJ
insomnia
heat intolerance
hyperactivity

Behandeling voor laag serotonine (Supplementen nooit samen met antidepressiva)
5HTP or L-tryptophan, melatonin
vegans fortify diet with brewer’s yeast, nuts/seeds, banana, pumpkin
inhibited by caffeine, EtOH, aspartame, pregnancy

Hoe herken je te lage catecholamines?
Symptoms OF LOW CATECHOLAMINES
stimulant cravings
apathetic depression; lack of energy; lack of focus, concentration; easily bored

Behandeling voor laag catecholamines
TX FOR LOW CATECHOLAMINES
L-tyrosine, fish oil
check thyroid and adrenal function
sex hormones interact with neurotransmitters: low T2/E2, PMS mood problems linked to low catecholamines

Hoe herken je te lage GABA
SX OF LOW GABA
crave carbs, alcohol, drugs for relaxation
stiff and tense; stressed and burned out
unable to relax/loosen up; overstimulated, wired; adrenal burnout
PMS dt low P4 which affects GABA release
men who have this may experience insomnia


TX FOR LOW GABA
supplement GABA
test salivary cortisol
taurine/glycine/and/or inositol
to end carb/sweet cravings- glutamine, chromium, 5HTP, tryptophan, StJW

Symptoms van te weinig endorfinen, onze supermodulators van het immuunsysteem
SX OF LOW ENDORPHINS
“love” of certain food, behaviors, alcohol, drugs
very sensitive to emotional pain, cry/tear easily
crave pleasure, comfort, reward, addiction, numbness

Behandeling bij lage endorfines
TX FOR LOW ENDORPHINS
D-phenylalanine

Post Traumatic Stress Disorder = low GABA/cortisol/serotonin
Je kan best een combinatie hebben van meerdere tekorten.


Omdat we hier met neurotransmitters te maken hebben, moet je altijd advies vragen aan je arts of apotheker of je de supplementen mag gebruiken met je huidige medicatie.

Sommige combinaties zijn dodelijk.

Bron; http://liveonearth.livejournal.com/748758.html
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

uit marlene's lijstje neem ik ook (naast de genoemde carnitine, q10 ubiquinol en b12 smelttabletten) de melatonine en goede visoliepillen. daarnaast lecithine, vit C 2g, calcium, magnesium, boron, zink vit D en K. soms aangevuld met pre- en probiotica, ginkgo en ginseng (nu even niet). ben nog op zoek naar l-tryptofaan en d-fenylalanine, eventueel ldn.
ik gebruik geen ad meer, ook de oxazepam heb ik gelukkig nauwelijks meer nodig gehad. het gaat de laatste tijd zeer redelijk, ik heb de indruk dat dit door de supplementen en rust/begrenzing komt. dus ook psychisch voel ik mij vaak zeer redelijk met zo nu en dan een diepe duik.

hoi josje, bedoel je met "het fluctueren stopte en het bleef zo" dat je na 14 jaar depressief bleef?
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Hoi Lulu

dat klopt, de depressie bleef en was diep, kwam ook door teveel stress en inspanning door de zorg voor mijn moeder...dat kon niet stoppen, wilde ik ook niet...zoveel mogelijk gedelegeerd, maar alleen het kontakt verbreken had me van die zorg kunnen verlossen....niet echt natuurlijk en het was absoluut geen optie.

Nu ik vooral van Marléne over 5 HTP en L-Tryptofaan heb gehoord, wil ik dat ook wel, maar het mag niet samen met AD en ik heb nu nog max dosis AD.

Bij de Tuinen zag ik 5HTP en ik geloof ook L-Tryptofaan.

Lulu, slik je dat op je eentje of is er iemand die je daarmee helpt, dat heb ik even gemist :oops:

De rust en begrenzing herken ik ook . Daarnaast blijk ik toch heel gevoelig te zijn, als in HSP, en daar begin ik me steeds beter mee te verhouden en ook de voordelen ervan te benutten....
Dat is een ander onderwerp :)
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ josje

je dokter kan je begeleiden bij afbouwen als je er klaar voor bent.

Tips om serotoninegehalte op natuurlijke manier te verhogen:

Voeding zoals noten en zaden (geen apennootjes), pompoenzaden (kan je ook zelf droog roosteren in de oven als je een stuk pompoen koopt om soep te maken), banaan, zuurdesembrood, zoete aardappelen, boekweit, jip, witte vis, malse stukken varkensvlees, lam, cottage cheese, melkprodukten, ... Begin met eiwitten en 2 uur later koolhydraten voor optimale opname en verwerking.

Alles wat rust geeft, verhoogt het serotoninegehalte. Wandelen, slapen, muziek, knutselen, massage, ...

Beetje lichaamsbeweging die je hartslag niet te hard verhoogt,

Onvoldoende blootstelling aan zonlicht verhoogt je melatoninegehalte en dat onderdrukt op zijn beurt je serotonineniveau. Daarom idealiter elke voormiddag elke dag 30 min in zonlicht en elke dag in totaal 2u.

Ga elke dag slapen tussen 22 en 23 uur.

Ruim je leefomgeving op voor extra visuele rust indien nodig.

Veel beterschap alvast
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Hoi Marléne,

als je es wist wat ik voor die AD allemaal al niet heb geprobeerd.....
ik weet dat gezond leven heel veel goed doet, maar bij echte zware depressies en erfelijke belasting en blijvende stressfaktoren, waren er helaas bij mij zwaardere middelen nodig.
Ik ben er al een aantal keer klaar voor geweest, ook een paar jaar zonder AD....het spijt me, tenzij je arts bent en dat ben je niet, volgens mij, vind ik je uitspraken zonder mij te kennen, echt heel vervelend. Het heeft onvrijheid in zich, zoals je het neerschrijft. Ook als je arts zou zijn en mij heel goed zou kennen............. :shock:

Oftewel, ik wordt er heel boos van; met het"als je er klaar voor bent", suggereer je iets waar ik heel ver van wil blijven. Iets belerends ofzo, wat lijkt op de ongepaste adviezen die mensen goed bedoeld aan mensen met ME geven.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

ach josje, sorry, moet me er niet mee bemoeien, maar zo was het vast niet bedoeld. ik reageer omdat ik ook probeerde te wijzen op alternatieve middelen, waarvan ik idd niet weet of dit ook voor anderen geldt. ik ben gewoon verbaasd dat dit (op dit moment althans!!) voor mij zo werkt, na jaren geworsteld te hebben met terugkerende depressies en ik me minder prettig voelde met de oude methode (ad).
het past een beetje in de discussie of het nemen van supplementen uberhaupt iets bijdraagt bij ME, dat weten we niet denk ik. voor mij lijkt het wel te helpen (iets verbetering, stabliseren).
ikzelf ben op deze suplementen gekomen vooral door wat ik van het forum heb gelezen, waarbij marlenes adviezen een belangrijk aandeel waren. de carnitine krijg ik op recept, de rest is zelf..eh..supplementatie!
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Lieve Josje ik denk dat je iets anders leest dan wat Marlene bedoeld met 'er klaar voor zijn'.

Het zijn wat algemene tips voor iedereen - ze wil je volgens mij niets opleggen.

Iedereen probeert hier het wiel voor zich zelf uit te vinden, en wat voor de een werkt hoeft voor de andere niet zo te zijn.

Zo zwart op wit komen woorden soms anders aan dan in een levend gesprek, soms kennen we elkaars situatie niet goed genoeg.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ josje15

Excuses als je er een naar gevoel bij krijgt. Een therapeutisch gesprek of een goed gesprek kan ik er niet van maken in de 15 regels hierboven, dat begrijp ik maar al te goed en depressie is een beladen onderwerp. Het is een ziekte op zich en tips zijn niet ter vervanging van eender welke behandeling dan ook.
Het waren algemene tips die voor niet specifiek aan jou gericht waren.

Van depressie gaan er heel veel mensen dood en dat je met een paar supplementen iets niet kan omkeren in een wip, tell me something! Depressie kan het beste uit een mens doen verdwijnen en je naar de diepste diepten meezuigen. Het zwart van een depressie heeft evenveel schakeringen als de kleuren van een regenboog.

Alleen jij weet hoe je je voelt en wat je ermee moet doen.

Sterkte alvast
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Dank je wel, Marléne,

je reaktie doet me heel goed, want ik was er echt boos en ondertussen verdrietig van....wat je nu schrijft, heeft de nuances die ik nodig heb.....enneh, je had mijn naam boven het bericht gezet... :D
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

En Lulu en Feniks, bedankt voor jullie reakties.

@Lulu, natuurlijk mocht je reageren.......graag zelfs......zelf supplementatie, da's een goeie....ben blij voor je, dat het iets voor je doet en ik ben niet tegen supplementen, heb er heel wat geprobeerd en nog, voor mij doet het vooralsnog niets wat ik merk.......

@Feniks, je hebt helemaal gelijk dat alleen woorden hier zonder mens te zien en te horenzo z'n beperkingen heeft...

ME of Depressie, mijn insteek is, als ik me naar door iets voel, dan wil ik dat zeggen en er niet blijven lopen, zo ook nu en dat helpt wel.....
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Plaats reactie