Depressiviteit en ME

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Depressiviteit en ME

Bericht door stargazertje »

Hoe bepaal je het verschil tussen depressiviteit en ME? Kan je dat zelf? Kunnen beide ook samen voorkomen?
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hoop doet leven!
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Thankx. Wil niet lastig zijn, maar ben het toch. Is er ook een Nederlandse vertaling? Op de een of andere manier gaat Engels momenteel er niet in. ](*,)
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Interessant.


Ik vind het wel verrassend dat sublink 1 zegt dat ME-patiënten in de namiddag het slechtst zijn, depressieve patiënten in de voormiddag.

Mijn eigen ervaring en voor zover ik mij herinner van de meeste mensen hier op het forum, is dat de avond juist het beste deel van de dag is?
Ik weet weinig.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hoe dan ook heb je bij een depressie echt niets van de ME -klachten! Een gevoel van energiegebrek is er wel bij depressie maar als je aktief wordt werkt dat goed itt hoe dat bij ME is, en er kunnen lichte lichamelijke klachten zijn.

Het kan zeker samen bestaan, als je ME hebt en een depressie krijgt; dat merk je dan aan een continue, zéér sombere stemming, bovenop de ME-symptomen.
Life smells...
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

Bericht door oemmie »

mijn me is ontstaan door een zeer ernstige depressie. In de loop van de jaren is die depressie gelukkig over gegaan en de vermoeidheidsklachten en co zijn over gebleven. Ook mijn beste tijd is de avond.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

asje schreef:Het kan zeker samen bestaan, als je ME hebt en een depressie krijgt; dat merk je dan aan een continue, zéér sombere stemming, bovenop de ME-symptomen.
Ik vind het moeilijk om te bepalen of de zware gevoelens door een mogelijke depressie of door de vermoeidheid komen.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Stargazertje,

Ik ervaar dit dilemma net zo als jij, soms blijf ik voor mijn gevoel ook veel langer in een depressie hangen door die 24uur per dag slopende vermoeidheid / leegte waardoor je van voren niet meer weet dat je van achteren leeft..enz...
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Een depressie is een aanhoudende, dus continue, zeer sombere stemming waarbij je nergens meer van geniet, nergens zin in hebt en niks meer als zinvol ervaart. Dus niet af en toe of een deel van de tijd somber (wat niet zo vreemd is met ME).

Vele ME-ers hebben wel een depressie doorgemaakt nav de ziekte en gevolgen.
Life smells...
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Bekend met beide kan ik zeggen:
ME/CVS: geestelijk wel willen, maar lichamelijk niet kunnen.
Depressie: lichamelijk wel kunnen, maar geestelijk niet willen. (de zin er niet van inzien)

Maar het blijft erg moeilijk, het loopt in elkaar over, door elkaar en het heeft nagenoeg dezelfde uitingen.

Ik ben inmiddels wel zo ver, dat ik redelijk goed mijn vinger op kan leggen of het psychisch of fysiek is wanneer ik een dip heb.
Gebruikersavatar
angelsandra
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 10 mei 2010, 16:27

Bericht door angelsandra »

@Syl heel mooi omgeschreven!

Zelf vind ik dat depressiviteit en m.e. 2 totaal verschillende dingen zijn en ook in de verste verte qua klachten en symptomen niet op elkaar lijken.

Zoals Syl het zo mooi omschrijft: bij depressiviteit kan je lichaam wel maar wil je geestelijk niet en bij m.e. wil je geestelijk wel maar werkt het lichaam tegen.

Het kan tuurlijk wel zo zijn dat je depressief of somber bent en m.e. hebt. Je moet ook wel erg sterk in je schoenen staan wil je niet depressief worden van zo'n rot en meedogenloze ziekte als m.e.
Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: for you are with me ~Psalm 23:4
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Veel ME patienten hebben chronisch vitamine D tekort, en laat dat nu juist depressies veroorzaken.....
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Van die voortdurende uitgeputheid kan je natuurlijk wel eens moedeloos of gedeprimeerd raken en zo kan je ook in een depressie terecht komen.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Semma,

Hoe geraak je uit de depressie als je als ME-patient bijna niks meer kunt (ondernemen) en invalide bent?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Depressie en ME kan allebei een lichamelijke oorzaak hebben, en kan samen voorkomen...dus, niet altijd makkelijk te onderscheiden...

Zelfs het totaal geen zin meer hebben in...kan een lichamelijlke en dus geen psychische oorzaak hebben.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Plaats reactie