Depressiviteit en ME

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
knof
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2018, 21:12

Bericht door knof »

Ik heb vaker in periodes last van somberheid. Dat is bij mij een gevolg op mn ME/CVS ... Ik ben daar wel een keer depressief van geworden. Als je zo futloos bent wordt je gewoon sneller somber.. het hoort ook bij de ziekte; emotionele problemen.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

ja, heel herkenbaar. Ik moet er niet aan denken dat ik ook nog eens echt depressief zou worden. Ik heb een geschiedenis van ernstige klinische depressie, nadat ik ben gescheiden is dat langzaam gewoon verdwenen :D

Nu heb ik ook periodes dat ik op het randje zit.
En dat gebeurt bij overbelasting, dus pacing is voor mij echt een enorme belangrijke.En natuurlijk stress van buitenaf.

maar het ergste is wanneer ik een virusinfectie krijg, dan donder ik het zwarte gat in, ik zal blij zijn wanneer de griepperiode voorbij is. Met name bezoeken van de huisarts, hoe fijn dat ook is. Vormen voor mijn gevoel dus wel een echt risico. De laatste twee keren dat ik depressief ging voelen was ik 1 of 2 dagen later geveld met buikgriep of hoesten en snotteren... Dus mijn eerste reactie op depressie is nu om mezelf als ernstige grieppatiënt te behandelen, veel vitamine C, vlierbessensap en gewoon gaan liggen.

Ik heb in de kamer een bed staan om overdag te rusten als dat nodig is.

anderzijds is het natuurlijk ook zo dat de uitzichtloosheid een enorme aanzet geeft tot depressies.
Ik ben zelf zo blij met mijn uitzicht ( een weiland), ik ben een echt buitenbeest, en op dat weiland is iedere dag wel wat te zien, vandaag een klupje zwanen
Gebruikersavatar
knof
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2018, 21:12

Bericht door knof »

Dat is wel een goede tip ja, ook emotionele problemen niet zien als puur psychologisch maar gelijk ook je lichaam aandacht geven en proberen op te peppen tot zover dat kan.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

emotionele toestanden hoeven helemaal niet psychlogisch te zijn.

Ik weet dat toen ik na die longontseking onderuit was gegaan een hele tijd om 11 uur en aan het eind van de middag moest huilen, heel hevig, zomaar.
later ontdekt dat dan de cortisol niveaus op z'n laagst zijn. Toen ik mij eerste periode ME had ( met 16 jaar) had ik dat ook.

verder helpt bij sommige mensen het op peil brengen van VIT D B12 en nog een B-vitamine tegen depressie ( dat het dan over gaat bedoel ik)

en inmiddels is uit onderzoek ook duidelijk dat wanneer je een verstoorde darmflora hebt, dat je dan mogelijk/waarschijnlijk een tekort hebt aan gezellige beessies die serotonine voor je aanmaken.

Maar vertel dat alemaal maar niet aan een gewone dokter...ik vrees dat ze je dan niet serieus nemen :roll:
Plaats reactie