Misselijkheid

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Misselijkheid

Bericht door Marjolijn »

Misselijkheid en braken

Misselijkheid is meestal de voorbode van braken. Het duidt erop dat in een bepaald deel van de hersenen alarm is geslagen; ergens in het lichaam verloopt iets niets volgens plan. Braken of overgeven kan dan een heel nuttige reactie zijn, bijvoorbeeld als we iets gegeten hebben dat schadelijk is. Door het braken ontdoen we ons van de schadelijke stoffen (of een teveel aan op zichzelf niet schadelijke zaken).

Maar niet altijd heeft de aandrang tot overgeven - misselijkheid - iets te maken met de inhoud van de maag. Het kan ook zijn dat het zenuwstelsel door een andere oorzaak in de war raakt en vervolgens de aandrang tot braken opwekt. Dat is nogal eens het geval bij ongesteldheid, griep, zwangerschap, migraine, een hersenschudding of infecties van andere dan de spijsverteringsorganen. Als er echt geen verband gelegd kan worden tussen eten of drinken en maag-darmklachten, is het verstandig om de huisarts te raadplegen.

In de meeste gevallen zal misselijkheid - en overgeven - echter het gevolg zijn van overmatig eten of drinken, van te vet eten, van alcoholgebruik, teveel roken of van bedorven voedsel. Ook spanningen kunnen tot aanvallen van misselijkheid leiden. Een veelvoorkomende oorzaak vormen bewegingen die men niet gewend is.

We noemen dat reisziekte. Cyclizine-hydrochloride is de basis van middelen die de hersenimpuls tot braken onderdrukt, waardoor het gevoel van misselijkheid afneemt. Het is de werkzame stof in een middel tegen reisziekte.

Als misselijkheid het gevolg is van teveel eten of drinken of van licht bedorven voedsel, is braken in feite de beste remedie. Maar veel mensen raken bij het idee alleen al in paniek. Wie overgeven wil voorkomen, kan dan voor een middel kiezen dat de prikkelende stoffen van de maaginhoud absorbeert. Dat doet actieve koolstof. Wie kort voor het gebruik van koolstof de anticonceptiepil of medicijnen heeft ingenomen, moet wel bedenken dat ook die door de koolstof worden opgenomen en dus hun uitwerking zullen missen.

Er zijn ook middelen die de maag sneller legen. Daardoor verdwijnen het opgeblazen gevoel en de aandrang tot overgeven. De werkzame stof in deze middelen is domperidon-maleaat.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Misselijkheid

Bericht door Gabutje »

Hoe zit dat dan als je moet braken omdat je de slijm in je keel niet kwijt raakt.
In mijn geval moet ik vaak kokken en uiteindelijk begin ik te spugen.
Mijn hele lichaam is dan van slag, vaak komt dit als ik te veel moet haasten (voornamelijk s'ochtends) en stress heb. Hebben anderen dit ook?

En het fijne ervan is, je moet dan de trein in stappen, je lunch gaat er vroeger aan of je zit de hele dag op een lege maag te werken. Doe dit een tijdje en je lichaam weigert gewoon.

Braken is bij mijn geval niet vaak een teken van misselijkheid, maar gewoon overtollig slijm dat ik maar niet kwijt kan raken.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Misselijkheid

Bericht door Biancavia »

Gabutje, gebruik je veel melkproducten?
Hierdoor kun je ook veel slijmvorming krijgen.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Nee, ik gebruik niet veel melkproducten, juist omdat het dan nog erger wordt. Wel moet ik vaa nog eens niezen waardoor ik vaak nog meer slijm krijg en daarnaast hoest ik veel. Ook vaak last van opgezette klieren. Dit is iets wat ik eigenlijk al 3 á 4 jaar last van heb. Ik ben er mee naar de huisarts gegaan. Maar die dacht aan de amandelen. Maar volgens de kno arts viel dat reuze mee en had het geen zin om ze te verwijderen. Want ze waren geirriteerd, maar niet groot en de kans dat ze terug zouden komen is groot. En op latere leeftijd is het verwijderen van amandelen vervelender dan als kind zijnde (wat natuurlijk ook vervelend is). Toen is er een bloedonderzoek gedaan en toen bleek ik pfeiffer onder de leden te hebben. En vervolgens is er niets meer mee gedaan. Misschien ligt het wel aan stress?
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

@ Gabutje,
Soms zijn de holten ( kaakholten, voorhoofdsholten of bijholten) ontstoken en hangt er daardoor slijm in je keel. Kan dat bij jou het geval zijn?
Liefdevolle groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Misschien. Maar ik moet toch nog naar de huisarts van de week, ik zal het nog maar eens vragen.

Bedankt voor de tip.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Op gezette klieren is bij mijn zoon een van zijn belangrijkste ME kenmerken. Het geeft zijn grens aan en ze worden ook nog rood en doen vreselijke pijn bij nog ergere vermoeidheid. Zijn huisarts doet/deed er niks mee.....Ook niet, toen ie 5 keer, afgelopen winter, hoge koortsen had bij verkoudheden.

Maar mss dat de jouwe het ernstiger neemt?
Gebruikersavatar
bambi
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mar 2007, 14:51

Bericht door bambi »

komt misselijkheid bij ME vaak voor??
what a beautiful day
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Weet ik niet.
Ik had er geen last van.
Liefs, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ja bambie dat komt regelmatig voor ik weet niet of je last van je darmen en maag heb dat hoort er namelijk ook bij veel mensen met m,e hebben dat ook hoofdpijn op het moment dat je misselijk bent sterkte liefs alie
Marrit
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 okt 2008, 13:49

Bericht door Marrit »

Ik ben de laatste tijd steeds erg misselijk en moet ook zomaar overgeven.
Vanmorgen alleen nog een bakje thee gehad, gisteravond rond zessen voor het laatst gegeten..
Rare maaginhoud die naar buiten komt, beetje stopverfachtige witte brokken.
Madelief
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 07 okt 2008, 22:07

Bericht door Madelief »

Toen ik 12 was, was ik constant misselijk en had ik last van buikpijn. Het is de laatste 2 jaar wel een stuk minder maar ik heb er nog steeds vaak last van. Vooral van de misselijkheid, en als ik echt te moe ben (lees TE ver over mijn grenzen gegaan), dan ben ik zo beroerd dat ik al een keer flauw ben gevallen van de duizeligheid erbij!
Ik heb de laatste tijd dit niet vaak meer gehad gelukkig!

Wens je beterschap!
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ik heb een maagonderzoek gehad omdat ik een hele tijd erge last had van ochtendmisselijkheid.
Dit was ook ten tijde van de andere onderzoeken voor de diagnose ME.
Uit het maagonderzoek bleek dat mijn maag te veel maagzuur aanmaakte en te weinig bewoog.
Voor dat eerste heb ik toen een tijd medicijnen geslikt en het gaat sindsdien veel beter.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

@ Marloes,
Maagzuurremmers maken het moeilijker om vitamine B-12 op te nemen.
Als je die slikt is mijn advies: Houd je vitamine b-12 gehalte in de gaten.
Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
reintje
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jun 2007, 16:04

Bericht door reintje »

Misselijkheid kan ook een signaal van pijn zijn. Migraine gaat vaak gepaard met misselijkheid, maar ook bij andere pijnen kan misselijkheid optreden.
Reintje
Plaats reactie