Darmen die nauwelijks werken

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

He Lano,

Ik zou voorzichtig zijn met dingen online kopen (alhoewel dit wel van een apotheek lijkt overigens), toch gewoon even naar de apotheek (of iemand het voor je laten doen), die tabletten die ik heb zijn 500 mg. Het lijkt wel hetzelfde, maar het feit dat het 700 mg is, betekent wellicht dat er toch andere toevoegingen of samenstelling is. je moet hier ook gelijk 500 tabletten bestellen, is ook wat veel als je het nog nooit hebt geprobeerd en misschien niet bevalt. Bij de apotheek kan je gewoon zeggen hoeveel tabletten je wilt hebben. Ik kocht vorige week weer een voorraadje van 100, dan kan ik voorlopig weer even vooruit. Was nog geen 4 Euro.
Maar als het lastig is om naar de apotheek te gaan, zou ik deze apotheek even bellen en vragen uit te leggen wat er in zit dat het 700 mg is en geen 500, als het hetzelfde is als in de 500 mg, dan kan je desnoods beginnen met driekwart (het is makkelijk te breken deze tabletjes).

Ik zou dus echt voorzichtig beginnen, gewoon met 1 tabletje per dag (uitgaande van 500 mg), misschien is dat net te weinig dan ophogen. Iedereen is anders en je moet ook even kijken dat als het eenmaal weer goed op gang is, of je dan de dosering even verlaagt. Je moet namelijk ook geen diaree krijgen, maar gewoon soepele ontlasting en goed naar de WC kunnen. Kijk het even aan en misschien kan je dan ook gewoon stoppen en slechts af en toe een tabletje slikken als je bijvoorbeeld 2 dagen niet naar het toilet bent geweest om te voorkomen dat je daarna veel problemen krijgt.

Ik ga dus uit van tabletjes van 500 mg, die heb ik namelijk. En 1 is bij mij op dit moment echt voldoende, ik heb ook een tijd gehad dat ik er twee slikte.(dus 2x 500 mg). En het zal dus bij iedereen eventjes uitzoeken zijn. Maar niet beginnen zoals ze bij de apotheek wel eens zeggen met 2 tot 4 tabletten ofzo, echt te veel in mijn ervaring, heb je helemaal niet nodig.
Gast

Bericht door Gast »

hoi
ik gebruik ook magnesiumoxide 500, 60 stuks, kost maar iets meer dan 2 euro!
eigenlijk voor spiertrillingen/trekkingen
nu nog maar om de dag, omdat het dus idd op de ontlasting werkt
ik koop ze bij mijn apotheek, ook simpele magnesium kan een wisselwerking hebben
bij mij met de thyrax, daarom neem ik de magnesium savonds in, en de thyrax moet smorgens vòòr het ontbijt
groetjes
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

Ja magnesium neutraliseert het maagzuur ook een beetje, dus daar moet je inderdaad met sommige medicatie wel rekening mee houden, omdat medicatie daardoor wellicht wat minder opgenomen kan worden in je maag als je het tegelijk slikt met magnesium, in de bijsluiter staat ook waar je op moet letten (welke preparaten) en hoeveel uur er tussen moet zitten tussen dat preparaat en de magnesium.
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Jazzie schreef:Ha die Marjolijn, wat lees ik nu, ben je weer zwanger? Wat ontzettend fijn, van harte gefeliciteerd! Kan ik daaruit concluderen dat je je nog steeds behoorlijk goed voelt, dat jullie het aandurfden om voor een tweede kind te gaan? Hoe ver ben je nu?

Van darmen heb ik verder geen verstand, dus tot zover mijn bijdrage aan dit topic. ;-)
Hoi Jazzie,

Dankjewel!
Het is even offtopic maar wil er toch even kort op ingaan.
De keuze voor een tweede is moeilijk geweest en ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog steeds heel spannend vind aangezien het met mijn lijf niet lekker gaat. Heb alweer denk zo'n 1,5 jaar last van een behoorlijk terugslag.
Toch willen we er voor gaan, ik denk dat er altijd wel een weg is en ik wil zoiets moois niet opgeven. Maar oh, ik vind het echt heel spannend en twijfel soms nog best hoor.
Hoe gaat het met jou en de zorg voor je nu al bijna kleuter dochtertje (toch?)?

Zo nu weer ontopic terug ;)
Ik ben er weer! (Hiervoor onder de functie en naam 'Admin')
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Wauw, bedankt voor alle reacties!!! :P

urania schreef:Marjolijn, gefeliciteerd met de zwangerschap! Ik zou zeker een darmonderzoek laten doen als je ook nog ongewone verschijnselen erbij hebt gekregen. Zelf had ik last van het omgekeerde, maar met spijsverteringsenzymen en dieet is dat zo goed als verholpen. Voor constipatie wordt ook lijnolie aanbevolen: twee eetlepels per dag, lekker vies. Zelf neem ik cellulosevezels voor de 'bulk'. Cellulose schijnt effectiever te zijn dan psyllium omdat het niet in water oplosbaar is en de darminhoud volume en vorm geeft.
Dankjewel Urania voor je felicitatie!
Ga die lijnolie ook onthouden want heb dat weleens vaker gehoord, thanks voor de tip!



He Marjolijn,

Ik was/ben ook altijd zo'n persoon met last van darmen, nooit diarree, altijd obstipatie, pijn en ellende. Bij mij hielp ook niets van die poeders, zakjes met vezels etc, had vaak averechts effect. Goed opletten wat je eet is belangrijk, maar van gastroenteroloog heb ik destijds magnesiumhydroxide voorgeschreven gekregen. Tegenwoordig kan je dat gewoon zonder recept bij de apotheek halen.
Hi poppetje, die tip ga ik zeker uitproberen. Dankjewel!

hallo Marjolijn.

ook van mijn van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.
bij mij komt de opstipatie door mijn spastische darm,
gebleken na onderzoek.
Hoi PetraRoos,
Goed dat je je hebt laten onderzoeken en dat er toen PDS is uitgekomen.
PDS zou bij mij inderdaad ook nog kunnen maar toch denk ik nu meer richting coeliakie of gewoon een stevige allergie voor iets omdat het zo extreem hardnekkig is.
Bij PDS werken toch eerder gewone middeltjes wel een beetje? Veel vezels en probiotica etc?
Ook heb je bij PDS vaak ook last van diarree en wisselt dat af met obstipatie geloof ik? Of heb ik dat mis?





@Alie:
Bedankt voor je felicitatie!
Met mijn dochtertje gaat het super!! Ze is ondertussen alweer bijna 2,5 jaar en is heel lief, energiek en ook lekker eigenwijs haha. Genieten!


Weinig vezels eten kan ook helpen (zo goed als al je granen schrappen)
Tip: neem probiotica zonder fos of inuline enzovoort.
Bijv die van Udo's choice (super 8 probiotica), of die van KAL acidophilus 5 (beide roode roos).
Hoi Janine, dankjewel.
Het lijkt zo raar om te stoppen met alle vezels terwijl je altijd hebt gehoord dat je juist vezels moet eten voor de stoelgang. Maar bij coeliakie en als je last hebt van vezels/gluten/tarwe zal dat juist een boosdoener kunnen zijn dus misschien bij mij ook wel en ligt daar het hele probleem.
Bedankt voor je tips wat betreft probiotica. Ik heb nu probiotica supplementen, Bioflor heet dat. Zal eens kijken wat daarin zit.
Laatst gewijzigd door Marjolijn op 27 jan 2011, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben er weer! (Hiervoor onder de functie en naam 'Admin')
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

proficiat met je zwangerschap Marjolijn!!!
Ik heb heel veel last van deze klacht... en maak snel dikke faecalomen, zodat ik (pfff... smakelijk onderwerp) enorm moet opletten dat ik om de twee dagen minstens stoelgang maak, anders moet ik naar de dokter om de stoelgang laten te verwijderen (pijnlijk en vernederend).

Dus, ja ik herken je probleem, heb quasi alles al geprobeerd....
huis-, tuin- en keukenmiddeltjes, laxativa natuurlijk, probiotica (vele soorten), spijsverteringsenzymen (heeft een tijdje geholpen, er is in Antwerpen een apotheek die heel veel afweet van darmproblematiek, je kan hem bellen, probleem uitleggen en hij stuurt de supplementen op)...
intussen ben ik zo ver dat ik sinds begin dit jaar een zware (nieuwe en niet terugbetaalde) medicatie neem : resolor 2 mg (ook dat hielp een dikke week en dan niet meer)... na contact met de gastro enteroloog, moest ik ook nog eens een soeplepel olijfolie op mijn nuchtere maag drinken (bah slecht!!!) en na twee dagen zonder stoelgang een darmreiniging doen door 2l kleanprep te drinken.... en nu gaat het weer beter....ik blijf de olijfolie drinken en de resolor nemen....

ik wou je nog zeggen, ik heb coeliakie .... heb jij je daarvoor al laten testen?
Hoi Nijntje,
Bedankt voor je reactie en felicitatie!

Balen dat jij ook alles ervan afweet. Het lijkt inderdaad hetzelfde, dat helemaal niets helpt qua huis-, tuin- en keukenmiddeltjes. En inderdaad is het niet echt een onderwerp om lekker makkelijk over te praten haha, dat gevoel ken ik ook. Ik denk steeds'hoe breng ik dit zo smakelijk mogelijk naar voren' :D.
Die olijfolie en darmreiniger naar binnen drinken lijkt me ook niet echt plezierig maar als het maar werkt want die klachten zijn vervelend he!
Ben blij dat je in ieder geval uiteindelijk iets hebt gevonden wat wat verlicht.
Als je darmen steeds zo vol zitten geeft dat ook wel negatieve gevolgen voor je lijf lijkt me, zijn toch afvalstoffen die zich ophopen.

Ik had me juist eergisteren eens in coeliakie verdiept doordat ik dien uitslagen van jaren geleden weer terugvond waaruit bleek dat ik allergisch ben voor tarwe, met een 4 zelfs dus blijkbaar behoorlijk allergisch?? Is dan die kans groot dat ik coeliakie heb?
Het zou wel een hoop verklaren.
Meestal denken huisartsen niet aan coeliakie als je ernstige obstipatie hebt he, eerder wanneer je veel diarree hebt.
Fijn dat ze daar bij jou zijn achtergekomen zeg!! Hoe kwam dat zo?
En bak je nu je eigen brood?
Ik ben er weer! (Hiervoor onder de functie en naam 'Admin')
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

Bericht door lano »

hey zie nu pas dat mijn vorige berichtje helemaal niet is aangekomen, stom mobiel internet. Alsnog van harte gefeliciteerd marjolijn, dapper dat je toch aan n nieuw avontuur durft te beginnen. wat die apotheek betreft, ik ben zelf nu niet in staat om naar de apotheek te gaan en mn moeder wil niet dat ik dingen slik dus die wil niet voor me gaan. Vandaar dat ik online ging zoeken, maar als je maar 1 a 2 pilletjes per dag gebruikt is het wel n enorme hoeveelheid idd.
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

Lieve Lano,

Misschien kan je de apotheek bellen en vragen of je ook een kleinere hoeveelheid kan bestellen?
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

Bericht door lano »

ik weet niet of het bij jou ook werkt, want je hebt al n hoop geprobeerd. Maar ik maak tegenwoordig iedere dag sla met flink wat gebroken lijnzaad en zonnebloemolie, en voor de smaak wat mayonaise erdoor. Bij mij werkt het zelfs beter dan de poedertjes ed. Eventueel een lekker gekookt eitje en tomaatje erbij en je hebt meteen een lekkere lunch. Hoop dat je iig snel iets vind dat werkt, t is echt vervelend als je darmen niet meewerken.
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Hoi Marjolijn :D

Leuk dat je terug bent, niet om het ziek zijn hoor,

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.

Mijn darmen werken stukken beter door LDN,
( raad ik verder niet aan hoor omdat je natuurlijk ook zwanger bent)
maar er bestaat beterschap i.v.m darmen.
Ik ervaar mijn darmen op dit moment echt als weelde.
( ff afwachten hoe lang zich dat voort gaat zetten,
ik verwacht voor langere tijd. )

En het goede bericht is dat ik van de parasieten af ben, althans als ik de artsen mag geloven, en die geloof ik niet meer.
Zo raar is dat ook niet, dat ik ze niet meer geloof. door schade en schande.
Dear Karma, I have a list of people you missed
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 704
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42

Bericht door nijntje »

Marjolijn,

je kan allergisch zijn aan tarwe zonder coeliakie te hebben...
omgekeerd geldt ook ,
je kan coeliakie hebben zonder allergisch te zijn aan tarwe....

ik weet niet op welk soort onderzoek je een vier scoorde... is dat een marsh gradatie (gradatie coeliakie door biopt verkregen), dan is het de hoogste graad in coeliakie)... van allergie gradaties weet ik zelf eigenlijk niets af...

eet je tarwevrij? anders zou ik dat eens een tijdje proberen om te zien of het jou helpt ivm je constipatie of niet...

Ik had constant buikpijn en was geconstipeerd... maar nooit werd er "echt" iets gevonden... op een dag was de pijn niet meer te harden en voelde ik me zo slecht. Ik dacht het een cvsopstoot was... maar naar drie dagen kon ik niet meer stappen van de pijn en de slapte... ik belde naar een dokter van wacht, die dacht dat ik een appendicitis had en stuurde me naar de spoedgevallen. Daar bleek dat ik een sepsis (bloedvergiftiging) had en dat er een grote infectie was in mijn darmen.... snel zware antibiotica via infuus gekregen en wat onderzoeken. Door mijn constipatie konden ze geen stoelgangstaal nemen en heb ik nooit geweten welke bacterie of virus het was.
Maar ik bleef maar last hebben van mijn darmen. Een vriendin van me smeekte me een second opinion te vragen bij haar gastro-entereoloog... dat deed ik duiteindelijk... en deze dokter vermoedde onmiddellijk coeliakie en liet me in een universiteitskliniek testen door een enteroscopie met biopten aan te vragen. Zo hebben ze de marshgradatie (titer voor coeliakie) gediagnosticeer.

Ja mijn brood wordt zelf gebakken in een broodbakoven....

ik hoop dat jij vlug van je vervelende kwaal afraakt, want het is een hél hé meid...
sterkte
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Kan je coeliakie hebben, zonder allergisch te zijn aan tarwe?
Hoe kan dat? :roll:
Tineke
Beginner
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2008, 19:13

Bericht door Tineke »

Hallo Marjolijn,
Weet dat je lotgenoten hebt met je probleem. Ben al geconstipeerd van toen ik nog kleine baby was. Kreeg van de kinderarts regelmatig lavementen. Heb al heel mijn leven alle middelen uitgeprobeerd die de apotheek te bieden had. Heb zelfs jaren zuivere paraffineolie geslikt met hele soeplepels, zonder resultaat. Ben verplicht om om de andere dag echte laxeermiddelen in te schakelen, met de nodige krampen tot gevolg. In praktijk ben ik altijd sterk geconstipeerd en loop ik met buikpijn. Fit-o -trans (probiotica)was mijn vorige middeltje: hele doosjes van geslikt, maar noppes als resultaat. Nu neem ik Solievo-tabletjes, weer niks. Ik neem ook dagelijks een magnesiempreparaat : Promagnor, maar dat helpt alweer niet. Misschien moet ik die magnesiumhydroxide eens proberen.
Ben heel blij dat het probleem op deze site eens is aangekaart.

Groetjes
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 704
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42

Bericht door nijntje »

karolien schreef:Kan je coeliakie hebben, zonder allergisch te zijn aan tarwe?
Hoe kan dat? :roll:
bij coeliakie reageren je darmen tegen de gliadines (die het brood luchtig maken) in de tarwe... meestal niet tegen de tarwe zelf. Coeliakie is daarom veel meer dan een "tarweallergie", je mag ook geen spelt, rogge, gerst... eten, omdat deze ook gliadines bevatten...

er bestaat tarwezetmeel waar de gliadines zijn uitgehaald, die kan men als glutenvrij beschouwen. Er blijft altijd een beetje gliadine achter, maar de norm voor glutenvrij is <200ppm en daar voldoet het aan.

Maar er zijn heel gevoelige coeliakiepatiënten die ook hier last van hebben... die dus geen produkten kunnen verdragen die glutenvrij zijn gemaakt, maar enkel produkten die van nature uit glutenvrij zijn.

groetjes
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Hoi Marjolijn,

Heb je ooit een methaan (CH4) ademtest gehad?
Methaan gassen worden namelijk in verband gebracht met obstipatie.
http://www.aliyahasan.com/hasan3.pdf

Emootje
Plaats reactie