Darmen die nauwelijks werken

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Darmen die nauwelijks werken

Bericht door Marjolijn »

Al mijn halve of hele leven functioneren mijn darmen niet naar behoren en moet ik nauwelijks naar de wc voor de grote boodschap. Ik weet niet in hoeverre dit vroeger al net zo ernstig was als de laatste jaren maar volgens mij is het steeds erger geworden.

Ik heb nu al jaren dat ik nog nauwelijks kan, meestal zo'n 1 keer per week en dan komt er nog echt weinig en is het te hard.
Ik heb alles geprobeerd, ik eet gezond (ook vooral vezels en volkoren producten) en ik drink genoeg en heb niet veel beweging maar heb wel beweging iedere dag, denk ook niet dat het aan zulke dingen ligt eigenlijk.

Ben ooit eens op voedingsallergieen getest en daar kwam toen 4 punten uit op tarwe, 3 punten op eiwit en nog een aantal plusjes (maar dat is nauwelijks de moeite waard neem ik aan??>) Zou ik daardoor zulke slecht functionerende darmen kunnen hebben?
Of zou het kunnen liggen aan de chronische candida?

Goed jullie zijn geen helderzienden natuurlijk maar ik ben wel benieuwd of meer van jullie zulke slecht werkende darmen hebben en alle drankjes en foefjes als Activia en roosvicee laxo en ontbijtkoek etc eigenlijk helemaal niets doen. Zelfs poedertjes tegen obstipatie werken meestal alleen de eerste dagen een beetje en daarna niets meer.

Zwaar irritant, temeer omdat je er vaak last van hebt en extra moe door wordt. Zeker nu ik weer zwanger ben wordt het nog erger allemaal.
Waar zou het bij ME/CVS door kunnen komen?
Ik wil zeker nog weleens een darmonderzoek laten doen, zeker omdat ik 3 keer wat kleverig weefselverlies uit mijn darmen heb gehad.

Ben benieuwd, alvast bedankt voor de reacties!
Ik ben er weer! (Hiervoor onder de functie en naam 'Admin')
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Darmen die nauwelijks werken

Bericht door bloemetje »

Van harte met je zwangerschap, Marjolijn! Jammer genoeg kan ik je weinig meer vertellen over je darmen. Die van mij doen het ook niet, maar dan zijn de klachten dus precies tegenover gesteld. En daar snap ik persoonlijk ook geen fluit van, want ik neem al maanden de probiotica van DML en eet volgens een idioot dieet. Maar verbetering? Ho maar. Zou die probiotica ms iets voor jou zijn?

Als ik helderziende was, dan keek ik eerst eens door mijn eigen darmwand om te zien wat zich daar afspeelt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Darmen die nauwelijks werken

Bericht door Marjolijn »

bloemetje schreef:Van harte met je zwangerschap, Marjolijn! Jammer genoeg kan ik je weinig meer vertellen over je darmen. Die van mij doen het ook niet, maar dan zijn de klachten dus precies tegenover gesteld. En daar snap ik persoonlijk ook geen fluit van, want ik neem al maanden de probiotica van DML en eet volgens een idioot dieet. Maar verbetering? Ho maar. Zou die probiotica ms iets voor jou zijn?

Als ik helderziende was, dan keek ik eerst eens door mijn eigen darmwand om te zien wat zich daar afspeelt :mrgreen:

Hi bloemetje,

Bedankt voor je reactie en je felicitatie!
Balen dat jij juist die tegenovergestelde klachten hebt, daar word je ook niet echt blij van...
Wat voor dieet volg je?
Ik slik al een tijdje probiotica die werden geadviseerd bij ME/CVS, namelijk 'Bioflor' van Ortholon. Helaas helpt ook dat echt zo goed als niks.
Heb jij weleens een darmonderzoek gehad?
Ik ben er weer! (Hiervoor onder de functie en naam 'Admin')
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hallo marjolijn
fijn weer wat van je te horen
niet leuk dat jij ook last van je darmen heb
ik gebruik een half zakje van legendal
krijg je bij je huisarts dat maakt de ontlasting wat dunner
hoe is het met de kleine gaat alles goed
wij hebben een kleindochter echt schattig
onze eerste kleinkind
sterkte met je darmen smorgens twee glazen lauw water wil ook wel een helpen ,veel drinken hoor het beste liefs alie
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ha die Marjolijn, wat lees ik nu, ben je weer zwanger? Wat ontzettend fijn, van harte gefeliciteerd! Kan ik daaruit concluderen dat je je nog steeds behoorlijk goed voelt, dat jullie het aandurfden om voor een tweede kind te gaan? Hoe ver ben je nu?

Van darmen heb ik verder geen verstand, dus tot zover mijn bijdrage aan dit topic. ;-)
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Bericht door urania »

Marjolijn, gefeliciteerd met de zwangerschap! Ik zou zeker een darmonderzoek laten doen als je ook nog ongewone verschijnselen erbij hebt gekregen. Zelf had ik last van het omgekeerde, maar met spijsverteringsenzymen en dieet is dat zo goed als verholpen. Voor constipatie wordt ook lijnolie aanbevolen: twee eetlepels per dag, lekker vies. Zelf neem ik cellulosevezels voor de 'bulk'. Cellulose schijnt effectiever te zijn dan psyllium omdat het niet in water oplosbaar is en de darminhoud volume en vorm geeft.
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

He Marjolijn,

Ik was/ben ook altijd zo'n persoon met last van darmen, nooit diarree, altijd obstipatie, pijn en ellende. Bij mij hielp ook niets van die poeders, zakjes met vezels etc, had vaak averechts effect. Goed opletten wat je eet is belangrijk, maar van gastroenteroloog heb ik destijds magnesiumhydroxide voorgeschreven gekregen. Tegenwoordig kan je dat gewoon zonder recept bij de apotheek halen. Dit zijn kauwtabletjes en dat heeft mij erg geholpen. Het was een opluchting te weten dat als ik weer een paar dagen niet naar de WC was geweest, ik altijd hierop kon vertrouwen en je niet de ellende hebt van een week niet naar de WC en dan zo'n pijn en problemen bij de ontlasting.
Magnesiumhydroxide mag je volgens mij ook gewoon in de zwangerschap gebruiken (check het wel even bij de apotheek), dus wie weet is het voor jou het proberen waard. Je moet vaak wel even zoeken naar een optimale dosering (ik zou voorzichtig met 1 kauwtabletje beginnen 's avonds een of twee uur na de maaltijd en desnoods opbouwen) en het een tijdje dagelijks slikken om de boel weer voorzichtig op gang te krijgen en te houden, zodat daarna je darmen weer hun eigen ritme kunnen vinden.
Bij mij is dit eigenlijk het enige wat echt hielp.

Slijm bij de ontlasting is vervelend maar hoeft per definitie niet erg te zijn hoor. Mijn gastroenteroloog heeft mij bezworen dat (al lijkt het soms of het hele darmslijmvlies loslaat), het echt geen kwaad kan en je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Ik had wel bij hem een coloscopie gehad, dus hij wist wel dat er geen andere dingen aan de hand waren.

Misschien is het als je klachten aanhouden slim om een keer met een gastroenteroloog te overleggen over je klachten, maar kan me ook voorstellen dat je daar nu je zwanger bent ook niet echt om zit te springen. Ik zou dan even je overpeinzingen met je huisarts bespreken en samen dus plannetje maken wat te doen (bijv. met magnesium) zodat je samen wel kunt vervolgen hoe het gaat en welke klachten je blijft houden, die wellicht toch om nader onderzoek vragen.

Succes en geniet van je zwangerschap !

Poppetje
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi marjolijn sorry dat ik het over het hoofd zag hoe kan ik dat nu doen zo iets moois ,maar alsnog gefeliciteerd met je zwangerschap
geniet er maar van
liefs van alie Afbeelding
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Pfoe moeilijk.
Ik ben vanaf kleins af ook een moeilijke poeperd ;)
De laatste jaren wekelijks tot bloedens toe (heel, heeel pijnlijk).

Nu ik als een gek aan het dieten ben (nauwelijks producten, echt heel streng, dus ook die paar plusjes), is deze klacht (die voor mij normaal was) zo goed als verdwenen!

En idd: candida. Kan obstipatie veroorzaken (heb zelf ook een zeer gehechte candida)

Weinig vezels eten kan ook helpen (zo goed als al je granen schrappen)

Tip: neem probiotica zonder fos of inuline enzovoort.
Bijv die van Udo's choice (super 8 probiotica), of die van KAL acidophilus 5 (beide roode roos).

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 704
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42

Bericht door nijntje »

proficiat met je zwangerschap Marjolijn!!!
Ik heb heel veel last van deze klacht... en maak snel dikke faecalomen, zodat ik (pfff... smakelijk onderwerp) enorm moet opletten dat ik om de twee dagen minstens stoelgang maak, anders moet ik naar de dokter om de stoelgang laten te verwijderen (pijnlijk en vernederend).

Dus, ja ik herken je probleem, heb quasi alles al geprobeerd....
huis-, tuin- en keukenmiddeltjes, laxativa natuurlijk, probiotica (vele soorten), spijsverteringsenzymen (heeft een tijdje geholpen, er is in Antwerpen een apotheek die heel veel afweet van darmproblematiek, je kan hem bellen, probleem uitleggen en hij stuurt de supplementen op)...
intussen ben ik zo ver dat ik sinds begin dit jaar een zware (nieuwe en niet terugbetaalde) medicatie neem : resolor 2 mg (ook dat hielp een dikke week en dan niet meer)... na contact met de gastro enteroloog, moest ik ook nog eens een soeplepel olijfolie op mijn nuchtere maag drinken (bah slecht!!!) en na twee dagen zonder stoelgang een darmreiniging doen door 2l kleanprep te drinken.... en nu gaat het weer beter....ik blijf de olijfolie drinken en de resolor nemen....

ik wou je nog zeggen, ik heb coeliakie .... heb jij je daarvoor al laten testen?

sterkte
nijntje
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

hallo Marjolijn.

ook van mijn van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.
bij mij komt de opstipatie door mijn spastische darm,
gebleken na onderzoek.
ik gebruik iedere dag gewelde pruimen helpt soms soms
ook niet,heb ook een poosje GroenePoeder gebruikt,
te koop bij de Etos,maar is niet zo erg goed voor de goede bacterie
in je darmen.maar ja soms moet ik kiezen tussen 2 kwaden.
helemaal niet kunnen is ook zo vermoeiend.
veelsterkte ermee

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

Lieve Allemaal,

Het is misschien net alsof ik aandelen heb ik het bedrijf ofzo, hihi, maar na al jullie verhalen, en het feit dat ik zelf ook zo jaren heb getobd, zou ik degenen die het nog niet geprobeerd hebben echt aanraden om magnesiumhydroxide kauwtabletjes te halen bij de apotheek (zonder recept). Het was echt het enige dat bij mij hielp. Ik heb ook een spastische darm, die is natuurlijk niet meteen weg, maar die ellende van een hele week niet naar de WC en iedere dag dat er extra bijkomt de pijn en klachten en de angst dat het helemaal niet meer lukt (omdat het allemaal te hard en te groot is en te pijnlijk). En het is zo fijn om iets te hebben waarvan je weet dat het altijd werkt, zodat je de stress en pijn van zoveel dagen niet naar de WC kunnen en bang zijn hoe erg de klachten straks worden als je bijna helemaal niet meer kunt, niet meer hoeft te hebben. Nu slik ik als ik twee dagen niet ben geweest, standaard een tabletje, zodat ik de meeste ellende voorkom.
Het is echt heel onschuldig, het kan echt geen kwaad, mijn gastroenteroloog heeft mij bezworen dat je magnesiumhydroxide gerust nog wel 100 jaar mag gebruiken. Ik ben zelf ook helemaal niet van de pillen, dus ik slik liever niets dan wel iets, maar in feite is het gewoon een extra portie magnesium, die nu eenmaal de eigenschap heeft dat het laxerend werkt (het maakt de ontlasting soepel, doordat het een beetje vocht vasthoudt in de darm, veel stomapatienten die absoluut geen harde ontlasting en verstopping mogen hebben, krijgen het ook altijd voorgeschreven). En een beetje extra magnesium kan overigens al helemaal geen kwaad voor ons Me/CVS-ers. :wink:
Enige wat je even moet uitproberen is de dosering, bij de apotheek adviseren ze altijd een belachelijke hoeveelheid, die is echt vaak helemaal niet nodig, gewoon met 1 tabletje beginnen en eventueel opbouwen naar 2 (is echt meestal voldoende, ik neem het altijd 's avonds een uur of twee na de maaltijd, zodat je 's morgens bij het opstaan vanzelf rustig naar de WC kunt).
Het smaakt ook niet vies ofzo, gewoon een beetje kalkachtig.

Succes allemaal !
Laatst gewijzigd door poppetje op 27 jan 2011, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Poppetje,
Ik vermoed dat dit ook kan voor kinderen, die magnesium... want mijn kleinzoontje(6 jaar) heeft enorm veel last van zijn darmen, neemt regelmatig laxeermiddelen...mijn dochter heeft nl. ook gluten en lactoseintolerantie.
Hij is onderzocht op lactose,(niet op gluten) maar blijkt het niet te hebben...

Dan zal ik het mijn dochter eens zeggen, het klint toch wel gezonder dan al die chemische medicatie.
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

He Karolien,

Ik neem aan van wel, maar ik zou het gewoon even voor de zekerheid aan de huisarts voorleggen of het oke is.

http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1203
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

Bericht door lano »

Poppetje welke dosis raad jij aan van magnesiumhydroxide? Ik heb ze namelijk online gevonden, http://www.amsterdampharma.nl/product/m ... /13939890/ , maar daar is de hoeveelheid 724 MG maar dat lijkt mij erg veel?
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Plaats reactie