Geheugen als een zeef

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
gretuh
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mei 2006, 23:35

Bericht door gretuh »

Ik heb ook een vraagje!!! Ik heb sinds een tijdje last van een soort van afasie (het juiste woord niet bij een betekenis kunnen vinden) en mn geheugen is net een zeef. Alles wat binnenkomt is in een korte tijd ook weer weg! En moet ik heel hard nadenken of het wel echt al tegen me gezegd is... Daar heb ik al heel wat ruzies door gehad omdat ik zeker wist dat het nie gezegd was (was het dus wel ](*,) ) Gister had ik echt een topdag daar mee... Een normaal gesprek kon ik nie voeren, halverwege een gesprek was ik het onderwerp alweer kwijt.... En kon maar moeilijk op woorden komen, werd gewoon gek van mezelf, kon wel huilen... Dit is dus echt een nieuwe ontwikkeling bij mij! heb dan echt al gauw het idee dat mensen me niet serieus noemen, en kan ze het nie kwalijk nemen... Heeft iemand een idee of dit erger gaat worden??? Wel is het zo dat het de afgelopen week nie echt lekker met me gaat maar dit vind ik toch wel even weer schrikken! :( .... Misschien tips wat ik ermee doen kan? Alvast bedankt in ieder geval!
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Hallo Gretuh,

Soms erg herkenbaar, zeker als ik te lang heb gepresteerd.
Ook herkenbaar in het zeker weten en stellig zijn dat ik iets wel of niet gezegd heb, ben hier nu wat minder stellig in en probeer er wat om te lachen, te zeggen, okee die kop is dus niet altijd zoals ik dit wil.
Natuurlijk is dit erg vervelend, je schrijft over je verdriet hierom, lees mijn gedicht gatenkaas maar eens als je zin en of tijd hebt.( onder topic gedichten)
Rust goed uit, en de anderen, meid jij kiest hier niet voor, hebt het al druk genoeg dit zelf te accepteren, weet je hoe moeilijk het is dit te verkroppen, de ander is in dit geval even nummer twee qua prioriteit, eerst jij weer rustig op de rails.
Hartelijke groet
Arjen 8)
Gebruikersavatar
Draakje
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 mar 2006, 15:59
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Draakje »

Hallo Gretuh,

Ik herken het heel erg en bij mij is het idd wel erger als het minder met me gaat en kom dat ook vaak niet meer op woorden of weet niet meer hoe dingen heten.

Maar als het dan weer iets beter gaat wordt dat wel minder maar bij mij is het n ooit helemaal weg, heb altijd wel moeite om een gesprek te volgen. :(
Hoop dat het snel weer wat beter gaat en het minder wordt.
Kan je helaas geen tips geven weet ook nooit wat ik eraan moet doen.
"We lachen hard om een mop. We glimlachen zachtjes om het geluk."
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ik heb het ook ja.
In het begin vond ik het best wel eng, net alsof ik dement werd, en ik dacht: Waar eindigt dit?
Maar het is niet erger geworden en inmiddels kan ik er aardig mee leven.

Tips:

1) Ik werk heel erg met briefjes. Als me iets te binnen schiet wat ik niet wil vergeten, meteen opschrijven. Mijn agenda is ook heel belangrijk.

2) Ik heb geleerd om aan de dingen die ik echt wil onthouden, extra aandacht te besteden.

Uitleg:
Alles wat je meemaakt, komt eerst in je korte termijn geheugen terecht (daarin kun je het soms maar 1 minuut onthouden of maximaal een half uur, en daarna is het weg).
Alleen als iets veel indruk maakt, of als je het voor jezelf herhaalt en er veel aandacht aan besteedt, dan komt het in je lange termijn geheugen terecht. En dan zul je het langer kunnen onthouden.
Blijkbaar zorgt onze ziekte ervoor dat wij dingen moeilijker van ons korte termijn geheugen naar ons lange termijn geheugen kunnen verplaatsen. Daarom moeten wij extra aandacht besteden aan de dingen die we willen onthouden.

3) Laat het je gesprekspartners weten als je geheugenproblemen hebt.
Dat het absoluut geen desinteresse is maar gewoon onmacht.
Dat je je best doet om je hoofd erbij te houden maar dat het niet lukt.
Als je er open over bent, zal men met alle liefde dingen voor je willen herhalen.
Als ik absoluut geen antwoord kan geven op een vraag (bijvoorbeeld "Hoe was het gisteren?") omdat mijn hoofd alleen maar blanco beeld geeft, dan leg ik uit dat ik heel erg bij de dag leef en dat ik het moeilijk vind om me dingen te herinneren. Dan vraag ik gewoon: "Wat was er dan gisteren?" Dan helpt de ander me een stukje op weg, en dan weet ik het weer.

4) Als ik een meningsverschil heb, dan ben ik niet meer zo stellig als vroeger, maar zeg ik bijvoorbeeld: "Volgens mìj was het zus en zo, maar het kan ook zijn zoals jíj zegt. Maar dat weet ik helaas niet meer."

Kortom: Opschrijven, voor jezelf herhalen, en erover praten!
Gebruikersavatar
superwoman
Actief lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 mei 2006, 16:24

Bericht door superwoman »

Ik heb er ook last van, maar nog niet zo erg...
woorden waar ik niet op kom en gezegdes waar ik iets raars van maak...
gister nog 1 ...
Hij kan z'n ei niet vinden....
ipv hij kan z'n ei niet kwijt.... :lol:
Meestal merk ik het gelijk als ik iets gezegd heb, dat het niet klopt...maar wat het moet zijn weet ik niet gelijk... :roll:
clannad
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 mar 2006, 16:08

vit. B12

Bericht door clannad »

aan alle mensen met geheugenproblemen en concentratiestoornissen...

ik heb er zelf zeer veel last van (gehad), maar door inname van 2000mg Vitamine B12 per dag , is dus dubbele aanbevolen dosis, kan ik me zelfs terug concentreren op de pc-spelletjes en behoorlijke resultaten behalen...

iedereen reageert anders op medicatie, maar is een kleine investering,is in belgië vrij te krijgen in de apotheek.Het proberen waard?

je kunt de waarden laten bepalen via bloedonderzoek, moet richting 1000 uitgaan, en meestal zitten wij CVS-ers rond de 100 of lager...
Pas op, niet alle artsen nemen dit serieus, maar ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat het belangrijk is...
ook vind je die vit. in veel preparaten terug, maar dat geeft niet dezelfde uitwerking...
hopelijk kan ik de gaatjes in de zeef via dit middeltje kleiner maken.
clannad
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Bericht door b0lino »

Ik heb ook last van geheugenproblemen, maar lang niet zo erg. Het vervelende is dat vaak als we over een bepaald onderwerp praten in een gesprek dat ik het onderwerp halverwege ineens kwijt ben. Of dat ik soms woorden niet uit kan spreken ofzo... Het stomme is ook dat als het een belangrijk gesprek is (vanmorgen met psycholoog bijvoorbeeld) dat ik juist die gesprekken snel vergeet (de inhoud) terwijl ik me daar het meeste op concentreer. En moest van haar iets doorgeven aan me moeder. Schrijft ze een steekwoord op een briefje (want zei al dat ik het anders vergeet) en vergat ik de de inhoud waar het over ging van wat ik moest doorgeven. Zulke stomme dingen. Maarja gewoon ermee leren leven he ;)

kuzzeltjes
..Dansen moet je, mijn kind..
Gebruikersavatar
anika
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 14 okt 2005, 21:15

Bericht door anika »

Ik heb hier al geruime tijd last van. Sindskort heb ik me eraan toegegeven en schrijf ik gewoon alles op.

Leerwerk van school leidt er helaas onder, maar het is niet anders.
*~.my life - look at my life - what will I become.~*

Imagine 24/7 pain.. You can?t .. So don?t say you know what I?m going through
Gebruikersavatar
twilight
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:59

Korte termijn geheugen

Bericht door twilight »

Topic samengevoegd. admin zz

Korte termijn geheugen:

De laatste tijd merk ik echt een achteruitgang hierin,
Ben erg blij met mn smartphone, maar onwijs irri, zelfs de stomste namen of dingen vergeet ik.
Wie heeft dit nog meer ?
This is me, Take it or leave it.
Gebruikersavatar
plientje91
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: 05 nov 2009, 15:45

Bericht door plientje91 »

Heeeel erg herkenbaar! Ik heb het de laatste ook veel erger dan eerst. Ik vergeet ook echt de stomste en makkelijkste dingen..
Eigenlijk is mijn hele hersencapaciteit ontzettend slecht. Ik kan niet eens meer normaal nadenken tegenwoordig.. Ik ben ook echt ontzettend dyslectisch geworden. Ik haal allemaal woorden en letters door elkaar. En ga zo nog maar even door.
Maar dit heeft toch met infectiehaarden op de voorhoofdskwabben te maken? Tenminste dat had ik een tijd geleden gelezen.

Groetjes,
Plientje
The things people refuse are the things they should use.
Gast

Bericht door Gast »

Heb d'r ook last van, slecht geheugen (bij mij door lyme).

Finkers heeft ook een slecht geheugen :D:
http://www.youtube.com/watch?v=9zWEepCi-oA
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Dyslexie, dyscalculie, namen vergeten, spraakproblemen, de meest eenvoudige uitleg niet begrijpen, ...

Ik neem sinds kort Rilatine wegens mijn ADD omdat mijn hoofd één grote puinhoop was en ik net 1000 gedachten per minuut moest zien te verwerken bovenop de ME-klachten, het werd me echt teveel. Net een snelkookpan in mijn hoofd. Ik was goed voor de psychiatrie. Mijn bovengenoemde klachten zijn niet weg maar de storm is wel uit mijn hoofd.

Wel merk ik hoe zieker en/of vermoeider je bent, hoe erger de klachten worden.
Gebruikersavatar
twilight
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:59

Bericht door twilight »

marlène schreef:Dyslexie, dyscalculie, namen vergeten, spraakproblemen, de meest eenvoudige uitleg niet begrijpen, ...

Ik neem sinds kort Rilatine wegens mijn ADD omdat mijn hoofd één grote puinhoop was en ik net 1000 gedachten per minuut moest zien te verwerken bovenop de ME-klachten, het werd me echt teveel. Net een snelkookpan in mijn hoofd. Ik was goed voor de psychiatrie. Mijn bovengenoemde klachten zijn niet weg maar de storm is wel uit mijn hoofd.

Wel merk ik hoe zieker en/of vermoeider je bent, hoe erger de klachten worden.
Ja dat denk ik ook wel, dat vermoeidheid het veel erger maakt.
Wat natuurlijk logisch is ook.
Maar het lijkt wel het nieuwste ding erbij na een paar jaar M.E.
En is wel onwijs irritant.
This is me, Take it or leave it.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Bij mij is dat na zes jaar ook veel meer aanwezig dan in het begin. Nu pas merk ik duidelijk al die geheugenproblemen, dingen die niet doordringen en stomme stoten.

En inderdaad hoe zieker en vermoeider hoe meer last ervan!
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Heel herkenbaar :cry: en ik heb het idee dat het met de jaren erger wordt :shock: ik kreeg gisteren een recept van de homeopatisch arts voor Carnitene omdat het volgens hem helpt voor geheugenverlies

Niessie
Plaats reactie