ME klachten komen overeen met b12 klachten

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Toch weer voor elkaar gekregen!
Leer inderdaad maar zo snel mogelijk zelf spuiten dan heb je het in eigen hand. Zal in het begin best moeilijk zijn maar doordat je zelf controle hebt misschien ook prettiger.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Nou jongens heb vanmorgen mijn eerste b12 spuit gehad. Wat een ellende. Ik heb een naalden fobie maar ik dacht ach goed doel we gaan ervoor. Assistente vroeg waar zullen we prikken ik zeg doe maar in mijn been want ik moet het zelf toch ook leren. Nou daar ging ie hoor.....man man wat duurt dat lang voordat het erin zit(jullie mogen lachen hoor) :wink: Maar ik werd lang niet goed joh een zeer been ook doordat ik hem zo gespannen heb gehouden.

Nou ik weet het wel zelf prikken word hem zeker niet. Mijn man zou het kunnen leren. Dinsdag laat ik in mijn bil prikken kijken of dat beter gaat. Als dat niet beter gaat weet ik niet hoe ik dit ga volhouden. Man voel mij nog raar ervan.

Het goede nieuws is ik heb het overleefd :lol:
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

sterre schreef:Nou jongens heb vanmorgen mijn eerste b12 spuit gehad. Wat een ellende. Ik heb een naalden fobie maar ik dacht ach goed doel we gaan ervoor. Assistente vroeg waar zullen we prikken ik zeg doe maar in mijn been want ik moet het zelf toch ook leren. Nou daar ging ie hoor.....man man wat duurt dat lang voordat het erin zit(jullie mogen lachen hoor) :wink: Maar ik werd lang niet goed joh een zeer been ook doordat ik hem zo gespannen heb gehouden.

Nou ik weet het wel zelf prikken word hem zeker niet. Mijn man zou het kunnen leren. Dinsdag laat ik in mijn bil prikken kijken of dat beter gaat. Als dat niet beter gaat weet ik niet hoe ik dit ga volhouden. Man voel mij nog raar ervan.

Het goede nieuws is ik heb het overleefd :lol:
@sterre, heb je opgelet welke lengte naald assistente voor injecteren heeft gebruikt? je bent te gespannen probeer er ontspanner in te worden. Zorg dat je man leert injecteren bij jou in bilspier. Stoppen met injecties bij B12 tekort en opnamestoornis is geen goed plan. Bij het stoppen van toedienen injecties zullen de klachten terugkomen met ernstige gevolgen voor patiënt. Besef dat het om je gezondheid gaat je zal het moeten leren volhouden. Er is geen keuze want stoppen zal betekenen ziek worden klachten toenemen invalide raken mensen belanden in rolstoel of in ergste geval sterven mensen. Dat moet je zien te voorkomen en helpt bij knop om leren zetten en volhouden en beseffen dat injecties noodzaak voor je zijn. Neem het serieus injecties zijn medicijn en injecties kunnen levenslang nodig zijn.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

sterre schreef:Nou jongens heb vanmorgen mijn eerste b12 spuit gehad. Wat een ellende. Ik heb een naalden fobie maar ik dacht ach goed doel we gaan ervoor. Assistente vroeg waar zullen we prikken ik zeg doe maar in mijn been want ik moet het zelf toch ook leren. Nou daar ging ie hoor.....man man wat duurt dat lang voordat het erin zit(jullie mogen lachen hoor) :wink: Maar ik werd lang niet goed joh een zeer been ook doordat ik hem zo gespannen heb gehouden.

Nou ik weet het wel zelf prikken word hem zeker niet. Mijn man zou het kunnen leren. Dinsdag laat ik in mijn bil prikken kijken of dat beter gaat. Als dat niet beter gaat weet ik niet hoe ik dit ga volhouden. Man voel mij nog raar ervan.

Het goede nieuws is ik heb het overleefd :lol:
Tuurlijk ga je dat volhouden, straks merk je dat dingen beter gaan worden. Als je gespannen bent doet het erg meer zeer. Dat heb ik eerst ook gehad, inmiddels gaat het als een zonnetje. Nauwelijks pijn, steeds vaker helemaal niet

Als truukje doe ik even flink aan mijn been schudden ( zodat de spieren lekker ontspannen worden, als het goed ' wiebert' zijn ze slap.)

gaat goed komen hoor. Wat heb je er verder van gemerkt?
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

[/quote]@sterre, heb je opgelet welke lengte naald assistente voor injecteren heeft gebruikt? je bent te gespannen probeer er ontspanner in te worden. Zorg dat je man leert injecteren bij jou in bilspier. Stoppen met injecties bij B12 tekort en opnamestoornis is geen goed plan. Bij het stoppen van toedienen injecties zullen de klachten terugkomen met ernstige gevolgen voor patiënt. Besef dat het om je gezondheid gaat je zal het moeten leren volhouden. Er is geen keuze want stoppen zal betekenen ziek worden klachten toenemen invalide raken mensen belanden in rolstoel of in ergste geval sterven mensen. Dat moet je zien te voorkomen en helpt bij knop om leren zetten en volhouden en beseffen dat injecties noodzaak voor je zijn. Neem het serieus injecties zijn medicijn en injecties kunnen levenslang nodig zijn.[/quote]

@ Floortje zo ben ik er ook ingegaan. Ik heb een naaldenfobie altijd al gehad maar ik dacht kom op patries dit is goed voor mij en hier zal ik mij beter door voelen dus eigenlijk was ik nog niet eens echt gespannen een klein beetje. Totdat de naald erin ging......ik dacht helllllup dit hoort niet. Dus echt een dikke tegenvaller omdat ik dacht dat ik er dus anders in zou staan.

Nou dinsdag ga ik liggen en laat ik prikken in mijn bil kijken hoe dat gaat en als dat een beetje gaat dan wil mijn man het wel leren dan kan ik hier rustig op de bank thuis liggen. Ik wil het eerst nog een keer ervaren. Ik wil ook niet opgeven hoor en misschien weet ik nu dat het tegenvalt dat het dinsdag dan juist mee kan vallen. Ik sta er wel positief in. We gaan ervoor!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

@Jhanne op zich niks ervan gemerkt eigenlijk. Tja het is ook de eerste injectie behalve dan dat ik gisteren het idee had niet lekker op mijn voeten te kunnen staan. Maar dat gaat nu wel weer.

Heb ook nog gelezen dat emla creme ook kan helpen.
Als ik ook maar een klein beetje kans zag ik zelf in mijn been zou kunnen spuiten maar echt ik ben zo bang. Maar wie weet na een tijdje......
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

sterre schreef:@Jhanne op zich niks ervan gemerkt eigenlijk. Tja het is ook de eerste injectie behalve dan dat ik gisteren het idee had niet lekker op mijn voeten te kunnen staan. Maar dat gaat nu wel weer.

Heb ook nog gelezen dat emla creme ook kan helpen.
Als ik ook maar een klein beetje kans zag ik zelf in mijn been zou kunnen spuiten maar echt ik ben zo bang. Maar wie weet na een tijdje......
er zijn dus 3 dingen,
je bent bang
het inprikken van de naald doet pijn ( denk je)
en het spuiten zelf doet pijn

mits voldoende ontspannen
als het goed gebeurt ( en een dunne naald waar geen B12 ' aanhangt) doet het inprikken nauwelijks/geen pijn.
Het spuiten kan pijn doen als het te snel gaat zo merk ik.

Weet je waar die angst vandaan komt, want zo te lezen zit ze best diep.
Wie weet na een tijdje klinkt goed, langzaam wennen.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

@sterre, was in begin ook geen naalden en prikliefhebber op gegeven moment er aan gewend geraakt en injecteer in bovenbenen zonder pijn. Als je man leert injecteren in je bilspier zie je het niet en kan het beter gaan.
Goede tips van @jhanne probeer te achterhalen waar naalden angst vandaan komt. B12 injectie is medicijn dat je nodig bent B12 tekort/opnamestoornis is een ziekte die behandeld moet worden vergelijk het met iemand die insuline injectie nodig heeft.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Nou ik ben ook totaal geen fan van bloedprikken maar daar doet de naald echt geen pijn. Zal wel dunner zijn denk ik. Deze wel ik dacht wauw joh maar dan nog is de pijn niet het ergste ....de angst. Schop mij maar voor de schenen dat doet zeer maar heb ik liever.

Die angst ik zou het echt niet weten. Ze hebben mij dat al vaker gevraagd goh ben je vaak misgeprikt ofzo nee niks. Nouja de laatste drie keer bij de huisartsenpraktijk wel met bloedprikken helaas kunnen ze echt niet prikken. Dan moet het wel drie keer opnieuw. Ik ga meestal even naar het ziekenhuis dan geen centje pijn. Maar goed de angst was er vroeger al dus komt niet hiervan hoor.

Het zit ook wel in de familie want mijn opa de vader van mijn moeder was bang voor naalden mijn moeder (maar heeft zich aardig over de angst heengezet) haar broer (is overleden) mijn ene zus de andere niet maar hiervan de kinderen wel weer. Typisch dan he.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Sterre wat bij sommige mensen helpt is de aandacht op iets anders richten bijv. van 100 terug tellen naar 1 of iets moeilijkers als dat te makkelijk gaat.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

@Ariadne dankjewel voor de tip!
Nou we gaan er morgen voor kijken hoe het deze keer gaat.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Vandaag weer geprikt. Ik ben gaan liggen en in mijn bil laten prikken dit ging echt veeeeeeel beter! Het blijft een nare spuit maar echt een wereld van verschil in mijn bil dan in mijn been om te ervaren. Dus eigenlijk zie ik helemaal niet tegen vrijdag op de volgende spuit. Ik mag bij de huisarts drie maanden spuiten daarna wil hij niet meer meewerken zegt ie dus zal ik het zelf moeten doen. Maar mijn man wil het wel leren dus komt goed! Ben echt suuuuuuper blij dat het zo meeviel vandaag!
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

sterre schreef:Vandaag weer geprikt. Ik ben gaan liggen en in mijn bil laten prikken dit ging echt veeeeeeel beter! Het blijft een nare spuit maar echt een wereld van verschil in mijn bil dan in mijn been om te ervaren. Dus eigenlijk zie ik helemaal niet tegen vrijdag op de volgende spuit. Ik mag bij de huisarts drie maanden spuiten daarna wil hij niet meer meewerken zegt ie dus zal ik het zelf moeten doen. Maar mijn man wil het wel leren dus komt goed! Ben echt suuuuuuper blij dat het zo meeviel vandaag!
aah, goed te horen Sterre, fijn dat het goed ging, dan raakt de stress en de angst eraf. En als je man het wil leren komt het zeker goed.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ja top he! Ben er erg blij mee. Net zoals jij zegt de angst gaat eraf heel fijn!
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

@sterre, super fijn om te horen dat het beter is gegaan met de injectie in bilspier. Het gaat wennen en komt goed! en als je man leert injecteren krijg je vrijheid.
Plaats reactie