Altijd koud hebben

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

sterre schreef:Jhanne dankje marino wol dus. Ik ga op zoek kijken of ik ook lange mouw kan vinden. Als ik aan het woord wol denk heb ik al jeuk wahaha.
merinowol kriebelt niet, toen mijn zoon nog een lief klein ventje was droeg hij dit soort wollen hemdjes, en hij is extreem overgevoelig voor kriebel, zo'n heel dun velletje dat niks kan hebben. Maar die hemdjes gaven nooit problemen, integendeel, hij woonde erin :lol:

maar als je een wolallergie hebt dan ligt het natuurlijk weer anders, en ja, ze zijn er ook met lange mouwen. Ik zou even rondkijken naar andere sites, ze zijn duur en mogelijk zijn ze ergens voordeliger, of een lelijk kleurtje in de korting ofzo.
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Ik zet die verwarming gewoon veel hoger in de woonkamer. 24 tot soms zelfs 26 als ik het koud heb. Voor anderen in mijn omgeving overigens niet aan te raden.

Veel laagjes. Dun dekbed bij IKEA gekocht voor op bank, moet ik nog testen. En inderdaad toch doorbloeding en ff wat doen, iets warms drinken of eten, toch even onder de douche, infrarood.

In ieder geval zorgen dat ik niet te koud word. Brrr.
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Bericht door slakkenhuisje »

Ik heb Mestinon of zoiets door prof V voorgeschreven gekregen. Super middel. Eindelijk kan ik 1x per week een klein rondje om mijn huis lopen en heb ik het ook minder koud.
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

O dat is fijn zeg die vooruitgang en het minder koud hebben. Ik mag niet meer naar dr. Visser van mijn huisarts dus......
Gebruikersavatar
dirk1950
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mei 2010, 14:42

Bericht door dirk1950 »

Ik heb van de week Bamigo shirts gekocht daar heb ik het ook niet koud in
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Thanks zal eens kijken!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik zie dat Bamigo van Bamboe is gemaakt ik vraag mij dan af of dat wel lekker warm is.
Gebruikersavatar
dirk1950
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mei 2010, 14:42

Bericht door dirk1950 »

Ik heb ze nu en zitten lekker heb het minder koud mijn helpt het wel
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Oke dat is fijn dat ze helpen. Ik heb wel thermohemden maar die zijn zo statisch nu al ook met gebruik wasverzachter.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Altijd koud hebben

Bericht door semma »

sterre schreef:Daar gaan we weer. Weer die eeuwige kou altijd ik ben er zoooooo klaar mee. Als het onder de 20 graden komt is het al misse boel. Ik zit hier nu met de kachel op 22 graden dus lijkt mij normaal sommige hebben hem nog lager maar dat red ik echt niet en een t-shirt met lange mouwen en twee truien aan blehggggg. Als ik inspanning lever dan heb ik het wel warm maar dat is juist het probleem ik kan niet de hele dag bezig blijven......om de kou te weren. Wat doen jullie hieraan? Bovendien heb ik weer erge haaruitval en overal jeuk over mijn lichaam net of je geprikt wordt door 1000 speldenprikjes de hele dag door. Sóchtends gaat de jeuk nog wel.
En bovendien zou ik ook graag eens leuke kleding dragen dan altijd die dikke truien niks aan.

Liefs,
Sterre
Jeuk... Ik heb een periode van lange krabsessies gehad. Is ongemerkt verdwenen en vermoedelijk terug te voeren op te veel suiker (zit immers overal door) en nog wat E-nrs. Maar je kan beter een schep gewone suiker nemen dan al die suikervervangers en light-produkten. Ook stevia is fout als je het in suikersterke concentratie gebruikt.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

sterre schreef:Ja Brandy dankjewel dat is inderdaad ook een goede. Gewoon kunnen zitten en effe de voetenzak induiken.

Ik zat ook meer te denken aan misschien iets om de doorbloeding beter te krijgen. Daar zit dan toch het probleem lijkt mij? Laatst zei iemand Ginko tegen mij ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?
Er is een "fietstrappers"-ding. Die zet je onder het bureau ergens tegenaan (onder tafel is wat lastiger) en dan je langzaam fietsen om in beweging te blijven en de doorbloeding te bevorderen. Bovendien kan je bureau-gym doen. Even stoppen op de computer en dan wat met je hoofd draaien, schouders rollen, armen zwaaien, taiie draaien, voeten optillen (of fietsen). Dat soort werk. Of ademhalingsoefeningen. Gewoon diep uitademen, inademen, kleine seconde vasthouden, diep uitademen, etc. Alles moet je l a n g z a a m en zo ontspannen mogelijk doen.

Op karate leerde ik: uitgaande beweging op de uitademing en ingaande op de inademing. Karate en alle buda-sporten gebruiken het lichaam als wapen en weten het dus efficiënt in te zetten.
Symmetrisch oefenen is daar ook belangrijk. Bij het onderdeel basisoefeningen wordt een stoot met de rechterarm opgevolgd door dezelfde stoot met de linkerarm. Dat geeft over de rug diagonale spierrekking. En meestal kruislingse beweging, dus diagonaal van achterwaartse linker hiel naar voorwaartse rechter vuist en dan van rechter hiel naar linker vuist. Geen hangend hoofd, die hangt alleen tijdens de formele begroeting en dat is ook niet echt hangen maar omlaag gericht. Niets hangt zomaar wat bij karate/tai chi/budo-sport.

Dus gewoon stoelgym doen door wat met je hoofd, schouders, armen, benen, tenen te bewegen, zowel links als rechts en als je het kan met tegenbeweging, bijvoorbeeld: beginnen met je handen op borsthoogte. De ene arm gaat naar voren en weer terug. Op het moment dat die arm terug gaat, gaat de andere arm naar voren. Dat doe je een paar keer, tenminste 2x allebei naar voren. Niet verder naar voren dan (redelijk) soepel gaat. En vanaf je stoel is het zoveel gemakkelijker om van de hiel op de teen en weer te terug te gaan. Paar keer beide voeten tegelijk en paar keer tegengesteld.
Het eigenlijke van de hiel op de teen en terug kon ik pas door tai chi, waar je leert met je zwaartepunt te werken.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

ariadne schreef:Sterre, een T-shirt is meestal van katoen, dat is koud. Een goed Thermo shirt met lange mouwen onder je kleren is warmer.
Verder geen strakke broek om je benen, dat is ook koud. Ik heb een warme legging aan en daar overheen een yoga broek die wat wijder is. Zo ontstaan er laagjes waartussen warme lucht kan blijven hangen. Ik vind het niet leuk om er altijd zo bij te lopen maar het is beter dan het koud hebben.
Dat koud hebben komt waarschijnlijk door te weinig bloed (volume). En je energie wordt voor andere dingen gebruikt dan voor jezelf warm houden.

Info over Ginkgo: https://www.orthokennis.nl/nutrienten/ginkgo-biloba
http://www.naturafoundation.nl/monograf ... iloba.html

Ik heb er geen ervaring mee. Wel voorzichtig opbouwen heb ik eens gelezen in verband met met mogelijke hoofdpijn.

Met 3 t-shirts van 100% katoen heb je ook laagjes en niet de irritatie van systhetische (meng)stoffen. En met een lange onderbroek, pyjama broek eroverheen, buiten de jeans eroverheen heb je nog meer laagjes.

Koud hebben komt door van alles tegelijk, zoals verlaagde lichaamstemperatuur, te weinig beweging, diepe kamer met de radiatoren maar aan één korte zijde, huis met koubrug en gewoon al zo lang chronisch ziek zijn terwijl de huisarts volhoudt dat er niets mis is en dan botweg de schildkliermedicatie verlaagt, zodat van alles extra kapot gaat.

Ginko helpt bij de hersendoorbloeding of zoiets. Is een tijd aangeraden, maar mijn complementaire huisarts raadde het weer af: inzichten veranderd.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

jhanne schreef:
sterre schreef:jhanne en die kriebelen niet joh van wol? Waar heb je deze gekocht? Wol lijkt mij enorm kriebelen. En ja ik leef bijna het hele jaar met de warmwaterkruik en mijn fleecedeken. Maarja als je eronder weg gaat dan is met een uur het effect weer weg. Hup kruip ik er weer onder. Irritant man haha.
''

geen idee meer, ik heb die dingen al zo lang, maar het zijn bijvoorbeeld deze:

http://www.zaailing.nl/joha-heren-onder ... quantity=1

Ik heb er twee, allebei herenversie/ Tshirt-model. Ik heb het voor de warm he, ik hoef echt geen V-hals met een kantje en spaghettibandjes :lol:
het is heel dunne tricotstof, zoals van een katoenen shirt, maar dan van merinowol ( die kriebelt niet) die heel fijn is gesponnen, heerlijk!

Ik koop het bij ecotex.nl (grootste herenmaat, want leggings zijn op knellen afgestemd en het is dus gewoon een lange herenonderbroek). Kocht ze eerst bij Living Crafts in Duitsland, maar zij bezorgen via DHL-internationaal, wat in Arnhem overschakelt naar DHL en DHL is gewoon een vervelende bezorger. Sinds kort post.nl ook. Je kan niet meer stilzwijgend een van hun pakketservice-punten opgeven, dat werkt alleen als de verzender een contract daarvoor heeft.
Inmiddels blijkt Living Crafts van de gelegenheid misbruik gemaakt te hebben door cookies accepteren op verplicht alles te accepteren te stellen of niets = geen toegang. Ok, dan geen toegang, doei.

Sterre, je weet wat bamboe is hè? Die harde stokken. Het lijkt erop dat in elk geval harde delen van bamboe gebruikt worden. Het wordt soepel gemaakt met zware chemische middelen. Vooralsnog is het geen natuurprodukt. Het is niet als linnen, waarvan de planten in de sloten te weken gelegd werden. Bamboehouten voorwerpen worden wel van de verhoute delen gemaakt: al die smalle stroken aan elkaar geplakt.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

sterre schreef:O dat is fijn zeg die vooruitgang en het minder koud hebben. Ik mag niet meer naar dr. Visser van mijn huisarts dus......
Jammer voor hem dat de Wet op de behandelingsovereenkomst van kracht is sinds 1995. JIJ bepaalt. Je wordt geacht mee te denken, te kiezen, te handelen. Om zinnige keuzes kunnen maken, moet de huisarts voorstellen doen en uitleg geven.

Ja, die Wet ging dus in per 1995. De huisartsen wisten dat, wij niet. Ik kwam het begin deze eeuw tegen toen ik wat anders opzocht. Was wel een mooie verklaring voor de omslag die in de jaren '90 plaats vond. Eind jaren '70/begin '80 werden ze opener, velen gingen er wat alternatiefs bij doen. En eind jaren '90 besefte ik dat bijna alles weer gesloten was. Zo hadden de huisartsen hier opeens geen voornamen meer. Ze gingen wel ongenood door met mij tutoyeren (toespreken van boven naar beneden) en daar heb ik korte metten mee gemaakt door consequent hun te gaan tutoyeren, terwijl ik gewoon een u-zegger ben. Moest je zien hoe snel het toen over was.
Plaats reactie