Warmte-intolerantie

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Warmte-intolerantie

Bericht door robin123 »

De lente is pas begonnen en ik ben al bang voor de zomer. Ik kan totaal niet tegen warmte boven 20 graden.
Als het buiten in de schaduw al 21 graden is (zie weerberichten), dan is het op mijn kamer die aan de zonkant staat minstens 23 graden met gordijnen een stuk dicht en de ramen open.

Ik heb even iets gedaan en het voelt alsof ik zwaar werk bij 30 graden heb gedaan. Zoiets dan.

Hebben jullie dat ook? Het stond wel in een lijst met symptomen, maar ik vraag me af jullie hier ook last van hebben en wat jullie er tegen doen?
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Warmte-intolerantie

Bericht door jhanne »

ik heb het wat minder dan jij, boven de 23 a 24 graden ging het vorige zomer mis.
oplossen kan ik het natuurlijk niet, maar blijf zoveel mogelijk in de schaduw en heb altijd een koud voetbad staan. Hiermee koelt het lichaam snel af. ( net als polsen onder de koude kraan). Ja en zo weinig mogelijk doen ....

heb wel de bof dat achtertuin en slaapkamer op het noorden zijn
Gast

Warmte-intolerantie

Bericht door Gast »

Ik kan ook absoluut niet tegen warm weer,de zomer is voor mij moeilijk..ook bij benauwd weer,dus hoge luchtvochtigheid,is een ramp,ben hartpatiënt en doe het dan rustig aan
Volgens mij kun je beter de ramen/ gordijnen dicht laten en als het afkoelt alles open zetten
Heb sinds een paar jaar een screen aan de zonzijde( beneden) ,helaas boven is dat niet mogelijk,maar heb wel in de woonkamer en slaapkamer een plafondventilator hangen,is ideaal! Maakt weinig lawaai,en op de laagste stand een zacht briesje, doe dit alleen bij temperaturen boven de 25 gr.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Warmte-intolerantie

Bericht door luipaardje »

Ik heb altijd moeilijkheden met de overgang van de seizoenen. In de winter gaat het daarna wel. Van warmte (ruim 20 graden of meer) krijg ik meer last. Ik sluit me aan bij de adviezen om de zon te mijden, ramen pas open te zetten als het afgekoeld is en je lichaam af en toe plaatselijk te koelen met water. Ik word nogal eens duizelig in warmte en dan helpt het vaak mijn nek te koelen.
Ik weet niet of een ventilator of airco een optie voor je is?
Gast

Warmte-intolerantie

Bericht door Gast »

Oja, gebruik ook hartmedicatie,om bloeddruk te verlagen,en met dat warmere weer gaat de bloeddruk nog meer omlaag( 98 bovendruk/ 60 onderdruk,daardoor kun je je ook niet lekker/ duizelig voelen,misschien moeten jullie ook een je bloeddruk meten?
Gebruikersavatar
haitaka
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jul 2013, 12:02

Warmte-intolerantie

Bericht door haitaka »

Ik verkies de winter. Vroeger kon ik 20 kilometer lopen zonder een druppel zweet af te vegen, nu begin ik al te zweten als ik de trap opga. Momenteel gaat het slecht, maar dat is meestal elk jaar als het seizoen van winter naar lente/zomer gaat.
Soms denk ik dat de interne thermostaat stuk is. Ik ben zeer gevoelig aan temperatuurschommelingen. Vorige maand 2 weken elke nacht wakker geworden batend in het zweet, zo erg dat ik me moet afdrogen en droge lakens nemen. Waarom dit gebeurt weet ik niet, de kamer temperatuur was 14 graden, daaraan lag het niet. Onder een deken krijg ik het snel te warm maar nu kan ik weer doorslapen zonder te overkoken.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Warmte-intolerantie

Bericht door robin123 »

ik heb wel een mobiele airco, maar dat ding maakt een herrie. Dan is de vraag: wat is beter: herrie en koelte of hitte en stilte? En in echte hitte haalt ie maar 6 graden eraf...
Ik denk dat ik wel naar een binnen-buiten unit uit ga kijken. Dan heb je het meeste geluid buiten. Alleen nog navragen of je zoiets zomaar aan de voorgevel mag hangen.

Voor nu zou een ventilator wel werken, maar daarvoor moet ik weer iemand de rommelzolder op sturen. Ik heb nu alles tegen elkaar open staan. Zorgt voor een zacht briesje.
Een plafondventilator lijkt me wel praktisch. Ik zou 'm al aan hebben bij 21 graden.

En ik heb nu wel een ideetje gekregen: voetbaden en polsen onder de kraan houden zijn voor mij onpraktisch. Maar ice-packs kunnen dat probleem oplossen.
Gast

Warmte-intolerantie

Bericht door Gast »

@haitaka: ik heb dat ook vaak,badend in het zweet wakker worden,ik heb het vaak al wanneer ik zo'n 10 minuten plat lig,dus niet als ik lees in bed,heel gek
Waarschijnlijk ook de lage bloeddruk,heb dan ook een iets hogere hartslag,wat je dan weer uit de slaap houdt....
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Warmte-intolerantie

Bericht door luipaardje »

Ice packs zijn misschien meteen weer wat erg koud. Een natte handdoek of washandje of zo kan al veel doen. Nou ja, gewoon proberen wat bij je past.
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Ik heb overall problemen met temperatuur. Zowel koud als warm.

Zo had ik het vroeger altijd echt heel erg koud, ook midden in de zomer liep ik liefst met een trui. Tegenwoordig is mijn temperatuursgevoel redelijk maar kan ik niet meer goed tegen de sauna / koud én warm, dit vanwege mijn gezichtshuid. Daar waar ik vroeger altijd lijkbleek zag en het koud had, heb ik tegenwoordig bij inspanning uiteindelijk last van teveel warmteontwikkeling.

Ik heb met periodes dat ik kan sporten en toen heb ik enkele jaren geleden juist last gekregen met dat ik heel erg warm dan wordt als ik eenmaal op gang kom terwijl ik het vaak koud en stijf heb in het begin.
Ik ga vantevoren douchen of in bad voordat ik ga sporten omdat mijn spieren/pezen of weet ik veel wat niet warm genoeg kan worden anders om goed te kunnen bewegen.

Ik heb zeer regelmatig 38 graden, vooral juist in de ochtend na het wakker worden maar ook op andere momenten.

Ik heb last van warmte aan mijn benen bij iets hogere temperaturen in bed. Op dit moment is alles stijvig wellicht vanwege wat activiteit in het weekend maar de warmte volgens mij ook. Dan kan ik weleens koud water bij de polsen gebruiken

Ik merk niet specifiek qua moeheid veel verschil bij warmte of koude. Wel heb ik andere klachten die gerelateerd zijn aan seizoenen, zoals droge lucht of hooikoorts die invloed hebben op moeheid.

Ik bleek voor mijn moeheid bepaalde gedachten aan te houden om te bepalen op welk moment ik het beste iets kan doen die overeenkomen met de resultaten m.b.t. fibromyalgie en temperatuurregelaars in de handpalmen en voeten die niet altijd goed afgesteld staan. Dat kan mijns inziens overeenkomen waarom ik soms wel of soms beter iets niet kan doen en sluit aan bij mijn rare temperatuursverhoging bijvoorbeeld in ochtend of wellicht de pijn in juist mijn voetzolen en soms handpalmen.
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Ik heb zonwerende jaloezieën en er zijn ook vaak goede (vaak wel ook dure) oplossingen voor de buitenkant van ramen om de zon tegen te houden. Raam heb ik bij hitte juist alleen 's nachts open voor het afkoelen en overdag wordt het daardoor bij mij juist warm. Ik heb ook een plafondventilator die ik soms gebruik.
Gast

Bericht door Gast »

Pfffttt a.s woensdag in binnenland misschien wel 28! graden!!!!
En dan weer al die juichende weerberichten aanhoren: het wordt fantastisch weer!! Zucht.......
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

Daar word ik ook zo gek van. "Het word mooi weer!" Nee, het word warm weer.

Gelukkig blijft trouwens de warmte 's nachts niet hangen, want dan is het hier in elk geval 10 graden of minder.

Ik heb wel wat ice-packs gekocht. Gewoon in een theedoek wikkelen en dan heb ik er lang plezier van.
Gebruikersavatar
haitaka
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jul 2013, 12:02

Bericht door haitaka »

@brandy Het is een mysterie. Soms gebeurt het ook dat als ik langer dan 10 minuten wakker lig ik het ontzettend warm krijg, wat inslapen dan weeral bemoeilijkt. Als ik al liggend tv kijk in de zetel treed dat normaal niet op, maar de laatste periode kwam die warmte rond een uur of 23. In bed slaap ik met meerdere lakens en deken, zo kan ik laagjes werken en beter doseren.
Momenteel is het 22 graden en ik zit met een pull aan... terwijl andere in zwemkleding rondlopen.
Gast

Bericht door Gast »

En ik heb het in huis nu 20 graden,en heb nu koude handen en voeten,wil wel onder mijn fleece deken kruipen,zo bizar,maar komt van de betablokkers, en syndroom van raynaud dus een doorbloedingsprobleem,en morgen veel warmer en dan functioneer ik ook niet :?
Plaats reactie