Gezocht: goed boek over werking van hersenen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Gezocht: goed boek over werking van hersenen

Bericht door robin123 »

Het gaat op dit moment met mij cognitief heel slecht en ik wil graag onderzoeken hoe mijn hersenen werken. Wat zijn typische signalen van afbraak? Wat kan ik er tegen doen?

Ik weet natuurlijk de basics wel, maar ik wil verder op de inhoud ingaan om te kijken of ik iets kan veranderen aan mijn cognitieve en geheugenproblemen.

Ik hoop dat iemand me een goed boek aan kan raden.

Alvast bedankt!

Gr. Robin
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Gezocht: goed boek over werking van hersenen

Bericht door plassterk »

Ja goed initiatief, Laurens wilde natuurlijk een aantal maanden geleden ook weten hoe hij zich cognitief kon verbeteren en ik wil dat ook ontzettend graag.
Veel is natuurlijk nog onbekend helaas.
Maar is het de bloedtoevoer naar de hersenen, is het neuroinflamatie, zijn het die gliacellen, cytokinen, die zorgen voor de cognitieve problemen. Zoveel mogelijkheden.
Ik weet zelf geen boek, maar succes er mee
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Gezocht: goed boek over werking van hersenen

Bericht door robin123 »

Ik ben dus in elk geval niet de enige die hiermee zit. Zelfs bij reguliere behandelingen word hier geen aandacht aan geschonken. In de literatuur over ME ook niet.
Het is vooral de vraag: is er iets te veranderen aan de situatie en waar begin je?
Het probleem is ook nog eens dat je met ME moeilijk prikkels kunt verwerken. Dus zou je een training starten, dan betekend dat veel nieuwe prikkels.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Gezocht: goed boek over werking van hersenen

Bericht door agnes »

Hoi Robin,

Volgens berichten in de media is het boek "Je bent je brein"van Dick Swaab een heel goed boek. Afgelopen week las ik over een nieuw boek van André Aleman "Je brein de baas". Volgens hem kan je je brein veel meer zelf beïnvloeden dan gedacht wordt. Uit een recensie op bol.com ....: neuropsycholoog André Aleman neemt het op voor het bewuste denken. Hij laat aan de hand van de nieuwste inzichten uit de hersenwetenschap zien dat het menselijk bewustzijn wel degelijk ons gedrag stuurt. Wat je doet en wie je bent, heeft veel te maken met wat je denkt en wilt. Sterker nog, we kunnen bewust ons eigen denken en doen beïnvloeden om onze doelen te bereiken. Hoewel onbewuste processen zeker een rol spelen, laat Aleman zien dat bewust denken onbewuste processen in goede banen kan leiden...."
Ik heb geen van beide boeken gelezen, maar je zou het kunnen proberen. Omdat je graag iets wil veranderen lijkt (zo op het eerste gezicht) het boek van André Aleman het meest interessant.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Gezocht: goed boek over werking van hersenen

Bericht door robin123 »

Bedankt voor de tips. Ik ga de boeken eens opzoeken en sowieso verder met het kijken naar de mogelijkheid om mijn miserabele cognitieve toestand te verbeteren.
Plaats reactie