Hyperventilatie en hartkloppingen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eline1
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 okt 2013, 19:37

Hyperventilatie en hartkloppingen

Bericht door eline1 »

Hallo,

Sinds een aantal dagen heb ik erg last van hartkloppingen. Vooral snachts waardoor ik niet in slaap kom.
Deze week bij de dokter geweest hartfilmpje gemaakt en was alleen te zien onregelmatige hartslag met inademen. Maar dat schijnt normaal te zijn bij jongvolwassenen zei de huisarts.
Vanacht weer heel erg last gehad en vanochtend weer geweest. Bloeddruk goed, hartslag goed.
Alleen zuurstof te hoog. De huisarts denkt dat ik last heb van hyperventilatie dus dat ik te snel adem en hierdoor komen dan ook de hartkloppingen.
Ik voel me alleen erg benauwd op het momenten weet ook niet goed hoe ik normaal moet ademen. Het gaat niet echt natuurlijk.
Hebben jullie hier ook last van en is dit ook een symptoom van ME?
In januari ga ik naar dokter visser toe. Weet iemand van jullie of hij ook hyperventilatie behandeld want het is echt heel vervelend.

Lieve groetjes
Gast

Hyperventilatie en hartkloppingen

Bericht door Gast »

Hoi Eline,
Je kunt via je huisarts vragen of hij je wil verwijzen naar een fysiotherapeut die hyperventilatie behandelt
Je leert dan idd op een juiste manier hoe je moet ademhalen
Als je leest over chronische hyperventilatie zul je zien dat je erg veel klachten kunt krijgen van een verkeerde manier van ademhalen,met idd hartkloppingen
Die hartkloppingen en misschien overslagen zijn onschuldig,maar nachts voel je dit vaak veel erger,helemaal als je je daar op focuset...en dan is het cirkeltje rond......
Gebruikersavatar
iensje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jul 2016, 16:24

Bericht door iensje »

Hoi. Hyperventilatie, daar is onderzoek voor nodig om dit vast te stellen! Erg makkelijk om te zeggen dat dit het is, maar is het ook zo. Alleen een hartfilmpje kan dit niet aantonen. Je kan een doorverwijzing vragen bij je huisarts. Misschien kan je ook dr. Visser mailen en dit uitleggen en vragen of, als er eerder een plekje vrij komt je eerder mag komen. Hartkloppingen kunnen bv ook komen van een schildklier die niet goed werkt, maar dan heb je meer symptomen dan hartkloppingen alleen. In ieder geval sterke en succes
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Bij mij zijn het signalen dat het niet warm genoeg is. Zweten kan ook een zo'n signaal zijn.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

hm, ik heb als puber na een aanranding hyperventilatie gekregen, heel eng, of je dood gaat. Door de jaren heen leek dat over te zijn gegaan. Maar het bleek zich tot chronische hyperventilatie te hebben ontwikkeld. in die tijd was dat nog grotendeels onbekend bij de dames en heren doktoren.

Toen ik 15 jaar geleden met ME crashte en bedlegerig was ( met alle ons zo welbekende klachten) heeft een oplettende fysiotherapeute me op het spoor gezet.

Ik ben toen op internet gaan zoeken. De klachten en ademhalings-rarigheden zijn heel herkenbaar als je dat hebt. Vooral dat gevoel van eh...je hebt het benauwd, en dan neem je een hap lucht, vooral met de bovenkant ( het typerende sternale heffen) maar het helpt niet en dan moet je zuchten. wat mensen de opmerking kan ontlokken:" zit toch niet altijd zo te zuchten"
Ook het zelf tellen van het aantal ademhalingen in rust kan een goede indicatie zijn

Ik kon toen kiezen uit de methode hyperven en eh...even zoeken ...Buteyko.

Ik heb een half jaar hyperven gedaan, het werkte, een half jaar later nog eens een periode van een maand of drie.
Huisarts heeft toen ook bloedwaarden getest en die waren inderdaad verbeterd ( ik had toen een heel inschikkelijke huisarts)

sinds die tijd is mijn ademhaling altijd heerlijk rustig en normaal gebleven. ( behalve dat ik nu dus 's nachts nogal eens lig te overademen, maar overdag is het OK)

eerlijk gezegd dacht ik 15 jaar geleden dat al mijn klachten ( de MECrash bedoel ik) daarmee samenhingen en had ik nooit verwacht dat ik weer, en erger te bed zou geraken. :cry:
Plaats reactie