al maanden brok in keel gevoel

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

"waarna hij zich direct mengde in het gesprek en doodleuk zei dat dat allemaal psychisch was. De hufter!"


Laat hem naar de hel lopen!

Sterkte, allen!
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Vergroeide vingergewrichten heb ik helaas ook en vergroeid bindweefsel op de pezen van mijn hand.
Dat speelt idd. Af en toe op.
Komt meestal voor bij mensen voor van boven de 50.
Dat is de ziekte van Dupuytren. Daar is nooit een aanwijsbare oorzaak voor gevonden.
Komt soms net als ME meerdere keren in één familie voor.
Mijn moeder mijn zus hebben het ook.
Het is niet ernstig,alleen vervelend en lelijk maar stelt niets voor vergeleken bij ME.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ah, thanks voor de info!
Life smells...
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Tijdens het reumaonderzoek zijn er zelfs röntgenfoto's van gemaakt maar het was niet te zien op de foto's (omdat het bindweefsel is).
De arts zei niet te weten wat het was maar wist wel te vertellen dat het niks ernstigs was.???
Veel mensen hebben het (Let er maar op bij mensen boven de 50, je ziet het best vaak) meestal knobbeltjes op de vingergewrichten, de bindweefselstrengen op de handpalm vallen minder op.
Soms is een operatie nodig als de hand niet meer strekken wil maar dat helpt meestal tijdelijk omdat het vaak weer terugkomt.
Het begint meestal met een pijnlijke plek (kleine plaatselijke ontsteking) waarna bindweefsel vreemd begint te groeien en een bult of streng vormt.
Vroeger wel koetsiershanden genoemd. (vanwege de gekromde handen, alsof je de teugels nog vast had).
Van het kromtrekken van mijn handen heb ik gelukkig (nog) geen last.
Gebruikersavatar
lindie
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 dec 2014, 12:57

Bericht door lindie »

asje schreef:
lindie schreef: ...helaas zijn er ook vingergewrichten die vergroeid en
rood zijn en die zijn altijd pijnlijk....
Maar dat is reumatisch (dus erkend), gebeurt daar niets mee?
tja , ik denk zelf dat het Artrose is ( wat ook een vorm van reuma is natuurlijk ) , jaren geleden en dan bedoel ik zeker 15 ben ik daar al mee naar de reumatoloog geweest....men had het toen over knuckle pads want in het bloed was niks te zien..nu denk ik idd dat ik maar weer eens ernaar moet laten kijken en heb het eigenlijk nog niet gedaan omdat ik denk dat men er toch niks mee kan...toch ?

Greetz
Lindie...
it"s better to burn out then to fade away....except I am out of fuel ....damn
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik leer net hierboven van NO wat het is en dat als je vingers te krom gaan staan, een operatie kan, die vaak tijdelijk helpt ... ik geloof toch dat dat ook kan bij artrose (dacht eerst niet). Maar ja, dat of pijnstillers, veel meer is er niet aan te doen lijkt me.
Life smells...
Gebruikersavatar
iensje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jul 2016, 16:24

Bericht door iensje »

Hoi, ik lees dit nu pas. Brok in keel, wordt ook wel globus hysterica genoemd, of te wel psychisch. Lees nog even door. Ik had het ook heel naar en vevevelend. Mijn ha prikte op schildklier, niets afwijkends...... kwam bij pvm en hij zei, volgens mij je schildklier. Hij prikte ook antistoffen schildklier en bingo, anti stoffen aanwezig en een te lage waarde van ft4, ondanks normaal waarde tsh. En dat laatste is het enige wat een huisarts onderzoekt. ik kreeg schildkliermedicatie en brok in keel verdween binnen een week of 2. Heerlijk was dat. Zo gauw ik nu hier weer last van heb laat ik de waardes ondrzoeken, 9 vd 10 keer is mijn ft4 weer naar beneden. Ik merk het dan ook in meer moe, koud en aankomen in gewicht en kraak stem.
Huisarts zal dit niet erkennen, internist ook niet, voor hen geldt alleen het protocol vd tsh waarde. Dr V. Loon herkende en erkende dit wel en PvM dus ook.
Gebruikersavatar
lindie
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 dec 2014, 12:57

Bericht door lindie »

nou , late reactie...sorry .
maar nu is wel duidelijk wat er aan de hand is,blijkt dat ik ook polyartrose heb
en wel in zowat alle gewrichten artrose en dus ook in nek.door vergroeiing drukt gewricht tegen slokdarm en ontstaat er een brok in de keel gevoel....
ppppfffffffff :cry:
it"s better to burn out then to fade away....except I am out of fuel ....damn
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Lindie, artrose in bijna alle gewrichten, wat een ellende! Heb je veel pijn?

Sterkte, Ariadne
Gebruikersavatar
lindie
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 dec 2014, 12:57

Bericht door lindie »

heey dankje...
op het moment valt het mee, het gaat erg op en neer, er zijn goede en minder goede periodes en hoop dat dat voorlopig ook zo blijft... ik moet nog tijdje mee
dan bedoel ik dat ik hoop dat het niet veel erger wordt..
thanx voor het meeleven .
:D :D

Lindie.
it"s better to burn out then to fade away....except I am out of fuel ....damn
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Vorig jaar zag ik een vlog waarin iemand vertelde dat hij goede baat heeft bij moringapoeder. Zonder komt hij om van de pijn door artritis. Later heeft hij er nog een video aan gewijd. Het blijkt om poeder van boomblad te zijn, waarin een heleboel nutriënten zitten. Het is wat breder dan je normaal binnen krijgt.

Vanwege beginnende artritis door hypertonie heb ik aan de complementair arts gevraagd of het zin had om dit te gaan slikken en of dat verantwoord was. Ja en ja. Het helpt bij mij dus ook om het niet groter te laten worden dan strikt nodig is. Het is wel weer een dure pot supplementen erbij.
Plaats reactie