Syndroom van Gilbert zijn er hier veel mensen die dit hebben

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Syndroom van Gilbert zijn er hier veel mensen die dit hebben

Bericht door jayz »

Hoi,

Ik heb echt al heel lang cvs/me en na een lange tijd van wat beterschap, gaat het sinds een paar maanden weer wat minder.
Mij viel op dat ik geel begon te zien en mijn vriendin zag dit ook, zonder dat ik hier zelf over begon.

De huisarts zag het ook en heeft bloed afgenomen, daar kwam uit dat mijn bilirubine verhoogd was. Verder was alles goed. Volgens hem kon het geen kwaad en had niemand er last van. Hij had t zelf ook zei die.

Ik vind het zelf wel heel frappant dat ik geler zie als ik me slechter voel. Wat in mijn optiek zegt dat ik mijn lichaam wat vergiftig en minder goed kan ontgiften.
Verder vind ik het gek dat mijn bloed al heel vaak gecontroleerd is en dit er nu pas uit komt.

Als ik op internet lees wat voor een klachten een hoop mensen hebben dan komt dat helemaal overeen. Van dus extreme vermoeidheid, hoofdpijn, wazig voelen tot extreme intolerantie voor alcohol. Een half glas gaf me onlangs al een paniekaanval!

Zijn er hier meer mensen die dit syndroom hebben?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Syndroom van Gilbert zijn er hier veel mensen die dit hebben

Bericht door asje »

Ik ken het zelf niet. Maar als je wat geel ziet, is het op dat moment dus wat erger en zal het er eerder uitkomen. Daarnaast word je nooit op alles getest, dat is onmogelijk met de meer dan 10.000 ziektes/aandoeningen die bestaan. Het is erfelijk zag ik, maar mss kan het ook ontstaan bij ME door alle functiestoornissen (?).
Life smells...
Gebruikersavatar
jkieboom
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2010, 21:43
Locatie: Dordrecht

Bericht door jkieboom »

Hoi Jayz,

Ook hier de diagnose syndroom van Gilbert.
Mijn bloedwaarden op dat gebied (lever) zijn zo goed als altijd verhoogd.
Toen ik deze diagnose zo'n 20 jaar terug kreeg was er bijna geen info te vinden. Tegenwoordig is er op internet veel meer goede info over te vinden.
https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/ ... Amo68P8HAQ

"Het Syndroom van Gilbert is een erfelijke aandoening die vrij veel voorkomt. Ongeveer 1 op de 20 mensen heeft dit syndroom. Slechts 1 op de 3 mensen met deze aandoening heeft ook echt klachten. Het syndroom van Gilbert (het verhoogde bilirubine gehalte in het bloed) is in alle gevallen onschuldig."

Vriendelijke groet,
John
Kwaliteit van leven, binnen mijn grenzen dankzij Neuro Stimulatie therapie !!
Gebruikersavatar
oscar22
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2017, 11:46

Bericht door oscar22 »

Ik heb het ook. Volgens mij kan het niet echt veel kwaad. Ik heb vroeger gedronken en kon daar redelijk goed tegen. Nu sinds ME niet meer. Maar ik denk wel dat je wat meer hebt dan alleen het syndroom van Gilbert..groetjes
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Bijna alle ME-ers hebben sowieso al een alcoholintolerantie.
Life smells...
Plaats reactie