Neurologische klachten

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boontje
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jan 2017, 13:48

Neurologische klachten

Bericht door boontje »

Ik vroeg me af met wat voor neurologische klachten je te maken kunt krijgen als ME'er?

Zelf was ik gisteravond op de huisartsenpost omdat slikken niet meer ging. Ik heb al een paar dagen dat mijn tong niet meer precies slikt zoals ik t wil maar gister ging het echt voor het grootste deel niet. Mijn eten zakte niet goed en ik maakte speeksel aan alsof iemand de hele tijd chocola voor mn neus hield. Toen heb ik dus maar gebeld, maar uit de neurologische quicktests kwam niks afwijkends, zoals altijd. Alleen hoge bloeddruk, zoals ik tegenwoordig ook altijd heb.

Hoe dan ook, ik voeg me af of dit past bij ME of dat ik hierdoor toch moet denken aan een differentiële diagnose. Ik ben nog niet zeker of ik ME heb, woensdag eerste afspraak in het ME MC. Maar ik ben sowieso wel benieuwd wat voor neurologische klachten je allemaal kunt verwachten. Tot nu toe bleven die geloof ik beperkt tot pijn in gewrichten en ruggenwervels, en cognitief/neurologisch dat ik van alles vergeet en niet op woorden kom, dyslectisch word.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Neurologische klachten

Bericht door agnes »

Dag Boontje.

Wat jij beschrijft lijkt me niet bij ME passen. Kaart het voor de zekerheid woensdag aan als je bij het ME MC bent.
Zover ik weet zijn de neurologische problemen die je kan krijgen pijn in spieren/gewrichten, vergeetachtig (cognitief minder), niet op woorden kunnen komen, duizeligheid (vaak ook met POTS of orthostatische intolerantie). Uiteraard ook extreme vermoeidheid na een relatief geringe inspanning (post exertionele malaise ofwel PEM genoemd ; in het Nederlands inspanningsintolerantie) en het onvermogen om activiteiten uit te breiden (leidt tot een terugslag).

Misschien zijn er andere mensen op het forum die dit lijstje kunnen aanvullen.

Sterkte woensdag.
Misschien zijn er anderen die meer neurologische klachten kennen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Neurologische klachten

Bericht door asje »

ME is een neurologische ziekte. Alle klachten staan precies beschreven in de ICC: http://www.me-cvsvereniging.nl/criteria ... teria-2011

Die speekselvloed heb ik ook soms, maar van slikklachten hoor je niet veel. Je schrijft over je tong, hoe gaat 't dan precies?
Life smells...
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Neurologische klachten

Bericht door NooitOpgeven »

Helaas heb ik ook heel af en toe slikklachten of veel speeksel aanmaken. Soms blijft mijn neus lopen, echt stralen terwijl ik niet verkouden ben.
Maar alle klachten komen en gaan en kunnen soms jaren weg blijven.
Nu is het weer jeuk en pijn over mijn hele lichaam (ook niet de eerste keer) en krabben veroorzaakt rode bultjes en nog meer jeuk.
Ik besteed er geen aandacht aan want het gaat toch vanzelf weer weg.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Neurologische klachten

Bericht door asje »

NO, hoe gaat dat dan precies met slikken?
Life smells...
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Neurologische klachten

Bericht door NooitOpgeven »

Asje. Het lijkt er op dat mijn keel wat gezwollen is waardoor slikken moeilijk gaat. Nou moet ik wel zeggen dat ik vroeger astmatische bronchitis had en daar ook wel e.e.a. aan over gehouden. heb.
Zoals extreme kattenallergie en een beetje stofallergie. Een uurtje op bezoek in een kattenhuis betekent voor mij: geen lucht meer krijgen, rode gezwollen ogen en dagen rauwe slijmvliezen.
Maar de slikproblemen af en toe is wel van de laatste jaren.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Neurologische klachten

Bericht door asje »

Ah oké, thanks.
Life smells...
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Neurologische klachten

Bericht door anne-sophia »

Hai Boontje

Ik heb vooral last van spasmen aan de linkerkant van mijn gezicht. Mijn hele linkergezichtshelft krijgt dan een soort epilepsie lijkt het wel. Onophoudelijk trillen. Ik zie er dan echt heel raar uit. Het komt het gaat. Aanval duurt van minuten tot uren. Dan vaak een paar dagen/weken achter elkaar om dan weer maanden weg te blijven.
Gebruikersavatar
boontje
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jan 2017, 13:48

Bericht door boontje »

Bedankt voor alle reacties! Afgelopen week was ik erg ziek, vandaar de late reactie.

Hoe het voelt met slikken: alsof het plaatselijk verdoofd is. Ik weet nog dat ik eens voor een knie operatie een lokale verdoving had. De chirurg vroeg me om mijn been op te tillen en ik dacht dat ik dat deed, maar in werkelijkheid gebeurde er niks. Zo met slikken ook, ik stuurde mijn tong aan maar die deed niks, voor 70% ofzo, alleen aan de buitenkanten slikte ie wel. Ik was bang s nachts te stikken.

In het ME medisch centrum zei mevrouw Ve dat ze diverse neurologische klachten horen en hier niet van stond te kijken. (Het was trouwens wel kapot vermoeiend om naar dat centrum te gaan zeg, moest er een paar dagen van bij komen en dan had ik nu alleen nog maar gesprek en reactietest.)

Nu gaat het gelukkig wel weer met slikken. Nu heb ik vooral last van mijn hart, die racet als een malle.
Gebruikersavatar
boontje
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jan 2017, 13:48

Bericht door boontje »

@Agnes dank voor je aanvulling. De klachten die jij noemt zijn echter allemaal cognitief van aard. (En die heb ik overigens ook allemaal...) Heeft allemaal te maken met je cognitieve functioneren. Uiteraard komen die klachten door disfunctie in de hersenen.

@Anne Sophie wat naar dat je zo'n last hebt van uitval in je gezicht :( Ik had in het voorjaar last van een trillend ooglid. Dat vond ik al irritant. Lijkt me naar als dit nog erger is.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

boontje schreef:@Agnes dank voor je aanvulling. De klachten die jij noemt zijn echter allemaal cognitief van aard. (En die heb ik overigens ook allemaal...) Heeft allemaal te maken met je cognitieve functioneren. Uiteraard komen die klachten door disfunctie in de hersenen.

@Anne Sophie wat naar dat je zo'n last hebt van uitval in je gezicht :( Ik had in het voorjaar last van een trillend ooglid. Dat vond ik al irritant. Lijkt me naar als dit nog erger is.
Echt álle of sloeg je er een paar over?
Plaats reactie