Hyperventilatie of niet?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rsca
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 feb 2015, 15:29

Hyperventilatie of niet?

Bericht door rsca »

Sinds vrijdag is er bij mijn al zo lange lijstje met symptomen weer eentje bijgekomen.

Ik had een echte rotdag, ben in een huilbui uitgebarsten en nadien was ik kortademig en kon ik moeilijk praten.

Eerst dacht ik dat ik me te veel had opgejaagd en probeerde ik te gaan slapen. Uiteindelijk ben ik diezelfde nacht nog naar de dokter van wacht gegaan. Daar was de diagnose hyperventilatie.

Nu duurde dat tot gisterenavond. Vanmorgen was alles in orde. Maar zonet is het terug begonnen.

Herkenbaar voor iemand toevallig?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Hyperventilatie of niet?

Bericht door asje »

Dit soort diagnoses worden met de natte vinger gesteld hoor. Een rotdag + huilbui kan je goed uitputten. Slapen is er dan niet bij, je moet dan éérst helemaal rustig worden. Kortademigheid/moeilijk praten is nog geen hyperventilatie-aanval, meer een vrij gewoon iets bij uitputting bij ME. Een HV-aanval = een paniekaanval, je bent dan heel erg in paniek en hebt 't gevoel dat je er in stikt.

Maar zelfs al het zó was (gebeurt ook gemakkelijker bij ME), is het niet iets wat hoeft te blijven. Als je eenmaal weet dat het niet ernstig is, kun je het wel beheersen; zodra je zoiets voelt - pas op de plaats, rustig ademen en kalmeren net zolang tot het weer over is. Ik kreeg het in een foute/uitputtende situatie, herkende het van een vriend die het had en kon het zo binnen no-time beheersen. Nooit meer last van gehad.
Life smells...
Plaats reactie