spierspanning en ketanest

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

spierspanning en ketanest

Bericht door agnes »

Ik heb een hoge spierspanning en dat beinvloedt mijn energie nadelig. Met een lagere spierspanning kan ik iets meer en/of voel ik me minder moe.
Dr. Visser vertelde dat een infuus met Ketanest (een middel dat voor pijnbestrijding gebruikt wordt) ook tot minder spierspanning leidt bij sommige ME patienten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Zijn er bij jullie ook andere manieren bekend om minder spierspanning te krijgen?
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

spierspanning en ketanest

Bericht door huppelepup »

Ja ik doe dry needling. Dit helpt mij wel goed.
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

spierspanning en ketanest

Bericht door anne-sophia »

Hai Agnes,

IK vind het interessant wat je schrijft. Ik heb nog nooit van een hoge spierspanning gehoord. Kun je me vertellen wat dat is en hoe Dr. Visser dat meet? IK zal er ook even op googlen. Ik merk dat ik zelf vaak aangespannen ben. Dan merk ik ineens dat ik mijn kaken heel hard dichtgeklemd heb (zonder dat ik daarvan bewust was) of dat ik de spieren in mijn benen en armen heel erg aangespannen heb. Door er bewust van te zijn, kan ik dan ook ontspannen, maar het probleem is, dat ik me meestal dus helemaal niet bewust ben van het aangespannen zijn. Maar wellicht beschrijf ik hier een heel ander fenomeen dan hoge spierspanning?

Ik hoop in ieder geval dat hier wat goede tips krijgt, zodat je wellicht een klein beetje fitter wordt.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Hoi Anne-Sophia,

Wat je beschrijft is precies mijn ervaring met hoge spierspanning. In het verleden heeft een keuringsarts me al eens gezegd dat ik ontspanningsoefeningen moest doen (deed ik al). Soms merk ik dat ik na een ontspanningsoefening ook minder spierspanning heb. Mijn indruk is dat naarmate ik meer vermoeid ben de spierspanning meer is.
Een paar jaar geleden had ik een hoge dosis Tranxène (een benzodiazepine) en merkte dat ik meer energie had. Ook merkte ik dat hoofdpijn door spierspanning verdwijnt als ik een hogere dosering benzodiazepine gebruik. Alleen mag je benzodiazepine (je pammetjes, bijna allemaal eindigen ze op pam zoals lorazepam, diazepam, nitrazepam) maar korte tijd gebruiken in verband met risico op verslaving.
Dr. Visser heeft bij mij geen spierspanning gemeten. Er zijn vast wel manieren waarop je dat kan vaststellen, maar hoe weet ik niet. We hadden het er telefonisch over n.a.v. mijn ervaring dat minder spierspanning tot iets meer energie leidt. Toen kwam hij met de mogelijkheid van ketanest via een infuus. Dat had hij bij een stuk of 20 mensen gedaan, zo zei hij.

Sommige mensen hebben volgens dr. Visser ook baat bij Baclofen (een middel tegen reuma) maar dat zou je niet langdurig moeten gebruiken en er zit een risico op verslaving in bij langdurig gebruik.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

agnes schreef: Met een lagere spierspanning kan ik iets meer en/of voel ik me minder moe.
Kan het ook zijn dat als je iets meer kan/je minder moe voelt je daardoor minder spierspanning hebt, dus dat 't andersom is?

Ik had vaak spierspanning in één been. Toen ik magnesium begon te gebruiken, om een andere reden, werd dat duidelijk minder! Maar je leest er nooit iets over, wel dat het helpt bij (nachtelijke) spierkramp (heb ik ook gemerkt).

Ik kijk altijd eerst even naar voeding/een supplement, àls zoiets helpt lijkt het me toch beter dan weer een middel erbij.
Life smells...
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Hoi Asje,

Ik heb niet de ervaring dat het andersom is, maar ik sluit niets uit.
Inderdaad, heb ik ook liever een voedingssupplement. Een infuus met een zware pijnstiller die hopelijk ook spieren ontspant, is niet niks.
Ik ga de magnesium van het Kruidvat proberen. Is ook lekker goedkoop.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Men zegt dat je bepaalde vormen van magnesium moet nemen, maar je kunt natuurlijk de goedkopere proberen, wie weet. Ik heb er één met verschillende vormen eindigend op -aat, kun je nog proberen als de goedkopere niet werkt :)
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

spierspanning en ketanest

Bericht door ariadne »

huppelepup schreef:Ja ik doe dry needling. Dit helpt mij wel goed.
Ik heb gelezen dat dat zwaar is voor mensen met weinig energie, hebben ze wel ontspannen spieren, maar geen draadje enrgie meer. Is jouw ervaring anders?

Ariadne.
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

spierspanning en ketanest

Bericht door anne-sophia »

Interessant dit. Wellicht ook eens magnesium gaan proberen. Dankzij dit topic heb ik er de laatste dagen weer extra op gelet en dan valt het me op dat mijn spieren gewoon IEDERE keer! aangespannen zijn en dat ik ze wel kan ontspannen, maar dat ik dat dus bewust moet doen. Dank aan jullie dat ik hier weer even van bewust ben.
Gebruikersavatar
robijntje
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jul 2013, 14:32

spierspanning en ketanest

Bericht door robijntje »

Ik heb van de huisarts diazepam voor de spierontspanning. De spieren in mijn nek willen als ik (te) veel gedaan heb nog wel eens vast gaan zitten. Een halve tablet diazepam helpt verkrampen en daardoor veel pijn voorkomen.
Magnesium zit ik nog weer over te twijfelen om het weer te gaan gebruiken. Toen ik het een paar jaar geleden gebruikte merkt ik er niks van maar omdat ik best veel vitamine D slik zou het goed kunnen zijn om tekorten te voorkomen.
'Het leven kan pas zingen als het ritme goed is.'
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

spierspanning en ketanest

Bericht door asje »

Robijntje, welke magnesium had je eerst?
Life smells...
Gebruikersavatar
robijntje
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jul 2013, 14:32

spierspanning en ketanest

Bericht door robijntje »

Een citraat vorm volgens mij, dat was nog wel voordat ik echt onderuit ging en thuis kwam te liggen.
'Het leven kan pas zingen als het ritme goed is.'
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

spierspanning en ketanest

Bericht door asje »

Hm, dus wel een goeie vorm. Als je 't weer gaat proberen kun je er mss één nemen met meer vormen eindigend op -aat, mogelijk werkt dat beter.
Life smells...
Gebruikersavatar
robijntje
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jul 2013, 14:32

spierspanning en ketanest

Bericht door robijntje »

Of het deed wel wat, maar merkte ik daar niet direct wat van. Ga er nog even op broeden, heb al genoeg pillen (vind ik zelf) en zomaar nog meer slikken heb ik niet zoveel zin in.
'Het leven kan pas zingen als het ritme goed is.'
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Hoi Robijntje,

Ja, diazepam helpt inderdaad goed. Het is echter een van de benzodiazepinen en die kan je beter niet langer dan ca. 2 weken gebruiken. Anders loop je op termijn risico op verslaving en dat betekent een verhoogd risico op geheugenproblemen en dementie.


Agnes
Plaats reactie