Blaas functioneert niet goed. Herkenbaar?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Blaas functioneert niet goed. Herkenbaar?

Bericht door anne-sophia »

Hallo leute,

Sinds een week of drie heb ik heel veel moeite met plassen. Ik moet naar de wc, ga zitten en dan duurt het echt 20 seconden of soms nog langer voordat ik kan plassen. Ik moet dan hevig nadenken welke spieren ik moet aanspannen of ontspannen om überhaupt te kunnen plassen.

Ook is het heel moeilijk mijn blaas helemaal leeg te plassen. Zodra ik mijn broek aanheb, moet ik alweer.

Tot een week geleden had ik helemaal geen pijn bij het plassen en ook geen pijn in mijn buik. Het niet kunnen plassen was twee weken lang het enige probleem.

Een week geleden kreeg ik echter ook hevige buikpijn en weer koorts (maar ja, dat heb ik sowieso vaak). Ik blijk nu een blaasontsteking te hebben en krijg antibioticum.

Volgens mijn uroloog (die heb ik omdat ik ooit drie nieroperaties had) was de blaasontsteking eerst en kon ik daardoor daarvoor ook al moeilijk plassen. Maar ik denk echt dat hij het omdraait.

Ik kon eerst niet plassen en omdat dat twee weken zo moeilijk is gegaan, hebben zich bacteriën kunnen vormen en kreeg ik blaasontsteking. Mijn angst is dus ook dat de antibioticum waarschijnlijk wel zal helpen, maar dat de oorzaak van het probleem niet verholpen is en ik over 3 weken weer hetzelfde probleem heb.

Ik heb al zo vaak blaasontsteking gehad en daarbij heb ik nooit al twee weken eerst zo´n probleem gehad met plassen.

Mijn vraag dus: Is een niet-goed-functionerende blaas iets wat jullie ook bij de ME-klachten kunnen plaatsen. Mijn gevoel is dat ik gewoon helemaal uitgeput ben (zit in slechte fase) en dat daarom ook de spieren van mijn blaas niet meer goed functioneren. Maar misschien is dit ook onzin.

Mijn vraag dus: herkent iemand dit? En zo ja, wat helpt?

Groet uit een regenachtig, tropisch Berlijn.
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Blaas functioneert niet goed. Herkenbaar?

Bericht door NooitOpgeven »

Teveel plassen, te weinig plassen, niet kunnen plassen. Ontlasting net zo afgewisseld met diarree. Wat er tegen helpt? Gewoon rust, nog rustiger aan doen en het gaat na een poos weer over. Geldt voor bijna alle ME klachten.
Gast

Blaas functioneert niet goed. Herkenbaar?

Bericht door Gast »

@Anne-s,
Google eens op IC=interstitiële cystitis,komt vaker voor bij reuma
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Blaas functioneert niet goed. Herkenbaar?

Bericht door leena »

Neem je bepaalde medicatie die dit als bijwerking kan hebben?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Blaas functioneert niet goed. Herkenbaar?

Bericht door asje »

Het vaak moeten hoort echt bij ME, niet zozeer door de spieren zelf maar door de ontregeling in de hersenen (waar het functioneren van je organen vooral wordt geregeld). Hoe slechter, korter geslapen of hoe meer over je grens, hoe erger. Maar het niet kunnen, ken ik niet.
Life smells...
Gebruikersavatar
me
Beginner
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jun 2015, 14:39

Blaas functioneert niet goed. Herkenbaar?

Bericht door me »

Herkenbaar. Vaak plassen, niet kunnen plassen, pijnlijke aandrang (geen blaasontsteking).

Hoop voor je dat het snel beter gaat.
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Blaas functioneert niet goed. Herkenbaar?

Bericht door anne-sophia »

Lieve allemaal,

Dank voor jullie antwoorden. Vaak plassen moest ik inderdaad altijd ook al (had dit voorheen nooit als ME-klacht gezien), maar dit is dus nieuw. Vandaag had ik weer de immuunglobulinetherpaie in het Charite, maar helaas was mijn arts op vakantie. Ik heb haar dus niet hierop kunnen aanspreken.

Brandy, heb even kort gegoocheld op jouw `interstitiele cystitis` en daar lijkt het wel erg op. Toen mijn man en ik vorige week testten had ik namelijk leukocyten en nitraten verhoogd in de urine. Bij de uroloog waren alleen de leukocyten nog een klein beetje verhoogd. Hij heeft toen de urine op kweek gezet en daaruit bleek dat er geen bacteriën in mijn urine zaten. Ik dacht dus: `Ok, dat is dus geen blaasontsteking´, maar volgens hem en mijn man (ook arts) was dat niet zo eenduidig en moest ik toch aan de antibioticum (welcome to Germany). Ik was het daar eigenlijk niet mee eens. Maar goed, daar ik normaal 10-20% kan en nu wellicht nog 5% begreep ik ook wel mijn man´s frustratie om al het werk en ben ik dus maar braaf aan de antibioticum gegaan.

Maar dat verhaal van IC van jou Brandy klinkt best logisch. Voorral omdat ik dus al die auto.antistoffen heb in mijn bloed en daarnaast ook nog een normale huis-tuin-en-keuken-Hashimoto.

Om IC vast te stellen, moet het echter een half jaar duren en dat is dus nog niet zo lang.

Aan jouw woorden had ik dan ook veel NooitOpgeven. Gewoon rust, nog rustiger en dan gaat het wel weer over net als veel ME-klachten. Ze komen en gaan. En dat is ook zozeer mijn ervaring. Je beschrijft hie regenrijk precies wat ik voel, maar waar mijn man veel moeite mee heeft. Nu begrijp ik dat ik in Duitsland woon en ik begrijp ook dat mijn man als arts de meest vreselijke levensgevaarlijke ziekten zie, die ik hopelijk nooit zal zien, maar hij maakt zich daarom wel vaak direct veel zorgen. Dat is uiteraard erg lief, maar iedere keer al die onderzoeken, waar ook zo vaak gewoon niets uitkomt.

Door die herpes, de sepsis en de pfeiffer, was het dit jaar gewoon allemaal wat veel. Mijn lichaam schreeuwt ook: ik wil rust. Ik wil geen dagjes weg als het weer even gaat, ik wil al helemaal geen weekendjes weg. Ik wil niet uit eten, ik wil geeneens shoppen in mijn rolstoel. Ik wil gewoon niets. Helemaal niets. Eerst even helemaal tot rust komen en dan hoop ik weer op het niveau van een paar jaar geleden te komen. Dat hoop ik. Maar goed, met 2 kleine kinderen en een stiefzoon niet altijd (lees: bijna altijd niet) haalbaar........... Nu ja, whom am I telling?

Dank voor jullie snelle antwoorden. Ik ga maar eens op mijn ligstoel buiten in de tuin liggen. Met vers sap. Gewoon even blaadjes en dennennaalden staren (ik lig inder een beuk en een spar (of den?) Ik heb nog precies een uur voordat de jongens komen.

Liefs!
Gast

Blaas functioneert niet goed. Herkenbaar?

Bericht door Gast »

Anne-s,
Om het nog ingewikkelder te maken:een hashimoto is helaas geen normale huis-tuin-keuken ziekte,het is een multi systeemziekte,daar ben ik ook nog niet zo lang geleden achter
Met hashimoto heb je ook antistoffen,de schildkliermedicatie pakt de traagwerkende schildklier aan,maar doet niks met de antistoffen,hierdoor kun je ook last krijgen van concentratie, vergeetachtigheid,pijnlijke spieren ect.
Heeft een neuroloog me uitgelegd toen ik bij hem kwam voor verder onderzoek
Er zijn patiënten die bij hem komen met myopathie (spierzwakte),met vermoedenvan een spierziekte,en dan zijn de antistoffen vaak erg hoog,en daar is dus niks aan te doen
Je moet eens Googlen op :slechtwerkende schildklier verandert de spieren,je komt dan een b log tegen van een fysiotherapeute met hashimoto,zij kon geen conditie meer opbouwen,n bleek zelfs spier afbraak te hebben...
Nu komt dit weliswaar erg weinig voor,maar er zijn heel veel schildklier patiënten die ondanks medicatie niet voldoende opknappen en vermoeid blijven,zie ook forum:hypo maar niet happy,een internist zal daar weinig aan doen:bloedwaarden zijn goed dus......
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Ik ga inmiddels mijn 12de jaar in en weet pas 3 jaar dat ik ME heb. Daarvoor heb ik tientallen onderzoeken gehad en nog vele malen meer bloedonderzoeken. Er kwam nooit iets uit behalve dat ik pfeiffer had en dat mijn bloedbeeld vreemd is (veel te stroperig en alle rode bloedlichaampjes zitten aan elkaar gekleefd en hebben verschillende vormen).
Verder weet ik uit ervaring (na vaak te crashen) hoe ik er mee omdoet gaan en kom zelden meer bij de huisarts. Alhoewel dit jaar al drie keer keelontsteking gehad,twee keer oorontsteking en een verkoudheid die een half jaar heeft geduurd.
Er is gewoon nog geen remedie voor.
Ik heb wel makkelijk praten, kinderen het huis uit,ben 57 dus werken of carrière maken kan en hoeft voor mij niet meer. Gewoon lekker rustig aan doen maar dat is voor jou met een gezin en veel andere jongere mensen niet mogelijk.
Esmee
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 nov 2005, 17:55

Bericht door Esmee »

Herkenbaar. Gek word je ervan. Sinds ik D-Mannose slik is het beter. Zodra ik iets voel opkomen meteen slikken. Het werkt een beetje als cranberries, maar is veel sterker. Misschien een idee?
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Hallo ihr Süssen,

Dank voor jullie antwoorden.

Brandy, ik weet dat Hashimoto eigenlijk geen huis-tuin-en-keuken-ziekte is. Ik schreef het meer vanuit een wens: waren het allemaal maar gewoon huis-tuin-en-keukenziektes. Sneedje, wondje, pleister, klaar. Zoiets. Heb jaren lang zelf heel veel op hypo-maar-niet-happy-forum geschreven. Maar ik snap erg goed dat het dus niet handig is van me het wel zo te noemen. Ik slik zelf selenium en zink om hashimoto-antistoffen wat te minderen. Behalve anti-TPO (MAK) had ik ook TRAK-antistoffen. Ik hoop nu dat met de immuunglobulinetherapie ook die antistoffen minder zullen worden. Dat Hashimoto an sich ook de blaasfunctie beïnvloedt, daar had ik nog niet echt zo over nagedacht, maar kan natuurlijk goed zijn.

Hai NooitOpgeven,

Mijn ouders hebben dit weekend mijn jongetjes opgehaald uit Berlijn en meegenomen naar Nederland. Ik mis ze erg, maar wat een rust. Wat een heerlijke weldoende rust. Nu pas merk ik hoezeer er door de kindjes natuurlijk steeds iets is wat NU moet gebeuren. (stoomlocomotief is kapot, rits wil niet dicht, ´mama heb knoeid´ (appelsap op het vloerkleed), mama kijk eens, mama! kijk eens wat ik nu kan! Mama, waar is mijn vulpen? Mama, mag ik een flesje? Mama mag ik vingerverven?).

Dit steeds maar doormoeten vind ik ook echt wel heftig als moeder met ME. Ben erg dankbaar dat mijn ventjes nu bij mijn ouders zijn. Ook erg fijn voor mijn man.

Esmee: D-Mannose. Dat ga ik lezen. Dank voor de tip!

Was net al bij Charite voor bloedafname. Daar moest ik ook eer een nieuwe vragenlijst invullen. Van de 40 vragen (over moeheid, overprikkeling etc) gingen er ook 4 over de vraag of ik blaasproblemen had. wat een toeval. Blijkbaar zien zij het dus als echt kenmerk van ME.

Ben nu op 6e dag van antibioticum. Dus: groene diaree hele dag door en een schimmelinfectie (heb ik beide altijd met antibioticum). Om gek van te worden!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Mama, je weet van knoflook bij een schimmelinfectie?
Life smells...
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Nee, tell, tell, tell. Vandaag laatste antibiticumpil en dan wilde ik dus naar apotheek (waar ik dan dus alleen naar binnen ga als er parkeerplaats voor de deur is, anders ga ik naar huis en probeer het een uur later nogeens) om die crème en 3 zetpillen tegen schimmel te nemen.

Wacht, even kijken:

Jawohl, man koop goed in. Ik heb 3 verse knollen knoflook liggen. Wat ga ik daar nu mee doen? Achter elkaar oppeuzelen? Thee van trekken? Soep van koken? Taart van bakken?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Haha nee. Geen thee van koken, soep van bakken of taart trekken :)

Per dag 1 tot max 3 rauwe teentjes innemen ergens in. Ik deed zo'n teentje altijd in een kopje bouillon. Om uitwendig te verzachten/genezen Calendula crème. Maar niet zonder de knof voor inwendig, want daar komt 't vandaan. En geen zoetigheid eten.

Ik ben er altijd voor eerst te kijken of je voeding/kruiden als medicijn (of soms een supplement) kunt gebruiken, sommige dingen (zoals dit) werken perfect. Mijn motto: medicijnen zijn geweldig - als het niet anders kan.
Life smells...
Gebruikersavatar
willemijnd
Actief lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 nov 2013, 23:04

Bericht door willemijnd »

anne-sophia schreef:Is een niet-goed-functionerende blaas iets wat jullie ook bij de ME-klachten kunnen plaatsen. Mijn gevoel is dat ik gewoon helemaal uitgeput ben (zit in slechte fase) en dat daarom ook de spieren van mijn blaas niet meer goed functioneren. Maar misschien is dit ook onzin.

Mijn vraag dus: herkent iemand dit? En zo ja, wat helpt?
Even voor mezelf sprekend: vaak moeten plassen heb ik aan de lopende band last van en schaar ik onder de typische ME-klachten. Erg plotselinge aandrang hebben, het nauwelijks op kunnen houden en dan uiteindelijk niet of nauwelijks kunnen plassen als ik eenmaal op de wc zit heb ik alleen last van als ik blaasontsteking heb (vooraal aan het begin).

Omdat ik niet goed tegen antibiotica kan en het de laatste keer helemaal mis ging toen ik die voor een blaasontsteking nam, moest ik op zoek naar alternatieven.

Sindsdien gebruik ik D-mannose: onderhoudsdosis van 1 capsule met 500mg D-mannose per dag. Je kunt ook blikken met het losse poeder kopen en dan met 'n theelepel doseren.
Als ik voel dat er weer een ontsteking aankomt, neem ik 3x daags 3 pillen (=9 stuks per dag) tot ik niets meer voel én ik neem zoveel mogelijk rust. Als ik braaf D-mannose neem, maar verder over mijn grenzen heen ga, werkt het dus niet. Dat heb ik ook met andere soorten ontstekingen (oor etc.): plat in een warm bed en dan verder niets meer doen; anders herstelt mijn lichaam sowieso niet.

Sinds ik dagelijks een capsule neem, heb ik nauwelijks ergens last meer van. Je hoeft het niet dagelijks te nemen (ik doe het wel omdat ik per sé wil vermijden dat ik nog eens antibiotica moet gebruiken); 't kan ook pas als je ergens last van krijgt. Weet niet of je het al gegoogled hebt, maar op wikipedia staat goede info. Urologen denken vaak dat dit een alternatief nep-middeltje is, maar er zijn wel wetenschappelijke artikeltjes over de positieve werking ervan op PubMed te vinden - alleen niet zo veel. Ik ken ook een andere MEer die er veel baat bij heeft. (en nee, ik heb geen D-mannose-fabriek aandelen ;-) )

Twee waarschuwingen:
- het werkt alléén als de ontsteking veroorzaakt wordt door de E.Coli-bacterie. Dit is in 70 - 80 % van de gevallen zo.
- het werkt alleen in de blaas zelf, en niet als de ontsteking al hoger richting nieren zit.
Daarom moet je het alleen bij een BEGINNENDE blaasontsteking gebruiken. Als het niet minder wordt na een paar dagen of als het meteen heel erg is, altijd naar de dokter.

Dank voor de knoflook-tip Asje. Die kende ik nog niet.
Plaats reactie