beroerd voelen na douchen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

slaapkop
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:02

beroerd voelen na douchen

Bericht door slaapkop »

Na het douchen voel ik me meestal erg slap en beroerd. Volgens mij ligt dat (in mijn geval) niet aan de temperatuur van het water of een reactie van de bloedvaten op het temperatuurverschil. Ik kom er niet goed achter wat de oorzaak is. Soms duurt het echt 48 uur voor ik weer een beetje ben bijgekomen. Herkent iemand dit? Zou het zo simpel kunnen zijn dat ik gewoon meer last heb van hyperventilatie nadat de huid nat geweest is?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

beroerd voelen na douchen

Bericht door asje »

Ik ken het wel, maar dan zo'n 3 uur ipv 48 uur. En als ik douche direct voor het naar bed gaan, heb ik er geen last van, maar douchen na het opstaan kan ik niet. Het heeft wel met de verstoorde bloeddoorstroming, bloeddruk ed te maken, ben vergeten wat precies. Natte huid denk ik niet.
Life smells...
slaapkop
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:02

Bericht door slaapkop »

Hoi Asje, bedankt voor je reactie.
48 uur beroerd voelen is gelukkig wel het uiterste hoor. Meestal heb ik een uurtje of 6 last ervan.
Over de reactie vd aderen had ik al wat gelezen. Daarom heb ik wel eens wat met de temperatuur van het water geëxperimenteerd, maar daarvan merkte ik weinig. Wel zie ik na het douchen vaak sterretjes, vandaar mijn gedachte aan hyperventilatie...
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Heb je geen astma of een andere longaandoening?
Misschien kan je niet tegen een hoge luchtvochtigheid?
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

of het lange staan, kan het iets POTSerigs zijn? zitten geprobeerd? heb je een badkamerraam wat je open kan zetten voor meer zuurstof?
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@slaapkop Als het chronische hyperventilatie zou zijn (dat bedoel je neem ik aan), zou dat ook met de neuro-aansturing te maken hebben, zit toch wel in dezelfde hoek. POTS heeft met de aansturing van bloeddruk- en doorstroming te maken. En kortademigheid komt er veel bij voor, volgens Visser hebben we geen chronische hyperventilatie, alleen hyperventilatie bij inspanning.

@feuer Veel ME-ers hebben er last van zonder de andere kwalen die je noemt.
Life smells...
slaapkop
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:02

Bericht door slaapkop »

asje schreef:@slaapkop Als het chronische hyperventilatie zou zijn (dat bedoel je neem ik aan), zou dat ook met de neuro-aansturing te maken hebben, zit toch wel in dezelfde hoek. POTS heeft met de aansturing van bloeddruk- en doorstroming te maken. ....
@Asje en Soof: Ja, inderdaad, zoiets dacht ik ook. Slechte doorbloeding vd hersenen zou wel eens kunnen leiden tot compenseren en teveel lucht happen...

@feuer, mijn longen zijn gelukkig prima!

Raampje open of dicht maakt qua klachten niet uit, het wordt alleen wat kouder in de douche :?
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

asje schreef: @feuer Veel ME-ers hebben er last van zonder de andere kwalen die je noemt.
I know ;)
Maar het was een optie ;)
Heb er zelf geen last van vanwege ME of POTS (denk ik), maar simpelweg omdat de afzuiging in de douche slecht is en daardoor de luchtvochtigheid te hoog is.
Het blijft dan urenlang een soort sauna (incl. schimmel op de muren), waardoor ik moeite heb met ademen in de douche.
Maar als je een raampje open kan zetten zal dat idd niet het probleem zijn.
Het is wel veel gemakkelijker op te lossen dan een ME of POTS mits de woningbouwvereniging meewerkt :roll:
Ze hebben me een spuitbus met schimmelverwijderaar gegeven om het probleem op te lossen :roll:
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Maar een gezond mens heeft die last niet bij even tijdens douchen een hoge luchtvochtigheid ... Schimmel is nie best trouwens, hoop dat 't weggaat zo.
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

had ook een schimmelprobleem in de slaapkamer, denk door kattenluikje, luchtontvochtiger neergezet anders had ik nu naast Jen Brea (die documentairemaakster die ME door schimmel heeft) op een camping gestaan
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Ik heb dit probleem ook al 10 jaar, hoe zieker ik ben hoe meer slap ik word na het nemen van een warm bad. Voordeel is wel dat ik er ontspannen van word om erna beter te slapen, de dag nadien voel ik dat ook nog steeds.

Dus bepaalde klachten nemen toe na een warm bad. Maar sommige klachten zoals de 'overprikkeling' zijn wel veel minder na een douche of warm bad, dit effect houd bij mij ook meestal wel 24u aan!

Ben er ook sterk van overtuigd dat dit met de doorbloeding te maken heeft...
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Van een bad tegen vijfen in de middag (lekker lang dobberen) knap ik enorm op. Een poosje veel minder pijn en minder moe.
Een douche daar integendeel werkt niet of zelfs averechts en wordt ik duizelig. Misschien door het staan?
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Denk doordat de verdeling van het bloed veranderd.
Gebruikersavatar
dejurgen
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:31

Bericht door dejurgen »

Vroeger had ik er geen last van, maar sinds een klein jaar is mijn POTS een pak erger. Als ik nu 20 minuten gewoon recht sta of een kwartier rechtstaand douche, dan trigger ik iets dat lijkt op pem. Zitten op een stoeltje tijdens het douchen helpt als je tenminste nog kunt zitten zonder problemen.

De temperatuur helpt ook niet: door de slechte bloeddoorstroming is het verschil tussen water van 37 graden en de temperatuur van mijn huid nogal groot en voelt het pijnlijk en onaangenaam aan. Daarom is 33 a 34 graden voor mij nu aangenaam warm, terwijl ik dat vroeger koud vond.
Gebruikersavatar
knof
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2018, 21:12

Bericht door knof »

Ja dat herken ik. Als je gaat douchen stimuleer je doorbloeding in je hele lichaam en moet je hart harder pompen, met het lange staan erbij kan dit denk ik best een belasting vormen. Zeker voor iemand met POTS. Misschien ligt daar de oorzaak van de malaise.
Ik kan ook erg slecht tegen een heet bad oid.. en idd ook heel langzaam eruit anders wordt het zwart voor mn ogen..
Plaats reactie