Niessie's laatste wens !

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi allemaal,


Stil is het .. !!!


Beter ?
Dat mag ieder voor zich bepalen..


Yup Asje, plaatsing op homepage was jouw idee.
Dank daarvoor !

Ik vond/vind het opvallend dat zelfs de echte ME(gids) onderwerpen hier nauwelijks of niet benoemd worden. En het was mij niet bekend dat onderwerpen voor de homepage aangedragen kunnen worden.
Voor zover mij bekend, komen daar alle ter zake doende feiten omtrent ME te staan, op basis van een selectie van het MEgids team.

Maar dat lijkt nu mijn taak te zijn... Afbeelding


Overigens was ik hier vanwege de sfeer bewust niet meer actief,
maar dat zelfs ME initiatieven, zoals het ME benefiet, amper aandacht krijgen....


Dat begrijp ik niet !



Maar het lijkt een epidemie van desinteresse te zijn,
want op andere plekken is het niet veel beter..

Eigenlijk een wonder dat er nog initiatieven voor ME zijn
met al dat overweldigende enthousiasme..


Ik ga me vanaf nu weer beperken tot datgene waarvoor ik nu weer hier ben, namelijk initiatieven ten behoeve van ME onder de aandacht brengen, maar het is wel triest dat ik daarvoor terug moe(s)t komen.

Groetjes Bella Afbeelding
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

On Topic :

Niessie's laatste wens ! gaat verder onder de naam Walk with ME & Lyme
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

De Dood of de Gladiolen
De ziekte ME: ont- of erkenning.

ME, Myalgische Encephalomyelitis, is een ernstige, invaliderende, chronische ziekte die ook de hersenen en het centrale zenuwstelsel aantast.

Dodelijk? Of alleen maar erg moe…

Bij Denise de Hoop werd de diagnose borstkanker gemist omdat zij ME had. Omdat ME in Nederland geen fysieke aandoening is, zijn ook haar klachten niet serieus genomen.

In 1988 werd de term CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) gekoppeld aan ME. Het heeft vergaande en in sommige gevallen dodelijke gevolgen gehad.

Want er moet een klimaatomslag in het denken rond ME komen. Vóórdat door het ontkennen en vooruitschuiven van de complexe problemen rond deze ziekte zij uitgroeit tot dé ziekte van de 21ste eeuw.

Lees verder Verschenen: de Telegraaf (bijlage Het Brein), 19 november 2012 Bron: ME/cvs Vereniging
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

De dood of de gladiolen

De dood of de gladiolen betekent 'ik waag het erop: het wordt een mislukking óf een glorieuze overwinning', 'alles of niets'.

De uitdrukking wordt ook vaak gebruikt in verband met de Nijmeegse Vierdaagse, het jaarlijkse internationale wandelevenement. De lopers die de wandeltocht hebben volbracht, krijgen namelijk gladiolen van het publiek. De weg naar de finish heet die dag zelfs Via Gladiola. Het uitdelen van bloemen gebeurde in elk geval al in de jaren dertig; in 1947 schreef een krant voor het eerst over ‘gladiolen’ (en laurierbladen).

Lees verder Bron: GenootschapOnzeTaal
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Tradities: Gladiolen

Sinds jaar en dag krijgen 4daagsedeelnemers die de rit uitlopen op de Via Gladiola bloemen toegeworpen door het publiek.

De gladiool, zo heb ik mij laten vertellen, staat symbool voor kracht.

De traditie is op gang gekomen doordat mensen lopers bloemen gaven die in hun tuin stonden, en dat waren toevallig gladiolen. De gladiool was dè bloem die in bloei stond in deze periode. Dit was in de tijd dat bloemenstalletjes nog niet zoveelvuldig voorkwamen als nu en het plukken van bloemen eigenlijk heel gewoon was.

De gladiool komt van oorsprong uit zuidelijk Afrika en wordt ook 'zwaardlelie' genoemd. Dat brengt ons bij het tweede deel van de traditie. Een romeins zwaard heet een gladio, van gladio ben je al snel bij gladiator. De uitdrukking "De Dood of De Gladiolen" is dan ook afkomstig uit de romeinse tijd waarin gladiatoren het risico liepen te worden gedood in de arena. Wisten ze echter te overleven werden ze bedolven onder deze bloemen.

Het krijgen van gladiolen wil dus zoveel zeggen als: "Je hebt het overleefd!"

Lees verder Bron: Xantippe's 4-daagse log
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

St. Annastraat - Via Gladiola

Gedurende de intocht van de Nijmeegse Vierdaagse wordt de straat omgedoopt tot Via Gladiola en is deze het slotstuk van de Vierdaagse. De naam Via Gladiola gaat terug naar de uitdrukking 'De dood of de gladiolen'. Deze uitdrukking kent een geschiedenis die terug zou gaan tot de Romeinse tijd. De gladiool wordt ook wel zwaardlelie genoemd omdat de bladen van de gladiool de vorm hebben van een zwaard: scherp en spits toelopend. Een Romeins zwaard heet gladius, een kleiner zwaard gladiolus.

Een gladiator was een zwaardvechter die in de Romeinse tijd in de arena op leven en dood streed om het publiek te vermaken. In zo'n gevecht liet de verliezer het leven, de winnaar werd bedolven onder gladiolen. Zo is het krijgen van gladiolen een symbool geworden voor kracht en overwinning.

Lees verder Bron: Wikipedia
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Ik had nog niet dood gehoeven


‘Ik had nog niet dood gehoeven’: Een nieuw boek van Francis Verreck
Denise de Hoop (45) leed jarenlang aan de ziekte ME, ook vaak CVS genoemd. Omdat deze ziekte psychosomatisch benaderd werd, werden haar symptomen niet serieus genomen. De borstkanker waar ze aan bleek te lijden werd daardoor veel te laat ontdekt.

Afbeelding


Denise de Hoop (45) leed jarenlang aan de ziekte ME (Myalgische Encefalomyelitis), een neuro-immunologische multisysteemziekte. Deze ziekte wordt door artsen onterecht als psychosomatische aandoening gezien. De ziekte wordt door hen ook wel CVS (Chronisch Vermoeidssyndroom genoemd), een benaming die de lading bij lange na niet dekt. Patiënten worden voor behandeling doorverwezen naar psychologen en fysiotherapeuten. Hierdoor kon het gebeuren dat Denise niet serieus genomen werd toen ze met diverse zorgwekkende symptomen aanklopte bij verschillende artsen. Daardoor werd de borstkanker waar ze aan bleek te lijden veel te laat ontdekt. Denise hield een blog bij op een lotgenotenforum. Hierin beschrijft ze het onbegrip waar ze mee te maken krijgt, de frustratie en de angst waar ze mee te kampen had. Haar vriendin Francis bewerkte haar dagboek tot dit boek. Met dit boek hoopte Denise en met haar veel lotgenoten dat mensen met ME vaker serieus genomen gaan worden door de medische wereld.


Auteur Francis Verreck
ISBN13 9789402129281

Bestel hier
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

lieve bella
wat lief dat je over niessie wat op het forum zet
ik vond niessie een heerlijke vrouw die ondanks haar ziek zijn een steun was voor alle mensen ,dat mis ik heel erg
helaas het forum is niet meer als wat het was maar niessie blijft altijd in mijn gedachten sterkte meis met alles
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

hoi lieve Bella,

wat fijn dat je over het boek over Niessie hier schrijft.

ik vind het mooi dat het er is,en dapper van Francis dat ze het geschreven heeft,
bedankt Francis.
het is een eerbetoon aan Niessie .

ik hoop dat veel mensen het kopen en lezen.

lieve groetjes
petraroos.
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Alie schreef:ik vond niessie een heerlijke vrouw die ondanks haar ziek zijn een steun was voor alle mensen ,dat mis ik heel erg
helaas het forum is niet meer als wat het was maar niessie blijft altijd in mijn gedachten sterkte meis met alles
Hoi lieve Alie,

Ik heb Niessie niet persoonlijk gekend, maar haar berichten hier, de artikelen in de media, etc spreken voor zich.

Haar overlijden lijkt de sfeer hier en elders verhard te hebben, maar dat kan ook een toevallige samenloop van omstandigheden zijn.

Naar mijn idee is het 'gelijk hebben' hier, belangrijker geworden dan het grote gemeenschappelijke doel: de erkenning van onze ziekte en het samen delen van informatie, lief en leed. Maar in plaats van naar onderlinge overeenkomsten te kijken, lijken de meesten hier liever de verschillen te zoeken en dat te benadrukken. En zo gaat men niet alleen de strijd aan met medici en maatschappij, maar ook nog onderling.

Dat begrijp ik dus ook niet,
maar het is duidelijk waar te nemen aan hoe men met de diverse berichtgeving omgaat:

Voor het grote mooie initiatief van de oom van Denise is het MEgids team (maandenlang) te ziek en druk om iets op de hoofdpagina geplaatst te krijgen. Er was voor mijn rentree zelfs maanden geen enkel bericht over te bespeuren, maar na enige opmerkingen heeft het mooie initiatief dan toch een schamele plek op de kalender gekregen.

Deze belemmeringen (te druk en ziek) verdwijnen binnen een paar uur als sneeuw voor de zon bij het verschijnen van een boek over Niessie. :-s



Lijkt mij alleszeggend..
maar vooral triest en weinig constructief

èn weinig respectvol



Groetjes Bella Afbeelding
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

petraroos schreef:wat fijn dat je over het boek over Niessie hier schrijft.

ik vind het mooi dat het er is,en dapper van Francis dat ze het geschreven heeft,
bedankt Francis.
het is een eerbetoon aan Niessie .

ik hoop dat veel mensen het kopen en lezen.
Hoi lieve Petraroos,

Goedemorgen

Tuurlijk schrijf ik ook over het boek over Denise, dat is geweldig - =D> voor Francis ! - en helemaal nu het samenvalt met de actie van de oom van Denise ! Ik vind het algemeen belang, net als Niessie (denk ik), van meer belang dan persoonlijke belangen.

En ik hoop van harte dat de drukkerijen overuren moeten draaien en dat de digitale snelweg overbelast raakt door alle boek-aankopen ! :D


Groetjes Bella Afbeelding
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi lieve bella
en daar pak je het punt waar ik het een paar maanden terug over had
het gaat hier niet meer om elkaar te steunen en een oplossing te zoeken maar om zelf gelijk te krijgen ,en niet wat denise wilde een oplossing voor de ME en erkenning ,het is goed dat het boek klaar is en dat het zo is als denise het wilde ,en dat het door iedereen gelezen worden maar zeker door de medische wereld ik ben al 40 jaar lang aan het vechten en dat wist denis en nog een paar mensen die hier helaas niet meer op het forum zitten om de reden dat jij aan gaf ,laten wij allen de handen in elkaar slaan en eensgezind de strijd aan pakken in plaats alleen hun eigen mening naar voren te schuiven ik vind het fantastisch zoas jij het aangeeft dank je wel meis ik ben hier blij mee liefs van alie
robertram
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 dec 2012, 15:34
Locatie: Noord Holland

Bericht door robertram »

Ik vind het niet zo vreemd dat ME patiënten elkaar niet bijstaan, uiteenlopende meningen hebben en dat zij per individu vinden dat ze gelijk hebben. ME patiënten zit in een andere wereld en dan ook nog per individu op aparte werelddelen.

Ik heb grote moeite om de gedachten en uitspraken van ME patiënten te volgen/begrijpen. Welke onmacht heeft Denise niet laten zien? Ze liep voortdurend tegen een muur van onbegrip, wantrouwen en verwaarlozing van vriendschappen die zij moest ondergaan. Dus niet alleen de medici hebben haar in de steek gelaten, ook de wereld van de buurvrouw, vriendinnen, collega`s. Hoe komt dat dan?

Ik heb geprobeerd om verenigingen, stichtingen en andere ME/CVS organisaties dichter bij elkaar te brengen; vergeet het maar! Het heeft twee maanden geduurd en was het vuur in now time gedoofd.

De handen in een slaan lukt gewoonweg niet! De ziekte ME kent daarvoor te veel verschillende klachten! Mijn inziens leeft en woont een ME patiënt in zijn/haar eigen wereld en waar de somberheid en frustratie hoogtij viert. Begrijp mij niet verkeerd, want ik weet dat jullie hier niet om gevraagd hebben, dat jullie liever de hele dag de zon zien schijnen, dat jullie een normaal leven willen leven net als de gelukkige in deze samenleving .

Ik ben gegrepen door het verslag van Denise toen ik het voor eerst onder ogen kreeg. Trudie, de moeder van Denise heeft het mij gemaild. Pas toen kreeg ik inzicht in jullie sombere en gefrustreerde dagelijkse belevingen. Ik ben meer verhalen gaan lezen van jonge ME patiënten, ik was geschokt te moeten zien hoe jonge mensen ten ondergaan en hoe machteloos ik was om iets positiefs te kunnen bijdragen. Dat heeft mij er toe gezet om me in te zetten voor erkenning van ME. Via de telefoon heb ik dat aan Denise beloofd, toen zij al in het hospice was opgenomen.

Na het overlijden van Denise ben ik niet achterover gaan leunen. Ik heb gezocht en getracht op grote evenementen de ziekte ME onder de aandacht te krijgen; Serious Request was daar een van. Ik heb getracht om een tafel te krijgen bij MAX maakt mogelijk, is ook niet gelukt. Bleef vast houden om een plaats te bemachtigen tot dat een ME patiënt mij liet weten dat ik ME een slechte naam bezorg omdat zij/hij vond, nee is nee! Terwijl anderen mij weer aanmoedigde om toch vooral door te gaan. Ook hier zie je verschil in opvatting binnen de ME gedachten.

Het Dream or donate verhaal werd in gang gezet om mee te kunnen doen aan de Nijmeegse vierdaagse. Pas toen zag ik een glimp van eenheid binnen ME. De donaties die gedaan zijn komen hoofdzakelijk uit de krap gevulde beurzen van ME Patiënten. Als je dus alle neuzen dezelfde kant op wil hebben, is ERKENNING het toverwoord! Als dan iemand zoals ik, die een nicht heb verloren op 45 jarige leeftijd, de strijdbijl op pakt, verwacht ik niet dat de patiënten zelf gaan mee strijden.

Ik verwacht familie, vrienden , kennissen, collega`s maar helaas die laten zich over het algemeen niet zien en hoe komt dat? We zijn teveel met ons zelf bezig. Begrijpelijk, dat wel maar de onderbouwing, de samenwerking, de saamhorigheid voor erkenning zie ik niet bij ME patiënten.

Niet iedereen heeft een facebook account en kan dus ook niet zien wat er allemaal gebeurd rondom ME. De vierdaagse heeft mij in de greep en ben vast besloten om voor jullie kabaal te maken in Nijmegen. Samen met Joshua Verhoeven/Carry werken wij aan een spektakel. Posters, Flyers, Ballonnen, misschien zelfs witte duiven die op de laatste dag worden los gelaten als symbool voor de erkenning van ME & Chronische Lyme.

Op de laatste dag gaan we kabaal maken door op fluitjes te gaan blazen.
als we over de finish zijn. Daarna met z`n allen (25 wandelaars) in een kring om 50 ballonnen los te laten met de symbolen van ME & Lyme awareness.

Posters en de flyers worden verspreid als extra aandacht. Spandoeken proberen wij op te hangen op plaatsen waar de camera`s staan. Het thema van deze actie is: We Want To Live - Not Just Exist. Een duidelijke en pakkende boodschap voor de hele internationale buiten wereld.

Daarnaast moet ik me natuurlijk voorbereiden om de 4 daagse te kunnen uitlopen. Inmiddels heb ik 538 km onder mijn schoenen weggelopen en dat allemaal voor de ziekte ME & Lyme. Ik weet dat er met argus ogen naar deze actie gekeken wordt en als het niet voor honderd procent zal slagen, begrijp dan dat aan de kantlijn staan vele malen moeilijker is!!!
Helaas heeft een trouwe en fanatieke ME patiënt zich teruggetrokken omdat we elkaar niet begrijpen, dat is een aderlating maar geen amputatie.

Ik geloof in de opzet en ook al is er tot nog toe geen hond is die zich als vrijwilliger heeft aangemeld om ons te helpen. Ik blijf volharden om dit spektakel tot een goed einde te brengen al weet ik dat niet iedereen zijn/haar vertrouwen daarin zal hebben. Ik zeg maar zo..... NIET GESCHOTEN IS ALTIJD MIS!!!

Moedig de mensen aan die voor jullie gaan lopen en kijk met vertrouwen uit naar de poging om de Gezondheidsraad te overtuigen dat ME & Lyme erkend moet worden.
Wij rekenen op jullie! :D
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hallo robert
ik ben het met sommige dingen met jou eens
maar niet met alles
ME patienten hebben zich altijd voor elkaar ingezet en gesteund
ik voeld mij vroeger ook gesteund de mensen leefde echt met elkaar mee
ik denk dat je wel eens van mij gehoord heeft
ik ben jaren bezig geweest ,heb verschillende intervieuws gedaan
maar de medici werkte niet echt mee .de mensen die later ME hebben gekregen die zitten bijna allemaal alleen met zich zelf ,en denken aan hun ziekte ,maar doen of zij alles weten helaas ik ben 40 jaar ziek en best erg
en hoor bij een van de oudste en langlopende patient maar weet nog steeds niet ,waar de ME vandaan komt wel een vermoeden ,maar dat klopt niet met veel patienten ,ik vind het fantastisch wat jullie doen ,en ben er blij om ,ik ben nu uitgevochten ,omdat ik ook andere problemen heb , ik vond niessie fantastisch dat ze door bleef gaan ,maar helaas haar boek niet kon afmaken ,ik heb er veel verdriet van gehad ,wat haar is overkomen ,en de toekomst zie ik ook met angst en beven tegemoet omdat de zorg steeds slechter word ,maar ik wens jullie veel succes met jullie vierdaagse ,want ik vind het fantastisch ,mijn dochter deed jaren lang de roparun ,daar werd wel aandacht aan besteed ,en ik vind dat iedereen moet weten hoe invaliderend onze ziekte is heel veel succes en bedankt liefs alie
robertram
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 dec 2012, 15:34
Locatie: Noord Holland

Bericht door robertram »

Hoi lieve VIP/Alie,
ik noem je vip omdat de titel ongetwijfeld bij een voorvechtster van ME past.
Natuurlijk hebben Me`rs zich voor elkaar ingezet. Dat heb ik ook waargenomen toen Denise nog leefde. Wat ik bedoelde is de eenheid die naar buiten wordt uitgedragen dat mis ik. Dat is niet alleen in dit forum hoor ook bij andere organisaties is dat gaande. Zoals je al aangeeft, dat mensen die later ME hebben gekregen alleen zijn en meer op zich zelf zijn gericht. Begrijpelijk als je er dagelijks zo alleen voor staat .Het zal er wel bij horen, het verschil in beleving. Op zich is dat niet erg want het gaat om een het zelfde doel" ERKENNING"! Ik vergelijk het een beetje met een gezin met kinderen en een stel zonder kinderen. Laatst genoemde wil ook mee praten als het om gezinsleven gaat en daar botsen hun opvattingen met die van kinderrijke gezinnen.

Het is ook jammer dat ik zo weinig hoor van familie leden. Waarom vertellen zij hun verhaal niet? Hoe is het om met een ME patiënt te leven/om te gaan. Laatst heb ik een verhaal van Edward op mijn facebook vermeld. Hij schreef dat hij zo gelukkig was met zijn vrouwtje, die ook ME heeft. Ik vond dat zo ontroerend dat ik het ongevraagd op mijn site heb gezet in de hoop dat er meer partners zouden reageren. Slechts een enkeling heeft dat gedaan; jammer toch?
Edward loopt ook met ons hij wil zo aan zijn meisje laten zien hoeveel hij om haar geeft; ontroerd mij nog steeds.

Tijdens het ophalen van de handtekening voor de petitie kwam ik een man tegen wiens ex ook ME had. Ik vroeg hem, wat is er gebeurd en waarom ex. De man had tranen in zijn ogen en vertelde.
Ik hield erg veel van haar maar door die ziekte werd ik geleefd en had ik geen plezier meer in het leven. Wij hebben toen samen besloten uit elkaar te gaan. Als je dat aanhoort voel je de machteloosheid en kreeg ik medelijden met hem. Zij was nog niet aangesloten bij een ME organisatie. Als zij dat wel was geweest, denk ik dat zij nooit uit elkaar waren gegaan. Lotgenoten moeten elkaar kunnen bereiken maar het is verdomd lastig om elkaar te begrijpen in beleving en gevoel. Het is in het normale leven al lastig om mensen te waarderen om wie ze zijn laat staan als je onzichtbaar ziek bent. Ik hoop dat onze actie, ME patiënten geloof mag geven voor de toekomst.


Moet ook even een correctie maken in de zin dat de samenwerking tussen mij en een andere patiënt helaas is gestopt. Niet hij/zij heeft de samenwerking gestopt maar ik zelf. Het werd voor mij steeds moeilijker om invulling te geven aan wat gewenst werd. Er ontstond onbegrip en kon niet op de gestelde wensen ingaan. Een kwestie van geloof en ongeloof. Jammer dat het zo moest lopen. Ik had het graag anders gezien!
Plaats reactie