Slecht slapen na fysieke of mentale inspanning?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Slecht slapen na fysieke of mentale inspanning?

Bericht door vital »

Ter info wat slaap betreft: Ik heb doorslaapproblemen en neem Trazolan. De laaste tijd gaat het relatief goed met mijn slapen, ook wel denk ik door het feit dat ik nu heel erg let op wat ik eet.

Het lukt mij beter om mijn fysieke inspanningen op een dag te doseren dan mijn mentale inspanningen en dus kom ik het wel eens tegen dat ik op het eind van de dag voel dat ik te ver gegaan ben hiermee. Bv teveel in gezelschap gezeten, te veel lawaai gehoord, te veel TV gekeken...

Ik slaap dan ook altijd een stuk minder als ik mentaal te ver gegaan ben. De laatste tijd ervaar ik ook dat als ik te weinig fysieke inspanning geleverd heb (dat is dan wel niet meer dan 2* 15 minuten wandelen) ik ook niet zo goed slaap.

Gisteren was ik nu naar de kine geweest en zij liet mij 20 wandelen, 's avonds had ik keelpijn en heb vannacht ook weer niet zo goed geslapen.
Dus ik veronderstel dat ik dus ook wel minder slaap als ik fysiek een te grote inspanning heb geleverd.

Ervaren jullie ook hetzelfde met betrekking tot inspanning en slaap? Of zien jullie dat toch anders?
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Slaap & fysieke en mentale vermoeidheid

Bericht door huppelepup »

Ik herken het wel. Ik heb een doorslaapstoornis en ga te vaak over mijn grenzen heen. Hierdoor ben ik dus zwaar oververmoeid en het valt mij telkens weer op dat ik dan ook slechter slaap.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ik ervaar ongeveer hetzelfde.
Over mijn grenzen gaan=slechter slapen.

Is dat 20 min op een loopband stappen ?
Een hele prestatie !
Mij zou dat net lukken want wandelen gaat nog altijd beter dan rechtstaan.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Nee, het is 20 minuten rondwandelen in een kamer. Mijn wandelingetjes thuis zijn gewoon in de wijk.
Rechtstaan op zich bevalt mij ook niet zo, een gewone wandeling bevalt mij veel beter dan iets waar er nu en dan eventjes stil wordt gestaan.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Als je over grenzen bent gegaan duurt het lang voordat hoofd en lichaam weer tot rust komen en dat is toch nodig voor ons om (in) te slapen.
Life smells...
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Als ik over mijn grenzen ben gegaan zowel fysiek als mentaal kan ik ook niet slapen. Ook niet met een inslaper daar ga ik dwars door heen.
Ik heb ontzettend veel pijn in mijn benen. Ondanks de Lyrica met daarbij Ibuprofen 600 mg en paracethamol 1000 mg die ik slik.

Vroeger heb ik een periode gehad dat ik 16 uur sliep.
Toen ik weer ging werken heb ik dit tot 10 á 12 uur terug kunnen dringen.

Nu ik zo goed als niet werk, merk ik dat ik slecht of weinig slaap.
Ondanks de Melatonine.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Als de melatonine niet helpt, kan je er beter mee stoppen. Het is immers een hormoon.
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Herkenbaar, hoe meer ik gedaan heb, hoe slechter ik slaap. Ik slaap moeilijker in en wordt 's nachts vaak ook meer wakker. Soms betekent dat ook al gaat om 22.30 uur het licht uit dat ik pas tussen 2.00 en 4.00 uur voor het eerst in slaap val. Sinds ik meer op mijn grenzen let, val ik wel sneller in slaap gemiddeld gelukkig (meestal tussen 0.00 uur en 1.00 uur en soms zelfs eerder :) ), maar na een 'drukke' dag weer een stuk later.
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 704
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42

Bericht door nijntje »

ik herken dit ook .... en zeker als ik 's avonds nog een (zelfs kleine)inspanning lever,...
dan slaap ik bijna niet...
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Proberen overactivering te beperken... je systeem draait dan door.
Gebruikersavatar
mix
Beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 dec 2010, 12:15
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door mix »

's avonds na 19.00/20.00 uur dan geen prikkels meer.
echt cooling down zoals ik dat altijd noem.
in mijn eigen wereld rust nemen.
anders... slaap ik niet tot zeer slecht.
Gebruikersavatar
gizzyan
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:38

Bericht door gizzyan »

Ik zelf heb veel last van pijn in benen, deze zijn dan ook heel onrustig.
Daar neem ik oxzazepam voor in om toch tot rust te kunnen komen als ik ga slapen, dit helpt mij wel.
Schouders, polsen, knieen tja daar is weer niks aan te doen, behalve paracetamol.
Had eerst onstekings remmers maar mijn lever begon te protesteren, dus even wat minder pillen.
Voor de hoofdpijn ook nu paracetamol.

IK heb ook gemerkt dat als ik goed op mijn grenzen let, ik inderdaad ook beter slaap.
Dit vind ik ook het moeilijkste van alles, mijn grenzen aangeven en in de gaten houden.
Want het is zo heerlijk als je eens een goede dag hebt en tja dan wil je ook veel meer gaan doen.
Met gevolg 1 dag of 2 niks meer.
OOK ALS HET REGENT, SCHIJNT DE ZON........
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

@ gizzyan

Klachten lijken zeer herkenbaar met alsook met hoofdpijn?

Heb je B11, B12 tekort (verder testen indien die Laag Normaal is 150-350)en B6 al eens laten nazien?

Binnen de referentie waarde weil nog neit zeggen dat het goed is.

Mogelijk ontstaat de hoofdpijn door teveel B11 en een B12 tekort, B6 is daar aan gerelateerd.

De hiervernoemde klachten behoren ook tot andere ziektes, zijn die met zekerheid uitgesloten.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

De hiervernoemde klachten behoren ook tot andere ziektes, zijn die met zekerheid uitgesloten.


Onderzocht op Artrose ?
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Plaats reactie